handdator

Visa fullständig version : Tävling i 32/24kgs enarmspress med kettlebell!


trädgårdsmöbel
2019-06-01, 19:49
Jag är väldigt stark i den här övningen, men jag har tränat den. Har man inte gjort det så kan en kettlebell kännas otymplig att pressa. Det skulle vara intressant att se hur många reps Kolozzeummedlemmar kan få upp såhär. Så jag tänkte mig att vi kunde tävla i detta. 32 eller 24kgskgs kettlebell, stående enarmspress. Är inte speciellt anal med regler bara det är någotsånär.

herrar kör på 32kg, damer på 24kg. Det är två "standardstorlekar" på kettlebells. Flest reps vinner.

Om någon kan klämma ur sig tio reps är det riktigt, riktigt bra. En femma är helt ok det med. Vinnaren får äran av att vinna.

En demonstrationsvideo, inte ett tävlingsbidrag. Striktare än såhär kräver jag inte.

https://www.instagram.com/p/ByAl9rYon2W/


Ett par tips på vägen: Det är inte säkert att du gör flest reps med den hand du tror du kan göra flest reps med, känner du att du vill "vila" under setet, gör det på axeln, INTE på lockout (Att ha utlåst och tappa balansen över en klumpig kettlebell kan skapa en vridning som gör ont).

Må bäste Koloit vinna!

delta_mats
2019-06-01, 20:15
Tänker inte vara med i tävlingen. Men om jag räknade rätt krämade du ut 15 reps?
Starkt!

Lafayette
2019-06-01, 20:33
Vilken strongman du är tm.

Den brukar jag göra på gymmet. Fast jag svingar upp den och lägger den sedan i axelhöjd. 2,5 kilo.:naughty:

Må bäste man vinna som sagt.

trädgårdsmöbel
2019-06-01, 20:56
Tänker inte vara med i tävlingen. Men om jag räknade rätt krämade du ut 15 reps?
Starkt!


Det är dock utanför tävling, jag har kört den här ganska mycket, så för mig blir det inte så värst mycket svårare än att pressa en hantel av samma vikt:)

Så det hade vart kul om du var med. :bpump:

trädgårdsmöbel
2019-06-01, 21:00
Vilken strongman du är tm.

Den brukar jag göra på gymmet. Fast jag svingar upp den och lägger den sedan i axelhöjd. 2,5 kilo.:naughty:

Må bäste man vinna som sagt.

Då saknas det bara 29,5kg till :)

Hemi
2019-06-01, 22:31
"Kettlebell" sicket modeord, vi kallade dem round weights eller iron lumps with handles eller bara garbage lol,
men jag skall lägga tråden på minnet, skall maxa med nåt skrot lite då och då fåse vad det blir...

Edit, ett bra tag efter nästa jul lol, men kul tävling helt klart, har du nån deadline eller ligger den öppen?

trädgårdsmöbel
2019-06-02, 06:10
"Kettlebell" sicket modeord, vi kallade dem round weights eller iron lumps with handles eller bara garbage lol,
men jag skall lägga tråden på minnet, skall maxa med nåt skrot lite då och då fåse vad det blir...

Edit, ett bra tag efter nästa jul lol, men kul tävling helt klart, har du nån deadline eller ligger den öppen?

Den ligger öppen, och man har obegränsat antal försök :)

Diomedea exulans
2019-06-02, 12:07
Vilken strongman du är tm.
.

+1. Börja tävla i nåt.

trädgårdsmöbel
2019-06-02, 12:14
+1. Börja tävla i nåt.

Ja, man kanske skulle ta och sadla om från motionär och bli atlet vid 41års ålder:D Lite sent kanske? :)

Nikenik
2019-06-02, 15:59
Brukar göra ett set om 8-10st per arm med 32kg, ett eller två set om 5st med 40kg per arm och pressar 48kg en gång, efter jag gjort 15 goblet squats och 10+10 single leg deadlifts med 48kg och 100 enhandssvings med 40kg.
Avslutar med lika mycket rodd eller några turkish get-ups. Gör detta några gånger i veckan.

Visst, det är ju roligt att tävla, men tycker inte om att försöka gå till fail... Så du leder på 15reps! *flex*

Dom som gör narr av kettlebells har uppenbarligen aldrig provat och tror det bara är en lätt hantel med handtaget på fel ställe.

Agitator
2019-06-02, 16:22
Blev lite besviken när jag trodde det var vända upp den och balansera den i handtaget/örat medans man pressar. Men stronkt oavsett egentligen.

En fundering dock. Det är säkert tyngre att träna med kettlebells sådär än med vanliga hantlar om man aldrig tränat med kettlebells och får vikten på sidan av sitt underarm. Men varför skulle man välja en kettlebell enarmspress sådär när man kan köra sittandes hantlar för volym/styrka mycket smidigare och två armar i taget eller stående pushpress eller militärpress?

Anton Fräs
2019-06-02, 16:46
Blev lite besviken när jag trodde det var vända upp den och balansera den i handtaget/örat medans man pressar. Men stronkt oavsett egentligen.

