handdator

Visa fullständig version : Smärta insida armbåge efter ny övning, hur hantera?


40plus
2019-06-06, 07:46
Man, 41 år, gymmat 3-5ggr i veckan i ett år. Endast tunga lyft till failure. Har kört typ så här:

Dag 1: Bröst axlar triceps
Dag 2: vila
Dag 3: Rygg biceps
Dag 4: Ben mage ländrygg
Dag 5: vila eller börja på dag 1 igen

3-4 set permuskelgrupp, så tungt så jag precis klarar 6-10 reps på varje set.

För ca 2 veckor sedan tänkte jag testa träna underarmarna med omvänd bicepscurl (överhandsgrepp). Inget problem då men någon dag efter började det bli ömt på insidan av höger armbåge. Tränade vidare men uteslöt allt curlande och tränade varken biceps eller triceps direkt för att låta armbågen få lite vila.

Men det ger inte med sig, har även skippat gymmet helt i 4 dagar i sträck utan bättring, och vill ju inte halka efter för mycket. Det gör inte ont om jag är stilla, men ömmar svagt om jag rör armen och gör lite ont om jag lyfter något.

Hur bör jag göra för att läka detta? Total vila i så många veckor som behövs, eller fortsätta och bara utesluta biceps/triceps och låta det ömma lite vid tex bänkpress, latsdrag osv?
Köra vidare tungt eller lätta vikterna tills det blir bättre?

Onda området på bilden

http://i66.tinypic.com/2iradm0.jpg

Denstillasittande
2019-06-06, 10:56
Jag har smärta i samma område och tränade vidare ändå. Dessutom fysiskt jobb som hela tiden belastade samma muskler. och det har inte blivit bättre.

Gick tillslut till en fysioterapeut som konstaterade golfarmbåge. Hans råd är vila och ipren mot värken. Och stretcha underarmarna.
För min del tyckte han inte det var någon mening med akupunktur osv för att jag förstör det hela tiden genom mitt jobb. Det är jäkligt jobbigt och har haft detta i flera månader. Det blir stundvis bättre men om jag belastar det hårdare kommer det snabbt tillbaka.

Mitt råd är att avvakta med alla övningar som gör ont. Du kommer aldrig få det att läka annars.

40plus
2019-06-06, 16:09
Jag har smärta i samma område och tränade vidare ändå. Dessutom fysiskt jobb som hela tiden belastade samma muskler. och det har inte blivit bättre.

Gick tillslut till en fysioterapeut som konstaterade golfarmbåge. Hans råd är vila och ipren mot värken. Och stretcha underarmarna.
För min del tyckte han inte det var någon mening med akupunktur osv för att jag förstör det hela tiden genom mitt jobb. Det är jäkligt jobbigt och har haft detta i flera månader. Det blir stundvis bättre men om jag belastar det hårdare kommer det snabbt tillbaka.

Mitt råd är att avvakta med alla övningar som gör ont. Du kommer aldrig få det att läka annars.

Tack för svaret. Får kanske acceptera att jag får ta några veckor med bara ben, mage, ländrygg å röv då. Dvs låta armbågen vila från alla drag, press och curlövningar. Men det svider i själen så här inför sommaren *gah!*

oldman
2019-06-08, 20:27
För ca 2 veckor sedan tänkte jag testa träna underarmarna med omvänd bicepscurl (överhandsgrepp). Inget problem då men någon dag efter började det bli ömt på insidan av höger armbåge. Tränade vidare men uteslöt allt curlande och tränade varken biceps eller triceps direkt för att låta armbågen få lite vila.

XXjaCsUlrZs&t

svenbanan
2019-06-08, 20:36
Stretcha pecs, lats, underarmar och gör band pull aparts och face pulls.

Dessutom ulnar nerve flossing
856B34MOwns

40plus
2019-06-09, 07:53
XXjaCsUlrZs&t

Denna videon var fan spot on! Nu vet jag exakt vad som orsakade det. När jag gjorde omvända curls så vilade stången mest på ringfingret = aja baja.

