handdator

Visa fullständig version : Tjäna mycket bo sämre/tjäna mindre bo bättre?


Bärsärk
2019-06-29, 19:08
Jag flyttade för ca ett år sedan till ett annat land för att jobba med ett arbete som typ tredubblade min lön. Jag lämnade en större stad i Sverige som hade allt och där jag bor nu finns typ ingenting.

Jag trivs bra med mitt arbete och mina kollegor och det är heller inget slitigt jobb utan något jag kan tänka mig att arbeta med i flera år men alla bostäder här är inte direkt byggda eller anpassade för permanentboende så standarden är svårt eftersatt och jag har exempelvis bara kokvrå med platta utan ugn och minikylskåp.

Jag tänkte lite att när jag åkte hit att jag inte skulle behöva ha så mycket saker men nu när jag har börjat tjäna lite mer så börjar det kännas motigt.

Jag vet att det inte är dåligt att tjäna och spara mycket pengar men finns det flera där ute som har gjort en helomvändning och bytt till ett sämre betalande arbete för att få en högre levnadsstandard?

Hemi
2019-06-29, 19:21
Jag flyttade för ca ett år sedan till ett annat land för att jobba med ett arbete som typ tredubblade min lön. Jag lämnade en större stad i Sverige som hade allt och där jag bor nu finns typ ingenting.

Jag trivs bra med mitt arbete och mina kollegor och det är heller inget slitigt jobb utan något jag kan tänka mig att arbeta med i flera år men alla bostäder här är inte direkt byggda eller anpassade för permanentboende så standarden är svårt eftersatt och jag har exempelvis bara kokvrå med platta utan ugn och minikylskåp.

Jag tänkte lite att när jag åkte hit att jag inte skulle behöva ha så mycket saker men nu när jag har börjat tjäna lite mer så börjar det kännas motigt.

Jag vet att det inte är dåligt att tjäna och spara mycket pengar men finns det flera där ute som har gjort en helomvändning och bytt till ett sämre betalande arbete för att få en högre levnadsstandard?

Bytt och flyttat mycket. Jag bodde i råtthål tills jag var ca 40, bortsett från en period då jag bodde på gård men den gården var inte up to date. Efter det har jag bara bott mycket enkelt, ingen lyx. Orsaken är att kuna klara av allt annat i livet. Hade jag tagit stora lån och bott i lyx. ja då hade jag ju stannat där. Man kan inte få och göra allt.

I USA/Canada bor många i trailers, i Latinamerika på residenciales med överenskommelser men alla är inte fattiga för det. Fast, ju äldre man blir detso svårare blir det att få lån och köpa så någon gång vill man äga, jag gör det inte, äger inte ett skit, har bara en gammal jeep som inte är värd ett piss och inte kan köra pga skador lol och nu tror jag att jag aldrig kommer att äga någonting heller. Mitt liv är en enda stor mosaik. Det är det som är jobbigt just nu så, jag förstår dig. Det handlar väl om val, typ.

shadowfire
2019-06-29, 19:37
Lite smålustig frågeställning enligt mig. Det går att flytta till Norge, leva piss men tjäna bra med kosing på att lägga järnväg osv, men sedan när man kommer hem göra något galet kul för pengarna. Har flera bekanta som gjort just detta. Du kan bo piss, tjäna gott, flytta hem, köpa flott, bo gott osv.

Samtidigt så har jag dem som har familj, barn etc. Där prioriterar man kanske att vara med familjen mest dvs ekonomin blir lite sekundär. Även om boendet inte är bra och ekonomin inte är bra, så är närvaron med barn och fru bra. Vilket i sin tur är högre värderat för dem.

Sedan i vissa delar av världen kan du tjäna feting, men ändå bo sämre fast att du vill bo bättre, men infrastrukturen är inte bättre än så.