En fundering dock. Det är säkert tyngre att träna med kettlebells sådär än med vanliga hantlar om man aldrig tränat med kettlebells och får vikten på sidan av sitt underarm. Men varför skulle man välja en kettlebell enarmspress sådär när man kan köra sittandes hantlar för volym/styrka mycket smidigare och två armar i taget eller stående pushpress eller militärpress?

Det är tufft/coolt/manligt/fräckt/kul/episkt/testo.

Nikenik
2019-06-02, 16:53
En fundering dock. Det är säkert tyngre att träna med kettlebells sådär än med vanliga hantlar om man aldrig tränat med kettlebells och får vikten på sidan av sitt underarm. Men varför skulle man välja en kettlebell enarmspress sådär när man kan köra sittandes hantlar för volym/styrka mycket smidigare och två armar i taget eller stående pushpress eller militärpress?

Det är balansen, pressar du en tung vikt stående med en arm och inte håller emot lika mycket med andra sidan välter du ju i backen. Tränar bålmusklerna bra. Stark core...
Sedan är press med kettlebell, jämfört med samma vikt hantel, inte det som gör kettlebells till ett så bra verktyg, utan det är svingen som är grejen.

"Botten up"-press med kettlebell fixar jag med 24kg, men det är mer en grepp och balansövning än axel/triceps-övning.

Hemi
2019-06-03, 15:16
Blev lite besviken när jag trodde det var vända upp den och balansera den i handtaget/örat medans man pressar. Men stronkt oavsett egentligen.

En fundering dock. Det är säkert tyngre att träna med kettlebells sådär än med vanliga hantlar om man aldrig tränat med kettlebells och får vikten på sidan av sitt underarm. Men varför skulle man välja en kettlebell enarmspress sådär när man kan köra sittandes hantlar för volym/styrka mycket smidigare och två armar i taget eller stående pushpress eller militärpress?

Man kan också fråga sig varför många körde med hantlar och en arm i taget förr, visserligen för det mesta med en arm i taget men förr såg det ut så, man körde vänster-höger-vänster-höger och jag gjorde det själv länge. Sedan när jag började träna mer seriöst, vad jag tyckte då, så började jag med militärpress med stång eftersom det kändes mer hardcore så samt att man sparade lite tid. Alternativt två hantlar upp på samma gång.

Fast skulle hag börja med vikter igen så skulle jag ta upp det där pendlandet, eller enarms fast kanske lite annorlunda. Känns mycket mer naturligt för kroppen och överförbart till andra sporter, för mig. Därför känns enarmspress med både hantel och kettlebell inte så långt borta eftersom jag bärjade så, tillsammans med många andra för skitlänge sedan.

Agitator
2019-06-03, 17:35
Man kan också fråga sig varför många körde med hantlar och en arm i taget förr, visserligen för det mesta med en arm i taget men förr såg det ut så, man körde vänster-höger-vänster-höger och jag gjorde det själv länge. Sedan när jag började träna mer seriöst, vad jag tyckte då, så började jag med militärpress med stång eftersom det kändes mer hardcore så samt att man sparade lite tid. Alternativt två hantlar upp på samma gång.

Fast skulle hag börja med vikter igen så skulle jag ta upp det där pendlandet, eller enarms fast kanske lite annorlunda. Känns mycket mer naturligt för kroppen och överförbart till andra sporter, för mig. Därför känns enarmspress med både hantel och kettlebell inte så långt borta eftersom jag bärjade så, tillsammans med många andra för skitlänge sedan.

Ja det låter vettigt och logiskt nu när jag läser det du skriver.

Melker2
2019-06-03, 20:42
Verkar som att TS 15 håller länge...

trädgårdsmöbel
2019-06-04, 10:50
Verkar som att TS 15 håller länge...

Det är en instruktion, inte ett tävlingsbidrag. Så rekordet är än så länge 0 reps.

Melker2
2019-06-04, 11:48
Det är en instruktion, inte ett tävlingsbidrag. Så rekordet är än så länge 0 reps.
He he, verkar som att instruktionen var såpass imponerande att tävlingsbidragen lyser med sin frånvaro😏

Har aldrig testat något sådant men är klen i axelpress så det lär vara alldeles för tungt för mig. Kanske passar i damklassen...

MackeJuve
2019-06-04, 11:51
Är inte i något toppslag men kan testa ikväll :)

trädgårdsmöbel
2019-06-04, 15:17
Är inte i något toppslag men kan testa ikväll :)

Najs! Lycka till!

Agitator
2019-06-04, 17:29
Hur många gym har 32 kg ens. Jag vet att jag reppat med 20 kgs i örat men det har bara varit för att man varit uttråkad o brist på annat lekt lite.

32 kg har jag nog inte ens sett på de gym jag plöjt. Är det något som är standard när man köper kettlebells?

Typ som att alla gym har till 40 kgs hantlar?

Bob90
2019-06-04, 18:03
Hur många gym har 32 kg ens. Jag vet att jag reppat med 20 kgs i örat men det har bara varit för att man varit uttråkad o brist på annat lekt lite.

