handdator

Visa fullständig version : Bröst - Plan eller lutande press som första övning?


JAM
2004-05-12, 21:09
Alla mina bröstpass består av en rak och en lutande pressövning (hantlar eller skivstång). Jag har alltid börjat med den plana pressen. Kan det vara en tanke att ibland börja med de lutande? Hur kör du?

Yooo
2004-05-12, 21:13
Börjar med plan hantelpress, sedan sned hantelpress i 35grader och sedan nedåtlutad hantelpress. I den ordningen brukar jag köra men det är klart att man varierar sig.

Halldin
2004-05-12, 21:15
Hm, ja.. nu blev jag också fundersam.
Just nu kör jag Plan Bänkpress och sedan Plan Hantelpress, kanske lite onödigt? :)

Pudzianovski
2004-05-12, 21:19
Brukar köra plan bröstövning först och sen lutande.

Har dock hänt att jag gjort tvärtom. Men det handlar mer om att det känns bäst för mig. Ger bra resultat och känns bra.

Men självklart ska man testa nya grejer för att få lite insikt i annat oxå.

Löjtnant Blank
2004-05-12, 21:23
Det kan vara idé att ena veckan börja med lutande bänk-/hantelpress, för att sedan alternera. Vice versa och tvärtom: variation är bra (säger jag som själv är usel på att variera min träning).

Otto GROV
2004-05-12, 21:35
håller med att variation är bra just nu börjar ja med en lutande-övning för att sedan gå över till en på plan bänk men så behöver de inta se ut om några veckor

Jorgen
2004-05-12, 21:35
Det går i perioder för mig. För ett tag sedan så var det alltid lutande hantelpress som var förstaövning, nuförtiden så är det plan bänkpress. Som Blank skrev, variera dig.

//Jörgen

Medusa
2004-05-12, 22:00
Ta på det som du känner du saknar, om dina främre axlar och övre bröst saknar volym, börja med lutande.

Styrkebyggare
2004-05-13, 08:45
Eftersom den plana bänken aktiverar pecsen mer övergripande så är det väl bäst att börja med den.

Sen är det ju naturligtvis inte fel att variera sig - ha inte för stor vinkel på snedbänken om du börjar med den bara...

the OnE
2004-05-13, 10:11
Jag kör enbart sned hantelpress sen sned bänkpress händer att ja slänger in plan men jag tycker ja får hyffs träning för nedre genom sned... är detta fel...? jag prioriterar nämligen övre bröst för tillfället...

Styrkebyggare
2004-05-13, 10:56
Originally posted by the OnE
Jag kör enbart sned hantelpress sen sned bänkpress händer att ja slänger in plan men jag tycker ja får hyffs träning för nedre genom sned... är detta fel...? jag prioriterar nämligen övre bröst för tillfället...

Prioritera övre bröst kan man ju alltid göra - men några set av nån plan bröstövning (inte nödvändigtvis pressövningar) skulle nog jag rekommendera.