handdator

Visa fullständig version : Morsan tror typ att jag är ätstörd?


PKtarzan
2019-06-21, 08:42
Som hyfsat seriöst tränande så vill man ju även ha en kosthållning som stämmer överens med ens mål. I mitt fall så består mycket av min kost stora mängder kolhydrater, (främst i form av havregryn och ris, ibland potatis) lagom mängd protein 1.5-2g per kg, och en ganska liten mängd fett. Äter såhär då jag tränar frekvent och med mycket volym när det gäller styrketräning, tränar även kondition en del vilket såklart också är energikrävande. Min fråga är hur ska jag försöka få morsan att förstå att ens kost? Det är inget problem direkt i form av bråk och så men vore bara skönt att på ett enkelt sätt kunna förklara varför jag äter som jag äter. Aldrig så att hon påkar att jag äter för lite, snarare tvärt om då mina tallrikar många gånger är dubbelt så stora som hennes, men består av annan mat. Detta är ingen jätte-biggie men vore gött att inte få frågan om jag inte vill ha en knäckemacka med avokado och två kokta ägg istället för min portion havregrynsgröt på 4 dl havre och en skopa proteinpulver...Ni fattar! Några av er som har liknande erfarenheter?

Rikard Jansson
2019-06-21, 08:48
Vad är det för fel på knäckebröd med avocado och kokta ägg jmf med gröt och proteinpulver? Låter faktiskt som att hon gör rätt i att tycka det är en märklig grej.

Bob90
2019-06-21, 08:53
Som hyfsat seriöst tränande så vill man ju även ha en kosthållning som stämmer överens med ens mål. I mitt fall så består mycket av min kost stora mängder kolhydrater, (främst i form av havregryn och ris, ibland potatis) lagom mängd protein 1.5-2g per kg, och en ganska liten mängd fett. Äter såhär då jag tränar frekvent och med mycket volym när det gäller styrketräning, tränar även kondition en del vilket såklart också är energikrävande. Min fråga är hur ska jag försöka få morsan att förstå att ens kost? Det är inget problem direkt i form av bråk och så men vore bara skönt att på ett enkelt sätt kunna förklara varför jag äter som jag äter. Aldrig så att hon påkar att jag äter för lite, snarare tvärt om då mina tallrikar många gånger är dubbelt så stora som hennes, men består av annan mat. Detta är ingen jätte-biggie men vore gött att inte få frågan om jag inte vill ha en knäckemacka med avokado och två kokta ägg istället för min portion havregrynsgröt på 4 dl havre och en skopa proteinpulver...Ni fattar! Några av er som har liknande erfarenheter?
Exakt vad är det för ätstörning hon tror att du har?

Och kunskap är nog bästa botemedlet, även om det inte bitar på vissa.

Känner folk som tycker att proteinpulver = bara idioter som tar och det är i princip doping.
Oavsett hur många gånger man försöker förklara att det typ är samma princip som deras "minimejeri"-produkter fast omvänt och med protein istället för fett :p

PKtarzan
2019-06-21, 09:07
Vad är det för fel på knäckebröd med avocado och kokta ägg jmf med gröt och proteinpulver? Låter faktiskt som att hon gör rätt i att tycka det är en märklig grej.

Knäckebröd och avokado var bara ett påhittat exempel...Men hon undrar väl kanske varför jag äter ganska likt dag till dag, typ som en byggare gör

poppen11
2019-06-21, 09:19
Knäckebröd och avokado var bara ett påhittat exempel...Men hon undrar väl kanske varför jag äter ganska likt dag till dag, typ som en byggare gör

Ok. Då får du förklara det för din mamma. Vad är anledningen om man får fråga?

Armed Dingo
2019-06-21, 09:58
Låt han äta vad han vill, jag kan vara likadan. Det handlar inte om att det är fel på knäckebrödet med avokado, det handlar om att släppa sin princip. För då går det snabbt från knäckebröd med avokado till fet äcklig gräddtårta till kaffet varje dag.

Jag ska dock inte säga nåt, äter en påse ostbågar om dagen i princip.

PKtarzan
2019-06-21, 10:09
Precis som Dingo säger! Tränar inte för någon att tävla just nu även om styrkelyft varit något jag varit sugen på ett tag iofs! Men trivs med sättet jag äter på och det ”känns” väl bara lite bättre att äta lite ”byggarlikt” när man tränar ofta och mycket:)

poppen11
2019-06-21, 10:27
Tråden handlar om hur du skall få din mamma att förstå din kost. Då du ej förklarar i ursprungsinlägget varför du äter som du gör är det svårt för oss att förstå varför du äter så ensidigt som du gör - därför är det svårt att besvara din frågeställning.

