handdator

Visa fullständig version : Novis fråga om sötningsmedel och polyoler


Magnusi
2019-07-01, 16:40
Hej,
Funderar på hur sötningsmedel fungerar.
Om vi som exempel jämför Pandy Protein Chocolate caramel seasalt 80g m en vanlig dag chokladkaka från Marabou innehåller de lika mycket kcal (mer eller mindre). Betyder de att de är lika onyttiga ur en deff synpunkt? Om man bortser från mättat fett och andra näringsämnen. Vad är fördelen med sockerfritt godis?

Känner mig helt lost, någon som kan förklara?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

sumialic
2019-07-01, 16:59
Maraboun innehåller mer kalorier, men om du bortser från de 100 som det handlar om så är det ur deff synpunkt skitsamma, ja.

Anledning till sockerfritt godis är att du slipper socker. Socker kan vara skadligt för hälsan. Ett flertal sötningsmedel har väl inte visat sig vara någon höjdare de heller så personligen hade jag valt sockret och inte överdrivet mitt intag.

Ett Orm
2019-07-01, 19:29
Maraboun innehåller mer kalorier, men om du bortser från de 100 som det handlar om så är det ur deff synpunkt skitsamma, ja.

Anledning till sockerfritt godis är att du slipper socker. Socker kan vara skadligt för hälsan. Ett flertal sötningsmedel har väl inte visat sig vara någon höjdare de heller så personligen hade jag valt sockret och inte överdrivet mitt intag.
Nja... Socker är inte arsenik. Är kosten i övrigt bra och man inte blir fet av det är socker ingen fara i sig självt.


Om godiset har bytt ut kcal från socker till förmån för protein skulle iaf jag välja det, särskilt under deff.
Annars det godaste.

Magnusi
2019-07-02, 23:59
Tack för alla svar, jag har inte förstått innan att sötningsmedel I sig kanske inte innehåller några stora mängder kcal, men istället har man valt att lägga kcal från exempelvis protein, fett eller fibrer I produkten.

Jag äter I princip allt som finns, det fimns få saker jag inte äter och tycker om när det gäller både, kött, veganskt, socker och sockerfritt.

Som även påpekat så just nu under deff kanske det bästa valet är sockerfritt med mycket protein är att föredra.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

King Grub
2019-07-03, 05:17
Här går jag igenom olika sötningsmedel:

https://www.styrkelabbet.se/sotningsmedel/

Magnusi
2019-07-03, 06:26
Stort tack, läste igenom och får lite mer kött på benen gällande de olika formerna av sötningsmedel och dess historia och risker. Bra artikel.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk