handdator

Visa fullständig version : hög Treokonsumtion, farligt?


agazza
2019-05-16, 09:14
Är det något problem att dricka mycket treo eller?

Rikard Jansson
2019-05-16, 09:31
Kan skrota magen mer eller mindre permanent
Extremt dåligt för muskelmassan
Kan bli så att om man får ett sår så slutar det aldrig blöda

Anton Fräs
2019-05-16, 09:33
Finns klart bättre alternativ för smärtlindring. Är det något du behöver regelbundet skulle jag prata med läkare om olika alternativ. :)

galtasar
2019-05-16, 09:38
Vad är mycket? intresserad för jag har en i min närhet som dagligen tar 2 treo.

Bob90
2019-05-16, 09:52
Vad är mycket? intresserad för jag har en i min närhet som dagligen tar 2 treo.
I mina öron låter dagligt intag oavsett märke/typ/sort av smärtlindrande som mycket.
Om man dagligen behöver ta smärtstillande så bör man nog ta kontakt med en läkare för att få det mest lämpliga preparatet för sina problem.

Och givetvis om man inte redan gjort det, utreda varför man har behovet samt om det går att åtgärda orsaken till det.

StarkaUlf
2019-05-16, 09:56
Låter inte så treovligt.

agazza
2019-05-16, 10:14
låter inte så treovligt.

:d

svenbanan
2019-05-16, 10:14
Låter inte så treovligt.

Gå och ställ dig i skamvrån!

agazza
2019-05-16, 10:14
En treo varannan dag kanske, tar det inte alls för smärtlindring, substitut för kaffe

Lafayette
2019-05-16, 10:18
En treo varannan dag kanske, tar det inte alls för smärtlindring, substitut för kaffe

Treo istället för kaffe?

Oh the humanity..cofffee

svenbanan
2019-05-16, 11:12
En treo varannan dag kanske, tar det inte alls för smärtlindring, substitut för kaffe

Varför inte köpa koffeintabletter istället? Det är väl detta du är ute efter antar jag. Då slipper du ju de andra grejerna som ju är de som inte är så nyttiga för magen etc.

King Grub
2019-05-16, 11:17
Går väl bra. Fördelarna överväger nackdelarna.

Low-dose aspirin (70–325 mg per day) is effective in the secondary prevention of vascular events in patients who have previously experienced heart attacks and strokes in, and more recently the US Preventative Services Task Force Agency has recommended low dose aspirin for the primary prevention of colorectal (CRC), and vascular disease in healthy individuals age 50 to 59, who have a 10-year CVD risk of 10% or greater.

After a latency period of about five years, low-dose aspirin also appears to reduce the risk and mortality of colorectal and other cancers. Furthermore, there is growing evidence that aspirin may be useful as an adjunct treatment in established colorectal and other cancers.

The majority of the adverse events caused by aspirin are GI bleeds, and there appears to be no valid evidence that the overall frequency of fatal GI bleeds is increased by aspirin. The substantive risk for prophylactic aspirin is therefore cerebral haemorrhage which can be fatal or severely disabling, with an estimated risk of one death and one disabling stroke for every 1,000 people taking aspirin for ten years. These adverse effects of aspirin should be weighed against the reductions in vascular disease and cancer.

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0166166

Lafayette
2019-05-16, 11:25
Varför inte köpa koffeintabletter istället? Det är väl detta du är ute efter antar jag. Då slipper du ju de andra grejerna som ju är de som inte är så nyttiga för magen etc.

Min syster drack det för det var gott. Själv fick jag kväljningar efter ett halvt glas.*spy*

King Grub
2019-05-16, 11:26
Ett halvt rör Citodon om dagen så mår man som en kung.

shut teh face
2019-05-16, 11:43
Min farfar hade som rutin att ta en treo varje morgon, således tyckte min far att det var en fin tradition att ta med sig. Hans problem är att han får enorm huvudvärk om han INTE tar treo.

Min far har massa andra bekymmer men jag vet inte om det har med treo att göra.

King Grub
2019-05-16, 11:48
Koffeinet kanske. Så får kaffedrickare också om de gör ett uppehåll.

Bob90
2019-05-16, 12:00
Kom det inte mängder av artiklar/rapporter om att överanvändande av tex alvedon (mfl?) gav upphov till huvudvärk typ ett halvår efter att apoteksmonopolet skrotades?

