handdator

Visa fullständig version : Låna trots kronoskulen?


KOLOTROLLET
2019-06-09, 19:32
Böterna är betalt. Hur går man till väga?

Starke75an
2019-06-09, 19:45
Ansök på nätet går säkert. Men var beredd att få betala extra hög ränta.

EagleEye
2019-06-09, 21:10
Blev påmind om alla mina egna skulder när jag såg rubriken..privatlån,smslån,billån...jäklar vilka skulder jag har. Dock skulle jag kunna rensa allt på ett bräde om jag verkligen ville. Men jag lever över mina tillgångar *facepalm*

mattilainen
2019-06-09, 21:17
Blev påmind om alla mina egna skulder när jag såg rubriken..privatlån,smslån,billån...jäklar vilka skulder jag har. Dock skulle jag kunna rensa allt på ett bräde om jag verkligen ville. Men jag lever över mina tillgångar *facepalm*

har du smslån ska du ABSOLUT betala av det, IDAG! Det gör du bara fel av att betala av räntan varje månad.

Agitator
2019-06-09, 22:40
Är man medlem i facket så finns t.ex. medlemslån oftast. Låna summan till en lägre ränta och bli av med alla dumma lån.

Mycket bättre att samla allt under ett tak ifall man har möjlighet till en mycket lägre ränta. Så många som låter räntor ticka på i onödan och missköter sin ekonomi.

:(

Bob90
2019-06-09, 23:23
Av ren nyfikenhet, är jag naiv som inte förstår hur man ens kan komma på tanken att ta smslån? Finns det liksom en legitim situation där smslån är bästa alternativet vid ett rationellt beslut?

Är inte smslån i praktiken bara en "laglig" form av ocker?

EagleEye
2019-06-09, 23:33
Av ren nyfikenhet, är jag naiv som inte förstår hur man ens kan komma på tanken att ta smslån? Finns det liksom en legitim situation där smslån är bästa alternativet vid ett rationellt beslut?

Är inte smslån i praktiken bara en "laglig" form av ocker?

Räcker med att många har många UC förfrågningar för att bli nekad ett vanligt lån. Inte mycket till val då. Har tagit flera SMS-lån men jag betalar tillbaka som man bör. Visst blir det hög ränta. Men det är smidigt och går snabbt. Sist tog jag 15k och åkte på semester. Ingen storbank ville låna mig.

Bob90
2019-06-10, 05:14
Räcker med att många har många UC förfrågningar för att bli nekad ett vanligt lån. Inte mycket till val då. Har tagit flera SMS-lån men jag betalar tillbaka som man bör. Visst blir det hög ränta. Men det är smidigt och går snabbt. Sist tog jag 15k och åkte på semester. Ingen storbank ville låna mig.

Där är vi nog rätt olika i synsätt på pengar, jag skulle aldrig komma på tanken att ta ett lån för att ha råd med semesterresa eller för något annat som jag placerar under "nöje" eller "shopping".

Å andra sidan, som en konsekvens av detta reser jag väldigt, väldigt sällan :p

EagleEye
2019-06-10, 05:43
Alla har vi väl olika synsätt på det.

Jag är själv lite färgad av att jag sett många äldre som gnetat och sparat hela sina liv utan att ha ett skit att visa upp för det på äldre dar. Däribland min egen far.

Visst är det bra att spara men man måste leva också...jag maxbelånar mig hellre nu när jag är ung för att köpa en dyr bil(jag egentligen inte borde köpa..) än vänta tills jag är typ 65 år då jag skulle de "rätta" förutsättningarna för det.

nyvaken
2019-06-10, 05:51
Det är ju ditt liv helt klart men du är med på att du betalar dubbelt o tredubbelt mer i ränta än vad lånen kostat dig från början. Och den dag du måste byta lägenhet och har anmärkningar lär det vara rätt grinigt. Kollat in Lyxfällan?

geoff
2019-06-10, 08:09
Alla har vi väl olika synsätt på det.

Jag är själv lite färgad av att jag sett många äldre som gnetat och sparat hela sina liv utan att ha ett skit att visa upp för det på äldre dar. Däribland min egen far.

