handdator

Visa fullständig version : Extrem vätsketömning: Experiment


Action
2004-05-12, 18:42
Historia:

Min fysik ser väldigt olika ut beroende på hur mycket vätska jag har i kroppen. Det visade sig framförallt på SM nu senast! Inför en plåtning förra onsdagen så bestämde jag mig för att ta bort så mycket vätska som bara går. Slutade då dricka vatten 1 1/2 dygn innan och badade bastu 3ggr (10-15min/gång) dessutom skippade jag saltet i 3 dagar. Gick på den tiden från 86kg till 80,5kg. Var i det laget helt tom på vätska och efter en laddning med 300gram snabba kolhydrater så var jag i bra form för en plåtning! Fortsatte ladda på under plåtningens gång så jag till slut hade fått i mig 600gram snabba kolhydrater. Drack fortsatt ingen vätska. På eftermiddagen på den andra plåtningen hade jag således kramp i ryggen och sendrag under fötterna. Inget konstigt med det. Tog även något dygn innan jag återhämtat mig. Så jag har viss erfarenhet av vätsketömningar!

Nu till nästa veckas experiment!

Jag har länge sett fram emot denna lördagen. Har sedan länge planerat in den med min flickvän då bådas dietperioder är slut så vi kan gå ut och äta lite och svulla på lite samt ha det allmänt mysigt!! Så jag kommer äta på rejält och antagligen gå upp till ca 90-91kg på söndagsmorgonen.

Nu i veckan fick jag ett modelljobb som innebär plåtning av kroppsbilder. Den sker på måndag eftermiddag klockan 14.00. Så fram tills dess vill jag att den mesta vätskan ska vara borta. Jag har som mål att väga runt 82kg. Behöver inte vara laddad med energi så bara bort med vätskan! Har aldrig tidigare gjort en vätsketömning på så kort tid, så experimentet är att se om det går, samt hur mycket jag hinner få bort.

OBS!! Kommer inte använda mig av några som helst receptbelagda vätskedrivande preparat. Utan använda mig av bastu, koffeintabletter och skippa salt och i stort sett inte äta några kolhydrater alls.

Kanske inte det mest hälsosamma, men kul att prova på. Så någon som har en bra idé eller erfarenhet att dela med sig i detta ämne?? Tror ni jag kommer lyckas??
:D :D

supremo
2004-05-12, 18:49
Jag tror att det är för lite tid att tömma på, men det beror ju förstås hur mycket du svullar, men ska bli jäkligt kul att höra hur det går! Det är ju inte helt omöjligt. På med sopsäck, in i bastun ;)

Lycka till iaf! :eating:

Action
2004-05-12, 18:51
Originally posted by supremo
Jag tror att det är för lite tid att tömma på, men det beror ju förstås hur mycket du svullar, men ska bli jäkligt kul att höra hur det går! Det är ju inte helt omöjligt. På med sopsäck, in i bastun ;)

Lycka till iaf! :eating:

Jo jag ska försöka hålla igen på svullandet! Äta bra mat inledningsvis på dagen och avlsuta dagen med att ta det lite lugnare.

Tror själv det är aningen för kort tid. Men det är inte hela världen om allt inte försvinner..

Sverker
2004-05-12, 19:07
Låter som dagar med migrän.

Se bara till att ha en väska nära dig med lättdruckna salt/energidrycker eller ren vätskeersättning. Du måste snabbt kunna fylla på med vätska och mindre mängder natrium.

Senast på NOGP träffade jag en kille som var ordentligt dålig pga salt och vätskebrist.

Vad du gör är att du utsätter kroppen för stark stress och hjärtat för stora problem attt hålla blodtrycket uppe,

Action
2004-05-12, 19:14
Originally posted by Sverker
Låter som dagar med migrän.

Se bara till att ha en väska nära dig med lättdruckna salt/energidrycker eller ren vätskeersättning. Du måste snabbt kunna fylla på med vätska och mindre mängder natrium.

Senast på NOGP träffade jag en kille som var ordentligt dålig pga salt och vätskebrist.

Vad du gör är att du utsätter kroppen för stark stress och hjärtat för stora problem attt hålla blodtrycket uppe,

Jag kommer ha med mig Resorb i väskan!

Fick faktiskt ingen huvudvärk senast jag tömde mig rejält. Men kramper däremot får jag väldigt lätt! Sen blir jag väldigt trött och utmattad fort.

Action
2004-05-17, 10:49
Så här blev resultatet.

