handdator

Visa fullständig version : Att dra ned på antalet steg per dag försämrar muskelproteinsyntesen signifikant


King Grub
2019-05-13, 19:44
PURPOSE

Across the lifespan, physical activity levels decrease and time spent sedentary typically increases. However, little is known about the impact that these behavioural changes have on skeletal muscle mass regulation. The primary aim of this study was to use a step reduction model to determine the impact of reduced physical activity and increased sedentary time on daily myofibrillar protein synthesis rates in healthy young men.

METHODS

Eleven men (22±2 y) completed 7 days of habitual physical activity (HPA) followed by 7 days of step reduction (SR). Myofibrillar protein synthesis rates were determined during HPA and SR using the deuterated water (2H2O) method combined with the collection of skeletal muscle biopsies and daily saliva samples. Gene expression of selected proteins related to muscle mass regulation and oxidative metabolism were determined via real time RT-qPCR.

RESULTS

Daily step count was reduced by approximately 91% during SR (from 13054±2763 to 1192±330 steps·d-1; P<0.001) and this led to an increased contribution of sedentary time to daily activity (73±6 to 90±3%; P<0.001). Daily myofibrillar protein synthesis decreased by approximately 27% from 1.39±0.32 %·d-1 during HPA to 1.01±0.38 %·d-1 during SR (P<0.05). MAFbx and myostatin mRNA expression were up-regulated whereas mTOR, p53 and PDK4 mRNA expression were down-regulated following SR (P<0.05).

CONCLUSION

One week of reduced physical activity and increased sedentary time substantially lowers daily myofibrillar protein synthesis rates in healthy young men.

One Week of Step Reduction Lowers Myofibrillar Protein Synthesis Rates in Young Men. Medicine & Science in Sports & Exercise: May 7, 2019.

Anders The Peak
2019-05-13, 21:13
Vad jag kan läsa ut så betyder det här endast att låg aktivitet påskyndar åldringsprocessen av cellerna dvs accelererar åldrandet.

Fey
2019-05-14, 20:04
Wtf?
Jag kan förstå PDK4, det är rimligt. Men att p53 skulle nedregleras så fort låter tokigt, för att inte nämna livsfarligt.

Tittade runt lite, verkar stämma.


Television Viewing and Time Spent Sedentary in Relation to Cancer Risk: A Meta-Analysis

Background

Sedentary behavior is emerging as an independent risk factor for chronic disease and mortality. However, the evidence relating television (TV) viewing and other sedentary behaviors to cancer risk has not been quantitatively summarized.
Methods

We performed a comprehensive electronic literature search in Cochrane, EMBASE, Medline, and SciSearch databases through February 2014 for published articles investigating sedentary behavior in relation to cancer incidence. Because randomized controlled trials are difficult to perform on this topic, we focused on observational studies that met uniform inclusion criteria. Data were extracted independently by both authors and summarized using random-effects meta-analysis and meta-regression. All statistical tests were two-sided.
Results

Data from 43 observational studies including a total of 68936 cancer cases were analyzed. Comparing the highest vs lowest levels of sedentary time, the relative risks (RRs) for colon cancer were 1.54 (95% confidence interval [CI] = 1.19 to 1.98) for TV viewing time, 1.24 (95% CI = 1.09 to 1.41) for occupational sitting time, and 1.24 (95% CI = 1.03 to 1.50) for total sitting time. For endometrial cancer, the relative risks were 1.66 (95% CI = 1.21 to 2.28) for TV viewing time and 1.32 (95% CI = 1.08 to 1.61) for total sitting time. A positive association with overall sedentary behavior was also noted for lung cancer (RR = 1.21; 95% CI = 1.03 to 1.43). Sedentary behavior was unrelated to cancers of the breast, rectum, ovaries, prostate, stomach, esophagus, testes, renal cell, and non-Hodgkin lymphoma.
Conclusions

Prolonged TV viewing and time spent in other sedentary pursuits is associated with increased risks of certain types of cancer.

https://academic.oup.com/jnci/article/106/7/dju098/1008529


Det var ju inte så kul för en kontorskille :(

Hemi
2019-05-14, 23:32
Inte för någon som har nästan halva balanssystemet bortskjutet heller men jag tror att det går att modifiera, måste man just gå? Jag kommer att tänka på Ido Portals rörelsemönster jag tycker det är intressant.

För en kontorskille finns en rad saker man kan göra sittande, beror lite på vad man är intresserad av, men axel/överkoroppsrörelser i kombo med att använda fötterna på olika sätt kan inte vara fel. Något jag studerar timmar varje dag jsut nu.

Hemi
2019-05-14, 23:52
Detta rimmar med allt buzz om att sittande är dödenz. Att just sitta är farligt men det kan ju vara att det är just att inte röra sig som är det dåliga. Så, sitta och röra sig, sitta men ta aktiva pauser etc, så tror jag i alla fall att man kan komma runt detta ganska långt.