Om detta är anledningen "Men trivs med sättet jag äter på och det ”känns” väl bara lite bättre att äta lite ”byggarlikt” när man tränar ofta och mycket" så är det nog inte så mycket vi kan hjälpa dig med. Vad tycker din mamma om det argumentet?

Diomedea exulans
2019-06-21, 10:44
Jag känner igen mig lite i din problematik. Nu är ju jag gammal och bor inte hemma längre, men är ofta hos föräldrarna och har tvingats dricka proteinpulver i deras åsyn många gånger. Det har inte varit så jättepopulärt, när pappa har sett mig ta fram proteinpulvret har det ofta kommit illa dolda vinkar som "det finns nytt bröd! Jättegott!" och när diskussionen om pulvrets vara eller icke vara har kommit upp har det ibland blivit ganska hetsig stämning.

Mitt tips är att bara förklara för dem logiskt varför du gör som du gör. Jag säger att jag har läst och upplevt att styrketräningen går bättre om man får i sig mer protein än vad man får via vanlig mat. När de säger "Gunde Svan åt bara de som låg på tallriken" svarar jag "jag vill bygga större muskler än Gunde Svan, och han åt så många kalorier totalt att han fick i sig jättemycket protein ändå". När de säger "du vet ju inte om det är sågspån i de där pulvrena" så svarar jag "du kan inte garantera att det inte är metanol och hallonsaft i vinet du dricker, alla måste vi gissa att det vi förtär är det som står på förpackningen".

Tips nummer två är helt enkelt att visa att du mår bra i allmänhet. Märker de att du inte svälter ihjäl, får roid rage eller försummar skola och sociala relationer så kommer de nog tänka att det är lika bra att låta dig vara.

Föräldrar är bara människor, de tänker lika rationellt som folk gör mest.

MasterChief
2019-06-23, 08:41
Som hyfsat seriöst tränande så vill man ju även ha en kosthållning som stämmer överens med ens mål. I mitt fall så består mycket av min kost stora mängder kolhydrater, (främst i form av havregryn och ris, ibland potatis) lagom mängd protein 1.5-2g per kg, och en ganska liten mängd fett. Äter såhär då jag tränar frekvent och med mycket volym när det gäller styrketräning, tränar även kondition en del vilket såklart också är energikrävande. Min fråga är hur ska jag försöka få morsan att förstå att ens kost? Det är inget problem direkt i form av bråk och så men vore bara skönt att på ett enkelt sätt kunna förklara varför jag äter som jag äter. Aldrig så att hon påkar att jag äter för lite, snarare tvärt om då mina tallrikar många gånger är dubbelt så stora som hennes, men består av annan mat. Detta är ingen jätte-biggie men vore gött att inte få frågan om jag inte vill ha en knäckemacka med avokado och två kokta ägg istället för min portion havregrynsgröt på 4 dl havre och en skopa proteinpulver...Ni fattar! Några av er som har liknande erfarenheter?

Jag vill nog komma med lite andra råd än de du söker. Jag säger inte att jag har rätt, men efter snart 30 år av träning och skapa en relation till kosthållning så har jag nog ett annat perspektiv än dig.

En varierad kost med bra livsmedel är bättre än en enformig kost som enbart tar hänsyn till makronutrienter. Om din ömma moder erbjuder dig vällagad kost så tror jag du får bättre resultat om du äter den, och vid behov kombinerar med proteinpulver om maten är proteinfattig. Försök lära dig att njuta av god mat och tänk inte "bygga" i allt du gör. Om du är rädd för att tappa kontrollen och börja äta onyttigt anser jag att det är om möjligt ännu viktigare att börja öva på att äta...I långa loppet är en sund inställning till din kosthållning det bästa receptet. Och att möla in gröt, ris och kyckling är inte bara trist, det är inget vidare i långa loppet.

Många byggare ser bara mat som föda och för varje tugga tänker de "biceps biceps biceps" och det kommer bara skapa nojor. Njut av mat och matlagning och livet blir i regel trevligare.

Passa på att njuta av att bli bjuden på mat, du kan ju alltid justera genom att välja mer av vissa delar än andra och på så sätt äta nyttigt. Du kan ju även förklara att vissa livsmedel äter du inte, vilket ofta folk accepterar (tex korv och chark).