Höll igen lite under ätardagen men det blev ändå massa god mat. Drack måttligt med vatten under dagen och drack ganska så lite under kvällen för att inte dra på mig för mycket!

Lö 08.00 84,5kg
Lö 00.00 89,9kg (lyckades att inte gå över 90kg)
Sö 07.00 88,8kg
Sö 15.30 86,3kg
Sö 22.30 84,2kg
Må 07.30 82,8kg
Må 10.00 81,8kg (-8,1kg från lördag natt)

Jag nådde mitt mål på 82kg, till o med lite under. Trodde inte det skulle gå med tydligen så gick det. Laddar nu med en del snabba kolhydrater för att få upp tryckjet och dra in sista vätskan i musklerna! Har bastat 3ggr och sammanlagt kanske 40 minuter, solat solarium 2ggr och promenerat 3ggr. Pillat i mig totalt 10 koffeintabletter (sov lite kass i natt)!

Visar att jag har ganska lätt att gå upp i vätska på mina ätardagar, plus att jag kan gå ner i vätskenivå rätt så fort om jag vill o om jag håller ner kolhydratintaget rejält!

Laddar nu med lite snabba kolisar för att få upp trycket i kroppen och dra in den sista vätskan i musklerna!

En fråga jag vill ha svar på

Hur påverkas kroppen av dessa förändringar i vätskenivåer? Hur pass negativt är det? Finns säkert ngn som är duktig på det!! Jag har inte mått dåligt ngn gång under tömningen, men däremot är jag mycket törstig för tillfället.. :cheers:

supremo
2004-05-17, 10:55
Hur åt du under Söndagen egentligen?

Action
2004-05-17, 11:13
Originally posted by supremo
Hur åt du under Söndagen egentligen?

Ska se om jag minns vad jag åt..

Mål 1: 4 hela ägg
Mål 2: 4 hela ägg
Mål 3: 150gr Kycklingfilé o bakad potatis med hasselnötter
Mål 4: Samma som ovan
Mål 5: 4 hela ägg med bakad potatis o hasselnötter

Sverker
2004-05-17, 13:23
" En fråga jag vill ha svar på

Hur påverkas kroppen av dessa förändringar i vätskenivåer? Hur pass negativt är det? Finns säkert ngn som är duktig på det!! Jag har inte mått dåligt ngn gång under tömningen, men däremot är jag mycket törstig för tillfället.. "


Du klarar det säkert mycket bra eftersom du är vältränad med starkt hjärta.
Det är ffa hjärtat som får arbeta här. När du tappar vätska sjunker blodvolymen och hjärtat måste slå kraftigare och med fler slag för att hålla blodtrycket uppe.
Andra mindre vältränade kan få blodtrycksfall mm

Enda uppenbara bakslaget är att kroppen vill hålla kvar vattnet i ren panik. Du kommer alltså att blir svullen av vatten några dagar efteråt pga höga aldosteronnivåer.

Björn S
2004-05-17, 16:19
Grymt tufft asså :)
Då vet man vad man skall ge sig på om man skall träffa en 10poängare och bara har en vecka på sig att klämma bort lite för att fina till fysiken :)

Starkt jobbat!..... Hur gick det på den mentala biten förresten? Blev du inte sjukt seg i skallen, yrsel osv?

Action
2004-05-17, 18:23
Originally posted by Sverker
" En fråga jag vill ha svar på

Hur påverkas kroppen av dessa förändringar i vätskenivåer? Hur pass negativt är det? Finns säkert ngn som är duktig på det!! Jag har inte mått dåligt ngn gång under tömningen, men däremot är jag mycket törstig för tillfället.. "


Du klarar det säkert mycket bra eftersom du är vältränad med starkt hjärta.
Det är ffa hjärtat som får arbeta här. När du tappar vätska sjunker blodvolymen och hjärtat måste slå kraftigare och med fler slag för att hålla blodtrycket uppe.
Andra mindre vältränade kan få blodtrycksfall mm

Enda uppenbara bakslaget är att kroppen vill hålla kvar vattnet i ren panik. Du kommer alltså att blir svullen av vatten några dagar efteråt pga höga aldosteronnivåer.

Jo jag lär ju dra åt mig mycket vätska nu. Speciellt under morgondagen. Hjärtat slog ganska så hårt igår kväll. Inte fort, men hårt. Hade väldigt mycket energi på morgonpromenaden ändå.