Hemi
2019-05-15, 00:50
Exempel, sitt på en pilatessboll. Lek runt med den, sittandes, används redan i USA/Kanada i skolor för rastlösa elever, funkar bra.
Och eller, vad gör du för sport?
För min del, gammal fighting och numera dans, sitt och kombinera små axelrörelser med midja och ben, det går fortfarande att jobba. Har utarbetat en rad enkla kombinationer. Man kan få in mycket på så vis.
Sedan kan man ju stå eller alternera sitta aktivt/stå, eller som Termy, införskaffa ett gåband framför jag antar det är datorn.

Hemi
2019-05-15, 00:58
Se också till att få sk calf pump, gör sittande vadpressar, massor. Annars samlas blodet i benen och fötterna och hjärnan torkar ut och du får ofina åderbrock över benen. Dett kan du göra på morgonen innan du går upp ur sängen, ta en handuk eller nåt och dra med händerna med den runt foten och pumpa ut ett antal reps, allt flör att underlätta den sittande dagen´men fortsått på jobbet. Små undermedvetna rörelser så at det går att jobba.

sumialic
2019-05-15, 01:13
Finns det ingen mackapär med trampor som man kan köpa för att cykla med benen vid stillasittande?

Hemi
2019-05-15, 01:15
Finns det ingen mackapär med trampor som man kan köpa för att cykla med benen vid stillasittande?

Jag tror det finns pedaler, ja, så man kan vicka fötterne.

Hemi
2019-05-15, 01:17
Sökte, jo
"Wakeman 80-5112 Fitness Pedal Exerciser with Adjustable Resistance Knob"
Hittades snabbt.

Hemi
2019-05-15, 01:50
Sen så är jag ju minimalistfanatiker och jobbar ni på ekonomismarta kontor med kontorssluskstolar från 1976, varför inte dansa lite salsa om ni nu dansar Latin Street, pam pam pam, pam pam pam
2-skTdo1RIA

sumialic
2019-05-15, 10:31
Sökte, jo
"Wakeman 80-5112 Fitness Pedal Exerciser with Adjustable Resistance Knob"
Hittades snabbt.

Ja, sökte också direkt efter och hittade en del. Dock verkar de flesta för höga. Ca 30 cm när pedalen är i toppläge, vilket gör att knät hamnar väldigt högt upp. Ska leta vidare, men om någon hittar något bra som man kan ha under sitt skrivbord som inte är superhögt så är det uppskattat!

sumialic
2019-05-15, 10:59
Vad tror ni om denna?

https://www.amazon.co.uk/dp/B00GPOYOTI/ref=sspa_dk_detail_0?psc=1&pd_rd_i=B00GPOYOTI&pd_rd_w=3ANch&pf_rd_p=e2bfafb5-111e-4906-b089-5d691a51d45f&pd_rd_wg=rwAiU&pf_rd_r=AGGA19276BM847YX3X6X&pd_rd_r=9dd37017-76f7-11e9-bd03-61e2565b5131

Hemi
2019-05-15, 14:03
Personligen så tror jag att jag inte skulle digga att ha fötterna still så där i linje med varandra, jag behöver flytta om kring dem och aktivera tår, vader, underben betydligt mer. Var extremt frustrerad i skolan av att behöva sitta på en stol. Fast om man spenderar hela dagarna på en stol så kan väl ett gäng leksaker vara värda att prova och att alternera.

Fey
2019-05-16, 14:51
Inte för någon som har nästan halva balanssystemet bortskjutet heller men jag tror att det går att modifiera, måste man just gå? Jag kommer att tänka på Ido Portals rörelsemönster jag tycker det är intressant.

För en kontorskille finns en rad saker man kan göra sittande, beror lite på vad man är intresserad av, men axel/överkoroppsrörelser i kombo med att använda fötterna på olika sätt kan inte vara fel. Något jag studerar timmar varje dag jsut nu.

Ja, tittar med på sådant. Men det är svårt att hitta något som 1) man faktiskt gör i mer än en vecka och inte bara glömmer när man sitter med skrivandet/datorn, och 2) något som inte skapar ytterligare problem för ett stort och långvarigt diskbråck i L4 L5.

Hemi
2019-05-16, 15:08
Ja, tittar med på sådant. Men det är svårt att hitta något som 1) man faktiskt gör i mer än en vecka och inte bara glömmer när man sitter med skrivandet/datorn, och 2) något som inte skapar ytterligare problem för ett stort och långvarigt diskbråck i L4 L5.

Sant, lätt att man blir sittande som vanligt. En pilatesboll kanske inte är det bösta för diskbrock heller fast annars gör de en hel del, man använer kroppen aktivt för att kunna sitta kvar på den hela tiden.

Aktiva pauser tror jag mycket på och att faktiskt ta alla när man kan, istället för att kolla alla internetverksamheter man har.