handdator

Visa fullständig version : Tryck över bröstet


MackeJuve
2019-06-24, 07:51
Hej, har råkat ut för lite hälsobekymmer och då ingår det givetvis att försöka diagnosera sig själv över nätet ;)

Min timeline:
- Torsdag kväll: efter att ha druckit en del alkohol går jag och lägger mig, på rygg. Ett tryck uppstår över höger bröst, påminner om håll och jag kopplar det direkt till jobbstress och försöker att slappna av. Går ej bort förrän jag lägger mig på sidan istället.
- Fredag förmiddag: ger mig ut och joggar en mil. Halvvägs stannar jag och kör lite dips och armhävningar. Fortsätter löpandet och känner hur trycket över bröstet börjar att accelerera. Tänker "det släpper snart" vilket det inte gör. När jag stannar så tynar det bort. Detta upprepas några gånger(jogga-->tryck-->stanna) innan jag är tillbaka vid stugan.
- Lördag förmiddag: efter mycket alkohol dagen innan vaknar jag och ger mig ut på en runda. Jag joggar fem km utan att stanna men det där trycket i bröstet finns någonstans i bakgrunden och känslan är att om jag ökar tempot så återkommer det. När jag är klar med passet är liksom känslan att jag precis lyckades undvika trycket, att jag fixade löpningen men att det var på håret.

Så gemensamma faktorer är alkohol samt konditionsträning. Jag har bara känt det där trycket vid de tre tillfällena beskrivna ovan.

Vad tror vi om detta? Har inga hälsobekymmer och tar inga mediciner. En kompis tyckte att det lät som när han hade hjärthinneinflammation. Blir uppringd av vårdcentralen senare i eftermiddag.

MackeJuve
2019-06-24, 08:06
En fråga jag funderar på nu: jag ringde 1177 som hänvisade mig till min vårdcentral. Sjuksköterskan på 1177 sa att om inte vårdcentralen svarade så skulle jag åka dit utan att ha bokat tid och säga att 1177 har hänvisat mig hit. Min vårdcentral hade som vanligt sjukt långa telefonköer och jag ska bli uppringd vid 15:30 idag. Ska jag vänta på det samtalet eller ska jag bara åka dit?

svenbanan
2019-06-24, 08:17
Är du inte bara stel i överkroppen då? Ifall man har suttit som en puckelrygg framför datorn iflera dagar så blir ju framsidan på bröstkorgen väldigt sammandragen och man får svårt att expandera lungorna ordentligt.

Men det krävs väl troligen ett rätt stort mått av inaktivitet under en rätt lång och sammanhängande period.

Men ifall trycket försvinner av att stretcha bröst, lats och diverse sidoböjningar och att foamrolla bröstryggen så kanske det är en del i det. Kan ju vara värt att testa i alla fall.

TheOne1994
2019-06-24, 08:17
svårt att svara på !

Du har varit med om en del tråkigheter med din pappa. Kan det vara "stress relaterat" kanske ? Jag hade samma när jag låg i skilsmässa, många märkliga saker som hände med min kropp. Bla tryck över bröstet titt som tätt.

Jag hade dock inte tagit lätt på det utan kollat upp det.

Hoppas det löser sig !

MackeJuve
2019-06-24, 08:24
Är du inte bara stel i överkroppen då? Ifall man har suttit som en puckelrygg framför datorn iflera dagar så blir ju framsidan på bröstkorgen väldigt sammandragen och man får svårt att expandera lungorna ordentligt.

Men det krävs väl troligen ett rätt stort mått av inaktivitet under en rätt lång och sammanhängande period.

Men ifall trycket försvinner av att stretcha bröst, lats och diverse sidoböjningar och att foamrolla bröstryggen så kanske det är en del i det. Kan ju vara värt att testa i alla fall.

svårt att svara på !

Du har varit med om en del tråkigheter med din pappa. Kan det vara "stress relaterat" kanske ? Jag hade samma när jag låg i skilsmässa, många märkliga saker som hände med min kropp. Bla tryck över bröstet titt som tätt.

Jag hade dock inte tagit lätt på det utan kollat upp det.

Hoppas det löser sig !

Tack. Jo, att det är något muskelrelaterat är inte uteslutet. Nu fick jag ju trycket den första natten på Ölandsvistelsen, annars hade det varit ett ännu hetare spår. För jag körde som sagt armhävningar och dips halvvägs genom första löppasset dagen efter och det var efter det som trycket intensifierades. Men jag är säkert stel i överkroppen och säkerligen även ojämnt tränad i den(tränar mer framsida än baksida).

Stress har jag också funderat på, känner mig titt som tätt rätt stressad och är inte särskilt avslappnad som person.

Nu funderar jag mest på hur jag ska göra med vårdcentralbesöket. Minns inte exakt vad 1177-kvinnan sa men det var typ att om jag inte kom i kontakt med vårdcentralen så skulle jag gå dit ändå och säga att hon hade skickat mig. Vet inte om en återuppringning kl. 15:30 gills som att jag kom i kontakt med dom direkt...

blåvitt
2019-06-24, 08:26
Tkr du ska ta dig till vård så snabbt som möjligt. Om du säger i receptionen att du upplevt tryck över bröstet kommer du bli rätt högt prioriterad

MackeJuve
2019-06-24, 08:28
Tkr du ska ta dig till vård så snabbt som möjligt. Om du säger i receptionen att du upplevt tryck över bröstet kommer du bli rätt högt prioriterad

Tack, det var typ det jag ville höra :D Men man är ju svensk och vill inte vara besvärlig så ville få lite medhåll först.

Rahf
2019-06-24, 08:29
Du ska åka till vårdcentralen nu, omedelbart och utan protester. Det här är inte förhandlingsbart eller något du rationaliserar. Man behöver genomlyssna och kolla.

Hellre en gång för mycket än en gång död.

Lennix
2019-06-24, 08:34
Om man får gissa fritt så hade jag gissat på någon form av magkatarr eller liknande. Jag hade liknande känsla när jag slutade röka och gick ut och sprang 2km i -8 grader efter 5 års stillasittande. Ringde 1177 och förklarade mina bekymmer och fick istället 2 val, antingen ringer dom ambulans åt mig eller om jag kunde ta mig dit själv eftersom dom ville kolla upp det. Låg inne på EKG några timmar men hade inget avvikande alls. Läkaren hade ingen aning då allt såg bra ut, jag föreslog att det kanske var magsyra som trängde upp ur magmunnen och gav symptom. Han tyckte väl inte det var osannolikt och gav recept på Omeprazol. Käkade det ett tag och hade aldrig några symptom igen. I din sits med stress pga din pappa + laugavurloppet + jobb + öl + hård kan det vara ett alternativ. Du kan gå och köpa Omeprazol receptfritt på apoteket, det tar dock 2-3 dagar för effekt. Men tycker absolut du skall åka in och få det kollat direkt.

MackeJuve
2019-06-24, 10:37
Tack för svar! Har varit där nu och de kunde inte se någonting, kollade EKG och blodtryck. Jag skulle vila från all träning under två veckor.

Lennix
2019-06-24, 10:48
Tack för svar! Har varit där nu och de kunde inte se någonting, kollade EKG och blodtryck. Jag skulle vila från all träning under två veckor.

Skönt att höra att allt såg bra ut! :cheers:

MackeJuve
2019-06-24, 10:50
Skönt att höra att allt såg bra ut! :cheers:

Tack :) Två veckor är ändå överkomligt.

Rahf
2019-06-24, 10:56
Gött! Bra beslut.

blåvitt
2019-06-24, 11:05
Skönt att pumpen mår väl. Hoppas du kryar snabbt!

Blaine
2019-06-24, 11:37
Ta alltid bröstsmärta och snarlika symtom (tryck över bröstet) på allvar. Även om man inte anar någonting och det sällan visar något efter utredning, bör man respektera symtom från denna region. Just bröst- och buksmärta är det vi får mest av mot akutmottagningen.

TheOne1994
2019-06-24, 11:57
Super !

Se över ditt "liv" och försök att inte stressa. Visst, enkelt att säga men svårt i praktiken. Sätt dig ner ensam och fundera hur du kan lägga om lite så det passar dig bättre. Sånt här är mycket viktigt. Gör en topp 5 lista vad du anser är viktigt i just ditt liv, gör dig av med småsaker. Jobb , ja det är ett jobb och inget annat. Gå inte i fällan och stressa dig på ditt jobb. Din arbetsgivare bryr sig inte ett skit om du stressar ihjäl dig. Deras verksamhet går vidare om du så är vid liv eller inte !

Lycka till MJ !

MackeJuve
2019-06-24, 12:02
Ta alltid bröstsmärta och snarlika symtom (tryck över bröstet) på allvar. Även om man inte anar någonting och det sällan visar något efter utredning, bör man respektera symtom från denna region. Just bröst- och buksmärta är det vi får mest av mot akutmottagningen.

Tack alla! Ja, jag har förstått det nu. Jag frågade läkaren om det var okej att gymma lugnt men inte ens det ville hon gå med på så får bli två veckors total vila. Sen är det bara att hoppas att det inte återkommer.