handdator

Visa fullständig version : Träningsvolym: är mer alltid bättre?


King Grub
2019-06-14, 11:09
En ny studie visar att det finns ett tak där större träningsvolym inte innebär större ökningar, utan till och med sämre resultat. Och det taket ligger kanske lägre än du tror.

https://www.styrkelabbet.se/traningsvolym-ar-mer-alltid-battre/

Slartibartfast
2019-06-14, 11:20
Dom tränade samma muskel en gång i veckan. Känns ganska naturligt att taket för volym per pass kommer emot ganska snabbt.

Hade varit intressant om dom spridit ut volymen.

King Grub
2019-06-14, 11:31
En typisk brosplit som nästan alla som ser ut som byggare använder sig av tränar varje muskel en gång i veckan.

King Grub
2019-06-14, 11:34
För övrigt ökade 5- och 10-setgrupperna runt 25 kilo i bänkpress på 24 veckor. Och då var det redan tränade personer.

geoff
2019-06-14, 11:45
En typisk brosplit som nästan alla som ser ut som byggare använder sig av tränar varje muskel en gång i veckan.
Jo, men är det inte vedertaget att det är mer opti att träna samma muskel flera gånger i veckan, antingen/både för styrka och/eller massa? (Eller är den infon "gammal" (äldre än ett år) nu, kommer inte ihåg...) Isåfall är ju studien inte så jätteintressant.

EDIT: menar med tanke på det som slartibartfast spekulerade i..

King Grub
2019-06-14, 11:47
Spelar ingen speciell roll.

there is strong evidence that resistance training frequency does not significantly or meaningfully impact muscle hypertrophy when volume is equated. Thus, for a given training volume, individuals can choose a weekly frequency per muscle groups based on personal preference.

https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02640414.2018.1555906?journalCode=rjsp20

Slartibartfast
2019-06-14, 11:55
Pendeln börjar antagligen svänga tillbaka snart.

https://www.t-nation.com/training/the-real-driver-of-muscle-growth

Snart kör alla kinobody-leangains RPT igen.

It has begun.

*popcorn*

Gymmis
2019-06-14, 12:21
Spelar ingen speciell roll.



https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02640414.2018.1555906?journalCode=rjsp20

I praktiken spelar det väl roll eftersom du kan ha betydligt högre volym om du tränar samma muskel vid fler tillfällen under ett givet tidsspann?

King Grub
2019-06-14, 12:24
Om det nu finns ett tak som ligger så här lågt? Då blir träningen utöver det mer av ett tidsfördriv i stället.

Jag har ju svårt att se hur man ska kunna få så mycket bättre ökningar än vad de som tränade 5 respektive 10 set per muskelgrupp i den här studien fick.

Slartibartfast
2019-06-14, 13:05
Om det nu finns ett tak som ligger så här lågt? Då blir träningen utöver det mer av ett tidsfördriv i stället.

Jag har ju svårt att se hur man ska kunna få så mycket bättre ökningar än vad de som tränade 5 respektive 10 set per muskelgrupp i den här studien fick.

:confused:

Genom att träna maxvolym (5-10set) varje dag?

Att man får bättre gains genom att träna 5 set per pass mot 20 set är trots allt ganska ointressant. Man har alltså undersökt optivolymen per pass, inte optivolymen per vecka, som antagligen är mycket högre.

geoff
2019-06-14, 13:12
:confused:

Genom att träna maxvolym (5-10set) varje dag?

Att man får bättre gains genom att träna 5 set per pass mot 20 set är trots allt ganska ointressant. Man har alltså undersökt optivolymen per pass, inte optivolymen per vecka, som antagligen är mycket högre.
Nu kanske man slår i taket ganska ordentligt om man tränar 10 set x 7dagar för samma muskel.. men jag vill väl minnas många studieresultat som pekar på hyfsat linjära ökningar upp till 15-20 set per vecka (utspritt över ett antal pass). Schoenfeldt försökte väl tom. få det till 45 set i veckan?

