handdator

Visa fullständig version : Aktivera en 63-åring efter en stroke

MackeJuve
2019-05-27, 09:10
BAKGRUND
Farsan fick en stroke i torsdags och har nu tappat en del av synen samt blivit tillskriven blodförtunnande medicin. Skarphetsmässigt tror jag att han ser som vanligt men han har tappat en del av synfältet, går han t.ex. i en korridor så ser han inte dörrarna på höger sida. Kollar han rakt fram så verkar inte hans synfält innefatta mycket mer än typ en meter åt höger sida. Detta ska vara permanent(fanns chanser för viss förbättring men det var inget man skulle räkna med) och han kommer nu att gå i pension samt aldrig mer få köra bil igen. Det sistnämnda är väldigt tråkigt då det har varit ett av hans FÅ intressen, han tog dragracing-körkort så sent som förra veckan.

När han fick beskedet om synen i kombination med den blodförtunnande medicinen som ökar risken för blödningar så kunde man nästan se hur livet rann ur honom. Känslan i rummet var att nu skulle farsan sitta av återstoden av sin tid. Detta förbyttes redan dagen efter åt att se det positiva. Han ser trots allt fortfarande och han fick inga direkta fysiska restriktioner.

ÅTGÄRDER
Jag känner att jag behöver ta lite mer ansvar nu, främst genom att umgås mer med familjen men även genom att försöka förbättra farsans fysiska tillstånd. Han är väldigt otränad, lite överviktig(stor mage) och har aldrig haft fysisk aktivitet som något intresse. Jag tror inte att det är omöjligt att aktivera honom om man är envis och ligger på lite. Min plan är att göra något med honom varje vecka så att han får det sociala, kommer hemifrån samt så att jag faktiskt ser till att lite träning blir av. Men VAD ska vi göra?

Cykling har han inte så långt till, har cyklat en del till jobbet(dryg mil) samt kört något motionslopp när han var yngre. Det är dessutom skonsamt. Det känns väl dock halvt livsfarligt med så begränsad syn? Min tanke var att jag skulle kunna cykla på hans högra sida där han inte ser men det känns fortfarande för farligt för en 63-årig gubbe.

Löpning? Det känns tungstartat och han har dessutom ett ben eller om det är höften som är halvdan. Gym vore grymt i teorin men jag har svårt att se hur han skulle kunna hålla intresset uppe, det är dock värt ett försök.

Mitt bästa förslag hittills, bortsett promenader som jag hoppas att han kan hålla igång med på egen hand, är simning. Vad tror ni om det? Han ser då typ ingenting åt höger men det borde väl fungera hyfsat ändå? Jag skulle då kunna simma på hans högra sida för att få honom att känna sig lite tryggare.

Tanken är att hitta en aktivitet som jag och han utför en gång per vecka. Vartefter så bygger vi på till två gånger/vecka. Det känns lika viktigt att han får komma hemifrån samt får kvalitetstid med mig som att själva träningen är bra. Morsan är rätt mycket #fitness och får ansvara för att han börjar äta bättre och mindre.

Har ni några förslag? Känns simning som en god idé? Den trånga faktorn är som sagt nästintill obefintligt synfält åt höger och så går han på blodförtunnande medicin för att förhindra en till stroke.

Wilt the Stilt
2019-05-27, 09:18
Har tyvärr inget tips. Men all heder och respekt till dig för att du bestämt dig för att hjälpa farsan nu när ham hamnat i en svår sits. Hoppas ni hittat nån aktivitet som funkar.

Anton Fräs
2019-05-27, 09:21
Först och främst etablera en god och återkommande kontakt med en fysioterapeut, helst en med gedigen erfarenhet av just rehabilitering efter stroke. Det finns så mycket man åstadkomma med hjälp av någon med rätt kunskapsbatteri. All heder åt dig och att du vill hjälpa till! Lycka till. :)

Diomedea exulans
2019-05-27, 09:26
Har han möjlighet att snickra?

Termy
2019-05-27, 09:32
Om jag inte minns fel så har primärvården krav på sig att ha något slags "neuroteam" i och med vårdvalet. Här har vi samarbete med arbetsterapeut, fysioterapeut och logoped t.ex. Ring din vårdcentral, eller rehabklinik om nu FT/AT jobbar separat från vårdcentraler där du bor, och be om en bedömning snarast.

MackeJuve
2019-05-27, 09:49
Har tyvärr inget tips. Men all heder och respekt till dig för att du bestämt dig för att hjälpa farsan nu när ham hamnat i en svår sits. Hoppas ni hittat nån aktivitet som funkar.

Tack så mycket, övertygad om att vi hittar något.

Först och främst etablera en god och återkommande kontakt med en fysioterapeut, helst en med gedigen erfarenhet av just rehabilitering efter stroke. Det finns så mycket man åstadkomma med hjälp av någon med rätt kunskapsbatteri. All heder åt dig och att du vill hjälpa till! Lycka till. :)

Om jag inte minns fel så har primärvården krav på sig att ha något slags "neuroteam" i och med vårdvalet. Här har vi samarbete med arbetsterapeut, fysioterapeut och logoped t.ex. Ring din vårdcentral, eller rehabklinik om nu FT/AT jobbar separat från vårdcentraler där du bor, och be om en bedömning snarast.

Tack! Han ska träffa en optiker om tre veckor. Det här med fysioterapeut låter intressant. Jag förstår att det är en god idé men vad kan en sådan göra rent konkret på ett ungefär? Jag frågar eftersom att han rent fysiskt inte har något som han ska återhämta sig ifrån. Tänker ni att de kan ha bra input att ge angående saker man inte bör göra när man går på blodförtunnande samt har begränsad syn? Och på samma tema: tycker ni att det är en dålig idé att ta med honom på simning innan han har besökt en fysioterapeut?

Har han möjlighet att snickra?

Rent logistiskt: ja. Bor i villa och har snickarbod och allt sådant. När vi fick beskedet i fredags om hans ökade risk för blödningar etc. så lät det nästan som att han inte skulle få göra något som kunde riskera en blödning ö.h.t. Så är det givetvis inte, man kan ju inte gå runt och vara rädd för allting. Så snickra kan han säkert göra.

Diomedea exulans
2019-05-27, 09:52
Snickra tror jag på. Inte så bra konditionsträning eller styrketräning, men han får röra på lederna iallafall. Bra hjärngympa och nåt ni kan göra ihop.

MackeJuve
2019-05-27, 09:59
Snickra tror jag på. Inte så bra konditionsträning eller styrketräning, men han får röra på lederna iallafall. Bra hjärngympa och nåt ni kan göra ihop.

Ja, det är väl något som man kan göra någon gång. Typ bygga ett bord eller något. Men det blir nog mer som en bonusgrej och inget som ingår i något sorts träningsschema eller fast aktivitet med mig. Med simningen tänker jag att man kan dedikera varje typ onsdagskväll åt detta till att börja med. Sedan utöka till t.ex. lördagsmorgnar.

Sen bör jag eller någon annan ta med honom på biltävlingar eftersom att det är något som han genuint tycker om. Köra bil och kolla på bilar är hans absolut största intresse.

VoDaresVins
2019-05-27, 10:34
Beklagar det som skett. Simning eller t.ex. ledd vattengymnastik kan ju ha en fördel i att det kan vara lätt att få sociala kontakter där som motiverar till att fortsätta. Kan vara viktigt för en som inte annars är så brydd i konditionsträning att ha gemenskap som morot.

Termy
2019-05-27, 10:44
Kan du aktivera honom på bästa sätt och få igång både kropp och humör så är det sannolikt bara bra. Både en fysioterapeut och en arbetsterapeut kan bedöma hans neglekt (att han inte ser ena sidan) och hjälpa till med strategier för det. Rekommendationer avseende fysisk aktivitet i förebyggande syfte. FaR-recept vid behov (fysisk aktivitet på recept), m.fl.

Sedan kan det säkert kännas motiverande för din fader att han bara får träffa någon vårdgivare och känna att någon finns där och stöttar och hjälper till från det professionella hållet också.

MackeJuve
2019-05-27, 10:44
Beklagar det som skett. Simning eller t.ex. ledd vattengymnastik kan ju ha en fördel i att det kan vara lätt att få sociala kontakter där som motiverar till att fortsätta. Kan vara viktigt för en som inte annars är så brydd i konditionsträning att ha gemenskap som morot.

Tack. Anledningen till att jag är så inne på just simning är för att det är skonsamt samt den träningsform där vi är mest jämna. Det känns också mer som "en riktig aktivitet" än att t.ex. åka ut till honom en gång i veckan för att gå en promenad. Det kan han ju göra utan mig. Simning blir lite mer utav en "happening".

MackeJuve
2019-05-27, 10:50
Kan du aktivera honom på bästa sätt och få igång både kropp och humör så är det sannolikt bara bra. Både en fysioterapeut och en arbetsterapeut kan bedöma hans neglekt (att han inte ser ena sidan) och hjälpa till med strategier för det. Rekommendationer avseende fysisk aktivitet i förebyggande syfte. FaR-recept vid behov (fysisk aktivitet på recept), m.fl.

Sedan kan det säkert kännas motiverande för din fader att han bara får träffa någon vårdgivare och känna att någon finns där och stöttar och hjälper till från det professionella hållet också.

Tack. Jag ska absolut ta tag i det här med fysioterapi. Mycket bra att ni upplyste om detta, har faktiskt inte tänkt i de banorna tidigare.

Jag tror jättemycket på det här med regelbunda aktiviteter, att han vet att det på t.ex. onsdagar är simning. Nu går han liksom abrupt från att jobba hårt till att inte ha någonting alls på schemat.

delta_mats
2019-05-27, 10:58
Både simning och cykling ska ju vara skonsamma aktiviteter. Simning kanske är mindre socialt då man inte direkt simmar bredvid varandra och pratar.