Att få i sig kött, fisk, skaldjur, grönsaker, baljväxter, frukt, rotfrukter är klart bättre än tråkig "byggarmat".

yia
2019-06-29, 20:20
För vissa är det nog en ätstörning när det går till överdrift. När man inte kan vara med på farmors födelsedagsfirande på normalt sätt därför att det är 250 kalorier i tårtan. Eller om trådskaparen omöjligt kan tänka sig att äta morsans mat därför att han läst på internet någonstans att man absolut måste äta x y och z istället. Livet blir mycket enklare om man kan anpassa sig lite grann till omvärlden med sunt förnuft och ändå ha en vettig kost. Lite som diskussionen om proteinpulver som också förekom i tråden. Måste man dricka proteinshakes i föräldrarnas åsyn om det nu är så jävla känsligt? Rasar fysiken ihop om man inte får exakt mängd vassleprotein i pulverform vid en specifik tidpunkt?

Ibland får jag känslan att folk kommer hit, läser en massa saker, och sedan drar man det till en extrem som mest förpestar omgivningen i onödan. Man ser det i påhejandet här i tråden också. Hur omgivningen mest verkar bestå av idioter som behöver utbildas om överlägsenheten i våra egenhändigt ihopknåpade dieter, vilka givetivs måste följas till 100% under alla tänkbara förutsättningar. Man kan ju tänka sig att det finns en gräns mellan sund träningskost och när man övergår till att bli en självcentrerad douchebag.

CalleP
2019-06-29, 20:31
När du inser att du inte behöver förklara dig för alla blir allting genast mycket enklare.

Bossebäver
2019-06-30, 12:07
När du inser att du inte behöver förklara dig för alla blir allting genast mycket enklare.

Huvudet på spiken. Lättare sagt än gjort emellanåt dock.

För vissa är det nog en ätstörning när det går till överdrift. När man inte kan vara med på farmors födelsedagsfirande på normalt sätt därför att det är 250 kalorier i tårtan. Eller om trådskaparen omöjligt kan tänka sig att äta morsans mat därför att han läst på internet någonstans att man absolut måste äta x y och z istället. Livet blir mycket enklare om man kan anpassa sig lite grann till omvärlden med sunt förnuft och ändå ha en vettig kost. Lite som diskussionen om proteinpulver som också förekom i tråden. Måste man dricka proteinshakes i föräldrarnas åsyn om det nu är så jävla känsligt? Rasar fysiken ihop om man inte får exakt mängd vassleprotein i pulverform vid en specifik tidpunkt?

Ibland får jag känslan att folk kommer hit, läser en massa saker, och sedan drar man det till en extrem som mest förpestar omgivningen i onödan. Man ser det i påhejandet här i tråden också. Hur omgivningen mest verkar bestå av idioter som behöver utbildas om överlägsenheten i våra egenhändigt ihopknåpade dieter, vilka givetivs måste följas till 100% under alla tänkbara förutsättningar. Man kan ju tänka sig att det finns en gräns mellan sund träningskost och när man övergår till att bli en självcentrerad douchebag.

Varför ska ett normalt födelsedagsfirande kräva att en äter tårta om man inte vill?

GI-Joe
2019-08-13, 11:08
För vissa är det nog en ätstörning när det går till överdrift. När man inte kan vara med på farmors födelsedagsfirande på normalt sätt därför att det är 250 kalorier i tårtan. Eller om trådskaparen omöjligt kan tänka sig att äta morsans mat därför att han läst på internet någonstans att man absolut måste äta x y och z istället. Livet blir mycket enklare om man kan anpassa sig lite grann till omvärlden med sunt förnuft och ändå ha en vettig kost. Lite som diskussionen om proteinpulver som också förekom i tråden. Måste man dricka proteinshakes i föräldrarnas åsyn om det nu är så jävla känsligt? Rasar fysiken ihop om man inte får exakt mängd vassleprotein i pulverform vid en specifik tidpunkt?

Ibland får jag känslan att folk kommer hit, läser en massa saker, och sedan drar man det till en extrem som mest förpestar omgivningen i onödan. Man ser det i påhejandet här i tråden också. Hur omgivningen mest verkar bestå av idioter som behöver utbildas om överlägsenheten i våra egenhändigt ihopknåpade dieter, vilka givetivs måste följas till 100% under alla tänkbara förutsättningar. Man kan ju tänka sig att det finns en gräns mellan sund träningskost och när man övergår till att bli en självcentrerad douchebag.

Bland det konstigaste jag läst, menar du seriöst att man måste äta tårta på någons födelsedag även om man känner att det inte är värt det? Och på vilket sätt "förpestar" det omgivningen? Man måste väl få leva det livet man själv vill.

