handdator

Visa fullständig version : Löpning eller styrketräning, intellektuellt krävande


Wipflash
2019-06-25, 00:52
Vilken av sporterna är generellt mest intellektuellt krävande att utöva & bli bra på? Observera ordet generellt, inga specifika inriktningar efterfrågas.
Jag gissar själv på styrketräning.

Nuggets
2019-06-25, 04:22
Vilken av sporterna är generellt mest intellektuellt krävande att utöva & bli bra på? Observera ordet generellt, inga specifika inriktningar efterfrågas.
Jag gissar själv på styrketräning.

Styrketräning, helt klart.

Frustrator
2019-06-25, 06:50
Vilken av sporterna är generellt mest intellektuellt krävande att utöva & bli bra på? Observera ordet generellt, inga specifika inriktningar efterfrågas.
Jag gissar själv på styrketräning.

Beror nog också på vad du menar med löpning. Stor skillnad mellan sprintträning och långdistans. Och också vad du menar med bra (bäst i stan? Sverigeelit? Världselit?)
Sen skulle jag nog inte kalla någon av sporterna intellektuellt krävande.

Ett Orm
2019-06-25, 07:19
Du kan nog nörda ner dig lika mycket i båda om så önskas. Går man in på detaljer finns det inget slut.
Eller bara koka ner det till spring och lyft tills du blir trött.

Dåren
2019-06-25, 07:26
Styrketräning, helt klart.

Vore intressant att höra din motivering.

Wipflash
2019-06-25, 09:09
Beror nog också på vad du menar med löpning. Stor skillnad mellan sprintträning och långdistans. Och också vad du menar med bra (bäst i stan? Sverigeelit? Världselit?)
Sen skulle jag nog inte kalla någon av sporterna intellektuellt krävande.
Med bra menar jag samma nivå på resultaten i sporterna emellan, t.ex. att 100 kg i bänkpress motsvarar samma nivå som 50 min på milen (arbiträra siffror men hoppas du förstår).
Det är intellektuellt krävande, bara inte lika mycket som att läsa en bok.

Du kan nog nörda ner dig lika mycket i båda om så önskas. Går man in på detaljer finns det inget slut.
Eller bara koka ner det till spring och lyft tills du blir trött.
Kosten är en viktigare del i styrketräning, så ytterligare en svårighetsgrad.

Frustrator
2019-06-25, 11:57
Med bra menar jag samma nivå på resultaten i sporterna emellan, t.ex. att 100 kg i bänkpress motsvarar samma nivå som 50 min på milen (arbiträra siffror men hoppas du förstår).
Det är intellektuellt krävande, bara inte lika mycket som att läsa en bok.


Kosten är en viktigare del i styrketräning, så ytterligare en svårighetsgrad.

Nu är jag djävulens advokat här, mest för att jag inte har ngt vettigare för mig :)

Varför skulle kosten vara viktigare vid styrketräning? För båda sporterna behöver du få i dig tillräckligt med energi och näringsämnen. Sen att det är fler gymmare som nördar ner sig i att man "måste" få i sig protein gör det ju inte mer intellektuellt krävande.

Sen beror allt på vad man har för förutsättningar. Innan jag blev tjock var det helt obegripligt hur någon kunde tycka det skulle vara svårt att springa 10km på 50min. Nu är jag tjock, det är skitjobbigt att springa.

Man kan argumentera för att styrketräning är.mer intellektuellt krävande för att det kräver att man går in i en lokal, trots fint väder ute, och ska göra en helt meningslös uppgift i 60min. (Flytta skrot). En del skulle kalla det mer krävande att gå ut och springa 60min helt utan musik eller annat stimuli.

Nuggets
2019-06-25, 12:52
Vore intressant att höra din motivering.