Men gym då? Ni kan köra lite cirkelträning, där finns många konditionsmaskiner att använda sig av också.

Daniel_S
2019-05-27, 11:28
Paddla kayak kan vara både tungt och skonsamt, kräver förstås vattendrag samt en investering. Spinning är underskattat som kom-igång-gren, men alla faller ju inte för tanken att cykla på stället. Skogsvandringar är ofta mer motiverande än promenader.

Viktigt att få in en rutin, och kanske även en målsättning. Pröva på olika saker fördomsfritt. Om drag racing var ett intresse, så finns det nog en portion adrenalin-junkie i honom. Då är ju en utmaning att hitta något som stillar den hungern med tiden.

MackeJuve
2019-05-27, 12:40
Både simning och cykling ska ju vara skonsamma aktiviteter. Simning kanske är mindre socialt då man inte direkt simmar bredvid varandra och pratar.

Men gym då? Ni kan köra lite cirkelträning, där finns många konditionsmaskiner att använda sig av också.

Cykling tror jag att vi kan utesluta. Hur mycket man än säkrar upp sig så är det ett för stort problem att han mer eller mindre inte ser alls till höger. Det är nog en obehaglig faktor även när man simmar men ett mycket mindre problem och säkerhetsrisk.

Gym ska jag lobba för. Hade ju av uppenbara skäl passat perfekt för mig. Men är rädd för att han kommer att tröttna snabbt på det. Skulle vara om det väger över positivt att han får umgås med mig också.

Frustrator
2019-05-27, 12:41
Strokeenheten bör rehabedöma honom och komma med en del tips och rehab. Börja med promenader. Och regelbunden hjärnvila.
Har han förlorat synen eller har han en neglekt? (Skillnad)

MackeJuve
2019-05-27, 12:42
Paddla kayak kan vara både tungt och skonsamt, kräver förstås vattendrag samt en investering. Spinning är underskattat som kom-igång-gren, men alla faller ju inte för tanken att cykla på stället. Skogsvandringar är ofta mer motiverande än promenader.

Viktigt att få in en rutin, och kanske även en målsättning. Pröva på olika saker fördomsfritt. Om drag racing var ett intresse, så finns det nog en portion adrenalin-junkie i honom. Då är ju en utmaning att hitta något som stillar den hungern med tiden.

Vi har en kanot. Det är helt klart en aktivitet vi kan göra i sommar.

Ja, alltså jag hade en långsökt idé om att han kunde få komma igång med simningen och att han utan att han vet om det egentligen tränar för Vansbrosimmet. Typ meddela det när han fyller år eller på julafton. Men det kanske är helt orealistiskt.

MackeJuve
2019-05-27, 12:44
Strokeenheten bör rehabedöma honom och komma med en del tips och rehab. Börja med promenader. Och regelbunden hjärnvila.
Har han förlorat synen eller har han en neglekt? (Skillnad)

Okej, tack. Bästa exemplet gällande synen är korridoren. Går han i en sådan så ser han inte dörrarna till höger om honom. I övrigt tror jag att synen är "som vanligt". Han har lite problem med att läsa saker, han vill gärna vinkla telefonen/boken och läsa på det sättet.

Baskagge
2019-05-27, 13:01
Det är nog viktigt med aktiviteter som han tycker om så att det blir en regelbundenhet. Spinning som alternativ till utomhuscykling för att få upp konditionen och minska vikten kanske kan vara något?

Jag lyckades få mina föräldrar att träna på gym efter att det ringt i diverse hälsovarningsklockor. De kör tre gånger i veckan och verkar uppskatta det.

MackeJuve
2019-05-27, 13:06
Det är nog viktigt med aktiviteter som han tycker om så att det blir en regelbundenhet. Spinning som alternativ till utomhuscykling för att få upp konditionen och minska vikten kanske kan vara något?

Jag lyckades få mina föräldrar att träna på gym efter att det ringt i diverse hälsovarningsklockor. De kör tre gånger i veckan och verkar uppskatta det.

Det tror jag med, det är ju en av anledningarna till att jag ska vara med. Jag tror att han kommer tycka att det är kul med simning om det blir något vi gör tillsammans. Tror också han känner sig mindre malplacerad där än på ett gym. Men spinning är ingen dum idé, det skulle jag tycka vore helt ok att hänga med på.

Bra jobbat! Jag har det lite bättre ställt i.o.m. att morsan är träningsfreak ;) Hon är snart 60 bast och skulle nog kunna springa en mil på 50 minuter. Hon bör kunna hjälpa farsan mycket, framförallt med käket kanske.

Frustrator
2019-05-27, 13:16
Okej, tack. Bästa exemplet gällande synen är korridoren. Går han i en sådan så ser han inte dörrarna till höger om honom. I övrigt tror jag att synen är "som vanligt". Han har lite problem med att läsa saker, han vill gärna vinkla telefonen/boken och läsa på det sättet.

