handdator

Visa fullständig version : Vem kan man ringa vid störande moment mitt i natten utanför boendet?


Stoltz
2019-05-22, 19:50
Området där jag bor har de senaste åren gått från lagom lugnt och sansat till drogcenter, drägghäng, och bondemingelplats.

Det har börjat bli väldigt vanligt att det ställer sig bilar på en parkering precis utanför mig mitt i natten och spelar musik som väcker hela kvarteret.

Flytt är planerad längre fram men det lär dröja minst två år till.

Jag var först inne på att gå ut och prata med dem, men klimatet i området har vänt så mycket att jag känner att det hade slutat med en kniv i magen antingen under samtalets gång eller av tio gängmedlemmar dagarna efteråt.

Jag tittade på störningsjouren men det verkar som om de fokuserar på de boende i huset/området man bor i, och endast om ens hyresvärd har avtal.

Vad kan man göra åt sådana här saker? Vem kan man ringa?

Määng
2019-05-22, 19:57
Securitas?

Edit: Jag fick för mig att securitas var någon slags standardbolag för de flesta boendeområden men det är nog fel.

Nästa gissning: polisen?

ceejay
2019-05-22, 21:21
Skulle nog ringa 114 14 och rådfråga.

Bob90
2019-05-22, 21:23
Området där jag bor har de senaste åren gått från lagom lugnt och sansat till drogcenter, drägghäng, och bondemingelplats.

Det har börjat bli väldigt vanligt att det ställer sig bilar på en parkering precis utanför mig mitt i natten och spelar musik som väcker hela kvarteret.

Flytt är planerad längre fram men det lär dröja minst två år till.

Jag var först inne på att gå ut och prata med dem, men klimatet i området har vänt så mycket att jag känner att det hade slutat med en kniv i magen antingen under samtalets gång eller av tio gängmedlemmar dagarna efteråt.

Jag tittade på störningsjouren men det verkar som om de fokuserar på de boende i huset/området man bor i, och endast om ens hyresvärd har avtal.

Vad kan man göra åt sådana här saker? Vem kan man ringa?

Är det någon som driver ett "genomgångsboende" eller "härbärge" för narkomaner och annat drägg i närheten eller har det bara blivit en "mötesplats"?

Om det är det förstnämnda så kan man börja i den ändan, annars är det väl typ 11414 till polisen som gäller.

Stoltz
2019-05-22, 21:33
Jag har tänkt på 114 14 med, samtidigt som det bär emot att be om polisresurser för högljudd musik.

Men det är kanske där det får bli.

@Bob90 - God tanke, det har dessvärre blivit en mötesplats. Ett av stadens många droggäng som "claimat" området. Bus drar bis så att säga.

Lafayette
2019-05-22, 21:35
Usch, lider med dig. Skriv en arg insändare också.*gah!*

Diomedea exulans
2019-05-22, 21:37
Ser att du bor i Helsingborg, fan vad drygt att en så liten ort drabbats av sånt.

Andy.da.wohoo
2019-05-22, 21:45
Ser att du bor i Helsingborg, fan vad drygt att en så liten ort drabbats av sånt.

Helsingborg är väll inte litet :)

Jävligt segt för dig stoltz. Man vill ju ogärna rings polisen för lite oljud, men vissa människor är så oberäkneliga så det finns inte alltid något annat att göra.

Diomedea exulans
2019-05-22, 21:50
Helsingborg är väll inte litet :)

Inte? Aja, jag är inte så bra på geografi. Helsingborg finns inte i Ticket to Ride Nordic Countries så jag antog att det var rätt litet.

ceejay
2019-05-22, 21:53
Jag har tänkt på 114 14 med, samtidigt som det bär emot att be om polisresurser för högljudd musik.

Men det är kanske där det får bli.

@Bob90 - God tanke, det har dessvärre blivit en mötesplats. Ett av stadens många droggäng som "claimat" området. Bus drar bis så att säga.

Med tanke på att polis ofta får jobba med fulla personer så låter det som ett helt rimligt polisärende. Dessutom om det stämmer med att det finns droger inblandat.

