handdator

Visa fullständig version : Träna upp konditionen


Callister
2004-05-13, 07:04
Jag skulle behöva lite tips på hur jag tränar upp min kondition, är fortfarande överviktig så jag orkar inte springa full fart 30 sek och sen jogga 30 sek. ;)
Jag har ju märkt att kondition blivit bättre och bättre av promenaderna, men jag skulle vilja träna upp den ännu mer.
Funkar det bra att jogga på eller? Så länge man orkar, och hur länge tar det innan man ser resultat. :smokin: På kondition d.v.s.

JJ
2004-05-13, 08:01
Börja med att jogga korta sträckor under dina promenader och öka eftersom. Cykla och simma är mer skonsamma metoder (men tråkigare:D )

King Grub
2004-05-13, 08:05
Att börja från noll och tokrusa intervaller helt sonika vore nog inte alls lämpligt, även om du kunde göra det. Då är det mycket bättre att, när du är ute, börja jogga i det tempo du klarar av. Det är inte meningen att du skall vara halvt avliden efter 10 minuter. Börja försiktigt och håll ett lugnt tempo så du kan hålla på ett tag i stället. Jogga och gå alternerande. Du märker själv när du kan öka tempo och distans, men börja inte med att plåga dig. Då riskerar du bara uttråkning och skador.

Jax
2004-05-13, 10:27
Men prova människa, det är enda sättet att se om det ger resultat.

Sen är intervallträningen inget man bör börja med om man har totalavsaknad av kondition även om de flesta här verkar bli upphetsade bara av att höra HIIT. Stick ut och börja jogga, när du känner att du klarar av att springa några kilometer utan att avlida så kan du börja prova intervallträningen och se om du tycker att det ger resultat.

Kalleh
2004-05-13, 14:53
"Maran på 2:42 direkt efter 3,8 km simning och 180 km cykling"


Jax: Är det dig detta handlar om eller bara en idol??

Jax
2004-05-13, 15:16
Hehe, jag lär inte vara nära 2:42 på maran även om jag har vilat innan.

ante
2004-05-13, 15:46
Variera gärna med cykling, tycker själv det fungerar bra och är ju lätt att utföra även om man har extrakilon.

Dessutom sliter det mindre på kroppen tycker jag och aktiverar lårmuskulaturen på ett annat sätt än löpning, lättare att utföra dagarna efter man tränat ben.