Glömmer han bort höger kroppshalva också?
Det vanliga är för övrigt att man rehabiliteringsbedöms innan man skrivs ut från sjukhuset

MackeJuve
2019-05-27, 13:32
Det vanliga är för övrigt att man rehabiliteringsbedöms innan man skrivs ut från sjukhuset

Kan fråga om vi träffas idag, har jag inte hört något om.

Han blev hemskickad från sjukhuset och ingenting skulle ske förrän om tre veckor. Då var det kanske återbesök(minns inte) samt träff med optiker. Det verkar som att han snarast bör ta kontakt med vår vårdcentral för att få lite stöd?

Anton Fräs
2019-05-27, 13:45
Kan fråga om vi träffas idag, har jag inte hört något om.

Han blev hemskickad från sjukhuset och ingenting skulle ske förrän om tre veckor. Då var det kanske återbesök(minns inte) samt träff med optiker. Det verkar som att han snarast bör ta kontakt med vår vårdcentral för att få lite stöd?

Ring vårdcentralen så snart som möjligt, om inte annat kan dom rikta dig rätt gällande vart du ska vända dig med hans rehabilitering, även om det är högst troligt primärvården som kommer stå för den.

MackeJuve
2019-05-27, 14:06
Ring vårdcentralen så snart som möjligt, om inte annat kan dom rikta dig rätt gällande vart du ska vända dig med hans rehabilitering, även om det är högst troligt primärvården som kommer stå för den.

Yes! Ringde 1177 men de hänvisade mig bara vidare till vårdcentralen. Ringde dit men kön var full för dagen. Antingen ber jag honom ringa eller så ringer jag imorgon bitti. Även om de ev. inte kan hjälpa så mycket(tror ju inte det är några fysiska besvär, enbart synbortfallet) så kan de kanske ge klartecken för att det bara är att träna på och så. Få bekräftat att den väg man tänkt gå är korrekt, kan ju vara skönt.

Anton Fräs
2019-05-27, 14:18
Yes! Ringde 1177 men de hänvisade mig bara vidare till vårdcentralen. Ringde dit men kön var full för dagen. Antingen ber jag honom ringa eller så ringer jag imorgon bitti. Även om de ev. inte kan hjälpa så mycket(tror ju inte det är några fysiska besvär, enbart synbortfallet) så kan de kanske ge klartecken för att det bara är att träna på och så. Få bekräftat att den väg man tänkt gå är korrekt, kan ju vara skönt.

Ja men precis som jag tänker. Enklaste är att ringa så fort dom öppnar på morgonen. :)

MackeJuve
2019-05-27, 14:22
Ja men precis som jag tänker. Enklaste är att ringa så fort dom öppnar på morgonen. :)

Ja :) Tack för hjälpen! Jag tror att jag ska låta honom göra det, morsan gav mig det tipset så att han inte ska känna sig överkörd :D Han ser liksom mindre än vanligt, det är allt, behöver inte sitta barnvakt åt honom.

CoKEmaN
2019-05-28, 09:15

Hej!
Neglekt är extremt ovanligt att få på höger sida, så handlar nog snarare om synfältsrubbning.

Macke, kolla PM, jag har lite kontaktuppgifter till dig, då jag jobbar inom den organisation i Norrköping (men inte samma enhet) som står för rehab efter stroke.

MackeJuve
2019-05-28, 09:52
Hej!
Neglekt är extremt ovanligt att få på höger sida, så handlar nog snarare om synfältsrubbning.

Macke, kolla PM, jag har lite kontaktuppgifter till dig, då jag jobbar inom den organisation i Norrköping (men inte samma enhet) som står för rehab efter stroke.

Du har med största sannolikhet rätt!

Det var ett svinbra PM. Överlag så har den här tråden varit svinbra, jag har faktiskt fått en hel del riktigt bra tips. Tackar så hjärtligt. Mitt första drag blir att köpa en bil, något jag har förhalat i flera år trots att jag har känt ett behov av att äga en. Nu har jag ännu större användning av en.

Raschmus
2019-05-28, 14:08
Fin tråd. Fattar all avkastning i att han börjar träna men det kanske är roligare att träna för farsgubben om det finns något konkret delmål. Tänker alltifrån att ro roddbåt/kanot i något lopp, tävla i dragkamp, cykla den korta vätternturen, badminton etc

Kanske börja spela paddel? Då finns det väl x-antal serier/divisioner så man får ett kvitto på sina framsteg hela tiden.

Hejar på er!

MackeJuve
2019-05-28, 15:08
Fin tråd. Fattar all avkastning i att han börjar träna men det kanske är roligare att träna för farsgubben om det finns något konkret delmål. Tänker alltifrån att ro roddbåt/kanot i något lopp, tävla i dragkamp, cykla den korta vätternturen, badminton etc

Kanske börja spela paddel? Då finns det väl x-antal serier/divisioner så man får ett kvitto på sina framsteg hela tiden.

