handdator

Visa fullständig version : Bensinpriset


Sidor : [1] 2

Starke75an
2019-05-10, 17:13
Är det nån som är upprörd över priset?

Bor själv på landet och pendlar.

Anser nog att det ingår i det negativa med landet att det inte finns alternativa transportmedel.

Elbil kommer på sikt kosta samma per mil som en vanlig bensinare i dag. Skulle kunna tro att man lägger kilometerskatt på fordonen. Det enda rätta då man får betala för slitage på vägen beroende på hur mycke man använder den.

chadd
2019-05-10, 17:22
Kunde inte bry mig mindre.

Bor i större stad och kör elbil.

Magnus N
2019-05-10, 17:35
Har bara firmabil och betalar inte drivmedel

Men visst förstår jag dem som är beroende ut av bil att det suger med sådan kostnad, men med sådana skatteintäkter som staten får lär det aldrig minska

Aryt
2019-05-10, 17:50
Har en såpass dyr bil att bensinpriset ändå blir en väldigt liten del av kostnaden.

mattilainen
2019-05-10, 18:16
Älskar upproret. Folk har inga problem att betala 15 kr, MEN NÄR DET GÅR ÖVER 16 KR DÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ

Startar vi en facebookgrupp!

Så jävla svenskt.

chadd
2019-05-10, 18:18
Älskar upproret. Folk har inga problem att betala 15 kr, MEN NÄR DET GÅR ÖVER 16 KR DÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ

Startar vi en facebookgrupp!

Så jävla svenskt.

Och låter blir att demonstrera för man inte fick tillstånd.

MasterChief
2019-05-10, 18:21
Jag vet inte, det är min chaufför som tankar limousinen.

Magnus N
2019-05-10, 18:25
Och låter blir att demonstrera för man inte fick tillstånd.

Ja, vilka dumheter att inte bryta mot lagen

BelowAverage
2019-05-10, 18:25
Lantisar kan väl tanka med bakelser?

blåvitt
2019-05-10, 18:31
Tycker bensin borde vara billigare för det som bor på landsbygden. Men den är alldeles för billig för dom som har tillgång till kollektivtrafik.

VikG
2019-05-10, 19:50
Älskar upproret. Folk har inga problem att betala 15 kr, MEN NÄR DET GÅR ÖVER 16 KR DÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ

Startar vi en facebookgrupp!

Så jävla svenskt.
Någonstans drar man väl gränsen? Inget svenskt med det.

Jhammar
2019-05-10, 20:08
Nej, jag är dock väldigt frustrerad över att enormt mycket av det vi skattar i dag går till något som förstör det som vi egentligen skattar för att få, vilket är en stark välfärd.

rooz
2019-05-10, 20:30
Åker ändå bara Taxi.

Bob90
2019-05-10, 20:33
Älskar upproret. Folk har inga problem att betala 15 kr, MEN NÄR DET GÅR ÖVER 16 KR DÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ

Startar vi en facebookgrupp!

Så jävla svenskt.
Det finns ju en gräns för då bägaren är full och då börjar det rinna över ganska snabbt åt alla håll :p

Tycker bensin borde vara billigare för det som bor på landsbygden. Men den är alldeles för billig för dom som har tillgång till kollektivtrafik.
Ja det borde vara lite mer ortsanpassat, någon som har 1 mil till närmsta matbutik (där kollektivtrafiken/bussarna dessutom är nedlagda på flera platser i landet) har ju större behov av att åka bil än någon som tar bilen till typ jobbet för att man gillar friheten/bekvämligheten och inte vill trängas i kollektivtrafiken eller inte orkar cykla (eller blir svettig och inte vill eller har möjlighet att duscha/byta om på jobbet).

Skulle man göra det jävligt "rättvist" kunde man också behovsanpassa det efter levnadssituation, exempelvis sänka det för pensionärer, handikappade, barnfamiljer etc men låta singelhushåll, eller barnlösa familjer i innerstaden etc få betala fullt pris.

Det kan ju inte vara så många tillfällen då man verkligen behöver storhandla i matbutiken eller hämta möbler från typ Ikea liksom. Och då kan man förmodligen i många fall lika gärna åka kommunalt, cykla eller promenera.

Skulle nog inte säga att den är alldeles för billig dock, och man skulle kunna fundera på om man verkligen ska beskatta drivmedlet eller utsläppen.

Hemi
2019-05-10, 20:44
Det kan ju inte vara så många tillfällen då man verkligen behöver storhandla i matbutiken eller hämta möbler från typ Ikea liksom. Och då kan man förmodligen i många fall lika gärna åka kommunalt, cykla eller promenera.



Onlinehandla, hemkört, så mycket enklare. Orka storhandla själv...

Bob90
2019-05-10, 20:59
Onlinehandla, hemkört, så mycket enklare. Orka storhandla själv...

Jag har något emot hemkört, har inte ens beställt middag eller lunch så :D

G.W
2019-05-10, 21:07
Bensin? Var i Teslan stoppar man bensinen?

Bob90
2019-05-10, 21:11
Bensin? Var i Teslan stoppar man bensinen?

Om du kommer på det, berätta det för henne.

j52odgkRxDs

G.W
2019-05-10, 21:16
Om du kommer på det, berätta det för henne.

j52odgkRxDs

Hehe, blonda kvinnor alltså. När ska de lära sig?

trädgårdsmöbel
2019-05-10, 21:30
Jag tror det på sätt och vis är nyttigt, så att vi svenskar får se konsekvenser av vad vi gjort med vårt land. Det är alltid lätt att se på nedskärningar på något specifikt som tex. personlig assistans för det kanske inte berör en personligen, men ett högre bensinpris och höjda skatter är något som berör många.

Makten behöver dra in stålar på vartenda sätt de kan för att bedriva sin politik, det är tydligt.

Hemi
2019-05-10, 21:49
Lantisar kan väl tanka med bakelser?

Eller fattiga kan skita i att åka bil.
Man kan jämföra många olika grupper och jag tror det slår mot saker som vi inte ser direkt enkelt med ögonbollarna men inderekt kanske svindyr skapar en del problem.

baggard
2019-05-10, 22:02
Hehe, blonda kvinnor alltså. När ska de lära sig?


uh-oh



*popcorn*

Hemi
2019-05-10, 22:12
Jay Leno har en Baker electric. Det fanns 15000 st i NY och laddningsstationer över hela stan.

På tal om el

OhnjMdzGusc

Yes
2019-05-10, 22:24
Ansvariga politiker och väljare förtjänar att dö i rektalcancer och analklåda.