Hemi
2019-05-22, 21:53
D'r jag bor är det ständigt bilar med stora högtalare i skuffen som kör runt med soca, reggaeton, dancehall, etc, hade själv wroom boom boom högtalare i bilen, det skall kännas i bröstet när man spelar, fast jag tog ut dem för mer plats. I bland 'r det partys hela natten men...

ingen djävel kör runt i bostadsområden mitt i natten, säg efetr kl 23, och skulle nån så säger man bara till att de väcker bebisar och folk så skulle de sluta och köra i väg. Folk har ju vett.
Gör de detta mitt i natten?

Bärsärk
2019-05-22, 22:12
Ring polisen och flytta från södra Sverige.

Krampus
2019-05-23, 04:59
Du börjar bli gubbe min vän. :d

Starke75an
2019-05-23, 05:25
Bondemingel?

Stoltz
2019-05-23, 05:58
Usch, lider med dig. Skriv en arg insändare också.*gah!*
Detta ÄR min arga insändare!

Helsingborg är väll inte litet :)

Jävligt segt för dig stoltz. Man vill ju ogärna rings polisen för lite oljud, men vissa människor är så oberäkneliga så det finns inte alltid något annat att göra.

Jag har iofs länge tyckt att många av helsingborgarna lider av storlekskomplex :D

Ja, det är just oberäknerligheten som blivit så extrem. Att bli tillsagd är numer en legit anledning för att dra kniv eller ringa tio-femton polare/familjemedlemmar/klantillhörande och förstöra personen som sade något.

Med tanke på att polis ofta får jobba med fulla personer så låter det som ett helt rimligt polisärende. Dessutom om det stämmer med att det finns droger inblandat.

Ligger mycket i det.

ingen djävel kör runt i bostadsområden mitt i natten, säg efetr kl 23, och skulle nån så säger man bara till att de väcker bebisar och folk så skulle de sluta och köra i väg. Folk har ju vett.
Gör de detta mitt i natten?
Problemet jag pratar om rör sig oftast mellan 00-04 och kan ske varje natt i veckan om slöddret så känner för det. Det är därför det har blivit ohållbart.

Jag var ute och pratade med ett annat gäng i somras som gjorde samma sak, och det höll på att gå väldigt illa men som tur var ringde en granne polisen när jag gick ut där så de kom precis innan det kändes som att det skulle bli jag vs fem personer. Det finns inte många resonabla hjärnceller i många av de här personerna.

flytta från södra Sverige.
Det är planen, ska gräva ett hål i Lappland och bo där istället! (Nästan sant :D)
Du börjar bli gubbe min vän. :d
Haha vad fan!
Bondemingel?
Heh, eget namn på karavanerna med en, två riktiga bilar körda av personer i trettioårsåldern, följt av två, eller fler, epa-traktorer körda av sextonåringar. Gärna ska musiken de spelar kombineras med någon form av riktigt dålig burnout.

Lennix
2019-05-23, 08:02
Du och dina grannar får ringa 114 14 och berätta att dom stör, bre gärna på och säg att det luktar konstigt från bilarna och att dom ser läskiga ut med röda ögon :naughty:. Säg att du är orolig för att de skall köra påverkade, att ni inte vågar gå ut med hunden i området osv osv

stridis
2019-05-23, 08:10
Ja, det är just oberäknerligheten som blivit så extrem. Att bli tillsagd är numer en legit anledning för att dra kniv eller ringa tio-femton polare/familjemedlemmar/klantillhörande och förstöra personen som sade något.


Du får bli klanmedlem själv. Ingen jiddrar med Klanen.

Akerhage
2019-05-23, 08:29
Skaffa prickskyttevapen och sätt dig i fönstret, kanske göra upp någon tävling med grannarna? Först till 100p vinner.

stridis
2019-05-23, 08:40
Skaffa prickskyttevapen och sätt dig i fönstret, kanske göra upp någon tävling med grannarna? Först till 100p vinner.

https://proxy.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fcdn-59b69d36f911c83610fe765f.closte.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F11%2Fthat-escalated-quickly.jpg&f=1

Macroman
2019-05-23, 08:49
Området där jag bor har de senaste åren gått från lagom lugnt och sansat till drogcenter, drägghäng, och bondemingelplats.

Det har börjat bli väldigt vanligt att det ställer sig bilar på en parkering precis utanför mig mitt i natten och spelar musik som väcker hela kvarteret.

Flytt är planerad längre fram men det lär dröja minst två år till.