Har känt mig lite yr vid ett par tillfällen när jag rest mig snabbt från soffan. Det är det enda...

Annars gick det som sagt mycket bra och det blev en rejäl skillnad fysikmässigt... :thumbup:

subliminal
2004-05-17, 18:52
Originally posted by Action


Jo jag lär ju dra åt mig mycket vätska nu. Speciellt under morgondagen. Hjärtat slog ganska så hårt igår kväll. Inte fort, men hårt. Hade väldigt mycket energi på morgonpromenaden ändå.

Har känt mig lite yr vid ett par tillfällen när jag rest mig snabbt från soffan. Det är det enda...

Annars gick det som sagt mycket bra och det blev en rejäl skillnad fysikmässigt... :thumbup:

BILDER!!! Om du har några vill säga. Det hade varit kul att se hur stor skillnaden var. Har ingen koll på hur vattnet kan påverka utseendet. Intressant experiment hur som helst. :)

Action
2004-05-17, 20:33
Originally posted by subliminal


BILDER!!! Om du har några vill säga. Det hade varit kul att se hur stor skillnaden var. Har ingen koll på hur vattnet kan påverka utseendet. Intressant experiment hur som helst. :)

blev inga bilder... Men jag kan intyga att det gör massor på mig. Midjemåttet på bredaste stället minskade från lördag natt till måndag förmiddag med 6,5cm!

Sidomusklerna på magen syns knappt när jag har haft ätardag, men de syns grymt mycket efter tömning. Alla övriga markeringar blir bättre. Det enda som inte blir bättre är armarna, där tappar jag lite istället, iaf känns det så. Visuellt ser det bra ut iaf.. :D

Fatalist
2004-05-19, 22:37
En liten fråga bara..

Hur klarar du av den enorma törst du måste känna?

Action
2004-05-20, 08:53
Originally posted by Fatalist
En liten fråga bara..

Hur klarar du av den enorma törst du måste känna?

Enkelt... Målmedvetenhet och envishet.

AndersHermansson
2004-05-21, 01:39
Ursäkta men låter som jävla dårskap att stressa kroppen sådär. :confused:

Action
2004-05-21, 07:59
Originally posted by AndersHermansson
Ursäkta men låter som jävla dårskap att stressa kroppen sådär. :confused:

Skrev jag ngnstans att jag trodde att det var speciellt hälsosamt?

Nu har jag ännu inte fått något bakslag på det och har haft bra energi på mina pass denna veckan. Kanske lagt på mig lite extra vätska, men den släpper vartefter kroppen stabiliseras!

Sen är det ingen större skillnad på denna vätsketömning än ngn annan som en kroppsbyggare genomför, jag stressade bara på den lite med hjälp av bastun.

Smart eller inte.... tja.. det finns nog värre saker man kan utsätta sig för!

LunaSpice
2004-05-21, 08:57
Vätska kan man ofta lätt ersätta. Det är svårare om du rubbar elektrolyt- eller syrabasbalansen.

supremo
2004-05-21, 08:58
Originally posted by LunaSpice
Vätska kan man ofta lätt ersätta. Det är svårare om du rubbar elektrolyt- eller syrabasbalansen.
Hur undviker man det?

LunaSpice
2004-05-21, 09:04
Originally posted by supremo

Hur undviker man det?

Genom att äta normal kost och ersätta extrema svettningar med elektrolytlösningar (Apotekets Resorb t.ex. eller helt enkelt rikligt med magnesium, natrium, kalium, kalcium etc). Man kan också ersätta förluster i kräkningar eller diarréer med vätska och socker/salt.

Kroppen har en fantastisk förmåga att reglera både elektrolyter och syrabas så det krävs ganska mkt för att rubba denna balans och det är inget en frisk individ behöver oroa sig för så länge man sköter kost och vätskeintaget bra.

supremo
2004-05-21, 09:16
Originally posted by LunaSpice


Genom att äta normal kost och ersätta extrema svettningar med elektrolytlösningar (Apotekets Resorb t.ex. eller helt enkelt rikligt med magnesium, natrium, kalium, kalcium etc). Man kan också ersätta förluster i kräkningar eller diarréer med vätska och socker/salt.

Kroppen har en fantastisk förmåga att reglera både elektrolyter och syrabas så det krävs ganska mkt för att rubba denna balans och det är inget en frisk individ behöver oroa sig för så länge man sköter kost och vätskeintaget bra.

Vad är det för symptom på rubbning av dem ?