Andy.da.wohoo
2019-05-10, 23:28
Visst är det trist att behöva betala dyra pengar för att tanka bilen men det är inte något jag känner att det är värt att starta något "uppror" kring. Men visst, det kanske svider mer i ögonen hos vissa än hos andra.

Jag tycker det är värre att Sverige bedriver en efterdriven energipolitik #bevararinghals

Starke75an
2019-05-11, 03:09
Set vore en sak om skatten gått till vägarna, men vi lantisar som pendlar för de lokala jobben om det finns nått betalar så dåligt.

Kilometer skatt är jag för.

BelowAverage
2019-05-11, 05:40
Rent fördelningspolitiskt tycker jag hög bensinskatt är oetiskt eftersom landsbygden genellt bidrar med mycket och tilldelas / konsumerar lite, vad jag vet. Då ser det skevt ut med hög bensinskatt som verkligen träffar de som bor utanför tätorter.
Alla kan inte vara baristas eller influencers utan nånstans måste material utvinnas, det gör man ju inte i stan. Städer konsumerar, landsbygden producerar. Lägg inte ytterligare skatt på de som skapar imo.

Rör dock inte mig som bor i tätort och inte behöver bil, men ser bra dumt ut. Alla kan inte bo i städer, så att man fortsätter suga ut landsbygden ser illa ut. Enkla svaret är väl att landsbygd är dålig bang for buck vad gäller väljare.

stridis
2019-05-11, 05:52
Jag har både reflexväst och en gul reflexmössa. Låt vårs röster göra sig hörda!

Ni kommer få rektalcancer om ni låter politikerna ta er i baken på det här sättet.

Hobbes
2019-05-11, 09:04
Ni behöver lite perspektiv för att inse hur otroligt korkat saker och ting är i Sverige.

Här betalar vi ~8.30 SEK per liter och det är dyrt.

Vi betalade ~6.30 SEK för inte så länge sedan.

High1ander
2019-05-11, 10:17
Som andra påpekat så är det lantisar och de som faktiskt "lever i naturen" som straffas, och de som bor i skokartonger och bara ser kossor och gröna ängar på youtube påverkas inte. Dvs. de som faktiskt vill njuta av moder jord pressas därifrån in till städer där just miljön är sämre...

Men det är väl bara att fortsätta och pissa på glesbygden, hipsters blir säkert glada sen när de kan köpa närodlat från Spanien.

delta_mats
2019-05-11, 13:22
Hade kunnat köra en elbil till och från jobbet, har 3,5 mil enkel väg. Men har ingenstans att ladda den hemma. Kollektivtrafik är inget alternativ för mig heller, måste ha eget fordon.

Jpn
2019-05-11, 17:05
Ni behöver lite perspektiv för att inse hur otroligt korkat saker och ting är i Sverige.

Här betalar vi ~8.30 SEK per liter och det är dyrt.

Vi betalade ~6.30 SEK för inte så länge sedan.

Och i Venezuela får du 3,5miljoner liter för 1USD.

yia
2019-05-11, 17:15
Det här känns mest som ett symptom på landets problem. Saker och ting sköts inte seriöst längre. Kör elbil säger vissa. Jo, men vi håller ju på och få elbrist också. I ett land beroende av tung basindustri. Elnätsavgifterna går i taket, reaktorer läggs ner och ska ersättas med flum och tomma ord. Grundbultarna som praktiska Sverige alltid haft ordning på sköts inte längre. Det är råder inte längre traditionell sunt förnuft-Socialdemokrati som går hand i hand med näringslivet, utan nu verkar man vara 100% inriktad på att nå en mijö-utopi som ingen vet vad det är. I praktiken verkar det gå ut på nyckfulla symbolhandlingar som plötsligt dyker upp. Att kärnkraft ska kapas eller skatter höjas för att det låter bra, utan riktiga utvärderingar av konsekvenserna.

Svenskar är praktiska och tål inte hur mycket som helst. Det kommer koka över någonstans när bensinen är för dyr, elen är för dyr, kronkursen kollapsar, vårdköerna slår rekord, polisen har inte koll på läget, kommunerna har inga pengar o.s.v. Det är så mycket som inte fungerar som ska fungera i Sverige. Det är verkligen ganska olustigt.

TotteShaped4Life
2019-05-11, 17:15
"Kollade upp lita statistik : https://www.naturvardsverket.se/.../Bransleanvandning.../ här ser man att förbrukningen minskat till hälften på 40 år vilket bevisar att snacket om att det skulle döda landsbyggden är bara dravel. Även om priset gått upp ca 50% sen 1980 https://teknikensvarld.se/sa-mycket-kostade-bensinen.../ så har endå snittkostnaden / mil i bränsle minskat från 10 till ca 8, dvs en reell minskning på 20 %. Visst det är inte kul att betala massa i soppapengar. Men om någon skulle gå under av det, skulle dom gjort det för läääänge sen..." (inte min kommentar utan från VoF)

Starke75an
2019-05-11, 17:19
Jo elbil i all ära med det finns folk på landet som äger bilar i 10 tusenkronors klassen och inte alls har möjlighet att låna upp till en ny elbil.
Många familjer har två fordon.

Och sen kommer snart skatt på de också. Summan av alla skatter ska ju vara samma eller mer.

Lika korkat som att man åker till Tyskland och köper svensk öl och cider.

delta_mats
2019-05-11, 17:26
Bor man inte i hus har man det i princip omöjligt att ladda sin elbil dessutom. För hur många hyresvärdar har sådana elstoplar att ladda bilen i, typ ingen. Det är timerinställda motorvärmare som bara går en liten stund.

lanzal
2019-05-11, 17:50
Nybliven bilägare, ish. Inga som helst problem med priset, använder den bara kortare sträckor och har bosatt mig nära jobbet så jag kan cykla dit. Bor man på landet och tycker det är dyrt med bensinen kanske man kan försöka flytta närmare jobbet, ingen tvingar dig att bo off.

Yes
2019-05-11, 17:59
Som andra påpekat så är det lantisar och de som faktiskt "lever i naturen" som straffas, och de som bor i skokartonger och bara ser kossor och gröna ängar på youtube påverkas inte. Dvs. de som faktiskt vill njuta av moder jord pressas därifrån in till städer där just miljön är sämre...

Men det är väl bara att fortsätta och pissa på glesbygden, hipsters blir säkert glada sen när de kan köpa närodlat från Spanien.
Du är ju egentligen alldeles för snäll i din kritik. Jag är övertygad om att det i grund och botten handlar om lättkontrollerat valboskap. Sen finns förstås en hel del nyttiga idioter.