King Grub
2019-06-14, 13:12
Får du större ökningar då? Ökar du 25 kilo i bänk per halvår? Om inte - varför? Om din frekvens är så opti.

Slartibartfast
2019-06-14, 13:37
Får du större ökningar då? Ökar du 25 kilo i bänk per halvår? Om inte - varför? Om din frekvens är så opti.

OK, nu trollar du bara.

Men ja, du får garanterat bättre ökningar genom att träna fem set två gånger i veckan än fem set en gång i veckan.

Att deltagarna ökade 25kg i bänk på ett halvår visar bara att dom var nybörjare och inte hade ett hum om hur man tränar innan nån styrde upp det åt dem.

Ökar man väldigt mycket i styrka under kort tid är man nybörjare, även om man tränat i 10 år.

Schoenfelds skitstudie visade iofs också att extremt lite träning gav samma ökningar i styrka som extremt mycket träning.

King Grub
2019-06-14, 13:40
Nybörjare gör inte tior på 120 i bänk.

Gymmis
2019-06-14, 13:45
Får du större ökningar då? Ökar du 25 kilo i bänk per halvår? Om inte - varför? Om din frekvens är så opti.

Om de la 25kg på sitt 10rm i bänk på ett knappt halvår så låter det för bra för att vara sant.

Jag har inte tillgång till hela studien. Testade de även 1rm eller vad är sammanhanget för 25kg ökningen i bänk?

Ten repetition maximum (10RM) tests were performed for the bench press, lat pull down, 45º leg press, and stiff legged deadlift.

King Grub
2019-06-14, 13:47
Från 96 kilo till 120 i 10RM i bänk, ja.

Gymmis
2019-06-14, 13:51
Från 96 kilo till 120 i 10RM i bänk, ja.

Skulle helt klart var intressant att se hela studien.

Sen kommer frågan, hur ska de träna efter dessa 24 veckor för att fortsätta öka?

ceejay
2019-06-14, 13:59
Nackdelen med denna studie borde vara
Deltagarna tränade tre träningspass per vecka, på måndagar, torsdagar och fredagar. Varje muskelgrupp tränades en gång per vecka. Deltagarna övervakades av träningsexperter som inte var inblandade i själva studien och som såg till att varje set verkligen togs till total failure.

King Grub
2019-06-14, 14:04
Fast annars blir det en faktor till i jämförelsen. Frågan är hur man ser till att alla är lika långt från failure, om man ska stanna med några reps i reserv.

ceejay
2019-06-14, 14:06
Jag förstår att det i princip måste göras. 5 set till fail i bänk dödar mig kanske inte, men skulle jag köra en markliknande rörelse så skulle 1-2 set döda mig i en vecka.

Gymmis
2019-06-14, 14:12
Fast annars blir det en faktor till i jämförelsen. Frågan är hur man ser till att alla är lika långt från failure, om man ska stanna med några reps i reserv.

Mäta hastigheten på stången utan att informera deltagarna om att det är det man utgår ifrån. Göra test till fail i början mitten och slutet av studien.

Att ha en tränare som skriker och ser till att man kör till fail är knappast 100% precision heller.

Men, men den perfekta studien som ger oss det ultimata träningsprogrammet över lång tid ligger långt borta.

King Grub
2019-06-14, 14:17
Problemet är att en bra studie undersöker bara en sak i taget. Men den som läser den vill alltid introducera en massa andra faktorer och få svar på annat än vad som undersöks.

geoff
2019-06-14, 14:20
Får du större ökningar då? Ökar du 25 kilo i bänk per halvår? Om inte - varför? Om din frekvens är så opti.
Allt annat lika så tror jag att samma person får större ökningar, alternativt når toppen snabbare, med två pass (totalt 10 set) i veckan jämfört med ett pass (totalt 5 set), ja.