LunaSpice
2004-05-21, 09:39
Symtomen beror helt på vilka elektrolyter som du har förlorat. Likaså vid syrabas så beror det på om du har förlorat syror eller baser. Man får antingen acidos (man blir sur) eller alkalos (man blir basiskt). Dessa kan bero antingen på metabola eller respiratoriska orsaker.

Ang. elektrolyterna så beror det som sagt på vilka elektrolyter du har förlorat. De flesta elektrolyter förflyttas i kroppens olika vätskerum tillsammans med vatten. T.ex. så är natriumrubbningar ALLTID utlöst av eller orsak till vätskerubbnngar.

Beroende på vilken typ av rubbning (hypo, iso eller hyperton) och var rubbningen har skett (och orsaken till den) så kan symtom vara lågt blodtryck, hög puls, ödem, hjärtarytmier, trötthet, nedsatt tarmfunktion, EKGförändringar mm.

Det finns hur mkt som helst att berätta om detta och jag hade tänkt skriva om syrabas- och elektrolytrubbningar tillsammans med njurarnas fysiologi senare i sommar när jag har tid.

supremo
2004-05-21, 12:00
Originally posted by LunaSpice
Symtomen beror helt på vilka elektrolyter som du har förlorat. Likaså vid syrabas så beror det på om du har förlorat syror eller baser. Man får antingen acidos (man blir sur) eller alkalos (man blir basiskt). Dessa kan bero antingen på metabola eller respiratoriska orsaker.

Ang. elektrolyterna så beror det som sagt på vilka elektrolyter du har förlorat. De flesta elektrolyter förflyttas i kroppens olika vätskerum tillsammans med vatten. T.ex. så är natriumrubbningar ALLTID utlöst av eller orsak till vätskerubbnngar.

Beroende på vilken typ av rubbning (hypo, iso eller hyperton) och var rubbningen har skett (och orsaken till den) så kan symtom vara lågt blodtryck, hög puls, ödem, hjärtarytmier, trötthet, nedsatt tarmfunktion, EKGförändringar mm.

Det finns hur mkt som helst att berätta om detta och jag hade tänkt skriva om syrabas- och elektrolytrubbningar tillsammans med njurarnas fysiologi senare i sommar när jag har tid.
Om man intagit stora mängder alkohol kan man ju bli rätt uttorkad. Kan det vara en liten rubbning i vissa fall? Bakfylla t.ex., skulle de då vara en idé att ta exempelvis Resorb?

LunaSpice
2004-05-21, 12:04
Bakfylla handlar mest om att de metaboliter som bildas vid alkoholnedbrytningen påverkar hjärnan. Men visst förlorar man elektrolyter också och man kan då använda t.ex. Resorb eftersom mkt elektrolyter följer med vattnet ut. Det enklaste är dock att inte dricka så mkt alkohol för då blir heller inte vatten/elektrolytförlusten särskilt stor.

supremo
2004-05-21, 12:08
Originally posted by LunaSpice
Bakfylla handlar mest om att de metaboliter som bildas vid alkoholnedbrytningen påverkar hjärnan. Men visst förlorar man elektrolyter också och man kan då använda t.ex. Resorb eftersom mkt elektrolyter följer med vattnet ut. Det enklaste är dock att inte dricka så mkt alkohol för då blir heller inte vatten/elektrolytförlusten särskilt stor.
Okej, tänkte mest på det i teorin, eftersom jag själv inte är någon storkonsument av alkohol.

norpx
2004-07-20, 14:14
Drar vi upp den här tråden igen. Vad laddade du med för kolisar?

Frantic
2004-07-20, 23:56
Originally posted by Action


Ska se om jag minns vad jag åt..

Mål 1: 4 hela ägg
Mål 2: 4 hela ägg
Mål 3: 150gr Kycklingfilé o bakad potatis med hasselnötter
Mål 4: Samma som ovan
Mål 5: 4 hela ägg med bakad potatis o hasselnötter

Gick du upp 5kg av det där???

JAM
2004-07-21, 00:09
Starkt jobbat Mats! Det är då fan inte alla som skulle palla det där inte... :hbang: Originally posted by Frantic
Gick du upp 5kg av det där??? Hmm, vet inte, men jag tycker att det stårSö 07.00 88,8kg
Sö 15.30 86,3kg
Sö 22.30 84,2kg, dvs en nedgång på ca fem kg...

Dymion
2004-07-21, 06:06
Mats :bow: