handdator

Visa fullständig version : Fruktsocker?

Big Al
2004-05-13, 01:52
Vad tror ni om att späda ut kolhydraterna andra målet efter träning med fruktsocker?, har svårt att få i mig tillräckligt annars, är inte heller så matglad efter ett tungt träningspass!

Nån som provat eller har några andra bra tips!

//Mvh Al

King Grub
2004-05-13, 06:14
Behöver du fylla på leverglykogenet vid det tillfället? I sådana fall kan det vara en god idé. Inte annars.

z_bumbi
2004-05-13, 09:15
Originally posted by Big Al
Vad tror ni om att späda ut kolhydraterna andra målet efter träning med fruktsocker?, har svårt att få i mig tillräckligt annars, är inte heller så matglad efter ett tungt träningspass!

Nån som provat eller har några andra bra tips!

//Mvh Al

Kör en andra drink, mixa ner havregryn, mjölk, frukt, proteinpulver och olja. Drick.
Smaksätt efter egen smak men kakao eller oboy brukar funka bra.

En mindre mängd fruktsocker som komplement funkar också men har du svårt att äta så tvivlar jag på att du klarar av något så sött och sliskigt som rent fruktsocker.

Sverker
2004-05-13, 15:51
Det gäller ju att utnyttja näringsfönstret, windows of oppertunity" .
Att fylla upp energiförråden så mycket det bara går under de följande 1.5 - 2 timmarna efter träningen.

Har du svårt att få i dig kalorier efter träningen kan MCT-fett vara ett alternativ.

MCT är visserligen fett men förbränns fort efter träningen utan att lagras i fettdepåerna.

TrIff
2004-05-13, 16:03
Originally posted by z_bumbi

Kör en andra drink, mixa ner havregryn, mjölk, frukt, proteinpulver och olja. Drick.
Smaksätt efter egen smak men kakao eller oboy brukar funka bra.

En mindre mängd fruktsocker som komplement funkar också men har du svårt att äta så tvivlar jag på att du klarar av något så sött och sliskigt som rent fruktsocker.
3dl havregryn
4-dl mjölk
20 gram proteinpulver.
1dl rapsolja.

Verkar det vara bra att ta som en andra drink cirka 1-2 timmar efter träningen?

Honn
2004-05-13, 16:08
1dl rapsolja lät väldigt mycket. Det är ju ca 85g fett.

aliquis
2004-05-13, 17:09
Hur mycket bör man stoppa i sig efteråt egentligen? Själv blir det en av mina vanliga måltider... och joxet direkt efter passet är ju inga mängder, bör man öka upp andra målets storlek och ta längre paus till det tredje eller dra ner på resten generellt eller något? Fast jag e så rädd för att äta stora portioner ;D

z_bumbi
2004-05-13, 17:14
Originally posted by TrIff

3dl havregryn
4-dl mjölk
20 gram proteinpulver.
1dl rapsolja.

Verkar det vara bra att ta som en andra drink cirka 1-2 timmar efter träningen?

Har du väldigt stor energibehov så funkar det men 1 dl olja är mycket i en drink, både vad gäller smak och kalorier.
Det är väl mellan 70-80 g fett dvs 630-720 kcal bara från oljan.

Oljan tillför mestadels bara energi och det kanske är bättre att få i sig något som även har lite näringsämnen när man ändå håller på?

TrIff
2004-05-13, 17:39
Jag håller på bulka upp mig från mina stabila 58 kg det är därför jag ville ha mycket kalorier..

Big Al
2004-05-13, 17:40
Tackar för alla tips!

Ge gärna mer förslag på efterträningsmål nr 2!

/Al

LunaSpice
2004-05-13, 18:00
Originally posted by Big Al
Tackar för alla tips!

Ge gärna mer förslag på efterträningsmål nr 2!

/Al

Det beror ju helt på när du tränar. Målet efter träning är ju med snabba kolhydrater och snabbt protein. Målet efter det bör vara ett rejält mål, gärna ett lagat mål med t.ex. potatis och kött. Mål nr 2 efter träning kan ju förslagsvis vara av mellanmåltyp med fullkornsmacka med tonfisk/makrill, ägg, ett glas mjölk och en frukt.