Hejar på er!

Jag håller helt och hållet med, ett långsiktigt mål hade varit drömmen. Problemet är att det är en man som bortsett bilar helt saknar intressen. Han har aldrig gått igång på att tävla. Vi får börja någonstans helt enkelt, än så länge så har jag inte ens svart på vitt att han kommer att nappa på just min idé.

Padel var ett kul förslag i teorin men jag log lite för mig själv när jag läste det för en snabb racketsport när man inte kan se åt sitt höger känns lite sådär :D

Tack!

MackeJuve
2019-05-31, 11:26
Lite updates:

Den generella känslan i familjen är ganska bra. Vi har redan kunnat börja skämta om farsans situation och allt har egentligen varit ganska positivt sedan i lördags. Huvudpersonen verkar knalla rätt mycket på dagarna vilket glädjer mig, han nämnde även att han hade gått ned 3-4 kg(tror dock det hade mycket med sjukhusvistelsen att göra). Han påstår att han mår ganska bra och sover väldigt gott. Det enda negativa hittills är att han har nämnt att han blir lite hjärntrött när han sysslar med pilliga saker. Han hade försökt byta ett bromsljus på bilen och fått avbryta då det var utmattande att koncentrera sig. Sen är det fortsatt problematiskt för honom att läsa saker, tar väldigt lång tid för honom att författa ett SMS.

Men om vi jämför med hur alla kände sig i fredags med situationen idag så är det fan kanonbra. Jag kan liksom sitta på farsans högra sida, han säga att inte ser mig och jag svara "du missar inget, det är dina gener så det är ingen vacker syn" varpå vi garvar. Det har faktiskt gått lite väl bra för häromdagen så nämnde han att han var sugen på att testa att cykla :D Jag och morsan försökte övertyga honom om att vänta med detta tills det att han har besökt neurorehaben(kan ringa dit först på måndag) så vi får hoppas att han sansar sig lite.

Jag har fortfarande inte gjort slag i sak med träningen. Kanske rycker plåstret i helgen och försöker få med honom till badhuset. Än så länge har det känts rätt att vänta då han håller på att anpassa sig till sitt nya liv men i praktiken så finns det ingen anledning till att vänta längre.

Frustrator
2019-05-31, 11:31
Lite updates:

Den generella känslan i familjen är ganska bra. Vi har redan kunnat börja skämta om farsans situation och allt har egentligen varit ganska positivt sedan i lördags. Huvudpersonen verkar knalla rätt mycket på dagarna vilket glädjer mig, han nämnde även att han hade gått ned 3-4 kg(tror dock det hade mycket med sjukhusvistelsen att göra). Han påstår att han mår ganska bra och sover väldigt gott. Det enda negativa hittills är att han har nämnt att han blir lite hjärntrött när han sysslar med pilliga saker. Han hade försökt byta ett bromsljus på bilen och fått avbryta då det var utmattande att koncentrera sig. Sen är det fortsatt problematiskt för honom att läsa saker, tar väldigt lång tid för honom att författa ett SMS.

Men om vi jämför med hur alla kände sig i fredags med situationen idag så är det fan kanonbra. Jag kan liksom sitta på farsans högra sida, han säga att inte ser mig och jag svara "du missar inget, det är dina gener så det är ingen vacker syn" varpå vi garvar. Det har faktiskt gått lite väl bra för häromdagen så nämnde han att han var sugen på att testa att cykla :D Jag och morsan försökte övertyga honom om att vänta med detta tills det att han har besökt neurorehaben(kan ringa dit först på måndag) så vi får hoppas att han sansar sig lite.

Jag har fortfarande inte gjort slag i sak med träningen. Kanske rycker plåstret i helgen och försöker få med honom till badhuset. Än så länge har det känts rätt att vänta då han håller på att anpassa sig till sitt nya liv men i praktiken så finns det ingen anledning till att vänta längre.
Kanske försöka få med honom på en joggingtur istället för simning. Badhus har en ovana att vara fulla med ungar som stojar. Går fort att bli hjärntrött där.

MackeJuve
2019-05-31, 11:41
Kanske försöka få med honom på en joggingtur istället för simning. Badhus har en ovana att vara fulla med ungar som stojar. Går fort att bli hjärntrött där.

Det skulle vara promenad i så fall, jogging kommer han ALDRIG att börja med. Det är för lång startsträcka och för stort ointresse :) Jag vet inte om visst stoj skulle vara jobbigt för honom, det är möjligt. Får testa och se!

delta_mats
2019-05-31, 11:42
Nu är jag inte insatt i hans synnedsättning, vad det innebär osv, annat än det du skrivit. Men vill han cykla borde ju det inte vara några större problem, längre fram i tiden. Finns ju de som bara har ett öga och/eller nedsatt syn som gör det.