Sedan beror det på vad du menar med högre levnadsstandard. Jag kan dra ett exempel, ett par som hade högt uppsatta jobb inom politik, kommun och landsting med bra löner, men sade upp sig båda två och startade ett katt- och hundpensionat (troligtvis västra götalands mest välkända nu idag). Jag låter det vara osagt om det har det sämre betalt IDAG, eftersom deras pensionat har blivit så känt, men när de gjorde det så bytte de ner i lön och arbetskvalitet i sig, men fick mer livskvalitet. Gjorde något de själva brann för. Nu idag tror jag dock att deras inkomst kanske är likvärdig om inte högre än innan då de har alltid fullbokat. Men vad är "levnadsstandard" i den bemärkelsen?

Ge mig bredband, mat och en skaplig säng och jag har i min värld hög levnadsstandard.

blåvitt
2019-06-29, 19:43
Det ska va gött o leva! Klart det är bra att trygga sin framtid finansiellt men livet är ju nu, liksom.

Hemi
2019-06-29, 19:45
Mmm, jag har också varit bostadslös 3 ggr tror jag, tog mig ur det genom att hoppa in i frivilligarbete, militär, vansinniga lån, bo på jobbet, dush och tvätt i källare runt om men man kom bort från gatan.

Aryt
2019-06-29, 20:14
Det ska va gött o leva! Klart det är bra att trygga sin framtid finansiellt men livet är ju nu, liksom.
Att man behöver egendom eller ens bekvämligheter för att leva måste vara den mest framgångsrika kapitalistiska myten som fortfarande finns.
Om du lever med logos och naturen behöver du varken eller. Inget kan skada dig då.
https://politicalanimalmagazine.com/wp-content/uploads/2016/11/diogenes_waterhouse.jpg

baggard
2019-06-29, 20:16
Att man behöver egendom eller ens bekvämligheter för att leva måste vara den mest framgångsrika kapitalistiska myten som fortfarande finns.
Om du lever med logos och naturen behöver du varken eller. Inget kan skada dig då.
https://politicalanimalmagazine.com/wp-content/uploads/2016/11/diogenes_waterhouse.jpg

100% :thumbup::thumbup:

Bärsärk
2019-06-29, 20:55
Lite smålustig frågeställning enligt mig. Det går att flytta till Norge, leva piss men tjäna bra med kosing på att lägga järnväg osv, men sedan när man kommer hem göra något galet kul för pengarna. Har flera bekanta som gjort just detta. Du kan bo piss, tjäna gott, flytta hem, köpa flott, bo gott osv.

Samtidigt så har jag dem som har familj, barn etc. Där prioriterar man kanske att vara med familjen mest dvs ekonomin blir lite sekundär. Även om boendet inte är bra och ekonomin inte är bra, så är närvaron med barn och fru bra. Vilket i sin tur är högre värderat för dem.

Sedan i vissa delar av världen kan du tjäna feting, men ändå bo sämre fast att du vill bo bättre, men infrastrukturen är inte bättre än så.

Sedan beror det på vad du menar med högre levnadsstandard. Jag kan dra ett exempel, ett par som hade högt uppsatta jobb inom politik, kommun och landsting med bra löner, men sade upp sig båda två och startade ett katt- och hundpensionat (troligtvis västra götalands mest välkända nu idag). Jag låter det vara osagt om det har det sämre betalt IDAG, eftersom deras pensionat har blivit så känt, men när de gjorde det så bytte de ner i lön och arbetskvalitet i sig, men fick mer livskvalitet. Gjorde något de själva brann för. Nu idag tror jag dock att deras inkomst kanske är likvärdig om inte högre än innan då de har alltid fullbokat. Men vad är "levnadsstandard" i den bemärkelsen?

Ge mig bredband, mat och en skaplig säng och jag har i min värld hög levnadsstandard.

Ja det är ju det, vad är levnadsstandard? Jag har liksom kokvrå nu, om ens det.

Det här är ju mitt kök, inte exakt det på bilden men samma storlek. Kanske att mina skåp ovanpå är något mindre

https://images.styleroom.se/image/scaled/huge/y5ey/2/757413-v2-kokvr%C3%A5.jpg

Jag vet att det är många studenter och liknande som bor på 15 kvadrat men det är ju oftast i större städer där man har möjlighet att laga mat hos någon annan eller äta ute.

