handdator

Visa fullständig version : Vakna tidigt på morgonen


Slartibartfast
2019-06-11, 10:44
Varför ska man vakna 4:30 på morgonen Jocko Willink-style?

Finns det några verkliga hälsofördelar med att ändra sin dygnsrytm, förutom det irrelevanta tramset som förespråkarna tjatar om?

Osukaru
2019-06-11, 11:34
Jag kan inte säga bu eller bä med källor men jag har för mig att Matthew Walker (sömnforskare som har varit i media mycket senaste året) har tjatat om att det är viktigt att anpassa sig till sin cirkadiska rytm. För vissa är den tidigare, för andra senare. Solens upp och nedgång är ju dock ngot som har varit kopplat till människans dygnsrytm sedan tidernas begynnelse.

Själv tror jag det är rätt individuellt. Man bör testa en månad med det ena dygnsschemat och en månad med ett annat och se vad som passar en själv bäst. Jag märker själv att jag mår bättre av att stiga upp tidigt (typ 6) givet att jag får mina 7-8h såklart. I vad som "passar" tar jag in hur produktiv jag är under dagren och hur jag mår. Jag trodde länge att jag mådde bättre av att vakna sent, men det berodde mest på att jag inte hade testat att vakna tidigt under en längre konsekvent period.

ceejay
2019-06-11, 11:46
Nja, hans grej verkar vara mer att tvinga sig att göra saker som är "bra" för dig hela tiden. Att tvinga en att göra obekväma saker hela tiden så att man inte blir dekadent och tar sovmorgon varje morgon.

Grahn
2019-06-11, 11:53
låter som lite samma idioti som när vi slår oss för bröstet med hur lite vi sover......

Scratch89
2019-06-11, 11:58
Finns det några verkliga hälsofördelar med att ändra sin dygnsrytm, förutom det irrelevanta tramset som förespråkarna tjatar om?

Troligen inte.

blåvitt
2019-06-11, 11:58
Jag känner att jag mår iaf psykiskt bättre av att gå upp men ffa starta min dag tidigt. Känslan av att beta av dagens ”att göra”-lista innan någon annan är vaken och det inte finns något som stör, att vara färdig med allt till 9.00 och sedan ha hela dagen till sitt förfogande för att hitta på något riktigt kul - det är fan gött. Att vakna framåt 11 på en ledig dag och känna att man sovit bort hälften av sin värdefulla lediga tid, då mår jag kasst.

Grahn
2019-06-11, 12:00
Jag känner att jag mår iaf psykiskt bättre av att gå upp men ffa starta min dag tidigt. Känslan av att beta av dagens ”att göra”-lista innan någon annan är vaken och det inte finns något som stör, att vara färdig med allt till 9.00 och sedan ha hela dagen till sitt förfogande för att hitta på något riktigt kul - det är fan gött. Att vakna framåt 11 på en ledig dag och känna att man sovit bort hälften av sin värdefulla lediga tid, då mår jag kasst.

Om du sover samma mängd, säg 8 timmar, så är det ju bara tidpunkten du somnar som flyttas.

blåvitt
2019-06-11, 12:02
Om du sover samma mängd, säg 8 timmar, så är det ju bara tidpunkten du somnar som flyttas.

Absolut, men gillar man friluftsliv är det roligare att ta vara på dygnets ljusa timmar än de mörka. Säger inte att alla skulle må bättre av att gå upp tidigt, säger bara att jag gör det och att jag oftast får mer produktivt gjort på det viset.

Grahn
2019-06-11, 12:04
Absolut, men gillar man friluftsliv är det roligare att ta vara på dygnets ljusa timmar än de mörka. Säger inte att alla skulle må bättre av att gå upp tidigt, säger bara att jag gör det och att jag oftast får mer produktivt gjort på det viset.

Rätt mörkt 4.30 i januari iofs :)

Håller egentligen med men menar mest att om du inte gör något som har en fördel av att vakna tidigt och vara före massan så påverkar det ju mest när det är läggdags.

Slartibartfast
2019-06-11, 12:15
Det är det jag menar med trams. Disciplintrams.