Hemi
2019-05-11, 18:01
Nybliven bilägare, ish. Inga som helst problem med priset, använder den bara kortare sträckor och har bosatt mig nära jobbet så jag kan cykla dit. Bor man på landet och tycker det är dyrt med bensinen kanske man kan försöka flytta närmare jobbet, ingen tvingar dig att bo off.

Så talar en riktig kapitalist.

Alexton
2019-05-11, 18:11
Är väl fortfarande runt 60% skatt på bensinen. Bodde i Frankrike och bäpridet gick ned rejält för några år sedan i Sverige så var det knappast någon skillnad då staten direkt höjde skatten :)

Vill man dräpa landsbygden så är skyhöga bensinpriser vägen att gå.

exevision
2019-05-11, 18:18
Jag kör på E85. Fungerar hur bra som helst!

Kif
2019-05-11, 18:29
Sen bensinpriset gick över 8 kr/l har det varit åt helvete. Inte en krona av skatten går till miljön eller något vettigt miljöarbete. Symbolpolitik och andra kostnader pga uselt använda skattepengar och dåliga beslut. Jag skulle gärna sluta tanka och undvika så många skatter som möjligt för att slippa skänka min lön till idioter men tyvärr behöver jag bilen.

Magnus N
2019-05-11, 18:30
https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/59979723_10156437517738231_3788191327217254400_n.j pg?_nc_cat=106&_nc_ht=scontent-arn2-2.xx&oh=a4c7a489285d5ca7a47262227ed59090&oe=5D629782

Tagen ifrån:

https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10156437587413231


Enkel men förklarande graf

yia
2019-05-11, 23:57
Nybliven bilägare, ish. Inga som helst problem med priset, använder den bara kortare sträckor och har bosatt mig nära jobbet så jag kan cykla dit. Bor man på landet och tycker det är dyrt med bensinen kanske man kan försöka flytta närmare jobbet, ingen tvingar dig att bo off.

En stilla fråga som ett exempel. Tycker du att vi ska ha närodlad mat? Ekologiskt odlad mat? Är det en bra grej? Undvika långa transporter för miljön? Säkerställa god djurhållning? Ja, då behöver vi en levande landsbygd annars blir det inget med den saken. Tycker du vi ska ha gruvdrift i Sverige? ska vi ha skogsindustri? Basindustri? Det som drivit svenskt välstånd i hundra år? Om inte det duger så kan du gå in och läsa i Jordbruksverkets miljö och hållbarhetsrapport som konstaterar att svensk landsbygd är helt avgörande för att vi ska kunna uppnå våra miljömål överhuvudtaget. Skogsindustrin och dess produkter binder t.ex. en väldans massa koldioxid. Det är nämligen det som träd och växtlighet är, kolbehållare som hämtar koldioxid ur luften. Tyvärr går det inte att cykla över de avstånd som råder i Norrlands inland, men är det någon plats som klimatkompenserar för sina transporter ett par tusen gånger om så är det fan i mig där.

Det komiska är snarare den arrogans som råder bland sådana som du. Personer i stadsmiljö eller förort som tror att om alla bara rullar tummarna och bor på samma plats så blir allt bra. Samtidigt kan man i Jordbruksverkets rapport vidare konstatera att Storstadskommunerna är bland de som orsakar mest koldioxidutsläpp per person och år, vilket inte kompenseras alls. Så det är knappast svårt att driva argumentet att vi lika gärna kan beskatta våra storstäder, eftersom alla städer fungerar som parasiter som inte klarar sitt eget uppehälle. Allting som du konsumerar måste komma utifrån och du gör ingenting för att själv upprätthålla din egen försörjning.

Personligen tror jag att problemet i huvudsak består i att vi har en urban miljörörelse. Vi har alldeles för många personer vars enda regelbundna miljökontakt är blomlådan på lägenhetsbalkongen. Då blir det naturligt att man driver symbolfrågor som bensinskatt snarare än riktig miljöpolitik. Samtidigt lever komiskt nog människor på landet naturnära per definition. De har naturen runt knuten och vet vad det innebär. Men inte desto mindre anser sig de förstnämnda ha rätt att läxa upp de senare. Det är alldeles för mycket arrogans och egoism. Folk verkar helt ha tappat förmågan att sätta sig in i andra människors situation.

Lasse Kongo
2019-05-12, 09:37
Älskar upproret. Folk har inga problem att betala 15 kr, MEN NÄR DET GÅR ÖVER 16 KR DÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ

Startar vi en facebookgrupp!

Så jävla svenskt.

Att gnälla på att något är så jävla svenskt; badtumtsssss;

SÅ JÄVLA SVENSKT!

Starke75an
2019-05-12, 09:56
Håller med yia till 100%.

Man låter korkade stadsbor bestämma över landsbygden.

Potatis:

Höst: Plöja
Vår: Götsla med kogötsel, harva och sen sätta potatisen. Sladda och kupa.
Sommar: Ala några gånger. Även handränsa bort ogräs, typ molla.
Höst: Slå blasten, ta bort den lösa blasten. Ta upp potatisen.


Och sen plöja igen.


Detta har min familj gjort i alla tider fram till 2014 då min mor lämnade in.

Är man Miljöpartist, så var man inte varit med om att göra detta. Miljöpartister bor i stan och åker buss och cykel och tror att man kan odla all sin egen mat i en blomlåda.

shut teh face
2019-05-12, 09:59
Vi har två bilar och det blir en del åkande totalt. Men ser ingen anledning att störa mig särskilt på bensinpriset. Det finns ju redan så mycket annat idiotiskt som kostar mig mer pengar.

exevision
2019-05-12, 10:35
Tror att efterfrågan kommer att vara fortsatt hög även denna sommar på beg bilar som går på E85. Kanske dags att sälja en av våra två flexifuel. Ångrar inte en sekund att vi skaffade sådana bilar.

Starke75an
2019-05-12, 10:56
I Danmark denna vecka såg jag diesel för 9,49 dansk kronor i Helsingör. Ca 13-14kr litern.

Bensinen nått på 11 danska.

På andra ställen låg det dock lite högre.

Vinter
2019-05-12, 11:20
I slutändan leder det till ökade kostnader för hela landet, så jag ser fram emot när det leder till höjda matpriser och energipriser och annat. Som är direkt bundna till transporter.

Jpn
2019-05-12, 11:34
Nybliven bilägare, ish. Inga som helst problem med priset, använder den bara kortare sträckor och har bosatt mig nära jobbet så jag kan cykla dit. Bor man på landet och tycker det är dyrt med bensinen kanske man kan försöka flytta närmare jobbet, ingen tvingar dig att bo off.