Det enda jag kan tänka mig som skulle göra att så inte var fallet, är om den totala träningsmängden (för hela kroppen) är så stor att personen inte alls hinner återhämta sig mellan passen. Har dom tagit varje set till failure kan det ju vara det som händer i denna studie..

geoff
2019-06-14, 14:27
Problemet är att en bra studie undersöker bara en sak i taget. Men den som läser den vill alltid introducera en massa andra faktorer och få svar på annat än vad som undersöks.
Nja, vi diskuterar ju bara vad den faktiska nytta är av studien eftersom den, hur bra den än är, skiljer sig en del från vad många här verkar vilja veta. Du också, om man läser dina slutsatser: Det vore intressant att se en uppföljning, där högvolymsgruppernas träning delades upp på flera träningspass, så att varje muskelgrupp tränas flera gånger per vecka, med lika stor total volym fast uppdelat på flera tillfällen

Gymmis
2019-06-14, 15:10
Problemet är att en bra studie undersöker bara en sak i taget. Men den som läser den vill alltid introducera en massa andra faktorer och få svar på annat än vad som undersöks.

Precis. Den här studien läggs till många andra. Kul att de gjort en väl genomförd studie. Nu väntar vi med spänning på att andra replikerar resultatet och att andra studier ställer frågorna på ett annat sätt.

King Grub
2019-06-14, 15:19
Nja, vi diskuterar ju bara vad den faktiska nytta är av studien eftersom den, hur bra den än är, skiljer sig en del från vad många här verkar vilja veta. Du också, om man läser dina slutsatser: Det vore intressant att se en uppföljning, där högvolymsgruppernas träning delades upp på flera träningspass, så att varje muskelgrupp tränas flera gånger per vecka, med lika stor total volym fast uppdelat på flera tillfällen

Ja, det gäller mig med. Det är det som är problemet. :P Studien i sig är ovanligt välkontrollerad.

Bärsärk
2019-06-14, 15:29
I praktiken spelar det väl roll eftersom du kan ha betydligt högre volym om du tränar samma muskel vid fler tillfällen under ett givet tidsspann?

Fast gör det verkligen det, om 10 set är max för bröst spelar de ju ingen roll om du gör 8 på tisdag, 2 på fredag eller 5 på onsdag och 5 på fredag eller 10 på en måndag. Det intressanta då blir väl hur lång tid det tar innan muskeln har återhämtat sig.

geoff
2019-06-14, 20:08
Fast gör det verkligen det, om 10 set är max för bröst spelar de ju ingen roll om du gör 8 på tisdag, 2 på fredag eller 5 på onsdag och 5 på fredag eller 10 på en måndag. Det intressanta då blir väl hur lång tid det tar innan muskeln har återhämtat sig.
Det är väl just att studien inte på något vis har bevisat att max volym per vecka (en godtycklig tidsperiod som råkar vara 7 dagar lång) är 10 set. Däremot kan man se att marginalnyttan blir väldigt låg efter ca 5 set samma pass. Något som har varit hyfsat känt ganska länge vad jag vet...

scrutch
2019-06-14, 23:48
Väldigt intressant! Studieresultat går ju inte att förneka men tycker nästan det är orimligt att få bättre resultat med 5 set jämfört med 20 set/vecka...eller så är det jag själv som inte vill att det ska vara sant. Jag menar det är ju inte många som går till gymmet och kör 5-10 set på sitt ryggpass, för mig blir det upp till 20 set och ibland även 2 gånger i veckan. Mest för att det är kul.

Sen måste jag fråga, då jag varit borta från forumet under en längre tid, förespråkas det att man kör till failure vid varje set nuförtiden?

exevision
2019-06-15, 07:13
Tror det skulle vara annat resultat om inte varje set togs till ”total failure”.