Och några veckor innan skadan så ökade jag vikten i mina latsdrag samt började hålla stången högt upp i fingrarna, använde fingrarna som "hakar" då det kändes mer i latsen då.

Detta orsakade definitivt mina problem. Så då får jag ta det lugnt i några veckor *cry*

Adama
2019-06-09, 08:16
Låter precis som golfarmbåge.

Jag har själv haft tennisarmbåge följt av golfarmbåge.

Båda kan ta sjukt lång tid att bli av med tyvärr.

Golf fick jag efter förra sommaren, hade kört mycket roddmaskin och chins (+vanligt lyftande.

Det är först nu jag verkar kunna köra alla övningar igen, men jag är väldigt uppmärksam på vad jag gör så jag inte river upp det igen.

Lösningen är att helt enkelt undvika alla övningar som gör ont. För rygg hittade jag tex att facepulls med rep var det enda draget jag kunde utföra. Så blev mkt det. Dragremmar till mark (men fick hålla ner vikterna ändå).

Scratch89
2019-06-15, 19:35
Ja, det låter som om det är muskel/senbesvär. Avlasta så gott det går, och rehabilitera upp på den nivån du är. Jag skulle egentligen inte acceptera någon träning under träningen och inte någon förhöjd smärta efteråt.

40plus
2019-06-16, 12:11
Jag var på gymmet idag efter 2 veckors vila.

Testade köra bröst och axlar, ifall någon har samma skada så kan detta kanske vara intressant.

Bänkpress med stång går inte, gör ont i hela övningen. Däremot gick hantelpress bättre, någon mindre känning men inte farligt alls. Nästa bröstpass ska jag se om 4 set hantelpress med platt bänk + 4 set med incline funkar. Blir att köra 2-4kg lättare hantlar och hoppas det inte förvärras.

Sittande hantelpress för axlar gick också bra, ingen märkbar smärta. Sidolyft med hantel gick bra, fick köra lite lättare med fler reps. Omvänd pec dec för baksida axlar gick också bra, samma så facepulls.

På Onsdag blir det att prova rygg. Jag antar att latsdrag och rodd inte kommer att funka så fan vet hur jag ska träna ryggen, i värsta fall får den bli otränad en längre tid...

40plus
2019-06-16, 12:13
Ja, det låter som om det är muskel/senbesvär. Avlasta så gott det går, och rehabilitera upp på den nivån du är. Jag skulle egentligen inte acceptera någon träning under träningen och inte någon förhöjd smärta efteråt.

Det är ju en sena (senfäste) som skall läka så jag antar att rehabilitera helt enkelt innebär vila och kanske strecha? Jag har sett rehab program som innebär underarmsträning, vilket är just så jag fick denna skadan så nej tack.

Scratch89
2019-06-17, 20:25
Om du får ont i bänkpressen men inte de andra övningarna kan det ju vara själva positioneringen på handleden som är problemet.

Jag länkar in den här igen.
https://www.styrkelabbet.se/armbagssmarta/

40plus
2019-06-18, 17:56
Om du får ont i bänkpressen men inte de andra övningarna kan det ju vara själva positioneringen på handleden som är problemet.

Jag länkar in den här igen.
https://www.styrkelabbet.se/armbagssmarta/

Japp det är en mkt bra artikel!
Nästa bröstpass ska jag undersöka bänkpressen mer. Men rent spontant känner jag att oavsett handposition så hanterar jag mycket mer vikt i bänkpress och just höga vikter kanske jag gör bäst i att undvika i några veckor så att senan får det lite snällare ett tag.

40plus
2019-06-23, 07:22
Nu har jag testat rygg och biceps också.

Latsdrag går bra, får köra lite lättare och greppa med hela handen, inte bara fingrarna.

Sittande rodd går inte bra, gör ont i armbågen.

Facepull går ganska bra beroende på vilken variant jag kör.

Hammercurls går hyfsat, lite känningar, får köra lättare och långsammare.

Bicepscurl går hyfsat, lite mer känningar, får köra lättare och långsammare.

På det stora hela så funkar det mesta så det blir att köra på med lite mindre vikt och frekvens tills det är läkt. Svårast är att träna rygg och biceps.