Intelligensreserven har talat :smash:

En stilla fråga som ett exempel. Tycker du att vi ska ha närodlad mat? Ekologiskt odlad mat? Är det en bra grej? Undvika långa transporter för miljön? Säkerställa god djurhållning? Ja, då behöver vi en levande landsbygd annars blir det inget med den saken. Tycker du vi ska ha gruvdrift i Sverige? ska vi ha skogsindustri? Basindustri? Det som drivit svenskt välstånd i hundra år? Om inte det duger så kan du gå in och läsa i Jordbruksverkets miljö och hållbarhetsrapport som konstaterar att svensk landsbygd är helt avgörande för att vi ska kunna uppnå våra miljömål överhuvudtaget. Skogsindustrin och dess produkter binder t.ex. en väldans massa koldioxid. Det är nämligen det som träd och växtlighet är, kolbehållare som hämtar koldioxid ur luften. Tyvärr går det inte att cykla över de avstånd som råder i Norrlands inland, men är det någon plats som klimatkompenserar för sina transporter ett par tusen gånger om så är det fan i mig där.

Det komiska är snarare den arrogans som råder bland sådana som du. Personer i stadsmiljö eller förort som tror att om alla bara rullar tummarna och bor på samma plats så blir allt bra. Samtidigt kan man i Jordbruksverkets rapport vidare konstatera att Storstadskommunerna är bland de som orsakar mest koldioxidutsläpp per person och år, vilket inte kompenseras alls. Så det är knappast svårt att driva argumentet att vi lika gärna kan beskatta våra storstäder, eftersom alla städer fungerar som parasiter som inte klarar sitt eget uppehälle. Allting som du konsumerar måste komma utifrån och du gör ingenting för att själv upprätthålla din egen försörjning.

Personligen tror jag att problemet i huvudsak består i att vi har en urban miljörörelse. Vi har alldeles för många personer vars enda regelbundna miljökontakt är blomlådan på lägenhetsbalkongen. Då blir det naturligt att man driver symbolfrågor som bensinskatt snarare än riktig miljöpolitik. Samtidigt lever komiskt nog människor på landet naturnära per definition. De har naturen runt knuten och vet vad det innebär. Men inte desto mindre anser sig de förstnämnda ha rätt att läxa upp de senare. Det är alldeles för mycket arrogans och egoism. Folk verkar helt ha tappat förmågan att sätta sig in i andra människors situation.

+1

BelowAverage
2019-05-12, 14:31
I slutändan leder det till ökade kostnader för hela landet, så jag ser fram emot när det leder till höjda matpriser och energipriser och annat. Som är direkt bundna till transporter.

Ja jag tänkte också på detta, och vi har redan haft iaf en tråd (fler?) som uppmärksammat just stigande matpriser. Samtidigt som kronan sjunker. Låter inte som en skitbra idé tänker jag spontant att just höja bensinskatt som verkligen drabbar många industrier, snarare sänka den isf. Får jag som spontant tanke iaf, men jag är inte ekonom heller.

Hade det varit bättre för landets bästa att helt enkelt höja skatten för arbete? Kan tänka mig det hade varit mycket sämre för valresultat.

Vinter
2019-05-12, 15:16
Ja jag tänkte också på detta, och vi har redan haft iaf en tråd (fler?) som uppmärksammat just stigande matpriser. Samtidigt som kronan sjunker. Låter inte som en skitbra idé tänker jag spontant att just höja bensinskatt som verkligen drabbar många industrier, snarare sänka den isf. Får jag som spontant tanke iaf, men jag är inte ekonom heller.

Hade det varit bättre för landets bästa att helt enkelt höja skatten för arbete? Kan tänka mig det hade varit mycket sämre för valresultat.

Jag skulle kalla det olika intressebubblor. Vi är så låsta vid att höjt bensinpris har en "önskad" effekt att det är svårt för vissa att se liknade effekter från andra åtgärder.

Jag tror inte det är rimligt med skatteökningar om landet ska må bra. Istället får vi diskutera olika effektiviseringar. Rent krasst borde skatteintäkterna räcka.

Är tanken att vi ska minska co2 utsläpp, finns det bra kalkyler på effektivisering av vår kärnkraft och exportering av överskottet till öst. Kanske till och med till subventionerat pris. Då finns potential att lägga ned stora delar av de lokala kolkraftverken. Och utsläppsminskning i storleksordningen som en halv miljon personbilar årligen.

Det är vad jag menar med intressebubbla och effektivisering. I mycket är det betydligt effektivare att satsa miljöåtgärder om 10 miljarder i de värsta sektorerna på global skala, än att göra det i exempelvis Stockholm.

Allt beror på vad målet är. Bensinpriset slår mest mot fattigare arbetare som måste åka längre sträckor dagligen. När Stockholm kan erbjuda tunnelbana anknytning till sin egen lokala malmgruva eller relaterad basindustri. Då lovar jag att knipa käft :d

lanzal
2019-05-12, 17:59
En stilla fråga som ett exempel. Tycker du att vi ska ha närodlad mat? Ekologiskt odlad mat? Är det en bra grej? Undvika långa transporter för miljön? Säkerställa god djurhållning? Ja, då behöver vi en levande landsbygd annars blir det inget med den saken. Tycker du vi ska ha gruvdrift i Sverige? ska vi ha skogsindustri? Basindustri? Det som drivit svenskt välstånd i hundra år? Om inte det duger så kan du gå in och läsa i Jordbruksverkets miljö och hållbarhetsrapport som konstaterar att svensk landsbygd är helt avgörande för att vi ska kunna uppnå våra miljömål överhuvudtaget. Skogsindustrin och dess produkter binder t.ex. en väldans massa koldioxid. Det är nämligen det som träd och växtlighet är, kolbehållare som hämtar koldioxid ur luften. Tyvärr går det inte att cykla över de avstånd som råder i Norrlands inland, men är det någon plats som klimatkompenserar för sina transporter ett par tusen gånger om så är det fan i mig där.

Det komiska är snarare den arrogans som råder bland sådana som du. Personer i stadsmiljö eller förort som tror att om alla bara rullar tummarna och bor på samma plats så blir allt bra. Samtidigt kan man i Jordbruksverkets rapport vidare konstatera att Storstadskommunerna är bland de som orsakar mest koldioxidutsläpp per person och år, vilket inte kompenseras alls. Så det är knappast svårt att driva argumentet att vi lika gärna kan beskatta våra storstäder, eftersom alla städer fungerar som parasiter som inte klarar sitt eget uppehälle. Allting som du konsumerar måste komma utifrån och du gör ingenting för att själv upprätthålla din egen försörjning.