Däremot kan jag ju tänka mig att han behöver lära sig anpassa sig efter sin nuvarande syn ett tag. Som tur är brukar hjärnan vara ganska duktig på sånt.

Så jag ser framför mig att ni kommer köra Vätternrundan tillsammans 2020!

MackeJuve
2019-05-31, 11:48
Nu är jag inte insatt i hans synnedsättning, vad det innebär osv, annat än det du skrivit. Men vill han cykla borde ju det inte vara några större problem, längre fram i tiden. Finns ju de som bara har ett öga och/eller nedsatt syn som gör det.

Däremot kan jag ju tänka mig att han behöver lära sig anpassa sig efter sin nuvarande syn ett tag. Som tur är brukar hjärnan vara ganska duktig på sånt.

Ja, vi i familjen har nog överdrivit vad hans synskada har medfört för begränsningar. Mycket möjligt att han kan cykla utan att riskera livet men jag ser gärna att han först pratar med neurorehab-folket om detta.

Som sagt, något av Klassiker-loppen hade verkligen varit sjukt roligt. Men man måste vara lite realistisk också, det hade varit svårt nog att få med min extremt vältränade 59-åriga morsa på detta. Nu pratar vi om en 63-åring med obefintlig träningsbakgrund och träningsintresse.

Baskagge
2019-05-31, 15:21
Ja, vi i familjen har nog överdrivit vad hans synskada har medfört för begränsningar. Mycket möjligt att han kan cykla utan att riskera livet men jag ser gärna att han först pratar med neurorehab-folket om detta.

Som sagt, något av Klassiker-loppen hade verkligen varit sjukt roligt. Men man måste vara lite realistisk också, det hade varit svårt nog att få med min extremt vältränade 59-åriga morsa på detta. Nu pratar vi om en 63-åring med obefintlig träningsbakgrund och träningsintresse.

Kan nog vara dumt att föreslå för mycket för en person med obefintlig träningsbakgrund. Det gäller ju att få en positiv upplevelse av träningen om man är på ruta noll så att träningen inte avskräcker. Är man villig att träna regelbundet och med tillräckligt hög intensitet så kommer hälsoförbättringen rätt fort också.

http://lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Klinisk-oversikt/2015/11/Att-vara-i-rorelse-minskar-risk-for-sjukdom-och-fortida-dod/

http://karlarfors.se/wp-content/uploads/2014/03/hj%C3%A4rtk%C3%A4rl12-kopia.pdf

Aryt
2019-05-31, 15:38

Neglekt är ju visserligen helt livsfarligt i trafiken.

Lite ovanligt dock med högersidig neglekt (men skulle det även förklara det goda modet?), så en vanlig synnedsättning är nog mer sannolik.

Burksoppa
2019-06-01, 10:15
[QUOTE=Aryt;8045691]Så ovanligt är det väl inte?

https://academic.oup.com/ageing/article-abstract/22/1/46/14988?redirectedFrom=fulltext

Okej, verkar vara vanligare i med inslag av det i akutskedet än vad jag var medveten om. Ett rätt till dig.

Min poäng är dock att väldigt lite av det som skrivits talar för neglekt. Varför då dra fram den komplikationen? Relativt osympatiskt att spekulera om folks diagnoser utifrån begränsad information bara för att trycka dit en annan användare.. Det kan göras på bättre sätt.

delta_mats
2019-06-01, 10:32
Så ovanligt är det väl inte?

https://academic.oup.com/ageing/article-abstract/22/1/46/14988?redirectedFrom=fulltext

Dvs: "nu vet jag inte någonting, men jag gör en killgissning" ?
alltså precis vad jag poängterade.... ..

Alla i tråden gissar. MackeJuve har bara beskrivit hur synnedsättningen yttrar sig. Neglekt verkar det inte vara av vad som beskrivits, snarare ett synbortfall.

Men vi får säkert svar på det framöver.

Aryt
2019-06-01, 15:57
Tänkte mest som en anledning att avvakta med stadscyklingen till någon har okejat det. Går som så snabbt att skada sig själv eller andra. Neglekt kan vara bra lömskt, då man inte riktigt förstår det själv.
https://hjerneskade.kk.dk/sites/hjerneskade.kk.dk/files/styles/flexslider_full/public/uploaded-images/neglect_800x500.png?itok=XnK15OHo
https://slideplayer.se/slide/2405309/8/images/19/Neglekt.jpg

Wormzie
2019-06-04, 10:45
Synrubbningen är troligtvis homonym hemianopsi (synfältsbortfall av en sida på båda ögonen) och inte neglekt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Homonym_hemianopsi

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/08/Rhvf.png

Edit: har tidigare arbetat på Neurorehab och det är ett bra ställe att börja på

Aktivera sina päron tror jag det är många som har besvär med och i många fall måste nästan något inträffa innan man är beredd att göra en förändring... låter som att din farsa är i goda händer! :)