Rikard Jansson
2019-06-15, 07:26
Förstår helt och hållet att mer än 5 set inte ger något om man kör till total failure. Jag kör ju fan typ 2 set till det, är brutalt stor skillnad på fail och fail och vad man gör det till i för övning. Som ceejay sa, 1-2 set till TOTAL fail i någon som är väldigt stark/tränad i t.ex. mark eller knäböj så blir man ju totalt mos. 10 set? Alldeles för mycket. Men frågan kvarstår ju, som ni säger, som man har diskuterat i typ 10 år nu, huruvida den högre kvaliteten man får av att dela upp volymen på flera tillfällen i veckan, gör att man även med fördel kan träna lite högre volym. Men för maxstyrka blir det även väldigt relevant med just fail-delen. Krångligt är det men kanske 1 pass med "total fail" 5 set per vecka, sen 1-3 pass med 3-6 set med inte total fail för samma muskelgrupp, skulle kunna vara opti för styrka.

King Grub
2019-06-15, 07:30
Tror det skulle vara annat resultat om inte varje set togs till ”total failure”.

Det är en av poängerna. I Brad's studie gav 45 set per muskelgrupp och vecka, till failure, resultat.

Men det har framkommit att det kanske inte var till failure, trots att det beskrevs som failure i studien.

Inte minst efter den video som dök upp alldeles nyligen, där Brad skulle demonstrera ett set till failure, och så körde han ett halvhjärtat set där han gav upp när det började ta emot och kallade det failure.

Om det däremot är så han definierar failure så blir slutsatserna från den studien helt felaktiga och oapplicerbara.

Men vem vet, han kanske är bättre på att få andra att köra till failure än att göra det själv.

I den här studien finns det ett antal mer eller mindre dolda pikar till Brad.

Slartibartfast
2019-06-15, 09:32
Inte minst efter den video som dök upp alldeles nyligen, där Brad skulle demonstrera ett set till failure, och så körde han ett halvhjärtat set där han gav upp när det började ta emot och kallade det failure.


https://youtu.be/QUMaaOHQ-rs?t=96

kimozabe
2019-06-15, 09:42
Går det hålla ett linjärt repsomfång om man kör till failure varje set?

Själv så blir det färre reps för varje set om jag kör ut mig första alternativ får jag sänka vikten för att hålla samma reps varje set likt reverse pyramid training.


Skickat från min Pixel 2 via Tapatalk

Anders The Peak
2019-06-15, 10:36
https://youtu.be/QUMaaOHQ-rs?t=96

Intressant att se skillnaden i utförande Brad drar egentligen i samtliga övningar med biceps som målmuskel, vill säga 70% biceps och 30% rygg, i ryggövningarna jämfört med den andre som kör tvärtom. Båda ser ut att trycka ungefär lika mycket testosteron var om vi granskar deras nyllen.

Diomedea exulans
2019-06-15, 11:27
Som alltid i såna här rekommendationer är det intressant att veta hur mycket överföring det är mellan övningar. Marklyft och knäböj tränar musklerna på ett väldigt snarlikt sätt, om man vill köra båda övningarna men inte gå över 5-failure-set-i-veckan-rekommendationen, kan det vara idé att köra 3 set av vardera övning till failure per vecka? Hur mycket ska man kötta triceps efter att man har kört sina 5 set bänkpress till failure i veckan; 3 set? Ska man militärpressa alls? Osv.

TotteShaped4Life
2019-06-15, 12:43
https://youtu.be/QUMaaOHQ-rs?t=96
Brad måste även börjat tillämpa halvt ROM.

geoff
2019-06-15, 20:30
Om man drar det till sin spets så synliggör man problemet med den här studien lättare: Säg deltagarna endast tränade samma muskel en gång i månaden, under 12 månader. En grupp körde 10 set, den andra gruppen körde 20 set. Resultatet visar att de som körde 20 set fick ingen, eller väldigt liten, fördel på muskelmassa än de som körde 10 set.

Visar denna studie att den optimala träningsmängden för samma muskel är 10 set per månad?

Bossebäver
2019-06-16, 10:21
Nybörjare gör inte tior på 120 i bänk.

Inte rena människor som ökar 25 kg på 6 månader heller. 10or på 145 på 5 set i veckan? Jag vill ha samma proteinpulver som dom.

panzerpig
2019-06-16, 11:39
James steele är en av dom som gjort studien, han har väl alltid gillat HIT och liknande :)
För högvolymsgruppen kan inte varit en höjdare, även om det säkert inte var totalt failure så låter inte benpasset jättekul att köra i ett halvår: 7 set benpress, 7 set knäböj och 7 set raka mark med 12-15rm och 30-60 sek setvila. Dat pump!

