handdator

Visa fullständig version : Beställt en powerrack från Stark Vegan ~ får inget svar


Strengthcoach
2019-05-22, 13:21
Hej!

Har beställt powerrack från Stark Vegan. Har fått orderbekräftelse men inte fått något svar från när den kommer med mera. Har både försökt ringa och mejla Stark Vegan men får inget svar. Vet ni om detta företag är att lita på? Beställde för drygt en vecka sedan...

StarkaUlf
2019-05-22, 13:22
G.W, var är du?

G.W
2019-05-22, 14:49
G.W, var är du?

Inte första gången någon blev blåst av en vegan. Skrämmande lite av vad som utförs i veganismens namn kommer någonsin ut i dagsljus.

Strengthcoach
2019-05-22, 14:55
Inte första gången någon blev blåst av en vegan. Skrämmande lite av vad som utförs i veganismens namn kommer någonsin ut i dagsljus.

"Stark Vegan" är själva företaget:
https://www.starkvegan.se/

Strengthcoach
2019-05-22, 14:56
G.W, var är du?

Vad menar du StarkaUlf?

Lafayette
2019-05-22, 14:57
Vad menar du StarkaUlf?

Heter ett företag Stark Vegan så ringer alla varningsklockor. Ingen kan lita på veganer. Det har GW lärt mig.

Baldr
2019-05-22, 15:15
21 mars postade man följande:

Hej alla kära kunder! Vi har haft fraktproblem som en del av er tyvärr är smärtsamt medvetna om. Med anledning av det håller vi just nu på att byta speditör. De paket som redan är skickade, men fastnat, kommer fortsätta sin resa ut till kund. De som ligger inne, men ej skickats, måste tyvärr vänta ett tag till på att nya speditören tagit över. Berörda kunder kommer mailas. Det är fritt fram att lägga nya beställningar men leveranstiden är oviss i dagsläget. Tyvärr sitter vi inte och äter glass i solen utan jobbar hårt för att komma på banan och hoppas vara igång i nästa vecka. Det kommer skickas med nått extra smaskigt till alla er som väntat

Folk har jagat dem sedan dess utan att få kontakt och de svarar inte på Facebook. Däremot så har de lagt upp flera reklaminlägg.

Vänd dig direkt till ägaren Björn Peiper och ta kontakt med Klarna.

https://www.facebook.com/bjorn.peiper

svenbanan
2019-05-22, 15:55
Vad menar du StarkaUlf?

Det är ett internt skämt på kolo, eftersom GW driver en antivegan kampanj och förmodligen också ställer upp i valet till EU-parlamentet med löfte om att förbjuda veganismen.

Strengthcoach
2019-05-22, 16:20
21 mars postade man följande:



Folk har jagat dem sedan dess utan att få kontakt och de svarar inte på Facebook. Däremot så har de lagt upp flera reklaminlägg.

Vänd dig direkt till ägaren Björn Peiper och ta kontakt med Klarna.

https://www.facebook.com/bjorn.peiper

Stort tack! Har gjort det nu! Inte fått svar än men inväntar svar..

ceejay
2019-05-22, 16:33
Du beställer en vara från en vegan som röstar på miljöpartiet och som dessutom har pluggat på södertörn. :(

Dåren
2019-05-22, 18:17
Tyvärr sitter vi inte och äter glass i solen utan jobbar hårt för att komma på banan och hoppas vara igång i nästa vecka.

Nu hoppas jag verkligen att den hypotetiska glassen är baserad på havregrädde!

Vinter
2019-05-22, 18:24
Du beställer en vara från en vegan som röstar på miljöpartiet och som dessutom har pluggat på södertörn. :(

Man skulle kunna kalla honom en soyboy, utan ironi.

FoolsGold
2019-05-22, 21:37
Stort tack! Har gjort det nu! Inte fått svar än men inväntar svar..

Om du betalat med kort så kontakta din bank direkt och gör en reklamation på kortköpet med utbeliven vara som grund.

Vinter
2019-05-22, 21:44
Du har rätt att avbryta beställningen inom 14 dagar, bara kontakta banken och be dem makulera eventuell transaktion. Spara alla mail etc.

Strengthcoach
2019-05-22, 22:17
Du har rätt att avbryta beställningen inom 14 dagar, bara kontakta banken och be dem makulera eventuell transaktion. Spara alla mail etc.

