handdator

Visa fullständig version : Kortsiktigt sparande


myggan84
2019-05-16, 05:03
Hej! Jag har precis sålt mitt hus, och efter skatt, avgifter och fan hans moster kommer jag ha i runda slängar 500 tusen kvar. Dessa ska sen användas till en kontantinsats för ett nytt hus men först om ca 2-3 år. Frågan jag har är hur jag ska placera dessa så länge? Funderat på fonder men vet inte om det är ngn idé när det rör sig om såpass kort tid

shut teh face
2019-05-16, 07:02
På så kort tid hade jag kört vanligt bankkonto, möjligtvis ett sparkonto med lite bättre ränta.

Wain
2019-05-16, 07:17
Beror på hur riskavert du är. En riktlinje är att investera max 10% per år i aktier, så max 20-30%.

Slartibartfast
2019-05-16, 07:20
Sparkonto.

forslund
2019-05-16, 07:23
Sparkonto, t.ex. https://www.avanza.se/sparkonto.html

mattilainen
2019-05-16, 08:27
Nu vet jag inte hur detta fungerar men fick tips om att man säljer och investerar i ny bostad ska man ju betala skatt på vinsten men om man inte gör detta så preskriberas det på ett år och man slipper/skiter i det.

Någon som har insikt?

Xtreme-G
2019-05-16, 08:44
Nu vet jag inte hur detta fungerar men fick tips om att man säljer och investerar i ny bostad ska man ju betala skatt på vinsten men om man inte gör detta så preskriberas det på ett år och man slipper/skiter i det.

Någon som har insikt?

Nja, du kan däremot få uppskov på skatten. Då betalar man ränta på den uppskjutna skatteskulden.

Snobbe
2019-05-16, 09:08
Hade varit fint om man bara kunde skippa att betala skatten i ett år och sen slippa det :)

Angående OP så välj ett sparkonto med den bästa räntan du kan hitta, däremot är dom väl på knappt 1% just nu.

ceejay
2019-05-16, 09:55
Skulle låta pengarna vara om du behöver dem snart.

Gregow
2019-05-16, 20:42
Nja, du kan däremot få uppskov på skatten. Då betalar man ränta på den uppskjutna skatteskulden.
Det är väl förvisso försvinnande liten ränta men preskriptionstiden gäller 5 år från att skulden blev restförd. Och en restförd reavinstskatt är ingen bra idé. Alls.

Kimball
2019-05-16, 21:14
Sparkonto på ~0.75%, typ?

myggan84
2019-05-17, 08:37
blev ett sparkonto på santander via Avanza. Låg på 0,75% men skulle sänkas under maj till 0,65 tror jag. Inga räntor att tala om, men eftersom jag inte har råd att förlora pengarna kändes det bäst med ett sparkonto

Lando
2019-05-17, 09:11
Klokt val!

Korvil
2019-05-17, 21:39
Med tanke på hur sönderbombad svenska kronan är p.g.a. inflationsmål och vansinnespolitik så kan det ju trots allt vara vettigt att försöka skydda värdet.

Jag vet inte riktigt vilka fonder som finns för att placera i realtillgångar än mindre globalt men Robur hade en fond som dels har gått bra både på sistone och på lång sikt i euro räknat även om den har backat emellanåt den med men givetvis ännu bättre i svenska kronor räknat med tanke på situationen.

Realräntor och företagsobligationer och så känns ju som det antagligen är väldigt pressat nu. Kunde ju bara skaffat olika valutor för att skydda lite emot riksbanken. Eller köpa små mängder guld. Eller några multistrategihedgefonder men det ger ju antagligen inte mycket.

Skall du köpa några sådana där saker föreslår jag att du sprider på flera olika tillgångsslag men vill du slippa risk så .. Försök undvika det.

Fast klart en chansning på säg 15% global aktieindexfond eller så går ju kanske det med.

Sparkonto som låser upp ett par år ger vad?