Styrketräning är helt enkelt en bredare och mer komplex träningsform med många fler moment och aspekter (förutsätter nu givetvis att vi pratar om strukturerad seriös träning med syfte att verkligen behärska övningarna). Menar inte på något sätt att löpning för den sakens skull skulle vara okomplicerat, man kan ju gräva ner sig i detaljer i närmast oändlighet även där såklart. Men jämför man löpning och styrketräning på likvärdigt seriös nivå så finns det helt enkelt fler moment och mer teori man behöver lära sig inom styrketräningen än löpningen.

Frustrator
2019-06-25, 13:16
Styrketräning är helt enkelt en bredare och mer komplex träningsform med många fler moment och aspekter (förutsätter nu givetvis att vi pratar om strukturerad seriös träning med syfte att verkligen behärska övningarna). Menar inte på något sätt att löpning för den sakens skull skulle vara okomplicerat, man kan ju gräva ner sig i detaljer i närmast oändlighet även där såklart. Men jämför man löpning och styrketräning på likvärdigt seriös nivå så finns det helt enkelt fler moment och mer teori man behöver lära sig inom styrketräningen än löpningen.

Vilka fler moment då?
Och vad mer för teori?

MackeJuve
2019-06-25, 13:51
Vilka fler moment då?
Och vad mer för teori?

Det blir ju fler moment i.o.m. att en väldigt förenklad styrketräning t.ex. kan bestå av böj, bänk och mark. Du ska lära dig att på rätt sätt föra ned och upp stången mot bröstet, att på rätt sätt sitta ned och komma upp med en stång på axlarna samt på ett effektivt sätt lära dig dra en stång från marken. Jag kan hålla med om att det finns fler tekniska aspekter i lyftning. I väldigt förenklad löpning sätter du bara ena foten framför den andra.

Det argumentet håller till en viss gräns. Jag menar, låt en person varva att springa långt, snabbt och långsamt och den kommer att bli en bättre löpare. Du kan dock nästan göra detsamma i styrketräningen, låt en person lära sig SL-övningarna hyfsat och låt sedan denne köra 5x5 och öka 2,5 kg/vecka och denne blir starkare. Det är väl lite mer att tänka på för styrkenybörjaren men det är fan nästan marginellt.

Går man till världseliten så skulle jag nog påstå att den marginella skillnaden i komplexitet till SL-utövarens fördel snarare har skiftat till löparens favör. Löparen behöver inte bara tänka på i princip allt som SL-utövaren tänker på(periodisering etc.) utan även träna mer(20 mil löpning/vecka) samt även utöva SL-utövarens sport då styrketräning ingår i ett seriöst löpupplägg.

Jag tror helt enkelt att det är lite knepigare för en nybörjare att bli stark än vad det är för samma person att bli uthållig. Ju seriösare man blir desto mer svänger det till löpningens favör. Jag tror liksom att Kipchoge är en mer avancerad atlet än Ray Williams.

svenbanan
2019-06-25, 14:10
Jag kan hålla med om att styrketräning kanske kan sägas vara lite mer "intellektuellt krävande" än löpträning ioch med att det är lite fler rörelser man kan behöva behärska, och därför behöva läsa på om. Jag tror dock den skillnaden är väldigt marginell.

Sen skulle jag säga att både löpning och styrketräning (eller styrkelyft, tyngdlyftning om vi ska prata om faktiska sporter det tävlas i) kräver väldigt mycket mindre i form av tankeverksamhet om man istället jämför med diverse lagsporter/bollsporter.

Fotboll kallas ju "det gröna fältets schack" av en anledning.

G.W
2019-06-25, 14:52
Styrketräning utan tvekan. Springa kan vilken träskalle som helst göra. Bara att se på Forrest Gump t.e.x.

Lafayette
2019-06-25, 15:01
Styrketräning utan tvekan. Springa kan vilken träskalle som helst göra Bara att se på Forrest Gump t.e.x.

Korrekt löpning är det dock få som utför. 80% av alla man ser springer förjävligt. Därför gillar jag crosstrainern, den sköter tekniken åt mig.