Personligen tror jag att problemet i huvudsak består i att vi har en urban miljörörelse. Vi har alldeles för många personer vars enda regelbundna miljökontakt är blomlådan på lägenhetsbalkongen. Då blir det naturligt att man driver symbolfrågor som bensinskatt snarare än riktig miljöpolitik. Samtidigt lever komiskt nog människor på landet naturnära per definition. De har naturen runt knuten och vet vad det innebär. Men inte desto mindre anser sig de förstnämnda ha rätt att läxa upp de senare. Det är alldeles för mycket arrogans och egoism. Folk verkar helt ha tappat förmågan att sätta sig in i andra människors situation.
Hmm, bönder och folk som jobbar med industri som Sverige tjänar på kan få rabatterade bensinpriser men folk som bara gillar att bo off tycker jag inte "behöver" bo där dom bor. Var gränsen ska gå vet jag inte. Tänker att många människor bosätter sig långt ifrån saker trots att de har valet att bo närmare kollektivtrafik och jobb och ändå klagar, trots att de valt att bo off.

Bra inlägg av dig! Intressant läsning :)

Jpn
2019-05-12, 19:59
Hmm, bönder och folk som jobbar med industri som Sverige tjänar på kan få rabatterade bensinpriser men folk som bara gillar att bo off tycker jag inte "behöver" bo där dom bor. Var gränsen ska gå vet jag inte. Tänker att många människor bosätter sig långt ifrån saker trots att de har valet att bo närmare kollektivtrafik och jobb och ändå klagar, trots att de valt att bo off.

Bra inlägg av dig! Intressant läsning :)

Du har ingen vidare koll på hur det ser ut i Sverige. Det är mycket uppenbart. Det positiva är ju iof att du inte hymlar om det och försöker ge sken av att du har koll.

lanzal
2019-05-12, 20:19
Du har ingen vidare koll på hur det ser ut i Sverige. Det är mycket uppenbart. Det positiva är ju iof att du inte hymlar om det och försöker ge sken av att du har koll.

Absolut!

Starke75an
2019-05-13, 19:05
Nu finns bensinupproret 3.0 som vill höja priset.

Klart att de inte tänker på folk på landet som måste åka och jobba. Som redan nu har det tufft. Och som inte har råd att köpa elbil. Och det spelar väl ingen roll, då de snart kommer skattas hård de med.


Nä, stadsbor borde buntas ihop och ... eller ni kommer ändå dö av alla däckrester som elbilarna bidrar med.

Tycker synd om de som ge upp och flytta till lägenhet i stan i stället.

Känner en som gjort det. Stackare.

xodd
2019-05-13, 19:31
Om våra politiker hade varit seriösa i omställningen från fosilfritt hade man arbetat lite mer med morot och betydligt mindre med piskan. Momsbefria alla elbilar och se till att det är 0 i tull på dom. Tillåt ett nybilsköp momsfritt per person var 3e eller var 5e år.

Nu arbetar man bara med piskan och hänvisar till faktorer utanför statens kontroll, vilket är ett skämt när 60% av bensin och dieselpriserna består av skatt...

Som alltid kan man önska lite mer pragmatiskt tänkande när det kommer till den så kallade miljöpolitiken och mindre fullkomligt rubbade ideal som bara drabbar den egna befolkningen.

svenbanan
2019-05-13, 21:45
Nu tillhör ju inte jag de som med religiös fanatism vurmar för elbilar. Men dessa kan ju i alla fall i teorin tillverkas och användas på ett rätt så fossifritt sätt.

Även om oljan kanske inte tar slut under vår livstid, så är det ju inte en outtömlig resurs. Om jag fattat det där med "peak oil" rätt så är vi väl nära maxproduktion nu, om vi inte redan nått taket. Dvs vi kommer inte kunna öka produktionstakten på olja per år särskilt mycket längre (vilket vi väl gjort sedan industriella revolutionens dagar typ) och då blir vi ju tvungna att använda annan energi i större och större utsträckning i den mån produktionen inte kommer kunna fylla behovet.

Så om inte annat är det ju iaf bra att det kommer alternativ till de gamla bensindrivna trotjänarna. Nån gång framöver kommer detta ju vara väldigt nödvändigt.

delta_mats
2019-05-13, 22:29
Tycker vi kan införa obligatorisk bränsleskatt för samtliga skattebetalare, precis som det gjordes med TV-licensen. Det skulle vara solidariskt mot alla de som måste använda sin bil till och från arbetet samt på sin fritid.

BelowAverage
2019-05-14, 06:00
Nu tillhör ju inte jag de som med religiös fanatism vurmar för elbilar. Men dessa kan ju i alla fall i teorin tillverkas och användas på ett rätt så fossifritt sätt.

Även om oljan kanske inte tar slut under vår livstid, så är det ju inte en outtömlig resurs. Om jag fattat det där med "peak oil" rätt så är vi väl nära maxproduktion nu, om vi inte redan nått taket. Dvs vi kommer inte kunna öka produktionstakten på olja per år särskilt mycket längre (vilket vi väl gjort sedan industriella revolutionens dagar typ) och då blir vi ju tvungna att använda annan energi i större och större utsträckning i den mån produktionen inte kommer kunna fylla behovet.

Så om inte annat är det ju iaf bra att det kommer alternativ till de gamla bensindrivna trotjänarna. Nån gång framöver kommer detta ju vara väldigt nödvändigt.

Just peak oil som jag förstår det är ju en teori att efter en statistisk topp kommer det sedan sjunka. Hittar man nya oljekällor eller når bättre utvinning så skapar man en "peak oil" topp.
Klart det bara finns Y mängd olja men just peak oil tycker jag verkar vara en klumpig teori.
Jag har ingen aning hur nära utvinningstakten ligger behovet? Men visst sjunker den blir det väl rimligtvis ännu dyrare.

Tycker vi kan införa obligatorisk bränsleskatt för samtliga skattebetalare, precis som det gjordes med TV-licensen. Det skulle vara solidariskt mot alla de som måste använda sin bil till och från arbetet samt på sin fritid.

Vi kan ju också skatta för mat, el, telefon, kläder och boende.
Nej tack. Är den generell så tappar du hela poängen med varför bensinskatten är så hög, just att man hoppas påverka folk att köra mindre bil. Sen vet jag inte hur effektivt det fungerar, lite påverkar det säkert. Men har man 4 mil att pendla till jobbet blir ju inte avståndet kortare bara för att skatten höjs, trots att miljöpartister verkar tro att skatter kan böja rumtiden :laugh:

High1ander
2019-05-14, 06:33
Hmm, bönder och folk som jobbar med industri som Sverige tjänar på kan få rabatterade bensinpriser men folk som bara gillar att bo off tycker jag inte "behöver" bo där dom bor. Var gränsen ska gå vet jag inte. Tänker att många människor bosätter sig långt ifrån saker trots att de har valet att bo närmare kollektivtrafik och jobb och ändå klagar, trots att de valt att bo off.