32 kg har jag nog inte ens sett på de gym jag plöjt. Är det något som är standard när man köper kettlebells?

Typ som att alla gym har till 40 kgs hantlar?

Tycker jag ser 40 kg kettlebells rätt ofta? Typ 4, 6, 8,..., 24, 28, 32, 36, 40.

Känns för övrigt som att tävlingen inte är "manlet-anpassad" :D
Ska man glida in som kvinna istället på 24 kg? 32 kg är typ halva kroppsvikten ju :p

MackeJuve
2019-06-04, 19:25
Fick inte till det. På andra repetitionen så vill inte kettlebellen "glida" ned bakom axeln utan klibbar fast i huden och lägger sig istället på axeln --> axelpress med min minimal ROM.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Matsa
2019-06-04, 20:14
Fick inte till det. På andra repetitionen så vill inte kettlebellen "glida" ned bakom axeln utan klibbar fast i huden och lägger sig istället på axeln --> axelpress med min minimal ROM.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Jag stötte på samma problem, i mitt fall tror jag att det beror på att det var en kettlebell med onödigt stort handtag. Jag gjorde 10 reps ganska lätt och filmade men det kändes inte bra att lägga upp halvreps, jag ska försöka imorgon igen med en kettlebell från Eleiko. Kommer att lägga upp resultatet oavsett om det blir bra eller inte.

Jag gillar enarms hantelpress förövrigt. Jag tycker att det går att få in en röreösebana som känns skön där.

svenbanan
2019-06-05, 01:48
Fick inte till det. På andra repetitionen så vill inte kettlebellen "glida" ned bakom axeln utan klibbar fast i huden och lägger sig istället på axeln --> axelpress med min minimal ROM.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Jag stötte på samma problem, i mitt fall tror jag att det beror på att det var en kettlebell med onödigt stort handtag. Jag gjorde 10 reps ganska lätt och filmade men det kändes inte bra att lägga upp halvreps, jag ska försöka imorgon igen med en kettlebell från Eleiko. Kommer att lägga upp resultatet oavsett om det blir bra eller inte.

Jag gillar enarms hantelpress förövrigt. Jag tycker att det går att få in en röreösebana som känns skön där.

Spännislinne funkar inte. Ni får göra denna övningen i ett kallgarage och ha collegetröja med huva. Då klibbar det kanske inte. :D

Diomedea exulans
2019-06-05, 09:23
Är man starkare än militärpress delat på två i denna?

Macroman
2019-06-05, 09:45
Är man starkare än militärpress delat på två i denna?

Jag gissar svagare.

Diomedea exulans
2019-06-05, 09:45
Gick till gymmet och prövade nu. Gjorde ett par reps med 20 kg. Sen gick jag över till 28 kg, då tog det stopp!

svenbanan
2019-06-05, 10:24
Gick till gymmet och prövade nu. Gjorde ett par reps med 20 kg. Sen gick jag över till 28 kg, då tog det stopp!


Grejar du mer än 50kg i militärpress då?

Jag gissar att det inte är exakt samma muskler som sätter begränsningen i dessa övningar. Tror denna enarmspress ställer betydligt högre krav på rörlighet och stabilistatorer som man kanske kan komma undan med i militärpress.

Matsa
2019-06-06, 22:33
Sådärja, det blev betydligt tyngre med en normal kettlebell! 10 reps var precis. Jag tycker bättre om enarms hantelpress men jag ska nog köra denna ibland och se om jag kan göra en attack mot 15 reps framöver! Vänstern failade vid typ 5 reps men det var för att jag kom i ett dåligt läge med handleden tror jag, upplevde detta ganska utmanande för handlederna.

66DwOkbbM94

Spännislinne funkar inte. Ni får göra denna övningen i ett kallgarage och ha collegetröja med huva. Då klibbar det kanske inte. :D

Jag är för tjock för spännislinne, hade en bommulströja. Det var som sagt handtaget som var en del av problemet. Dessutom upptäckte jag nu att KBn var gummikläd vilket nog också var problematiskt.

trädgårdsmöbel
2019-06-06, 22:39
Sådärja, ! 10 reps var precis. .

Snyggt! Riktigt starkt!

trädgårdsmöbel
2019-06-06, 22:42
Är man starkare än militärpress delat på två i denna?

Testade idag, gjorde 65kgs militärpress efter 3 set "fulpress" (dvs samma förutsättningar som med kettlebell) det blev 15 reps där med. Så det är militärpress delat i två:)

Behövs kanske testas mer förvisso.

Diomedea exulans
2019-06-07, 07:05
Grejar du mer än 50kg i militärpress då?

Jag gissar att det inte är exakt samma muskler som sätter begränsningen i dessa övningar. Tror denna enarmspress ställer betydligt högre krav på rörlighet och stabilistatorer som man kanske kan komma undan med i militärpress.

Testade idag, gjorde 65kgs militärpress efter 3 set "fulpress" (dvs samma förutsättningar som med kettlebell) det blev 15 reps där med. Så det är militärpress delat i två:)

Behövs kanske testas mer förvisso.

60-65 kg tar jag.