handdator

Visa fullständig version : Ländryggsmärta efter hamstrings stretching?


baggard
2019-06-21, 14:40
Följde Tom Merricks hamstrings-program igår och idag känns ländryggen riktigt knasig. Det är ingen konstant molande värk, utan det är mer i vissa rörelser som det hugger/sticker till. Kan inte ens försöka replikera rörelsen, verkar vara lite olika rörelser i ländryggen när jag böjer mig framåt och i sidled, men kan som sagt inte specifiera exakta rörelsen när smärtan uppkommer.

Gjorde bland annat en övning där man med rundad rygg sträcker sig mot golvet med en 3kg hantel i händerna. Kändes jättebra och körde väldigt varsamt.

Har ingen smärta som går ned i benen eller något sånt, ingen "tinglande" känsla heller.

Har tagit det väldigt lugnt med ländryggsbelastade övningar i flera månader sedan jag fick ont i ländryggen för ca 6 mån sedan när jag testade köra tunga knäböj varje dag. I minst 2 månader så har ländryggen känts superbra, inga problem alls.

Men kan det vara så att jag har irriterat en nerv i ländryggen? Och kan detta då betyda att jag kanske har en "bulging disc" eller något liknande trots att ryggen känts bra?

svenbanan
2019-06-21, 15:05
Du kan ju testa lite Mckenzie-övningar. Dvs att ligga på mage på golvet och använda armarna till att pressa upp överkroppen (men hålla kvar höfterna mot marken). Jag tror rekommendationen brukar vara att göra typ 10-20 sådana där man håller nån enstaka sekund i toppen. Sedan gör man en sista där man stannar i toppläget i typ 30-60s. Jag ska inte svära på att det är exakt detta schema. Men nåt snarlikt i alla fall.

Detta blir ju typ motsatsen till de där Jefferson-curlsen du gjorde för hamstrings och är väl nåt som brukar hjälpa om man har diskbuktning då diskarna buktar ut bakåt (det vanligaste).

baggard
2019-06-21, 15:11
Du kan ju testa lite Mckenzie-övningar. Dvs att ligga på mage på golvet och använda armarna till att pressa upp överkroppen (men hålla kvar höfterna mot marken). Jag tror rekommendationen brukar vara att göra typ 10-20 sådana där man håller nån enstaka sekund i toppen. Sedan gör man en sista där man stannar i toppläget i typ 30-60s. Jag ska inte svära på att det är exakt detta schema. Men nåt snarlikt i alla fall.

Detta blir ju typ motsatsen till de där Jefferson-curlsen du gjorde för hamstrings och är väl nåt som brukar hjälpa om man har diskbuktning då diskarna buktar ut bakåt (det vanligaste).

Jefferson-curls, så hette dom ja!

Tack, ska testa övningen du pratar om, du har alltid något bra tips att komma med. :hbang:

d1anny2
2019-06-21, 17:13
Överdriven stretch kanske? Ställde den diagnosen på mig själv utifrån vad jag fick höra här.

https://r.tapatalk.com/shareLink?url=http%3A%2F%2Fwww%2Ekolozzeum%2Ecom%2 Fforum%2Fshowthread%2Ephp%3Ft%3D238118&share_tid=238118&share_fid=11143&share_type=t

baggard
2019-06-21, 17:36
Överdriven stretch kanske? Ställde den diagnosen på mig själv utifrån vad jag fick höra här.

https://r.tapatalk.com/shareLink?url=http%3A%2F%2Fwww%2Ekolozzeum%2Ecom%2 Fforum%2Fshowthread%2Ephp%3Ft%3D238118&share_tid=238118&share_fid=11143&share_type=t

Ja det känns nog ganska spot on faktiskt.

Tänkte t.om. när jag körde Jefferson Curlsen att "undrar om det här är bra för ländryggen" men sedan körde jag väldigt långsamt och varsamt med bara 3kg så tänkte att det knappast skulle göra något, plus att man har ju sett Arnie rakmarka med bananrygg deluxe så :d

d1anny2
2019-06-21, 19:50
Ja det känns nog ganska spot on faktiskt.



Tänkte t.om. när jag körde Jefferson Curlsen att "undrar om det här är bra för ländryggen" men sedan körde jag väldigt långsamt och varsamt med bara 3kg så tänkte att det knappast skulle göra något, plus att man har ju sett Arnie rakmarka med bananrygg deluxe så :dTror man får köra lite lugnare. Vilket är synd för det är så härligt när man kommer in i zonen.

Scratch89
2019-06-27, 06:44
Att hålla på med Jefferson curls bara för att skulle jag inte rekommendera. Vad är syftet liksom? Det finns bättre sätt att stretcha hamstrings på och också bättre positioner att träna upp ländryggen dynamiskt om det är vad man är ute efter.