Visst är det bra att spara men man måste leva också...jag maxbelånar mig hellre nu när jag är ung för att köpa en dyr bil(jag egentligen inte borde köpa..) än vänta tills jag är typ 65 år då jag skulle de "rätta" förutsättningarna för det.
Att man tar lån med extrem hög ränta för att köpa "dyr bil" eller åka på semester (dvs nöjen) är inget annat än dålig karaktär. Jag menar, har du råd att betala tillbaka de dyra lånen så har du ju i princip "köpt pengar" till en väldigt dålig kurs. Men du kanske räknar med att någon annan ska kliva in och lösa dina skulder någon gång i framtiden, eller slippa undan på något sätt. Vinna på lotto?

Jpn
2019-06-10, 10:16
Alla har vi väl olika synsätt på det.

Jag är själv lite färgad av att jag sett många äldre som gnetat och sparat hela sina liv utan att ha ett skit att visa upp för det på äldre dar. Däribland min egen far.

Visst är det bra att spara men man måste leva också...jag maxbelånar mig hellre nu när jag är ung för att köpa en dyr bil(jag egentligen inte borde köpa..) än vänta tills jag är typ 65 år då jag skulle de "rätta" förutsättningarna för det.

Hur gammal är du?

Xtreme-G
2019-06-10, 11:57
Alla har vi väl olika synsätt på det.

Jag är själv lite färgad av att jag sett många äldre som gnetat och sparat hela sina liv utan att ha ett skit att visa upp för det på äldre dar. Däribland min egen far.

Visst är det bra att spara men man måste leva också...jag maxbelånar mig hellre nu när jag är ung för att köpa en dyr bil(jag egentligen inte borde köpa..) än vänta tills jag är typ 65 år då jag skulle de "rätta" förutsättningarna för det.

Hoppas du trollar. Har man sparat hela livet och idag är 65 år idag har man gjort något jävligt fel om man inte är mångmiljonär.
https://www.investopedia.com/thmb/qdVarX6yLAwgfgR-SZLJYWEWORg=/1001x0/filters:no_upscale():max_bytes(150000):strip_icc() :format(webp)/ScreenShot2019-04-19at12.21.35PM-39f6e0e9e46548d8b53f6491b2b61fd7.png

Starke75an
2019-06-10, 12:18
Hoppas du trollar. Har man sparat hela livet och idag är 65 år idag har man gjort något jävligt fel om man inte är mångmiljonär.
https://www.investopedia.com/thmb/qdVarX6yLAwgfgR-SZLJYWEWORg=/1001x0/filters:no_upscale():max_bytes(150000):strip_icc() :format(webp)/ScreenShot2019-04-19at12.21.35PM-39f6e0e9e46548d8b53f6491b2b61fd7.png

Vanligt att man inte äger ens handtaget på bostaden när man jobbat hela livet.

svenbanan
2019-06-10, 12:28
Vanligt att man inte äger ens handtaget på bostaden när man jobbat hela livet.

Jag tror han tog för givet att "spara hela livet" betyder att man haft möjligheten att lägga undan en tusing i månaden och aldrig behövt använda dessa pengar före man blivit 65.

EagleEye
2019-06-10, 12:29
Hoppas du trollar. Har man sparat hela livet och idag är 65 år idag har man gjort något jävligt fel om man inte är mångmiljonär.
https://www.investopedia.com/thmb/qdVarX6yLAwgfgR-SZLJYWEWORg=/1001x0/filters:no_upscale():max_bytes(150000):strip_icc() :format(webp)/ScreenShot2019-04-19at12.21.35PM-39f6e0e9e46548d8b53f6491b2b61fd7.png

Internet filosofi...rikitigt trolleri BS.

Fråga alla fattigpensionärer i det här landet bara...

Bob90
2019-06-10, 13:44
Jag tror han tog för givet att "spara hela livet" betyder att man haft möjligheten att lägga undan en tusing i månaden och aldrig behövt använda dessa pengar före man blivit 65.