Alvedon innehåller ju iof paracetamol och inte acetylsalicylsyra som treo gör, men jag minns inte huruvida "rapporterna" var knutna till just paracetamol eller mer generellt.

Och jag kan inte heller minnas om det var legitima rapporter eller "konspiratorisk lobbying" för att få tillbaka monopolet :naughty:

Aryt
2019-05-16, 18:31
Kom det inte mängder av artiklar/rapporter om att överanvändande av tex alvedon (mfl?) gav upphov till huvudvärk typ ett halvår efter att apoteksmonopolet skrotades?

Alvedon innehåller ju iof paracetamol och inte acetylsalicylsyra som treo gör, men jag minns inte huruvida "rapporterna" var knutna till just paracetamol eller mer generellt.

Och jag kan inte heller minnas om det var legitima rapporter eller "konspiratorisk lobbying" för att få tillbaka monopolet :naughty:

Saker läkemedelsbolagen inte vill att du ska veta
https://internetmedicin.se/page.aspx?id=498
Läkemedelsassocierad kronisk daglig huvudvärk (LKDH) är den vanligaste orsaken till kronisk daglig huvudvärk (KDH).
De vanligast överförbrukade preparaten vid huvudvärk är perifert verkande analgetika (främst acetylsalicylsyra och paracetamol) samt kombinationer av perifert och centralt verkande analgetika (främst koffein och kodein).

svenbanan
2019-05-16, 18:37
Analgetika är smärtlindrnde medel, eller?
Är koffein smärtlindrande?

svag74
2019-05-16, 19:17
Går väl bra. Fördelarna överväger nackdelarna.


https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0166166

Är Treo samma sak som Aspirin?
Har för mig det är VD:n för 2CureX som vid varje presentation nämner att alla människor borde ta Aspirin varje dag, för att det motverkar cancer och gör massa andra underverk. Han äter det själv visst (och det har inget med deras produkt att göra heller).
Han borde ju ha lite koll i alla fall, så kanske ligger något i det.

Inget jag törs testa dock, nöjer mig med Omega-3 varje dag :D

Bob90
2019-05-16, 20:31
Saker läkemedelsbolagen inte vill att du ska veta
https://internetmedicin.se/page.aspx?id=498

Ha! Minnet svek mig inte :D Tack för källan.

Analgetika är smärtlindrnde medel, eller?
Är koffein smärtlindrande?

Tydligen har det viss effekt iafl, om inte annat bara på upptaget/effektiviteten av acetylsalicylsyra?
Tabletter med både acetylsalicylsyra och koffein brukar ha god effekt vid spänningshuvudvärk och migrän.
https://www.1177.se/behandling--hjalpmedel/behandling-med-lakemedel/lakemedel-utifran-diagnos/receptfria-lakemedel-vid-tillfallig-smarta---vad-ska-jag-valja/

Dreas
2019-05-17, 07:42
Är det något problem att dricka mycket treo eller?Beror nog på vad som är mycket. Farsan krängde ett rör per dag innan han gav sig med att jobba pga. Huvudvärken.

I uppiggande syfte, funkar inte koffeintabletter?

Rickard
2019-05-17, 07:55
Beror nog på vad som är mycket. Farsan krängde ett rör per dag innan han gav sig med att jobba pga. Huvudvärken.

I uppiggande syfte, funkar inte koffeintabletter?

Treo upplevs effektivare. Det är ju en tredjedel av den gamla ECA-stacken.

derko
2019-05-17, 08:44
Jag tycker treo är gott. Misstänker att tidigare (miss)bruk har sabbat min mage.

svenbanan
2019-05-17, 09:08
Treo upplevs effektivare. Det är ju en tredjedel av den gamla ECA-stacken.

Två tredjedelar väl?

anadr0id
2019-05-17, 09:14
Två tredjedelar väl?

Ephedrine Caffeine Aspirin.

King Grub
2019-05-17, 09:16
Alltså två tredjedelar.

svenbanan
2019-05-17, 10:26
Alltså två tredjedelar.

Jag började nästan ifrågasätta min bråkräkningsförmåga.

Lennix
2019-05-17, 10:37
Ephedrine Caffeine Aspirin.

Jag började nästan ifrågasätta min bråkräkningsförmåga.

Sluta bråka nu.

svenbanan
2019-05-17, 11:53
Sluta bråka nu.

Fy! På med dumstruten! *grr27*