handdator

Visa fullständig version : Hur skulle en 4-dagars fasta 1 gång i månaden påverka muskelmassa?


sumialic
2019-05-28, 11:37
Hur skulle en 4-dagars fasta 1 gång i månaden påverka muskelmassa?

Det låter spontant som det skulle vara katastrofalt, men om man resterande dagar i månaden ligger på ett kaloriöverskott hade man kunnat bibehålla tro?

Borde man träna under fastan eller vore det kontraproduktivt?

geoff
2019-05-28, 12:34
Borde man träna under fastan eller vore det kontraproduktivt?
Du kommer att tappa muskler, men du minskar nedbrytningen genom att styrketräna (åtminstone om vi förutsätter ungefärlig samma kaloriunderskott under perioden, dvs inga monsterpass på 1000kcal).

VoDaresVins
2019-05-29, 08:54
Alla artiklar jag läst om fastan har nog rekommenderat styrketräning för att förhindra nedbrytningen som geoff skriver.

En sak värt att notera är att i praktiken ligger ju även en dag före och en dag efter fastan även på underskott. Åtminstone jag körde enligt allmänna råden att jag tvärstoppade inte ätandet utan åt mindre portioner dagen före. Sen första dagen efter började jag långsamt öka portionernas storlek. Andra dagen efter åt jag vanlig mat men små portioner eftersom jag väldigt fort blev mätt.

Ser själv inte att det skulle vara nån fördel med ett sådant upplägg.

Anders The Peak
2019-05-29, 09:17
Troligen inte alls vi har gott om fett som går först upp i rök. Det är under längre fasta som kroppen är tvungen att metabolisera muskelvävnad för att klara energiproduktionen.

Men varför fasta 4 dagar bättre att köra intermittenta fastedagar om du vill komma åt fettreserverna.

Diomedea exulans
2019-05-29, 09:53
Tror som Anders. Det gör knappt någon skada, men knappt någon nytta heller.

sumialic
2019-05-29, 10:21
Det är för hälsans skull i så fall.

Zeuligan
2019-05-29, 10:22
Är det inte bättre att i så fall köra 6-1?
Fasta en gång i veckan, blir ju 4 dagar. Mindre muskelpåverkan, men positiva hormonella ändringar.

Diomedea exulans
2019-05-29, 10:24
Kör på. Det kan ju funka som en månatlig liten attack-deff som håller kärlekshandtagen i schack.

sumialic
2019-05-29, 10:53
Är det inte bättre att i så fall köra 6-1?
Fasta en gång i veckan, blir ju 4 dagar. Mindre muskelpåverkan, men positiva hormonella ändringar.

Vet faktiskt inte. Måste läsa mer om det, men på ett longevity forum kom jag över ett inlägg om fördelen med att köra längre fastor.

Till en början vore det ju dock ett betydligt lättare steg att ta. Kan se ångesten över att musklerna tycks rinna av mig.

sumialic
2019-05-29, 10:54
Kör på. Det kan ju funka som en månatlig liten attack-deff som håller kärlekshandtagen i schack.

Är redan ganska rippad så vill inte tappa mer :P Kommer få överäta andra dagar i så fall.

King Grub
2019-05-29, 11:36
Vet faktiskt inte. Måste läsa mer om det, men på ett longevity forum kom jag över ett inlägg om fördelen med att köra längre fastor.

Hur många av de som förespråkade långa fasteperioder har levt tillräckligt länge för att ha upplevt dessa fördelar? Vad baserar de annars påståendena på? Djurförsök? Cellprover?

Senuise
2019-05-30, 13:37
Vad jag har läst och förstått så är en längre fasta, 3 - 5 dagar något som räcker att göra en gång var 4:e månad. Provade att fasta i 4 dygn för nästan två veckor sedan nu, en mycket intressant upplevelse. Har tidigare bara kört PF och detta var något helt annat. Rekommenderas då man får uppleva "svält" och se hur kroppen reagerar. Jag har lyssnat och läst en del av Dr. Valter Longo. Denna video är intressant: https://www.youtube.com/watch?v=evGFWRXEzz8


Min startvikt var 97.6 kg (vattnig och go) slutvikt 91.4 kg Dagsvikt 95kg



MVH

sumialic
2019-05-30, 15:10
Hur många av de som förespråkade långa fasteperioder har levt tillräckligt länge för att ha upplevt dessa fördelar? Vad baserar de annars påståendena på? Djurförsök? Cellprover?

Baserat på hur kroppen fungerar (autofagi etc). Huruvida detta sedan stämmer har jag dålig insikt i. Mycket som skrivs är definitivt teorier. Framför allt när det kommer till olika preparat är det många som är försökskaniner.

Inlägget som fick mig att skapa tråden är detta:

https://www.longecity.org/forum/topic/102584-importance-of-longevity-research-powerpoint/

King Grub
2019-05-30, 16:51
Man måste vara medlem för att läsa och det tänker jag inte bli.