handdator

Visa fullständig version : Se in i framtiden (styrketräning)


LazyBum
2019-06-08, 17:18
Har styrketränat ca ett år. Undrar om man kan få en uppfattning om hur man kommer att se ut (muskelvolym) om t ex ytterligare ett år. T ex:

1. Kan man se på bilder på någon som lyfter samma vikter som jag siktar på att lyfta om ett år? Jag tror detta är en så grov metod att det inte funkar, av anledningen att det är väldigt stor individuell variation vilken muskelfibertvärsnittsarea man har, dvs 10 personer som klarar lyfta samma vikt kan vara allt ifrån klena till utseendet till kraftiga. Eller? Om inte, vore det kul att få se exempelbilder.

2. Finns det en stor korrelation för en individ mellan vilken vikt man orkar lyfta och muskelvolym? Dvs om jag vill ha dubbelt så mkt muskler som idag, ska jag då dubblera alla vikter innan jag nått det målet?

Eller nån annan metod att se in i framtiden?

Bob90
2019-06-08, 17:53
1. Nej. För många variabler för att det ska vara värt något. Förutom i extremerna då, skulle tro att personer som tex striktpressar 120 kg har ett ganska typiskt utseende, och personer som striktpressar 20 kg har nog ett ganska typiskt utseende.

2. Förmodligen är någon som orkar lyfta 200 kg mer muskulös än någon som orkar lyfta 20 kg. Men du får nog svårt att försöka se någon kausalitet mellan en specifik vikt man orkar lyfta och en specifik mängd muskelmassa.

Men alla friska människor kan troligtvis bli muskulösa och/eller vältränade.

King Grub
2019-06-08, 18:37
Det pågår just nu en diskussion om det överhuvudtaget finns en koppling mellan styrka och hypertrofi på det sättet.

https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs40279-019-01131-8

LazyBum
2019-06-08, 19:08
Intressant. Tack. Nytt försök att se in i framtiden:

3. Om en person använder en viss träningsplan (som är ganska konstant ökande över tid, och hela tiden ungefär samma antal reps) och för en viss övning lyfter 20kg och har en viss muskelvolym, kan han då räkna med att när han så småningom nått 40kg, att han då har ungefär dubbla muskelvolymen?

(Jag inser att det då skulle finnas en koppling mellan hypertrofi och styrka som King Grub sa är omdiskuterad men i detta exempel gäller det en enda individ och med alla parametrar konstanta förutom att vikten ökar i små steg efter hand.)

Och en helt annan fråga (raka motsatsen): Om en person nått en punkt där han för en övning nätt o jämt orkar, säg, 12 reps, 3 sets, 20kg, och därefter fortsätter med detta utan att öka i 3 år (dvs 12 reps, 3 sets, 20kg) kommer han då att få mer muskler eller "fryser" volymen när ansträngningen inte ökas längre? (Jag trodde det var självklart att han inte får mer muskler då, men när jag funderar på det är jag inte säker.)

Hoppas ni inte tycker mina frågor är konstiga. Men det skulle vara kul att få en bild av hur man kan förväntas öka sin muskelvolym efter hand.

Bob90
2019-06-08, 20:00
Intressant. Tack. Nytt försök att se in i framtiden:

3. Om en person använder en viss träningsplan (som är ganska konstant ökande över tid, och hela tiden ungefär samma antal reps) och för en viss övning lyfter 20kg och har en viss muskelvolym, kan han då räkna med att när han så småningom nått 40kg, att han då har ungefär dubbla muskelvolymen?

(Jag inser att det då skulle finnas en koppling mellan hypertrofi och styrka som King Grub sa är omdiskuterad men i detta exempel gäller det en enda individ och med alla parametrar konstanta förutom att vikten ökar i små steg efter hand.)

Och en helt annan fråga (raka motsatsen): Om en person nått en punkt där han för en övning nätt o jämt orkar, säg, 12 reps, 3 sets, 20kg, och därefter fortsätter med detta utan att öka i 3 år (dvs 12 reps, 3 sets, 20kg) kommer han då att få mer muskler eller "fryser" volymen när ansträngningen inte ökas längre? (Jag trodde det var självklart att han inte får mer muskler då, men när jag funderar på det är jag inte säker.)