Bra inlägg av dig! Intressant läsning :)

Så de som jobbar och bor på landet så affärer kan gå runt ute i glesbygden osv. ska då inte få billigare bensin? Du vill ha en enhet eller myndighet som kontrollerar att man tillhör/jobbar på rätt industri för att få bidrag osv... Dvs. mer byråkrati för att lösa för hög skatt?

Jag tycker inte folk har "rätt" som i att alla ska kunna bo i Stockholms centrum eller alla ha sjötomt om de vill, man får betala helt enkelt. Men att statligt prisa ut folk är fel. Det är den punkten det handlar om när man egentligen pratar om att man får bostätta sig vart man vill. Det är liksom inte som att staten nu säger "ni får bara bo där det finns över 100 pers per kvadratkilometer", då de hade totalt brutit mot FN-regler osv... men det man gör är i princip ekonomiskt ohållbart att bo ute i det fria. Tänk då på att löner ute i glesbygden generellt är lägre än städer, så redan där har man mindre att röra sig med. Det är verkligen en skjuta sig själv i foten ideologi, vi vet alla att bönder har det sämst, att urbanisering pågår och inte är bra för miljön...

Om något ska man göra glesbygden mer attraktiv, framförallt för invandrare då de garanterat integreras snabbare ute i landsbygden.

The_RobRoy
2019-05-14, 07:15
Jag tror vi är i en egen liga här i Hongkong, över 20kr/liter:

https://www.globalpetrolprices.com/gasoline_prices/World-top10/

High1ander
2019-05-14, 08:32
Jag tror vi är i en egen liga här i Hongkong, över 20kr/liter:

https://www.globalpetrolprices.com/gasoline_prices/World-top10/

Men Hongkong är väl så att en liter så kan man köra fram och tillbaka och sett hela staden? :)

The_RobRoy
2019-05-14, 09:03
Men Hongkong är väl så att en liter så kan man köra fram och tillbaka och sett hela staden? :)

Nästan :)

Starke75an
2019-05-14, 19:12
Bättre förslag är att nya bilar ej ska kunna köras på fossils bränsle.

Och på så sätt fasar man ut bensinbilarna på sikt. Utan att drabba oss på landsbygden.

Langster
2019-05-14, 19:53
Bättre förslag är att nya bilar ej ska kunna köras på fossils bränsle.

Och på så sätt fasar man ut bensinbilarna på sikt. Utan att drabba oss på landsbygden.

Ja, och med kraftig statlig subventionering, så att folk har råd att vara ”miljövänliga”. För det är det vi vill, eller hur? Det är väl det våra folkvalda politiker vill i detta demokratiska land? Eller?
I så fall fram med moroten och lägg undan piskan så ska ni se att vi blir fossilfria om 5 år.

Kif
2019-05-14, 20:49
Ja, och med kraftig statlig subventionering, så att folk har råd att vara ”miljövänliga”. För det är det vi vill, eller hur? Det är väl det våra folkvalda politiker vill i detta demokratiska land? Eller?
I så fall fram med moroten och lägg undan piskan så ska ni se att vi blir fossilfria om 5 år.

Eftersom kommun efter kommun visar röda siffror i bokslutet har jag svårt att tro det är miljön som ligger i fokus är det gäller skatter. Symbolpolitik och rena lögner känns närmare någon sorts sanning.

Starke75an
2019-05-15, 08:11
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJdK9Q/stort-stromavbrott-i-sodra-stockholm--koer-i-flera-timmar

Miljövänligt och nyttigt att bo i stan.

grondahl
2019-05-15, 08:45
Helt rätt att straffa lantisarna, har man valt att bo i Tyresö, Åkersberga eller Vallentuna så förtjänar man sitt straff.

Jpn
2019-05-15, 09:35
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJdK9Q/stort-stromavbrott-i-sodra-stockholm--koer-i-flera-timmar

Miljövänligt och nyttigt att bo i stan.

:laugh:

Helt rätt att straffa lantisarna, har man valt att bo i Tyresö, Åkersberga eller Vallentuna så förtjänar man sitt straff.

:laugh::laugh:

ceejay
2019-05-15, 10:09
tankade miles 98 igår för 17,60 typ. Det kändes sådär.

stridis
2019-05-15, 10:28
tankade miles 98 igår för 17,60 typ. Det kändes sådär.

Tänker du göra något åt det då?

Fredszky
2019-05-15, 11:32
Han skrev ju om sina känslor på kolozzeum.

Phjanton
2019-05-15, 11:39
tankade miles 98 igår för 17,60 typ. Det kändes sådär.

Var det med flit? Tankade Miles plus av misstag, hur fan kan det kosta 1 krona mer per liter? Snart börjar de säkert erbjuda laddstationer med Miles plus premium-el.

Starke75an
2020-01-06, 15:39
Så i morgon åker soppapriset upp.

Tack Trump.

Magnus N
2020-01-06, 16:06
Så i morgon åker soppapriset upp.

Tack Trump.

Satan också, lyckades Greta påverka honom i vilket fall :)

blåvitt
2020-01-07, 08:40
Satan också, lyckades Greta påverka honom i vilket fall :)

Ja Greta har ju sen gammalt varit för att bomba Iran

Magnus N
2020-01-07, 09:07
Ja Greta har ju sen gammalt varit för att bomba Iran

Effektivt sätt för att driva upp oljepriset - högre bensinpris

Men det var skrivit som skämt, men gissar det inte uppfattades :)

stridis
2021-10-15, 19:23
https://pbs.twimg.com/media/FBZgtoHWYAEqEFl?format=jpg&name=900x900

Magnus N
2021-10-15, 19:31
Dieseln legat över 19kr/l ett tag här nu, tur man inte har egen bil men när man fyller firmabilen så hör man hur chefen vrider sig :p

Kabuto
2021-10-15, 19:36
https://pbs.twimg.com/media/FBZgtoHWYAEqEFl?format=jpg&name=900x900

Inte ens över 19kr, billigt ju!

kvarnis
2021-10-15, 20:03
Finns det någon logisk förklaring till prishöjningen, känns som det är manipulerat.

Magnus N
2021-10-15, 20:06
Finns det någon logisk förklaring till prishöjningen, känns som det är manipulerat.

Oljepris som är dubbelt så högt nu som för ett år sedan spelar nog in :)

Gregow
2021-10-15, 20:07
Jag hoppas alla som står bakom detta dör i rektalcancer.

kvarnis
2021-10-15, 20:10
Oljepris som är dubbelt så högt nu som för ett år sedan spelar nog in :)

Har vi nått peak oil?, har opec fått instruktioner från högre instanser att höja priserna?, tankarna går till world economic forum / great reset / 4th industrial revolution eller liknande, mycket frågor.

Magnus N
2021-10-15, 20:11
Har vi nått peak oil?, har opec fått instruktioner från högre instanser att höja priserna?, tankarna går till world economic forum / great reset / 4th industrial revolution eller liknande, mycket frågor.

Nedå, finns högre nivåer än :)

Gregow
2021-10-15, 20:20
Har vi nått peak oil?, har opec fått instruktioner från högre instanser att höja priserna?, tankarna går till world economic forum / great reset / 4th industrial revolution eller liknande, mycket frågor.
Märkligt det är hur oljan ska ha tagit slut snart i 30 år eller så.

delta_mats
2021-10-15, 21:21
Det talas redan om att ta ut skatt (mer) på elbilar då fler och fler väljer det alternativet när de köper nytt. Staten måste ju få in pengar på något sätt när färre och färre kör dessa hemska bränslebilar.

Gregow
2021-10-15, 21:26
Det talas redan om att ta ut skatt (mer) på elbilar då fler och fler väljer det alternativet när de köper nytt. Staten måste ju få in pengar på något sätt när färre och färre kör dessa hemska bränslebilar.
Såklart. Det handlar blott och enbart om att inskränka människor frihet och suga ut det lilla blod de har kvar. Tror man att det handlar om miljö och sånt där tjafs är man faktiskt dum i huvudet på riktigt.

blåvitt
2021-10-15, 21:31
Märkligt det är hur oljan ska ha tagit slut snart i 30 år eller så.

Nja. Det talades om det tills man uppfann fracking. Inte märkligt alls.

Gregow
2021-10-15, 21:45
Nja. Det talades om det tills man uppfann fracking. Inte märkligt alls.
Nä, och ingen hade ju någonsin kunnat tänka sig att det skulle utvecklas nya och bättre tekniker för att utvinna olja. Bara ren tur liksom.

Vinter
2021-10-15, 21:49
Nä, och ingen hade ju någonsin kunnat tänka sig att det skulle utvecklas nya och bättre tekniker för att utvinna olja. Bara ren tur liksom.

Fracking är bara marginellt, blev olönsamt redan 2009 vid oljeprisraset. Snarare är det så att priset hållits hög artificiellt genom att producera mindre.

Men bensinpriset i Sverige har inte så mycket med världsmarknaden att göra.

Gregow
2021-10-15, 21:54
Fracking är bara marginellt, blev olönsamt redan 2009 vid oljeprisraset. Snarare är det så att priset hållits hög artificiellt genom att producera mindre.

Men bensinpriset i Sverige har inte så mycket med världsmarknaden att göra.
Stämmer säkert. Jag har snackat med personer inom oljebranschen som mer eller mindre garvat hånfullt åt "peak oil".

Problemet med bensinpriset i Sverige är att det skjuts för mycket i föroterna och för lite i riksdagshuset.

Vinter
2021-10-15, 22:02
Stämmer säkert. Jag har snackat med personer inom oljebranschen som mer eller mindre garvat hånfullt åt "peak oil".

Problemet med bensinpriset i Sverige är att det skjuts för mycket i föroterna och för lite i riksdagshuset.

Bensinpriset i Sverige är ren politik, rösta på X så gör vi Y. Finns ingen egentlig anledning att vi inte ska ligga på grannländernas nivå. Det kommer straffa sig i längden, nu när basindustrin börjar få problem.

Man försöker få folk att flytta till Norrland, samtidigt som man ökar levnadskostnaderna. 2kr extra milen blir en del på året.

Gregow
2021-10-15, 22:12
Bensinpriset i Sverige är ren politik, rösta på X så gör vi Y. Finns ingen egentlig anledning att vi inte ska ligga på grannländernas nivå. Det kommer straffa sig i längden, nu när basindustrin börjar få problem.

Man försöker få folk att flytta till Norrland, samtidigt som man ökar levnadskostnaderna. 2kr extra milen blir en del på året.
Finns inga politiker som vill att folk flyttar till Norrland, eller landsbyggden över huvud taget. De vill att alla (utom de själva) ska bo i gråbrun betong på 32 kvadrat. Ibland när du står packad på bögavstånd i en trasig SL-buss kanske du för en sekund får förnimma något grönt. Du ska kuvas, förslavas och foga dig efter den härskande klassens vilja.

delta_mats
2021-10-15, 22:36
Jordbruket får det också tufft med höga bränslekostnader.
Men visst, varför ha inhemsk produktion av livsmedel när vi kan importera från utlandet. Den maten är säkert producerad efter samma krav som vi har i Sverige, och levererad med miljövänligt bränsle på båtar, eller inte.

Vinter
2021-10-15, 22:45
Jordbruket får det också tufft med höga bränslekostnader.
Men visst, varför ha inhemsk produktion av livsmedel när vi kan importera från utlandet. Den maten är säkert producerad efter samma krav som vi har i Sverige, och levererad med miljövänligt bränsle på båtar, eller inte.

Ja det finns en risk att basindustrin får svårt. Inte direkt 100% av bensinpriset kanske men det bidrar. Kan vara jobbigt med elavbrott på vintern, har jag hört :d

ceejay
2021-10-16, 05:58
Högre fraktkostnader vilket påverkar industri
Högre elkostnader på allt vilket påverkar industri
Lägre köpkraft
etc etc


Regeringen vill folkets bästa helt klart.

Baskagge
2021-10-16, 11:51
https://www.sydsvenskan.se/2021-10-14/klippans-bruk-varslar-24-anstallda-hanvisar-till-skenande-elpriser

Företagen är inte bra för miljön så det är bäst att lägga ner dem.

Baskagge
2021-10-16, 12:01
Tycker folk att bensinen/dieseln är för dyr får de väl köpa elbilar helt enkelt. Det blir säkert jättebra framöver med den nya Norgekabeln till England och allmänt instabila elnät inom Nord Pool. Kan bli dyrare att ladda elbilen än att tanka bensin vissa tider.

https://cornucopia.cornubot.se/2021/09/cirka-30-sek-per-kwh-i-storbritannien.html

https://youtu.be/e3RCKkQ9tNs

stridis
2021-11-28, 08:20
https://alternativforsverige.se/images/posts/1-777d42c9-dda6-41bb-8cd8-940f8e7f9143.webp?_cchid=3037a64ab2656a1899930682f f680d0a

blåvitt
2021-11-28, 10:49
Regeringen vill folkets bästa helt klart.