MackeJuve
2019-06-04, 10:59
UPDATE
Han har inte neglekt, det kan vi slå fast. Han har ringt neurorehaben men det har inte blivit någonting utav det ännu, han ska på återbesök på sjukhuset den 14:e juni. Något som är väldigt positivt är att han igår berättade att han har återfått lite av synfältet. Det är på inga vägar bra(fortsatt svårt att läsa, vinklar telefonen, och även en fortsatt annorlunda syn på längre avstånd, tror att han gärna vill vinkla sig även när han kollar på en Korpen-match) men det är bättre. Han påstod att om han hade 75 % synfältsbortfall på höger sida förut så är det snarare 50 % nu. Jag tror inte att skillnaden kanske är så drastisk men det är klart att det har gått åt det bättre hållet. Ett bra tecken på detta är att han inte klarade av att mecka med bilen innan - det gör han nu :thumbup:

Han cyklade till stan igår(en mil enkel väg). Både gillar och ogillar detta men han verkar vara väldigt försiktig. Alla gånger han korsar en väg så kliver han av cykeln och går så jag tror att det är rätt säkert.

Vi ska till Stockholm med familjen på torsdag och då tänkte jag fråga om han är intresserad av att köra någon sorts träning en gång per vecka. Känns som ett bra tillfälle. Han har hunnit processa traumat och vad det verkar insett att han har extremt mycket fritid nu som pensionär :D

Frustrator
2019-06-04, 11:52
UPDATE
Han har inte neglekt, det kan vi slå fast. Han har ringt neurorehaben men det har inte blivit någonting utav det ännu, han ska på återbesök på sjukhuset den 14:e juni. Något som är väldigt positivt är att han igår berättade att han har återfått lite av synfältet. Det är på inga vägar bra(fortsatt svårt att läsa, vinklar telefonen, och även en fortsatt annorlunda syn på längre avstånd, tror att han gärna vill vinkla sig även när han kollar på en Korpen-match) men det är bättre. Han påstod att om han hade 75 % synfältsbortfall på höger sida förut så är det snarare 50 % nu. Jag tror inte att skillnaden kanske är så drastisk men det är klart att det har gått åt det bättre hållet. Ett bra tecken på detta är att han inte klarade av att mecka med bilen innan - det gör han nu :thumbup:

Han cyklade till stan igår(en mil enkel väg). Både gillar och ogillar detta men han verkar vara väldigt försiktig. Alla gånger han korsar en väg så kliver han av cykeln och går så jag tror att det är rätt säkert.

Vi ska till Stockholm med familjen på torsdag och då tänkte jag fråga om han är intresserad av att köra någon sorts träning en gång per vecka. Känns som ett bra tillfälle. Han har hunnit processa traumat och vad det verkar insett att han har extremt mycket fritid nu som pensionär :D
Skönt att höra det går åt rätt håll!

Om han nu gillar bilar, du får lura med honom att köra sån där strongman där man drar en bil?
Dra bil 5km så får du in konditionsträningen samtidigt ;)

Wormzie
2019-06-04, 11:57
UPDATE

Kul att höra. Man får ju verkligen tänka på att det är tidigt skede och att mycket förbättring/läkning kan ske :) Lycka till i Stockholm!

MackeJuve
2019-06-04, 12:49
Skönt att höra det går åt rätt håll!

Om han nu gillar bilar, du får lura med honom att köra sån där strongman där man drar en bil?
Dra bil 5km så får du in konditionsträningen samtidigt ;)

Kul att höra. Man får ju verkligen tänka på att det är tidigt skede och att mycket förbättring/läkning kan ske :) Lycka till i Stockholm!

Tack så mycket!

wintersnowdrift
2019-06-04, 22:52
Mina föräldrar är i 60-års åldern och har båda blivit riktiga gymråttor på äldre dagar. De går mest på gruppass (bodypump och spinning), men min 61-åriga pappa har även en PT som drillar honom i diverse rörlighetsövningar och annat en gång i veckan. Så det kan vara värt att testa gym ändå tycker jag.

Himla fint att du engagerar dig så mycket i din pappas hälsa och skönt att läsa att han blivit bättre :)

MackeJuve
2019-06-05, 11:08
Mina föräldrar är i 60-års åldern och har båda blivit riktiga gymråttor på äldre dagar. De går mest på gruppass (bodypump och spinning), men min 61-åriga pappa har även en PT som drillar honom i diverse rörlighetsövningar och annat en gång i veckan. Så det kan vara värt att testa gym ändå tycker jag.

Himla fint att du engagerar dig så mycket i din pappas hälsa och skönt att läsa att han blivit bättre :)

Det låter ju guld men även om man aldrig ska säga aldrig så är farsan så långt ifrån något sådant som man bara kan komma... Men vi får se!