14 dagars faktura valde jag så det är lugnt så sätt...

Hur lång tid ska jag vänta innan jag beställer från ett annat företag? 2 veckor? 1 månad?

FoolsGold
2019-05-22, 22:19
Du har rätt att avbryta beställningen inom 14 dagar, bara kontakta banken och be dem makulera eventuell transaktion. Spara alla mail etc.

Distansavtalslagen ger köparen rätt att ångra sitt köp till säljstället inom 14 dagar men i det här fallet svarar de ju inte.

Då TS fått en orderbekräftelse har transaktionen med all sannolikhet redan clearats och definitivbokats och då kan banken varken avbryta eller makulera den. Därav mitt råd om reklamation.

Edit: Såg nu att det rör sig om betalning via faktura.

Rahf
2019-05-22, 22:31
Distansavtalslagen ger köparen rätt att ångra sitt köp till säljstället inom 14 dagar men i det här fallet svarar de ju inte.

Då TS fått en orderbekräftelse har transaktionen med all sannolikhet redan clearats och definitivbokats och då kan banken varken avbryta eller makulera den. Därav mitt råd om reklamation.

Edit: Såg nu att det rör sig om betalning via faktura.

Men gör lagen gällande att säljaren måste bekräfta att man meddelats om ångerköp? Annars är ju ett mail till rätt skyltad supportadress ytterligare en post man kan uppvisa vid tvistemål.

Vinter
2019-05-23, 02:17
Distansavtalslagen ger köparen rätt att ångra sitt köp till säljstället inom 14 dagar men i det här fallet svarar de ju inte.

Då TS fått en orderbekräftelse har transaktionen med all sannolikhet redan clearats och definitivbokats och då kan banken varken avbryta eller makulera den. Därav mitt råd om reklamation.

Edit: Såg nu att det rör sig om betalning via faktura.

Kikade på lagen. Den gäller i 14 dagar, från och med den dag du mottagit varan.

Finns en blankett man kan använda som kan skickas med exempelvis mail, datumstämpel blir bindande. Men det är lite overkill i det här fallet. https://www.konsumentverket.se/contentassets/c78f43844da74c7786821d8d12a98b5a/angerblankett_konsumentverket_150817.pdf

Banken är ju även de skyldiga att följa den lagen som en del av betalkedjan. Så det är dit man ska vända sig.

Det enda som kan bli ett problem är vid konkurs, då gäller andra köplagar.

Baldr
2019-05-23, 09:36
Distanshandelslagen ger 14 dagars ångerrätt från den dagen du mottagit varan. Då får du själv stå för returfrakten. Problemet i detta fallet är att du inte fått någon vara så den har inte börjat gälla ännu.

Istället kan man be dem häva köpet. Det är fritt fram tills dess att man fått en orderbekräftelse. Notera att det är skillnad på ordererkännande och orderbekräftelse. Det förstnämnda är det som brukar skickas ut vid automatik vid lagd order och det senare är det många butiker skickar ut när de hanterat din order. Har man fått en orderbekräftelse så har man möjlighet att ändå häva avtalet om det drar ut på tiden. Tror att lagen pratar om 30 dagar om man uppfyller visa kriterier. Säljaren har samtidigt rätt att ta betalt för deras kostnader.

Det finns en uppenbar risk att snubben inte ligger på träningsutrustningen själv utan använder sig av dropshipping och bara vidarebefordrar ordern. I värsta fall kan du alltid använda din ångerrätt men det är lagom roligt att betala för att skicka en pall med upphämtning.

Jag hade vänt mig till någon av följande:

https://www.konsumentverket.se/om-konsumentverket/var-organisation/sa-arbetar-vi/konsumentupplysning/

Glöm inte att dokumentera allt du gör.

Vinter
2019-05-23, 11:15
14 dagars faktura valde jag så det är lugnt så sätt...

Hur lång tid ska jag vänta innan jag beställer från ett annat företag? 2 veckor? 1 månad?

Som Baldr också påpekade har du rätt att ångra köpet så länge som du inte öppnar eventuellt paket och bara returnerar till deras adress.

Så det ska egentligen inte vara något problem. Du får dock stå för eventuell returfrakt.

C.E.J.
2019-06-21, 15:57
Nå, kom racket fram till slut?