handdator

Visa fullständig version : Hur skilja på träningsverk i axlarna och rotary cuffs?


camarade
2019-06-15, 00:14
Jag trodde att om jag lägger min hand bakom min rygg och når upp = smärta, är det alltid tecken på problem med rotary cuffs. Får det varje gång jag gör dips, spelar ingen roll vilken vinkel jag lutar in i. Men kan man ha "hälsosam" ömhet när man lägger handen bakom ryggen också? Jag har nästan slutat göra dips av den anledningen.


Kör mycket gummiband och axlarna är normalt sett bra, det är bara dips som triggar det som känns som ev. rotary cuff problem. Eller kan man ha "vanlig" träningsverk och känna av det genom att lägga handen bakom ryggen också?

Scratch89
2019-06-15, 17:27
Det man gör när man lägger armen bakom ryggen sådär är en kombinerad extension och inåtrotation, så stretchen man får är på musklerna som gör motsatt rörelse, dvs flexion och utåtrotation (åtminstone kring neutralposition). Man sätter bra sträck på t.ex supraspinatus (som ingår i rotatorcuffen) men även den främre ledkapseln i axeln. Det är ju ungefär samma position som man hamnar i i bottenläget i dips.

Jag hade sett över tekniken så du inte "tappar" skuldran framåt när du kör dips utan orkar hålla skuldrorna på bra plats, som du säkert redan gör när du bänkpressar.

När vi diagnostiserar brukar vi, förutom att sätta muskler på sträck, även testa hur det funkar att jobba med musklerna samt även klämma och trycka på musklerna. I supraspinatus fall är det utåtrotation och att man klämmer på seninfästningen på framsidan av axeln.