Aristocrat
2019-08-13, 11:12
Lustigt det där att för att någon annan ska "synda" så vill de att man joinar dem, annars ger man dem dåligt samvete och då är man boven...

axplock av vanliga kommentarer:
"man måste få leva lite"
"en tårtbit skadar väl inte?"
"jo men unna dig något gott"

geoff
2019-08-13, 11:22
Bland det konstigaste jag läst, menar du seriöst att man måste äta tårta på någons födelsedag även om man känner att det inte är värt det? Och på vilket sätt "förpestar" det omgivningen? Man måste väl få leva det livet man själv vill.
I vardagen ska man absolut leva som man själv vill. Men nu var exemplet "farmors födelsedag", och betänk att det kan faktiskt vara farmors största behållning på födelsedagen att få bjuda sitt/sina barnbarn på hemgjord tårta. Det betyder kanske mer än ev. presenter hon får.

GI-Joe
2019-08-13, 11:26
I vardagen ska man absolut leva som man själv vill. Men nu var exemplet "farmors födelsedag", och betänk att det kan faktiskt vara farmors största behållning på födelsedagen att få bjuda sitt/sina barnbarn på hemgjord tårta. Det betyder kanske mer än ev. presenter hon får.

Man kan inte alltid leva för att göra andra nöjd.

geoff
2019-08-13, 11:34
Man kan inte alltid leva för att göra andra nöjd.
Nu var det ju inte "alltid" det diskuterades, utan en/ett par ggr per år. Men visst, vill du inte offra det minsta lilla för att ibland göra andra människor lyckliga så kör hårt.

GI-Joe
2019-08-13, 11:43
Nu var det ju inte "alltid" det diskuterades, utan en/ett par ggr per år. Men visst, vill du inte offra det minsta lilla för att ibland göra andra människor lyckliga så kör hårt.

Om dom inte kan acceptera att jag inte vill äta massa socker och tårta så är det väl dom som tänka om, kan finnas flera anledningar till varför man inte vill äta sånt?

geoff
2019-08-13, 11:51
Om dom inte kan acceptera att jag inte vill äta massa socker och tårta så är det väl dom som tänka om, kan finnas flera anledningar till varför man inte vill äta sånt?
Det finns absolut anledningar som är mer legitima än andra. Har du exempelvis Celiaki (tål ej gluten) så bör du absolut inte äta tårta som innehåller gluten. Eller någon sorts ätstörning/tvångsbeteende. Jag tolkar det mer som att du av princip, eller sundhetshets, lätt blir en ganska tråkig kille i andras ögon, men jag kanske tolkade det fel.

GI-Joe
2019-08-13, 11:53
Det finns absolut anledningar som är mer legitima än andra. Har du exempelvis Celiaki (tål ej gluten) så bör du absolut inte äta tårta som innehåller gluten. Eller någon sorts ätstörning/tvångsbeteende. Jag tolkar det mer som att du av princip, eller sundhetshets, lätt blir en ganska tråkig kille i andras ögon, men jag kanske tolkade det fel.

Haha, i detta fall så tolkade du mig väldigt fel då jag absolut inte lever det livet. Men däremot har jag full förståelse för folk som absolut inte vill äta sånt.

geoff
2019-08-13, 11:59
Man kan inte alltid leva för att göra andra nöjd.

Om dom inte kan acceptera att jag inte vill äta massa socker och tårta så är det väl dom som tänka om, kan finnas flera anledningar till varför man inte vill äta sånt?

Haha, i detta fall så tolkade du mig väldigt fel då jag absolut inte lever det livet. Men däremot har jag full förståelse för folk som absolut inte vill äta sånt.
Ok, men du gav verkligen intrycket av att det var dig själv du skrev om när du skrev "jag". *rolleyes*

garluch
2019-08-13, 12:46
Det är bara att säga "för jag vill". Det sätter liksom punkt för frågan.

Folk i gemen har lättare att tolerera det man gör än det man säger.

Jag förstår de som kan ha en ganska avspänd inställning till kosten, och jag förstår de som inte äter tårta varje gång de, syskonen, föräldrarna, barnen, morföräldrar, farföräldrar, kompisar, nån på jobbet, kompisarna, partnern fyller år, varvat med nyår, jul, midsommar, fredagsfika, lördagsgodis, lillördag, bakispizza, all-inclusivesemester och övriga ursäkter att kringå den diet man kanske själv vill noga välja när man skall bryta.