handdator

Visa fullständig version : Hållbarhet

Scratch
2004-05-12, 18:21
Hur bra tror ni en pastasallad med kyckling resp tonfisk håller sig i rumstemperatur eller utomhus nu på våren? om man stoppar det i täta matlådor och sedan har i en ryggsäck. Tror ni en 8 timmar kan vara något problem?

några andra tipps på hållbara måltider utom konserver då?

Sverker
2004-05-12, 19:11
Vad du behöver är en kylväska med många kylklampar.

Lite beroende på hur färska råvaror du hade så ligger nog den hygieniska hållbarheten i rumstemperatur kring max åtta timmar.

Scratch
2004-05-12, 19:38
Får ta och köra med lite klampar då ;)

Vad är det som händer med maten när den får stå för länge? är det bakterier man får i sig och sedan kanske också matförgiftning?

King Grub
2004-05-12, 19:41
Originally posted by Scratch
Får ta och köra med lite klampar då ;)

Vad är det som händer med maten när den får stå för länge? är det bakterier man får i sig och sedan kanske också matförgiftning?

Bakterierna förökar sig i våldsam takt i rumstemperatur. Det är även bakterier som orsakar matförgiftning.

Scratch
2004-05-12, 19:44
mm, tänkte väl det...
man skulle ha sin egen konservburksapparat :hbang:

Sverker
2004-05-12, 19:51
En egen ångpanna i källaren:D

Konserver kokas i ånga tills de håller 121 grader och den temperaturen håller man minst 2 minuter.

Då dör näst intill alla bakterier och konservburken får obegränsad hållbarhet.

Scratch
2004-05-12, 19:58
Hehe,

Kan man lita på det, obegränsad hållbarhet? hade nämligen nån gammal konserv här hemma med gåslever, far min hade köpt för en herrans massa år sedan på nån motorcykel resa i Europa. Den konserven var inte trevlig att öppna haha. Fråga mig inte varför han köper hem konserver från sina resor :D

King Grub
2004-05-12, 20:14
Jag har, för bara ett par tre år sedan, ätit köttgryta ur en konserv från Andra Världskriget, som vi fann på morfars vind. :eating: Delikat god var den också; som nylagad!

kollle1
2004-05-12, 20:16
Hur bra tror ni en pastasallad med kyckling resp tonfisk håller sig i rumstemperatur eller utomhus nu på våren? om man stoppar det i täta matlådor och sedan har i en ryggsäck. Tror ni en 8 timmar kan vara något problem?

det klarar sig om du ska ta med som matlåda utan klampar också,bara det ligger i skuggan..tar själv med mat det enda som blir är att det är lite fuktigt inuti annars är det cool lugnt

bubbe
2004-05-12, 20:25
Hehe,

Kan man lita på det, obegränsad hållbarhet? hade nämligen nån gammal konserv här hemma med gåslever, far min hade köpt för en herrans massa år sedan på nån motorcykel resa i Europa. Den konserven var inte trevlig att öppna haha. Fråga mig inte varför han köper hem konserver från sina resor :D

Hmm, det var kanske inte hållbarheten som gjorde det hela så
otrevligt. ;)

bubbleman
2004-05-12, 20:44
Originally posted by King Grub
Jag har, för bara ett par tre år sedan, ätit köttgryta ur en konserv från Andra Världskriget, som vi fann på morfars vind. :eating: Delikat god var den också; som nylagad!
:hbang:

Scratch
2004-05-12, 20:57
Originally posted by King Grub

Häftigt:D kanske var lite bättre kvalitet på din konserv, var ju trots allt krigen som utveckalde konserven ;)

emmzan
2004-05-12, 21:07

Se bara till att du gör iordning salladen på rätt sätt. Dvs du ser till att kycklingen är genomstekt/genomkokt. Du tvättar dig rejält om tassarna innan du gör salladen och är noga med att skölja av ingredienserna som t.ex salladen.

Jord som kan vara på sallad : många bakteriearter
Din egen flora t.ex från näsa/händer: stafylokocker

Får du förutom maten med dig lite extrakrydda i form av bakterier kommer de ha underbart lördagsgodis och riktigt gosigt i varm och fuktig miljö (lagom temp och mkt vatten) och växa till sig riktigt ordentligt.

Scratch
2004-05-12, 21:13
Originally posted by emmzan

Se bara till att du gör iordning salladen på rätt sätt. Dvs du ser till att kycklingen är genomstekt/genomkokt. Du tvättar dig rejält om tassarna innan du gör salladen och är noga med att skölja av ingredienserna som t.ex salladen....

.

Oki, ska nog bli bra...kycklingfilér står i ungnen i skrivande stund och de andra ingredienserna är färska! Får se till att även tvätta händerna och redskapen ordentligt då...

tror jag ska lägga maten i en stor behållare sedan en ren isklamp i själva salladen :D borde väl hålla den kall och fin ett tag?

Tolkia
2004-05-13, 09:18
... man skulle ha sin egen konservburksapparat.
Finns nog fler än en liten tant som har det - det är inte SÅ länge sedan man konserverade allt möjligt hemma (det är inte SÅ länge som gigantiska kyl- och frysboxar varit var man egendom ...). Dock kan jag inte påstå att allt man kan konservera precis bli en större smakupplevelse av behandlingen.

En sallad borde f.ö. hålla alldeles utmärkt om man inte slarvat extremt vid tilllagningen. Vår tolerans mot "allmänt äckel" är BETYDLIGT lägre än toleransen mot bakterier; att något ser/uppfattas som halvdeles ofräscht är inte detsamma som att man blir sjuk av att äta det. Dock stämmmer det att just kombinationen kallt kött och råa grönsaker kan vara lite kritisk (dock inte SÅ kritisk; i så fall skulle typ hälften av Sveriges studenter insjukna i "räksallads-baguette-matförgiftning" varje dag ...), så det lönar sig att tvätta händerna och skölja bort jorden från salladen.

z_bumbi
2004-05-13, 09:54
Originally posted by Tolkia

Finns nog fler än en liten tant som har det - det är inte SÅ länge sedan man konserverade allt möjligt hemma (det är inte SÅ länge som gigantiska kyl- och frysboxar varit var man egendom ...). Dock kan jag inte påstå att allt man kan konservera precis bli en större smakupplevelse av behandlingen.

konservburksmaskin.

Du missade burken i mitten, det gjorde jag också vid första genomläsningen. :D

Btw så ska du inte kalla min mamman för en tant eftersom hon har en konserveringsapparat och vet hur man använder den. Konserverade päron. :eating:

Tolkia
2004-05-13, 15:22
Här missas ingenting, men eftersom jag är en PSI-mutant med högt utvecklad telepatisk fömåga kunde jag tolka innehållet trots den förledande formen. Fast för all del, han kanske på allvar överväger att börja knapra på nickel och plåt till lunch ... :D

Skämt åsido håller jag med om det sista:
konserverade päron (äpplen, plommon, rabarber, körsbär, fakultativ frukt, fakultativ frukt, fakultativ frukt ...) :eating:
Konserverade kåldolmar är däremot avgjort INTE :eating:

z_bumbi
2004-05-13, 15:36
Konserverade kåldolmar är däremot avgjort INTE :eating:

Där bestämde jag mig just för att sluta äta idag :D

Scratch
2004-05-13, 23:10
Fast för all del, han kanske på allvar överväger att börja knapra på nickel och plåt till lunch ... :D

nej det gör jag inte :D