Hoppas ni inte tycker mina frågor är konstiga. Men det skulle vara kul att få en bild av hur man kan förväntas öka sin muskelvolym efter hand.
Som ett motexempel till idén att man skulle fördubbla sin muskelmassa om man ökar vikten man orkar lyfta, en väldigt stor del av de snabba styrkeökningarna som nybörjare beror inte alls på ökad muskelmassa, utan snarare på att muskler och nerver "lär sig" att samarbeta bättre. Och att ens teknik blir bättre.

Jag tror du behöver läsa på lite på egen hand, styrketräning och muskelbyggande är långt från linjärt.
Du kommer nog inte kunna få ett bra svar på "Såhär ser framtiden ut för min styrketräningskarriär", det är alldeles för individuellt.

oldman
2019-06-08, 20:01
:

3. Om en person använder en viss träningsplan (som är ganska konstant ökande över tid, och hela tiden ungefär samma antal reps) och för en viss övning lyfter 20kg och har en viss muskelvolym, kan han då räkna med att när han så småningom nått 40kg, att han då har ungefär dubbla muskelvolymen?

Nope.
Om du går från 20 till 40 så ökar du max 10% i muskelstorlek.



Och en helt annan fråga (raka motsatsen): Om en person nått en punkt där han för en övning nätt o jämt orkar, säg, 12 reps, 3 sets, 20kg, och därefter fortsätter med detta utan att öka i 3 år (dvs 12 reps, 3 sets, 20kg) kommer han då att få mer muskler eller "fryser" volymen när ansträngningen inte ökas längre? (Jag trodde det var självklart att han inte får mer muskler då, men när jag funderar på det är jag inte säker.)

Om du inte ökar volym heller intensitet så bibehåller du i princip bara det du har.
Kroppen är för jävla duktig på att anpassa sig utöver vad du sysslar med och är fruktansvärt envis när det gäller förändring.

Det är samma sak med viktminskning. Om du skär ner på maten så funkar det i några månader, och sen anpassar sig kroppen och du måste skära ner mer för att få mer resultat. Om du börjar jogga 30 minuter om dagen så går du ner i vikt i några veckor/månader, men sen anpassar sig kroppen och du behöver antingen springa fortare, heller längre för att få mer resultat.

Samma med muskler. Du måste hela tiden ge mer för att få mer. Att göra 20 armhävningar om dagen bygger bara muskler för att göra 20 armhävningar. Efter det så slutar muskeln växa och allt du gör är att bibehålla förmågan att göra 20 armhävningar. Men för att få muskeln att växa efter det så måste du antingen öka mängden heller vikten. Annars står det bara still.

oldman
2019-06-08, 20:19
Har styrketränat ca ett år. Undrar om man kan få en uppfattning om hur man kommer att se ut (muskelvolym) om t ex ytterligare ett år.?

I teorin kan du lägga på dig 24 LBS/pound muskler på ett år. Men de högsta som någonsin uppmäts var 16.8 LBS.

Så 1 kilo muskler i månaden är teoretiskt möjligt. Men om du lägger på dig 5 kilo på ett år så har du gjort ett fruktansvärt bra jobb.
Så kanske 1-2 cm större armar i omkrets på ett år. Om du är nybörjare.

Diomedea exulans
2019-06-09, 10:42
Jag förstår att såna här funderingar är intressanta, men jag tror det är bättre att bara släppa dem och träna på så gott det går och hoppas på det bästa.

Blomkål
2019-06-09, 11:32
I början av min träningskarriär minns jag att det tog ungefär ett år att uppnå samma mått jag hade med pump fast utan. Dvs om armarna var 35 cm kalla och 37 med pump så tog det ungefär ett år nå 37 cm utan pump.

LazyBum
2019-06-09, 11:46
Tack allihop för intressanta och hjälpsamma svar. Tror nog inte jag kommer mycket längre i ämnet men har väl ändå fått en ganska bra bild av vad det kan handla om.

Tänkte fråga Blomkål vad som menas med "pump" men tror jag googlat fram svaret: Att det är när man just avslutat träningen (då musklerna är "varma" och "upp-pumpade")?