Kanske bara är bortskämd med från vad jag har haft innan.

Hemi
2019-06-29, 21:13
...

Jag vet att det är många studenter och liknande som bor på 15 kvadrat men det är ju oftast i större städer där man har möjlighet att laga mat hos någon annan eller äta ute.

Kanske bara är bortskämd med från vad jag har haft innan.

Jag har bott exakt sådär som vuxen, en granne var pilot och reste onkring, aldrig hemma, han hade en likadan lägenhet.

Om läge, säg att du bor i London, då kan du för samma pris bo i ell helt ok hus med bakgård en halvtimme utanför stan. Skall du bo inne i smeten för samma pris blir det betydligt mindre. Så är det ofta.

Hemi
2019-06-29, 21:22
Saker man kan avväga är att bor man i ett hus, så har man eller kan ha en stor frys, man kanske gillar att laga mat själv, man kanske har råd att ha bil iom att det finns en parkeringsplats, så beroende på vart du bor, UK, USA etc du kan ålka till Tesco, Target etc och handla snorbilligt. Inne i stan i en såndär lägenhet blir det svårt och trångt för hjärnan att ruta in sig på att laga mat och sitta hemma.

Man äter hellre ute och har du ens parkeringsplats? Du kanske inte kan handla billigt heller och liten kyl då är det ingen mening att beställa hemkörning heller. Så helt klart, är man över ca 30 så vill man ha något bättre. Inte hyra i andra hand heller.

wintersnowdrift
2019-06-29, 21:51
Jag flyttade för ca ett år sedan till ett annat land för att jobba med ett arbete som typ tredubblade min lön. Jag lämnade en större stad i Sverige som hade allt och där jag bor nu finns typ ingenting.

Jag trivs bra med mitt arbete och mina kollegor och det är heller inget slitigt jobb utan något jag kan tänka mig att arbeta med i flera år men alla bostäder här är inte direkt byggda eller anpassade för permanentboende så standarden är svårt eftersatt och jag har exempelvis bara kokvrå med platta utan ugn och minikylskåp.

Jag tänkte lite att när jag åkte hit att jag inte skulle behöva ha så mycket saker men nu när jag har börjat tjäna lite mer så börjar det kännas motigt.

Jag vet att det inte är dåligt att tjäna och spara mycket pengar men finns det flera där ute som har gjort en helomvändning och bytt till ett sämre betalande arbete för att få en högre levnadsstandard?

Jag tjänar förvisso inte sämre, däremot har jag valt att bo ute på landet och har därmed en rätt lång pendling till mitt jobb. Jag har även som krav att kunna jobba hemifrån ett par dagar i veckan, vilket gjort att några roliga arbetsplatser har fallit bort för att jag inte vill bo i Sthlm.

Det är klart att det är drygt vissa dagar att ha 2,5 h enkel resa dörr till dör från hem till jobb (jag kan dock jobba ca 75 min av den tiden), men det är ändå värt det. Jag får det bästa av alla världar vilket är en stimulerande karriär samtidigt som jag lever min barndoms dröm ute på landet nära djur, natur och med helt sagolik uppbackning för familjelivet. Sen väljer jag absolut bort andra saker - till exempel hade en del av mig gärna jobbat internationellt och fortsatt resa och upptäcka världen - men det kanske får bli senare i livet. Eller inte alls. Har man chansen att välja vad man vill göra med sitt liv så är man ändå jävligt privilegierad.

Bärsärk
2019-06-29, 21:52
Jag tjänar förvisso inte sämre, däremot har jag valt att bo ute på landet och har därmed en rätt lång pendling till mitt jobb. Jag har även som krav att kunna jobba hemifrån ett par dagar i veckan, vilket gjort att några roliga arbetsplatser har fallit bort för att jag inte vill bo i Sthlm.

