handdator

Visa fullständig version : Börja med strongman


pundi
2019-07-02, 13:03
Tja!
Har ett tag varit sugen på att komma in i strongman.
Vad ska jag köra för upplägg? Övningar? Kan man bygga egen strongmanutrustning?
Finns det något strongmangym i eller i närheten av Göteborg?
Hur ska man tänka kring kosten?

Tack på förhand!

Nikenik
2019-07-02, 18:35
Det verkar vara få strongman-intresserade här. Kolla in facebook-gruppen "Strongman i Sverige". Där finns gott om folk och information.

hugok
2019-07-03, 16:40
"Strongman i Sverige"-gruppen som Nikenik tipsade om är bra. En kompis till mig gjorde en karta över var det finns strongmangym eller gym med viss strongmanutrustning i Sverige, de jag hittade i Göteborgsområdet är RT Stark Hälsa, Seminoff Sport och Rehab/Härryda kraftsportsklubb samt Crossfit Varberg. Ingen aning om hur mycket de har men ring och kolla vet jag! Annars är det inget ovanligt att folk tillverkar sin egen utrustning, är du duktig på att svetsa eller känner någon som är så kan du nog fixa det mesta till en hyfsad peng. Kräver också en del plats dock.

När jag började för två år sedan försökte jag hitta något slags upplägg. Hittade inget vettigt så började experimentera själv lite. Delar in de flesta lyft i tre olika kategorier:
Pressar, ex stock, apollons press, cirkushantel, ok-press, bänkpress mm
Lyft, ex marklyft, sten, däck, bilmark, böj mm
Loaded carries, ex farmers, ok, conans mm
Generellt kör jag enligt följande:
Dag 1: Press och Lyft + valfria komplement
Dag 2: Press och Loaded carry + valfria komplement
Dag 3: Någon slags cardio, alternativt vila
Väljer alla övningar efter vad jag känner för att göra den dagen. Anledningen att jag kör pressar dubbelt så ofta som det andra är för att jag ligger en del efter där. Maten äter jag bara mycket och skippar det jag vet är dåligt. Tror många inte kör som jag, många har t ex inte tillgång till strongmanutrustning varje pass och kör därför vanlig styrkelyftsträning med ett grenpass i veckan.

pundi
2019-07-07, 08:15
"Strongman i Sverige"-gruppen som Nikenik tipsade om är bra. En kompis till mig gjorde en karta över var det finns strongmangym eller gym med viss strongmanutrustning i Sverige, de jag hittade i Göteborgsområdet är RT Stark Hälsa, Seminoff Sport och Rehab/Härryda kraftsportsklubb samt Crossfit Varberg. Ingen aning om hur mycket de har men ring och kolla vet jag! Annars är det inget ovanligt att folk tillverkar sin egen utrustning, är du duktig på att svetsa eller känner någon som är så kan du nog fixa det mesta till en hyfsad peng. Kräver också en del plats dock.

När jag började för två år sedan försökte jag hitta något slags upplägg. Hittade inget vettigt så började experimentera själv lite. Delar in de flesta lyft i tre olika kategorier:
Pressar, ex stock, apollons press, cirkushantel, ok-press, bänkpress mm
Lyft, ex marklyft, sten, däck, bilmark, böj mm
Loaded carries, ex farmers, ok, conans mm
Generellt kör jag enligt följande:
Dag 1: Press och Lyft + valfria komplement
Dag 2: Press och Loaded carry + valfria komplement
Dag 3: Någon slags cardio, alternativt vila
Väljer alla övningar efter vad jag känner för att göra den dagen. Anledningen att jag kör pressar dubbelt så ofta som det andra är för att jag ligger en del efter där. Maten äter jag bara mycket och skippar det jag vet är dåligt. Tror många inte kör som jag, många har t ex inte tillgång till strongmanutrustning varje pass och kör därför vanlig styrkelyftsträning med ett grenpass i veckan.

Tjena!
Tack för et bra och utförligt svar. Du tränar alltså Press två dagar på raken?
Ska prova på detta och återkommer med svar. Vad kör du för cardio? Är det mest intervaller eller mer lågintensivt?

MVH

pundi
2019-07-07, 08:16
Det verkar vara få strongman-intresserade här. Kolla in facebook-gruppen "Strongman i Sverige". Där finns gott om folk och information.

Tack för svar! Ska absolut kollas upp :)

hugok
2019-07-07, 11:03
Tjena!
Tack för et bra och utförligt svar. Du tränar alltså Press två dagar på raken?
Ska prova på detta och återkommer med svar. Vad kör du för cardio? Är det mest intervaller eller mer lågintensivt?

MVH

Ja precis, jag har märkt att min kropp klarar av två presspass på raken så länge jag byter pressvarianter hela tiden.
Cardion kan bli vad som helst för mig. Oftast boxning men ibland distanslöpning eller någon slags intervallträning. Har ärligt talat inte så bra koll på konditionsträning så blir mest vad jag känner för den dagen. Kommer aldrig utsätta mig får någon bajstråkig konditionsträning för då kommer passen så småningom inte bli av.