Jag var först inne på att gå ut och prata med dem, men klimatet i området har vänt så mycket att jag känner att det hade slutat med en kniv i magen antingen under samtalets gång eller av tio gängmedlemmar dagarna efteråt.

Jag tittade på störningsjouren men det verkar som om de fokuserar på de boende i huset/området man bor i, och endast om ens hyresvärd har avtal.

Vad kan man göra åt sådana här saker? Vem kan man ringa?

Polisen såklart. Broken window etc,

Stuffer
2019-05-23, 09:05
Ring polisen.
Även om det kan kännas som att man ringer för en skitsak så tror jag att det är i just sådana situationer som polisen kan göra nytta på ett proaktivt sätt.

De får komma ut och interagera med småbuset i tidigt stadie långt innan det har urartat till stenkastning, bilbränder och skjutningar

Baldr
2019-05-23, 09:21
Möjligt att Helsingborg har lite annat klientel men när du pratar om bondemingel och epa-traktorer så är det väl bara att ta ett snack med dem. Unga svenskar är knappast kända för att vara med i gäng eller använda kniv.

stridis
2019-05-23, 09:55
Men om du vill ha polisens samlade manlighet på rull mot ditt område på fem röda så är det bara att säga att du hört en granne muttra om "medborgargarde" och "det är onödigt att ringa polisen".

chidde
2019-05-23, 10:00
Vilket omrade i Helsingborg pratar vi om Stoltz?

trädgårdsmöbel
2019-05-23, 13:31
Möjligt att Helsingborg har lite annat klientel men när du pratar om bondemingel och epa-traktorer så är det väl bara att ta ett snack med dem. Unga svenskar är knappast kända för att vara med i gäng eller använda kniv.

Jag tror "bondemingel" var ett tillägg för att inte få diskussionen att bli "rasistisk" eller rasistisk.

muddler
2019-05-23, 14:27
xvISP62rBJY

Stoltz
2019-05-23, 15:13
Skaffa prickskyttevapen och sätt dig i fönstret, kanske göra upp någon tävling med grannarna? Först till 100p vinner.
Den fantasin har jag dagdrömtsonanerat till måna gånger... typ balkongscenen i Schindlers List fast med rätt annorlunda parametrar.

Möjligt att Helsingborg har lite annat klientel men när du pratar om bondemingel och epa-traktorer så är det väl bara att ta ett snack med dem. Unga svenskar är knappast kända för att vara med i gäng eller använda kniv.
Jag håller inte med faktiskt, finns många av dem som är riktigt aggressiva flockdjur. Dricka öl i en epa gör ju inget om inte driver bekräftelsebehovet.

Men om du vill ha polisens samlade manlighet på rull mot ditt område på fem röda så är det bara att säga att du hört en granne muttra om "medborgargarde" och "det är onödigt att ringa polisen".
:D

Vilket omrade i Helsingborg pratar vi om Stoltz?
Stattena Centrum.

Jag tror "bondemingel" var ett tillägg för att inte få diskussionen att bli "rasistisk" eller rasistisk.

Man kan tro det, men så pass nojjig är jag inte. Det är en legit jämställd anklagelse :d

chidde
2019-05-23, 15:48
Stattena Centrum.


Stattena, totalt smaklost imho

Pa "var" tid hangde vi mest pa (davarande?) Mango pa Ramlosa station och/eller busshallsplatsen vid Brunnsparken aka Sherwoodsskogen, det var tider :cool:

Iliyas
2019-05-25, 19:40
Jag är helt seriös nu, investera i några stinkbomber och släng ner en eller två från förstret varje kväll, kommer lukta fruktansvärt och ingen kommer att stanna kvar särskilt länge.

Om inget annat fungerar såklart.

Armed Dingo
2019-05-26, 08:07
Jag är helt seriös nu, investera i några stinkbomber och släng ner en eller två från förstret varje kväll, kommer lukta fruktansvärt och ingen kommer att stanna kvar särskilt länge.

Om inget annat fungerar såklart.

Haha vill veta hur denna metod blir.

Starke75an
2019-05-26, 10:10
Jag är helt seriös nu, investera i några stinkbomber och släng ner en eller två från förstret varje kväll, kommer lukta fruktansvärt och ingen kommer att stanna kvar särskilt länge.

Om inget annat fungerar såklart.

Ja, om man vill ha gatstenar inkastade genom fönstret ja.