Tack!

oren
2019-06-05, 15:48
Nu är jag jättesen på bollen här, men precis som du skriver är det fråga om synfältsbortfall, inte neglekt. Synfältsbortfall är betydligt lättare att leva med, om än nog så störande. Din far kan fortsätta att se långsam återhämtning under ytterligare flera månader

Lowerz
2019-06-06, 10:05
Hej! Intressant tråd och kul att du är så villig att hjälpa till och leta information!
Jag arbetar själv som fysioterapeut och har tidigare haft många stroke patienter, dock oftast de som påverkats mer och då haft väldigt stora fysiska problem. Låter som att han inte direkt fått några stora (eller inga?) svagheter i kroppen utan endast synbortfallet? Vilket man får säga är "tur i oturen" i sådana fall.

Hur som helst så är dom första månaderna efter en stroke kritiska gällande träning, det är då man gör dom stora framstegen upp till ett år (även om de finns många fall av personer som även gjort stora framsteg senare i livet också).

Bra att han ska få komma till neurorehab, det behövs göra en bedömning gällande både styrka/koordination/balans och synbortfallet, ofta kan det föreligga en svaghet även om man tror att man är lika stark som tidigare. Jag skulle rekommendera ALLA som fått en stroke att träna balans/koordinationsövningar i början vilket även kan hjälpa till med synbortsfallet. Detta kan vara så enkelt som att stå ute och kasta boll med varandra och utmana den högra sidan försiktigt där han ser lite sämre.
En av dom viktigaste sakerna är att fortsätta med sitt liv, inte begränsa sig. Vill han cykla så ska han träna på att göra det för att inte falla in i någon depression som tyvärr många kan göra, framförallt kanske dom som har fått lite större svagheter av stroken.

Lycka till!

anvandarnamnam
2019-06-09, 11:31
Gokart kanske kan funka om han gillade motorsport?

MackeJuve
2019-06-10, 09:18
Hej! Intressant tråd och kul att du är så villig att hjälpa till och leta information!
Jag arbetar själv som fysioterapeut och har tidigare haft många stroke patienter, dock oftast de som påverkats mer och då haft väldigt stora fysiska problem. Låter som att han inte direkt fått några stora (eller inga?) svagheter i kroppen utan endast synbortfallet? Vilket man får säga är "tur i oturen" i sådana fall.

Hur som helst så är dom första månaderna efter en stroke kritiska gällande träning, det är då man gör dom stora framstegen upp till ett år (även om de finns många fall av personer som även gjort stora framsteg senare i livet också).

Bra att han ska få komma till neurorehab, det behövs göra en bedömning gällande både styrka/koordination/balans och synbortfallet, ofta kan det föreligga en svaghet även om man tror att man är lika stark som tidigare. Jag skulle rekommendera ALLA som fått en stroke att träna balans/koordinationsövningar i början vilket även kan hjälpa till med synbortsfallet. Detta kan vara så enkelt som att stå ute och kasta boll med varandra och utmana den högra sidan försiktigt där han ser lite sämre.
En av dom viktigaste sakerna är att fortsätta med sitt liv, inte begränsa sig. Vill han cykla så ska han träna på att göra det för att inte falla in i någon depression som tyvärr många kan göra, framförallt kanske dom som har fått lite större svagheter av stroken.

Lycka till!

Tack för ditt inlägg! Som du skriver så hade han nog så här i efterhand tur i oturen. Jag har nämnt det där med att träna synen ett par gånger och det har nog fått lite effekt. Morsan sa t.ex. att hon efter att jag berättat detta inte försöker underlätta för farsan genom att t.ex. alltid försöka vara i hans vänstra synfält utan istället utmana honom lite.

Vad gäller det här med cykling och dylikt så håller jag med. Det är nog en frihet som behövs. Sen, om han gör som han säger och kliver av cykeln varje gång han passerar en väg, så känns det ju även ganska idiotsäkert.

Gokart kanske kan funka om han gillade motorsport?

Mjaaa :D Kanske! Än så länge så skulle han ju inte se om någon körde om på höger sida.

Det är lite kul att någon nämnde paddling här i tråden för det har han faktiskt börjat utöva :D Han har en uppblåsbar kanot som är lätt att släpa med sig. I lördags låg jag med en polare vid den lokala sjön och degade. Ser helt plötsligt en person i en väldigt liten kanot och ba "vad fan, är inte det där farsan?" :D Mycket riktigt så var han ute på en tur på sjön. Så det känns som något som han kommer att syssla lite med under sommaren.

Helgehorse
2019-06-10, 11:02
Skaffa hund? Tycker väldigt många äldre mår kanon av det och rör på sig mycket mer och får ett allmänt roligare liv.

MackeJuve
2019-06-10, 13:02
Skaffa hund? Tycker väldigt många äldre mår kanon av det och rör på sig mycket mer och får ett allmänt roligare liv.

Yes, vi har hund! Så det är ju en positiv sak :)

Helgehorse
2019-06-10, 19:13
Yes, vi har hund! Så det är ju en positiv sak :)

Sedär! Väldigt bra kompis faktiskt som får alla att röra på sig mer.