handdator

Visa fullständig version : Påverkar antibiotika proteinsyntesen?


Jallesnalle
2019-05-29, 22:30
God kväll, rubriken säger det mesta, har antibiotika en negativ påverkan på proteinsyntesen efter styrketräning eller något annat som påverkar muskeluppbyggnaden?

King Grub
2019-05-29, 22:35
Antibiotika påverkar proteinsyntesen i bakterier. Om det påverkar styrketräningens signaler är inte undersökt.

Ahlnold
2019-05-29, 22:43
Troligen inte.

Frustrator
2019-05-30, 05:28
God kväll, rubriken säger det mesta, har antibiotika en negativ påverkan på proteinsyntesen efter styrketräning eller något annat som påverkar muskeluppbyggnaden?

Finns ju en del tillfällen då man står på AB ordentligt länge (månader+).
Men om man får ab för en 'vanlig' infektion så är själva infektionen skäl nog att man inte ska träna under tiden.

King Grub
2019-05-30, 13:34
Finns ju en del tillfällen då man står på AB ordentligt länge (månader+).
Men om man får ab för en 'vanlig' infektion så är själva infektionen skäl nog att man inte ska träna under tiden.

Det beror väl på vilken sorts infektion det är. Får jag en infektion under en tånagel kommer jag inte att sluta träna bara för att jag får antibiotika för det.

Jallesnalle
2019-05-30, 15:27
Antibiotika påverkar proteinsyntesen i bakterier. Om det påverkar styrketräningens signaler är inte undersökt.

Okej, tack för svaret!:thumbup:


Men om man får ab för en 'vanlig' infektion så är själva infektionen skäl nog att man inte ska träna under tiden.

Jag har fått börja äta det för att motverka infektion, så det är ingen fara.

Frustrator
2019-05-30, 19:16
Det beror väl på vilken sorts infektion det är. Får jag en infektion under en tånagel kommer jag inte att sluta träna bara för att jag får antibiotika för det.

För en infektion under en tånagel ska man inte behöva antibiotika. Öppna upp och sprita räcker. Börjar skiten sprida sig så kanske man behöver systembehandla med antibiotika, och så är man i läget att man inte ska träna.

Jallesnalle
2019-06-01, 19:58
En till fråga när jag ändå är i farten, innehåller kvarg de så kallade "magvänliga" bakterierna som antibiotika slår ut?