Det är klart att det är drygt vissa dagar att ha 2,5 h enkel resa dörr till dör från hem till jobb (jag kan dock jobba ca 75 min av den tiden), men det är ändå värt det. Jag får det bästa av alla världar vilket är en stimulerande karriär samtidigt som jag lever min barndoms dröm ute på landet nära djur, natur och med helt sagolik uppbackning för familjelivet. Sen väljer jag absolut bort andra saker - till exempel hade en del av mig gärna jobbat internationellt och fortsatt resa och upptäcka världen - men det kanske får bli senare i livet. Eller inte alls. Har man chansen att välja vad man vill göra med sitt liv så är man ändå jävligt privilegierad.

Skulle du klara av att göra samma sak om du bodde på 20 kvm? Skulle det fortfarande vara värt det?

Hemi
2019-06-29, 21:53
Ännu en grej, klimat.
I Sverige menar man att folk bor aldeles för utspritt och man har för mycket plats. Då bor man i lägenheter bakom tjocka tunga dörrar stängda med gummilister runt om och treglas i förnstren, för att hålla kylan ute. En lite ventil viner uppe i hörnet på lägenheten som bli svart med tiden.

Jag tror att folk i Sverige blev glada när de släpp trängas i trånga stugor med skitiga tjocka kläder och brännvin som enda tröst. Om det nu var så, om det nu vlev nån förändring, bara spånar.

På andra breddgrader kan man bo mindre ändå men sitta i loftgången med en kall bärs och se solen gå ned och chatta lite med grannarna samtidigt som en sval bris svalkar ned. Lägenhetarna är inte lika mycket 100% ute, 100% inne.

wintersnowdrift
2019-06-29, 22:03
Skulle du klara av att göra samma sak om du bodde på 20 kvm? Skulle det fortfarande vara värt det?

Göra vad? Bo på landet? Ha en rolig karriär?

Eftersom jag har familj så är det inte riktigt aktuellt att bo på 20 kvm. Men just boendeyta generellt är inget jag fäster jättestor vikt vid.

Bärsärk
2019-06-29, 22:21
Göra vad? Bo på landet? Ha en rolig karriär?

Eftersom jag har familj så är det inte riktigt aktuellt att bo på 20 kvm. Men just boendeyta generellt är inget jag fäster jättestor vikt vid.

Jag antar att min huvudfråga var följande:

Ha ett bra betalande arbete men åka hem till 20 KVM och bo dåligt

Eller ha samma typ av arbete men tjäna betydligt mycket mindre men åka hem till 120 KVM.

wintersnowdrift
2019-06-29, 22:29
Jag antar att min huvudfråga var följande:

Ha ett bra betalande arbete men åka hem till 20 KVM och bo dåligt

Eller ha samma typ av arbete men tjäna betydligt mycket mindre men åka hem till 120 KVM.

Lön är inte lika viktigt för mig som stimulans. Dvs jag skulle kunna jobba med något skitroligt för en kass lön. Och bo litet och dåligt. Vilket jag även har gjort i perioder, t.ex. i en delad dragig lägenhet i England när jag var doktorand. Jobbet och livet jag levde där var dock väldigt kul.

Men som sagt, i dagsläget pga nuvarande livssituation är det inte aktuellt för mig. Jag har dock andra saker som jag ställt mot varandra, och gjort ett val, vilket jag försökte förmedla i mitt första inlägg i tråden.

The_RobRoy
2019-06-29, 22:46
Mer generellt för folk brukar allt ha sin tid. När alla är tonåringar är det OK att bo hemma. När man är student är det OK att bo på 15 m2 med kokvrå. När man sen blir äldre är det OK att bo i andrahand inne i stan för man ska ändå mest jobba och vara ute och umgås med folk.

Sen kommer väl kanske den fasen du ”borde” vara i nu, när lönen gått upp, man har haft många år att spara. Om man har råd att köpa sitt boende och bo bra. Om man inte som du (och jag) väljer att flytta till en av världens dyraste städer och får bo med kokvrå igen trots hög lön, eller bränna hela den höga lönen för att bo bra.