Sparar man en tusenlapp i månaden (och "stoppar i madrassen", dvs ingen ökning) från dess att man är 30 så får man väl ihop knappt ½ mille (1000*12*35). Då är man inte mångmiljonär :p

Däremot är det ju smart att sälja bostaden och fixa en hyresrätt om man har möjlighet, för att få loss pengar att ha kul för. Där kan nog många skrapa ihop någon miljon, om man nu lyckas hitta en hyresrätt genom typ boendesparande med typ 35 år i ködagar :D

svenbanan
2019-06-10, 14:19
Sparar man en tusenlapp i månaden (och "stoppar i madrassen", dvs ingen ökning) från dess att man är 30 så får man väl ihop knappt ½ mille (1000*12*35). Då är man inte mångmiljonär :p

Däremot är det ju smart att sälja bostaden och fixa en hyresrätt om man har möjlighet, för att få loss pengar att ha kul för. Där kan nog många skrapa ihop någon miljon, om man nu lyckas hitta en hyresrätt genom typ boendesparande med typ 35 år i ködagar :D

Ja, om man stoppar pengarna i madrassen så har man ju gått minus. Men ifall man investerat i aktier så har pengarna man sparat före 1995 kanske ökat 7ggr i värde och mellan 1995 och 2015 kanske dubbla värdet. Så över 2 mille i alla fall, om man inte investerade alla pengar i videofilmsuthyrning, och fortfarande inte har sålt... :D

Macroman
2019-06-10, 15:20
Internet filosofi...rikitigt trolleri BS.

Fråga alla fattigpensionärer i det här landet bara...

De har dock inte sparat några pengar av olika orsaker.

Sparar du 50 tkr/år i drygt 20 år har du över 3 mkr med normal avkastning på börsen (7 %).

Starke75an
2019-06-10, 19:26
Har för mig att 50% av vuxna i Sverige inte äger tillgångar över 50000:- och 20% kan inte lösa en situation som kräver 10000:-

Snobbe
2019-06-10, 20:46
Känns som många älskar att spendera pengar. Kan förstå att en del barnfamiljer (ensamstående) har problem med pengar och även äldre. Men en 20-40 åring som har heltidsjobb borde väl inte ha problem att lägga undan någon tusenlapp i månaden?

Känner alldeles för många som inte sparar ett skit även fast dom lätt kunde.

Vad är det man behöver visa upp när man är på sina äldre dar förresten? Så fort man känner att man behöver köpa en snygg bil för att bevisa något så behöver man ta reda på varför det är så..

Starke75an
2019-06-11, 04:09
Fast nu var trådskaparens fråga om hur man gör, och i den frågan lägger jag inte in nån värdering.

Mental
2019-06-11, 07:55
Böterna är betalt. Hur går man till väga?

Hela den här tråden blev ett sidospår angående EagleEye's ekonomiska filosofi.

Men din trådstart innehåller på tok för lite information.

Till att börja med, var det böter som gick till kronofogden men som nu är betalda, eller kallar du bara skulderna för böter?
För det andra, har du betalningsanmärkning hos kronofogden och om så är fallet hur många?
Vad är det du ska låna till? Mindre konsumtionslån, bil, bostad?

De möjligheter man har som skuldsatt att få låna är ju att låna till betydligt högre ränta hos institut som marknadsför sig mot skuldsatta som bluestep.

Andra möjligheter kan vara att ha någon som går i borgen för dig, eller vänta ut betalningsanmärkningarna om det ligger längre tillbaka i tiden.
När skulden hos kronofogden är betald så brukar kreditupplysningsföretagen behålla anmärkningen i 3 år. Efter det är man blank igen.

Melker2
2019-06-12, 06:28
Internet filosofi...rikitigt trolleri BS.

Fråga alla fattigpensionärer i det här landet bara...

De hade varit ännu fattigare om de tagit SMS lån!!!

I stort sett alla behöver låna men det är stor skillnad på att betala 1,5% ränta på huslån och 20% ränta på SMS lån.

geoff
2019-06-12, 07:50
De hade varit ännu fattigare om de tagit SMS lån!!!

I stort sett alla behöver låna men det är stor skillnad på att betala 1,5% ränta på huslån och 20% ränta på SMS lån.
Ja, 1.5% ränta på något som är en investering och troligtvis stiger i värde (ev. tom går plus trots räntan) kontra 20% ränta på en semesterresa är att jämföra äpplen och elefanter.