Slartibartfast
2019-06-22, 09:14
Lyles analys:

https://bodyrecomposition.com/research-review/evidence-ceiling-effect-training-volume-trained-men-research-review.html/?fbclid=IwAR0vwjAKgc2UAb_80mLBWOCXiqSFD56jOjwX8Un_ x0Nzr9AKVcAFF2kmrvM

panzerpig
2019-06-22, 16:11
Lyle, fortfarande argast på internet :)
Men jag gillar honom

F Ultra
2019-06-23, 13:36
Nybörjare gör inte tior på 120 i bänk.

Frågan är ju då om den låga volymen i 5setsgruppen kan ha fungerar som ett toppningsprogram?

panzerpig
2019-06-23, 17:22
Frågan är ju då om den låga volymen i 5setsgruppen kan ha fungerar som ett toppningsprogram?

sex månader är en rätt lång toppning.

Agitator
2019-06-23, 17:49
sex månader är en rätt lång toppning.

Du utgår från ett klassiskt toppningsprogram då när du fäller den kommentaren.

Det kunde vara 2-3 toppningsprogram i olika faser indirekt beroende på hur det är upplagt.

panzerpig
2019-06-23, 18:58
Du utgår från ett klassiskt toppningsprogram då när du fäller den kommentaren.

Det kunde vara 2-3 toppningsprogram i olika faser indirekt beroende på hur det är upplagt.

Programmets upplägg finns i länken. Tycker du det känns som att femsetsgruppen skulle fått till mer av en toppning än de andra grupperna? Varför? De körde ju likadant förutom volymen.

F Ultra
2019-06-23, 21:07
sex månader är en rätt lång toppning.

Man mätte ju enbart efter 12- och 24-veckor, så den platå man såg efter 12-veckor kan ju ha inträffat långt tidigare.

panzerpig
2019-06-23, 21:50
Man mätte ju enbart efter 12- och 24-veckor, så den platå man såg efter 12-veckor kan ju ha inträffat långt tidigare.

Bara att kolla graferna. (finns iofs bara tre mätningar, början, 12w och 24 w)

F Ultra
2019-06-23, 22:12
Bara att kolla graferna. (finns iofs bara tre mätningar, början, 12w och 24 w)

Ja det är ju det jag menar, den tillväxt som sker mellan v1-12 kan ju ha hänt v1-3/4 för att sedan plana ut. Det enda vi vet är att de v12 var mycket bättre än v1 och att de v24 låg runt samma nivå som v12.

Nu gjorde de ju dock en tidigare studie på kvinnor som var på otränade och där fick man väl liknande resultat om jag inte minns helt fel vilket då kullkastar min teori en hel del (om det jag minns nu är sant vill säga) men att de mätt saker först i vecka 12 är ju en svaghet med studien.

För det är ju extremt lite volym vi pratar om här, 5set gruppen gör ju 2 set bänk i veckan, 2 set incline bänk och sedan 1 set militärpress. Det är allt för triceps, bröst och axlar på hela veckan. Skulle tro att de flesta som bara läser att de tränade 5 set i veckan tänker 5set bänk+5set incline+5set militärpress.

edit: Studien på kvinnor är denna: https://www.researchgate.net/publication/328502454_Evidence_for_an_Upper_Threshold_for_Resi stance_Training_Volume_in_Trained_Women och där påstår de att kvinnorna var erfarna tränande.

TotteShaped4Life
2019-06-24, 03:41
Abel med ytterligare ett avsnitt i ämnet

Brian Minor, comes on to talk about progressive overload, training volume and how these factors influence muscle growth. Brian is a natural bodybuilder, writer, and overall, super knowledgeable fitness professional who is always a pleasure to listen to about these topics.

Time-Stamps: 2:10 - Is volume or progressive overload causing muscle growth?
5:04 - Further clarifying how muscle growth is stimulated
8:15 - Is training 1 rep shy of failure more effective than training 3-4 reps away from failure? 12:59 - The real role of progressive overload - and how its misunderstood by many
18:02 - Can you gain muscle by lifting the same load for the same reps as you did the last session?
23:32 - Is getting as strong as possible the best way to get as big as possible?
27:20 - Is it ok if your strength gains slow down on a high volume routine?
34:04 - Central fatigue -does it really exist?
42:13 - Junk volume - does it really exist?
46:56 - Mike Israetel's volume progression and how optimal it is
55:45 - How much volume do you do and how much did you have to increase it over time? 1:02:22 - Where can we find your work?

https://www.youtube.com/watch?v=_CtkOK1-Gng&feature=em-uploademail

Fey
2019-06-24, 14:55
Går det hålla ett linjärt repsomfång om man kör till failure varje set?

Själv så blir det färre reps för varje set om jag kör ut mig första alternativ får jag sänka vikten för att hålla samma reps varje set likt reverse pyramid training.


Skickat från min Pixel 2 via Tapatalk


Precis detta jag undrade. Provade igår att köra lutande hantelpress till total fail. Mitt första set gick utmärkt och jag pressade tills jag inte kunde hålla armarna uppe längre. Set nr 2 var omöjligt med samma hantlar. Fick sänka vikterna totalt 8kg per set för att kunna hålla mig i närheten av åttor. De tre följande setten samma sak. Därmed känns tabellen på styrkelabbet otillräcklig. Om de körde 6-8reps med total fail varje set så skulle det bli förbannat svårt att hålla vikten konstant, alternativt omöjligt att hålla 6-8 reps med samma vikt till total fail. Någon faktor ändrades.

Jävligt tillfredsställande att köra så hårt dock.

hampee
2019-06-24, 15:48
Går det hålla ett linjärt repsomfång om man kör till failure varje set?

Själv så blir det färre reps för varje set om jag kör ut mig första alternativ får jag sänka vikten för att hålla samma reps varje set likt reverse pyramid training.


Skickat från min Pixel 2 via Tapatalk

Vet vi att de inte sänkt vikten mellan seten? Kommer inte åt studien, därav frågan.

F Ultra
2019-06-24, 20:47
Precis detta jag undrade. Provade igår att köra lutande hantelpress till total fail. Mitt första set gick utmärkt och jag pressade tills jag inte kunde hålla armarna uppe längre. Set nr 2 var omöjligt med samma hantlar. Fick sänka vikterna totalt 8kg per set för att kunna hålla mig i närheten av åttor. De tre följande setten samma sak. Därmed känns tabellen på styrkelabbet otillräcklig. Om de körde 6-8reps med total fail varje set så skulle det bli förbannat svårt att hålla vikten konstant, alternativt omöjligt att hålla 6-8 reps med samma vikt till total fail. Någon faktor ändrades.

Jävligt tillfredsställande att köra så hårt dock.

Skulle tro att med 6-8 till fail så avser de första set, resterande set blir så mångs reps som det blir. Kör du till fail så kommer du aldrig att kunna få ut lika många reps i set 2+ som i första setet.

Bandid0
2019-06-25, 06:43
Spelar ingen speciell roll.



https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02640414.2018.1555906?journalCode=rjsp20

Känns inte som att kroppen skulle reagera likadant på 21 set en gång i veckan kontra 3 set om dagen.

Mäktigman
2019-07-02, 21:28
Har någon ändrat sitt träningsschema efter läst denna studie? Att gå ner och köra 5 set till "maximal fail" hade ju varit otroligt tidssparande.

Fey
2019-07-02, 23:21
Har någon ändrat sitt träningsschema efter läst denna studie? Att gå ner och köra 5 set till "maximal fail" hade ju varit otroligt tidssparande.

Ja, har gjort detta lite.

Vad jag kan säga är att "fail" är ett ytterst luddigt koncept. Körde biceps för tre dagar sedan till absolut fail, och jag har fortfarande muskelsmärta på rekordnivå. Känns helt fantastiskt dock.
Provade även samma sak med lutande hantelpress, men i mer försiktig tappning. Det kändes riktigt bra det med.
Om du planerar att prova så se till att du har ordentligt med återhämtning efter varje pass, och sänk vikterna ordentligt mellan set efter behov.

Den senaste studien som Grub skrev om visade dock på att detta upplägg är mest för styrka och inte muskelstorlek.

Grahn
2019-07-03, 07:35
Rent teoretiskt torde det väl vara så att man får maximal tillväxt om musklerna har förutsättningar och nog stimulans att växa 100% av tiden utan att man går sönder.

Anpassa träningen till din personliga återhämtning.....

F Ultra
2019-07-03, 15:41
Ja, har gjort detta lite.

Vad jag kan säga är att "fail" är ett ytterst luddigt koncept. Körde biceps för tre dagar sedan till absolut fail, och jag har fortfarande muskelsmärta på rekordnivå. Känns helt fantastiskt dock.
Provade även samma sak med lutande hantelpress, men i mer försiktig tappning. Det kändes riktigt bra det med.
Om du planerar att prova så se till att du har ordentligt med återhämtning efter varje pass, och sänk vikterna ordentligt mellan set efter behov.

Den senaste studien som Grub skrev om visade dock på att detta upplägg är mest för styrka och inte muskelstorlek.

Det går inte att direkt jämföra denna studie med den där andra då de kontrollerade för och tittade på helt olika saker.

I denna tittade man enbart på om det finns en maxvolym per pass medan man i den andra studien tittade på om det är skillnad på att sprida ut volymen på flera tillfällen per vecka mot att köra allt på en dag.

Vidare bör man tänka på att man i denna studien såg en nedgång i resultatet i grupperna med 15- och 20-set per tillfälle efter 12 veckor medan den andra studien enbart körde på i 8-veckor samt hade betydligt högre volym än vad man hade i denna studien.

Samt att resultatet i den andra studien skiljer sig mot vad tidigare studier som testat samma sak (och som dessutom också kommit från Schoenfeldt) och jag har inte kollat om de nämner något om det i deras diskussionsdel än vad det kan bero på. Så just nu är den en ensam outlier och betyder därmed egentligen ingenting.

Mäktigman
2019-07-03, 18:52
Hur hårt ska man gå till fail egentligen? Jag testade igår, gick ner och körde 5 set benpress. Kändes som huvudet skulle sprängas, jag fick precis upp sista reppen och hade omöjligt klarat en till. Men borde jag egentligen testat en rep till och misslyckats med att klara den? Musklerna är ju rätt starka på att hålla vikten statisk, så är det meningen att man ska köra så pass hårt så att man inte kan hålla emot att vikten går ner igen?

King Grub
2019-07-03, 18:55
Det kan man väl göra då och då i övningar som bicepscurl och liknande, men det känns rätt dumt att göra det i övningar där man kan fastna under något tungt eller där hela kroppen är med så man kan skada sig. Det krävs inte mycket för att något otäckt ska hända om man går till fail med tunga knäböj med högreps.

Mäktigman
2019-07-03, 21:07
Okej, men vet man vad man definierade som fail i denna studie?

F Ultra
2019-07-04, 13:21
Okej, men vet man vad man definierade som fail i denna studie?

De påstår att det var "until the bar didn't move" men vette tusan hur de gjorde den tolkningen när det kom till t.ex latsdrag, har ju svårt att tänka mig att de fortsatte i flera reps där de bara drog ner handtaget några cm så någon form av gräns mer än att den inte rörde sig måste de ju rimligen ha haft där men det är inget som de dokumenterat iaf.

Blir ju lite strul i andra dragövningar såsom roddar också då man kan fula till sådana övningar ganska rejält långt innan stången vägrar flytta sig från golvet men att helt göra om en rodd till ett marklyft kan ju inte heller vara vad de tillåt tycker jag...