Själv har jag valt kokvrå, dock inte 15 kvadrat, men 40 med dålig planlösning, så jag kan spara mycket pengar, istället för att bo riktigt bra. Rimligen kan du också välja att lägga mer och bo bättre?

Som jag ser det är det värt uppoffringen med att bo lite sämre. för de pengar jag lägger undan kan jag leva många år utan att arbeta i Sverige, eller annat billigt land. Jag bodde tidigare mer lyxigt, det är tuffare att byta ner sig än om man alltid bott modest.




Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Hemi
2019-06-30, 20:46
Gokväll eller morgon eller dag, godnatt Barserk,
Hur går det? Tror du skall njuta av jobbet du har ett tag, hur länge har du bott så här?

Hemi
2019-06-30, 20:48
Ett år i samma bostad?

Bärsärk
2019-06-30, 20:50
Gokväll eller morgon eller dag, godnatt Barserk,
Hur går det? Tror du skall njuta av jobbet du har ett tag, hur länge har du bott så här?

1 år ca :) Jag tror de lutar åt att kanske inte bli kvar här så länge som jag först tänkte mig utan försöka spara ihop och sen hitta något annat även om jobbet är bra.

Hemi
2019-06-30, 20:53
I Sverige?

Hemi
2019-06-30, 20:57
Tillbaka till Sverige menar jag

Hemi
2019-06-30, 21:00
Ok,
Annars så, ett år är inget, 2-3 år i ett land efter det börjar man veta vad det landet går för. För en själv. Vet ju inget om dig och din bakgrund men jag har sett många få hemlängtan och såder efter 6 mpnader-1 år. Gå över den fasen, gå djupare där du är och nya, djupare nivåer kommer att uppenbara sig.

Hur är det med språk?
Folk?
Kultur etc
Vänner?
Din ålder?

Cykelcykel
2019-07-01, 05:38
Vilket land gäller det
Fett nyfiken

baggard
2019-07-01, 08:22
Precis, det är efter ett år som man först börjar känna sig mer hemma i sin nya lägenhet och plats, ge det ett år till skulle jag säga.


Och börja läsa Meditations av Marcus Aurelius varje dag. :cool: Jag rekommenderar Gregory Hays översättning.

Bärsärk
2019-07-02, 01:37
Vilket land gäller det
Fett nyfiken

En Ö ute i havet långt upp i nord Norge :)

Hemi
2019-07-02, 01:49
kanske är bra för CVn att stanna lite längre också? I universitetssvängen etc är det vanligt med 3 år, 2 brukar folk jobba åtminståne, trivs de inte så drar de. Har sjölv mest bott i 3 år sedan flyttat men jag skulle ha velat stanna längre men ödena har varit så. Nordnorge har jag aldrig vart i så jag känner inte stämningen där, lol men det ser fint ut på bilder. Har sett nån svensk dokumentär om en familj som bodde däruppe med barn i skolan osv..

delta_mats
2019-07-02, 08:24
Du kanske helt enkelt borde försöka få till trivseln i din nuvarande bostad? Det är kanske inte helt enkelt med tanke på var du bor, men går det färjor dit från ett större ställe kan du ju köpa med dig grejer.

Vad skulle du kunna komplettera med, hur skulle du få det hemtrevligare?

KlopFer
2019-07-02, 09:35
När jag var 20 + kunde jag leva med att bara jobba, bo litet eller dela med andra och spara pengar. Nu ca 10år senare så vill jag ha plats om det kommer över folk. Vill kunna ha sovplats om vänner/släkt kommer. Vill ha ett socialt liv och inte behöva ses på stan för att få plats.

Det gäller bara att hitta en balans i sin ekonomi och livet. Jobba och spara pengar var kul. Men jag skulle aldrig vilja gå tillbaka dit. Åren bara gick och ända fokus var att bygga på pengahögen och "Jag kommer snart köpa något och påbörja mitt nya liv" yeh sure :)

Jag hade bara tur att jag träffa min sambo som fick mig att skifta fokus.