Rahf
2019-06-25, 15:24
Korrekt löpning är det dock få som utför. 80% av alla man ser springer förjävligt. Därför gillar jag crosstrainern, den sköter tekniken åt mig.

Men att bli generellt duktig på att springa är förhållandevis lätt för alla kroppsformer utom feta.

Sen skulle jag nog snarare säga att 100kg bänk är närmre 45 minuter på milen, för en man.

Ett Orm
2019-06-25, 15:47
Med bra menar jag samma nivå på resultaten i sporterna emellan, t.ex. att 100 kg i bänkpress motsvarar samma nivå som 50 min på milen (arbiträra siffror men hoppas du förstår).
Det är intellektuellt krävande, bara inte lika mycket som att läsa en bok.


Kosten är en viktigare del i styrketräning, så ytterligare en svårighetsgrad.

Nja, det vette tusan. Vad tänker du på då?

Köttis
2019-06-25, 16:14
Kan inte mycket om löpning men borde vara mycket färre variabler att kunna pilla runt med. Typ hur snabbt du ska springa samt hur länge, där den ena förmodligen kommer någorlunda naturligt om man valt den andra.

Dessutom känns "styrketräning" mycket bredare än "löpning" så är inte en rättvis jämförelse. Som att jämföra vad som är mest komplicerat av att laga mat och baka sockerkaka.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

panzerpig
2019-06-25, 16:49
Särskilt intellektuellt krävande är ingen av aktiviteterna.

Frustrator
2019-06-25, 16:49
Kan inte mycket om löpning men borde vara mycket färre variabler att kunna pilla runt med. Typ hur snabbt du ska springa samt hur länge, där den ena förmodligen kommer någorlunda naturligt om man valt den andra.

Dessutom känns "styrketräning" mycket bredare än "löpning" så är inte en rättvis jämförelse. Som att jämföra vad som är mest komplicerat av att laga mat och baka sockerkaka.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Eller ganska samma variabler. Hur tungt=hur snabbt. Hur många repetitioner och set = hur många intervaller och hur långa.

Sen att det skulle vara mer avancerade rörelser i styrketräning jmf med löpning vet jag inte. Ska varje styrkeövning räknas för sig så får väl varje löpstil räknas för sig. Springa med kort steg, långt steg, höga knän, backlöpning, utförslöpning osv.

Säger inte att det ena är svårare än det andra bara det att eftersom de flesta här inne är mest intresserade (?) av styrketräning så kommer de ju tycka att det är där det finns mer att variabilera. Ställer du frågan på jogg.se får man kanske en annan snefördelning :)

mulliy
2019-06-25, 17:32
Högst anekdotisk här, men som jag ser det har löpning väldigt mycket högre skaderisk. Och om det är något som jag ser som intellektuellt krävande i dessa grenar så är det konsten att träna på en hög nivå utan att skada sig, vilket är väldigt mycket enklare med styrketräning.

Köttis
2019-06-25, 18:01
Eller ganska samma variabler. Hur tungt=hur snabbt. Hur många repetitioner och set = hur många intervaller och hur långa.



Sen att det skulle vara mer avancerade rörelser i styrketräning jmf med löpning vet jag inte. Ska varje styrkeövning räknas för sig så får väl varje löpstil räknas för sig. Springa med kort steg, långt steg, höga knän, backlöpning, utförslöpning osv.



Säger inte att det ena är svårare än det andra bara det att eftersom de flesta här inne är mest intresserade (?) av styrketräning så kommer de ju tycka att det är där det finns mer att variabilera. Ställer du frågan på jogg.se får man kanske en annan snefördelning :)Absolut, men finns ju inte en chans att det skulle finnas lika många olika löpstilar som övningar man kan göra på ett gym. Nu är inte hur många och komplexa valmöjligheter det finns något perfekt sätt att mäta hur intellektuellt krävande det är men det är det bästa jag kan komma på iaf.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

Frustrator
2019-06-25, 19:33
Absolut, men finns ju inte en chans att det skulle finnas lika många olika löpstilar som övningar man kan göra på ett gym. Nu är inte hur många och komplexa valmöjligheter det finns något perfekt sätt att mäta hur intellektuellt krävande det är men det är det bästa jag kan komma på iaf.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

Nä kanske inte. I en av mina löpböcker här hemma finns det iallafall 195st speed/aguility/quickness-övningar..

axeln
2019-06-25, 21:02
"Intellektuellt krävande"? haha. Mentalt krävande ja, intellektuellt verkligen inte.

