handdator

Visa fullständig version : Komma i form


mrbulle
2019-05-16, 17:55
Hej,
Jag har negligerat min kropp alldeles för länge och behöver slimma till mig lite. Vikten bryr jag mig mindre om egentligen, men vill känna mig lite mer fit.

Förutsättningarna är:
180cm
85kg
2 barn varannan vecka
Gymkort
Löparskor
Nära till utegym

Mitt största "hinder" jag har är att jag har svårt att se hur jag kan få en bra kontinuitet eftersom jag varannan vecka har barnen och vill inte släpa med dem till gymmet. Kan inte heller gymma på lunchen, däremot skulle jag kunna gå en lång promenad.

Vad tror ni om följande schema:

v1.
mån - helkroppspass stryka + promenad lunch
tis - promenad lunch
ons - helkroppspass stryka + promenad lunch
tors - promenad lunch
fre - helkroppspass stryka + promenad lunch
lör - kondition
sön - helkroppspass stryka

v2 (har barn).
mån - promenad lunch
tis - 30 min roddmaskin innan jobbet - promenad lunch
ons- promenad lunch
tors - 30 min roddmaskin innan jobbet - promenad lunch
fre - promenad lunch
lör- ut med barnen, kondition eller utegym
sön - ut med barnen, kondition eller utegym

Är det helt förkastligt? Vill både öka lite i styrka och bli mer slimmad så om jag väger 85kg men har mer muskler och ser vältränad ut så det bra.

Angående kost, bör man dra ner på de värsta kolhydraterna eller det räcker att äta varierat och träna på?

Illustrerade mannen
2019-05-16, 19:00
Ett kort svar är att det är vad du stoppar/häller i munnen som avgör hur du ser ut i kroppen. Ska du ”slimma till” dig är det alltså endast födan som behöver förändras. Sen är det naturligtvis hälsofrämjande att träna och skulle du ”slimma till” dig väldigt mycket kanske du inte vill se ut som ett benrangel. Men att bygga muskler tar många år...

vicarious
2019-05-16, 19:07
Ser OK ut. Ser inga problem med att träna hårt en vecka och låta nästa vecka vara någon slags aktiv återhämtningsvecka.

Men som redan påpekats är det kosten (främst kaloribalansen) som kommer styra vad som händer med vikten.

Proteinrik kost i kombination med styrketräning är det bästa sättet att förbättra sin kroppskomposition. Kolhydrater är effektivt bränsle som gör att du orkar träna (och göra annat i vardagen) så det finns ingen anledning att utesluta dom. Däremot kan man ju alltid försöka dra ned på eller skippa skitmat och onödiga snacks.