Det jag är intresserad av är ifall det finns nån fysiologisk fördel med att stiga upp tidigare, förutsatt att antalet sömntimmar blir detsamma.

Jag är mera in på Walkers linje att man har en viss chronotype, och det är bara att gilla läget.

Macroman
2019-06-11, 12:19
Om du sover samma mängd, säg 8 timmar, så är det ju bara tidpunkten du somnar som flyttas.

Ja exakt! Aldrig förstått det resonemanget. På nästan alla arbetsplatser klassas man som lat om man kommer kl. 9. Ofta är det ngn som kommer 7-8 på morgonen som påpekar det och frågar om man har kvällstidningarna med sig eller ska börja kvällskiftet. Detta på tjänstemannajobb där man har flextid...

Att de sedan går hem 15:30 och att ni jobbar exakt lika många timmar är aldrig uppe till diskussion.

Ganska bisarrt...

geoff
2019-06-11, 12:27
Ja exakt! Aldrig förstått det resonemanget. På nästan alla arbetsplatser klassas man som lat om man kommer kl. 9. Ofta är det ngn som kommer 7-8 på morgonen som påpekar det och frågar om man har kvällstidningarna med sig eller ska börja kvällskiftet. Detta på tjänstemannajobb där man har flextid...

Att de sedan går hem 15:30 och att ni jobbar exakt lika många timmar är aldrig uppe till diskussion.

Ganska bisarrt...
Ja det verkar ofta vara absoluta klockslag vissa människor vill relatera till. Som småbarnsförälder har det blivit en hel del pratat om barnens sömn ihop med andra föräldrar. Om man beklagat sig över att barnen vaknar tidigt så är det ofta någon som skryter med att deras barn minsann sover till kl 9. Hur många timmar de har sovit (dvs när de gick och lade sig) brukar dock inte tas med i berättelsen..

Rickard
2019-06-11, 13:20
Det där faller under samma kategori som kallbad, lunchlöpning och annan späkelse. Utövarna ser sig själva gärna som lite bättre människor.

blåvitt
2019-06-11, 13:24
Rätt mörkt 4.30 i januari iofs :)

Håller egentligen med men menar mest att om du inte gör något som har en fördel av att vakna tidigt och vara före massan så påverkar det ju mest när det är läggdags.

Ja men då är man klar lagom tills solen gått upp och kan utnyttja de ljusa timmarna som bäst..? Till skillnad från o va klar med dagen lagom till att solen går ner vid 13.30 och då stanna inne för att det redan är mörkt liksom

Fast asså det blir en skillnad i beteende och prioritering jämfört med om jag går upp senare. Känslan av att ha hela dagen framför sig gör att jag mer gärna tar tag i saker och skapar möjligheter än om jag vaknar framåt 10. Dygnets vakna timmar är ju detsamma men jag blir som mer produktiv om jag går upp tidigt helt enkelt :)

blåvitt
2019-06-11, 13:27
Det är det jag menar med trams. Disciplintrams.

Det jag är intresserad av är ifall det finns nån fysiologisk fördel med att stiga upp tidigare, förutsatt att antalet sömntimmar blir detsamma.

Jag är mera in på Walkers linje att man har en viss chronotype, och det är bara att gilla läget.

Finns väl forskning som iaf pekar mot att det är skadligt att ha en dygnsrytm där man mest är vaken nattetid. Om man går upp 4 eller 8 tror jag inte det finns någon fysiologisk skillnad i så är det väl som du säger, man får gilla läget o vara den man är och gå upp när man mår bra av att gå upp

Lafayette
2019-06-11, 13:29
Försöker alltid så gott det går vara uppe tidigt. Hälsofördelarna är stora och märker av det väldigt tydligt när jag tar vara på dagens ljusa timmar och får min mattsömn.

Dessutom är det helt oslagbart att vara uppe tidigt på morgonen, riktigt mysig känsla i luften.

baggard
2019-06-11, 13:36
Offt men...


Supertidiga sommarmorgonar med en oas av lugn för nästan ingen är utomhus förutom fåglarna som kvittrar och solen som precis tagit sig upp för att belysa all grönska *love**love**love**love**love*

Lafayette
2019-06-11, 13:44
Offt men...


Supertidiga sommarmorgonar med en oas av lugn för nästan ingen är utomhus förutom fåglarna som kvittrar och solen som precis tagit sig upp för att belysa all grönska

Gosse ja..

Glömmer aldrig den dagen jag vaknade 03 för jag inte kunde sova, gick en promenad för jag var så rastlös i kroppen.. det var sommar.*cupid* Efter det bestämde jag mig för att bli morgonmänniska.

Bob90
2019-06-11, 13:46
Älskar att vakna tidigt, men hatar att lägga mig tidigt :p

Grahn
2019-06-11, 13:48
Älskar att vakna tidigt, men hatar att lägga mig tidigt :p

Hah ja, dessutom har jag kombinerat talang för att vara uppe sent med att alltid vakna vid "arbetstid". Väldigt icke opti för kroppen!

Bärsärk
2019-06-11, 14:38
Det är det jag menar med trams. Disciplintrams.

Det jag är intresserad av är ifall det finns nån fysiologisk fördel med att stiga upp tidigare, förutsatt att antalet sömntimmar blir detsamma.

Jag är mera in på Walkers linje att man har en viss chronotype, och det är bara att gilla läget.

Jag har inte belägg för det men jag tror det är bra att försöka få in så många timmar sömn som möjligt innan det blir för sent på kvällen. Har troligtvis något med våra hormoner att göra, alla som gått och lagt sig 4 på kvällen och vaknat 12 vs i säng 22 och upp 6 vet vad jag pratar om.

Alexton
2019-06-11, 15:21
Visst tidiga sommar morgonar i all ära men sommaren innebär även kvinnor och dryck.. inte fan fungerar det att gå och lägga sig 20:30 för att gå upp 03 då ?

edit: de där svenska småfåglarna kan dra åt helvete. fy fan vad de låter.

rooz
2019-06-11, 16:02
Ja exakt! Aldrig förstått det resonemanget. På nästan alla arbetsplatser klassas man som lat om man kommer kl. 9. Ofta är det ngn som kommer 7-8 på morgonen som påpekar det och frågar om man har kvällstidningarna med sig eller ska börja kvällskiftet. Detta på tjänstemannajobb där man har flextid...

Att de sedan går hem 15:30 och att ni jobbar exakt lika många timmar är aldrig uppe till diskussion.

Ganska bisarrt...
Fråga om de sover på jobbet för att frugan sparka deras dryga röv hur huset?

(07 är ju inte ens tidigt. På mitt jobb sover en av delägarna i bland på kontoret:d)

Bob90
2019-06-11, 16:58
Visst tidiga sommar morgonar i all ära men sommaren innebär även kvinnor och dryck.. inte fan fungerar det att gå och lägga sig 20:30 för att gå upp 03 då ?

edit: de där svenska småfåglarna kan dra åt helvete. fy fan vad de låter.

Så glad över att vi fick trippelglas nyligen. Dämpar ljudet rejält :D

Hemi
2019-06-11, 17:10
Bor vid ekvatorn och dygnsrytmen för de flesta följer solen. Alla är uppe lite innan den går upp och efter att den gått ned stannar man uppe runt 4 timmar kanske. En stor skildnad för mig här och på nordliga breddgrader är att depression, som jag lätt får uppe i Norden är ickeexisterande här nere.

Även i kalla men soligare länder ör depression och mörkertänk betydligt mindre pga att solen står högre på himlen. Fast ingert slår det svenska specialla ljuset, solen hänger liksom över bergen lite hela tiden , blir fina bilder med kamera, film och måleri.

Inte så konstigt att skogs/flöjtmetal är så populärt och inte karnevalsmusik.

Bor man i Sverige så bör man vara ute mycket, åk skidor/skridsko på vintern t ex. Annars blir det bara en massa depptrådar här på kolo.

TotteShaped4Life
2019-06-11, 17:17
Går upp runt 04.00-04.30 alla dagar i veckan. Har hittat min rytm i detta och funkar fantastiskt bra i min vardag som den ser ut nu.