Ahlnold
2019-06-25, 23:06
Men att bli generellt duktig på att springa är förhållandevis lätt för alla kroppsformer utom feta.

Sen skulle jag nog snarare säga att 100kg bänk är närmre 45 minuter på milen, för en man.

Jag håller inte med. Varenda jävel som kör styrketräning klarar 100kg i bänk ganska snart. 45 på milen är bra. I min värld värd 120 i bänk minst.

Skulle tro att det är ungefär lika lätt att bli bäst i båda sporter. Förutom en jävla massa träning krävs supergener och kanske doping. Vet inte riktigt vad det har med intellekt att göra? konstig tråd.

MackeJuve
2019-06-26, 06:58
Jag håller inte med. Varenda jävel som kör styrketräning klarar 100kg i bänk ganska snart. 45 på milen är bra. I min värld värd 120 i bänk minst.



Sånt här är alltid kul för det visar vad man själv har lätt för :D 120 kg i bänk är myyycket bättre än 45 min på milen, i min värld ;)

Rikard Jansson
2019-06-26, 08:33
Vad är svårast, nr 1 eller 2 på toan?

Macroman
2019-06-26, 08:40
Varenda jävel som kör styrketräning klarar 100kg i bänk ganska snart.

Nej, självklart inte. Du utgår från dig själv inte från populationen i stort. 100 kg i bänk och 45 min på milen är hyfsat likvärdiga.

delta_mats
2019-06-26, 09:35
Nej, självklart inte. Du utgår från dig själv inte från populationen i stort. 100 kg i bänk och 45 min på milen är hyfsat likvärdiga.

Jag tror det är fler som klarar 100 kg i bänkpress efter 6-12 månader styrketräning, än det är som klarar milen på 45 min efter samma tid av löpträning.

Klumpän
2019-06-26, 10:34
Jaha är äpplen eller päron godare att äta.. :)

Tror alla träningsformer har sina utmaningar och är både krävande och belönande på sina sätt. Allt handlar om vad du som individ har för behov/mål/förutsättningar.
Tror snarare att det som är intellektuellt I all form av träning är individens förmåga att följa upp, planera och redahålla kost/återhämtning/träning.

Gällande frågan om 100kg I bänkpress eller 10km på 45min är likvärdigt så beror det helt på personens utgångsläge och förutsättningar.

En överviktig person kanske behöver träna bort 30kg fett för att ens klara springa 10km. Dvs. dåliga förutsättningar och en stor arbetsinsats.
Medans samma person kanske på betydligt kortare tid kan ta 100kg I bänkpress.
Samma gäller för en liten spellevink som skuttar 10km på 45 min otränad men kommer få träna I flera år för att klara ta 100kg I bänk.

HenrikJ
2019-06-26, 14:39
"Intellektuellt krävande"? haha. Mentalt krävande ja, intellektuellt verkligen inte.

Nej, inget av dem förtjänar att inordnas på den skalan. Det går att vara precis genomblåst och bli en toppatlet. Det är säkert till och med en fördel i vissa fall, då man säkert har lättare för att kasta sig in i utmanande situationer utan att tänka efter.

Vakten
2019-06-26, 14:55
Har ni läst Anders Hansen's bok Hjärnstark? Han beskriver i boken allehanda positiva effekter på hjärnan om man tränar löpning. Jag tror att han nämner nånstans att samma
resultat har inte påvisats med styrketräning men att det kan bero på att lika bred forskning inte har gjorts på styrketräning.