En något försvagad tillväxt i industrisektorn är alltså att prioritera bort folkets bästa, när vi står inför globala klimatförändringar som kommer att driva på enorma flyktingströmmar, svält, naturkatastrofer o.s.v. Det är precis den här typen av kortsiktighet du förespråkar som inte ger ett dyft för folkets bästa, annat än att man de kommande 10-20 åren kommer kunna fortsätta konsumera saker man inte behöver.

blåvitt
2021-11-28, 10:53
Den här tråden är verkligen ett utmärkt exempel på begreppet "att måla fan på väggen".

Tycker folk att bensinen/dieseln är för dyr får de väl köpa elbilar helt enkelt. Det blir säkert jättebra framöver med den nya Norgekabeln till England och allmänt instabila elnät inom Nord Pool. Kan bli dyrare att ladda elbilen än att tanka bensin vissa tider.

https://cornucopia.cornubot.se/2021/09/cirka-30-sek-per-kwh-i-storbritannien.html

https://youtu.be/e3RCKkQ9tNs

Eller så subventionerar vi konverteringar till biogassystem. Samt, vad är alternativet? Vad innebär det om vi fortsätter förlita oss på fossila drivmedel samtidigt som transporter fortsätter att öka lavinartat? Är det alternativet bättre än att behöva planera sin elbilsladdning efter elpriser?

Anders The Peak
2021-11-28, 11:04
Personligen tror jag på vätgas som framtidens drivmedel.

Exempel Toyota Mirai (https://www.vibilagare.se/nyheter/da-kommer-nya-toyota-mirai-till-sverige-klarar-65-mil-pa-en-tank)

Nu är problemet antagligen att det satsas stort på batterifabriker, elbilar och det skapar både arbetstillfällen och förväntad vinst från investerarna som gör att svängningen mot vätgas kommer att ta tid.

När det gäller övrig elförsörjning så utnyttjas den fria marknaden för att skapa höga el-priser som inte står i proportion till kostnaden att producera el i Sverige utan priset triggas med konstiga elmarknads konstruktioner.

blåvitt
2021-11-28, 11:11
Personligen tror jag på vätgas som framtidens drivmedel.

Exempel Toyota Mirai (https://www.vibilagare.se/nyheter/da-kommer-nya-toyota-mirai-till-sverige-klarar-65-mil-pa-en-tank)

Nu är problemet antagligen att det satsas stort på batterifabriker, elbilar och det skapar både arbetstillfällen och förväntad vinst från investerarna som gör att svängningen mot vätgas kommer att ta tid.

När det gäller övrig elförsörjning så utnyttjas den fria marknaden för att skapa höga el-priser som inte står i proportion till kostnaden att producera el i Sverige utan priset triggas med konstiga elmarknads konstruktioner.

Vätgas är helt klart lovande men det känns som att det är en bra bit kvar innan det kan användas på bred front.

Melker2
2021-11-28, 11:27
En något försvagad tillväxt i industrisektorn är alltså att prioritera bort folkets bästa, när vi står inför globala klimatförändringar som kommer att driva på enorma flyktingströmmar, svält, naturkatastrofer o.s.v. Det är precis den här typen av kortsiktighet du förespråkar som inte ger ett dyft för folkets bästa, annat än att man de kommande 10-20 åren kommer kunna fortsätta konsumera saker man inte behöver.

Du verkar ha missat att omställningen av elproduktionen leder till mer CO2 utsläpp i Sverige?

Vi hade tidigare 1% fossilbaserad elproduktion vilket var spets enstaka timmar när det var extremt kallt. Numera eldar vi olja i Karlshamnsverket även på sommaren för att täcka upp för intermittent vindkraft. Överraskande nog går det tydligen åt el även när det är vindstilla…
Nästa steg för att rädda för elbalansen är batterier. Svenska Kraftnät bedömer att vi inom några år kommer ha emulerande synkronsystem hälften av alla timmar. Dvs att artificiell svängmassa i form av batterier måste stötta för att undvika strömavbrott. Det märkliga är att i resten av världen räknas batterier som ett miljöproblem och inte något ”grönt”???

Privatbilismens utsläpp är lika stora som utsläppen från utdikade våtmarker. Våtmarkerna dikades ur när vi behövde mer åkermark men numera ligger åkermark i träda så vi skulle med relativt billiga insatser kunna återställa dem OM det verkligen var utsläppen man ville komma åt. Det är känt och har funnits i budgeten men prioriterats bort. Istället riktar man in sig på bilismen

Dessvärre är det vad som låter mest PK som får styra och inte fakta!

blåvitt
2021-11-28, 12:22
Du verkar ha missat att omställningen av elproduktionen leder till mer CO2 utsläpp i Sverige?

Vi hade tidigare 1% fossilbaserad elproduktion vilket var spets enstaka timmar när det var extremt kallt. Numera eldar vi olja i Karlshamnsverket även på sommaren för att täcka upp för intermittent vindkraft. Överraskande nog går det tydligen åt el även när det är vindstilla…
Nästa steg för att rädda för elbalansen är batterier. Svenska Kraftnät bedömer att vi inom några år kommer ha emulerande synkronsystem hälften av alla timmar. Dvs att artificiell svängmassa i form av batterier måste stötta för att undvika strömavbrott. Det märkliga är att i resten av världen räknas batterier som ett miljöproblem och inte något ”grönt”???

Privatbilismens utsläpp är lika stora som utsläppen från utdikade våtmarker. Våtmarkerna dikades ur när vi behövde mer åkermark men numera ligger åkermark i träda så vi skulle med relativt billiga insatser kunna återställa dem OM det verkligen var utsläppen man ville komma åt. Det är känt och har funnits i budgeten men prioriterats bort. Istället riktar man in sig på bilismen

Dessvärre är det vad som låter mest PK som får styra och inte fakta!

Jag håller med om att det finns mycket problem i hur regeringen tar sig an "omställningen" och att den i stora delar är ogenomtänkt, oplanerad och helt och hållet baserad på att ta politiska poänger. En omställning behöver göras bättre än som det ser ut idag, framförallt mer välplanerat och med större basis i vetenskapen. Jag håller helt med om att återställning av våtmarker, tillsammans med en reform av jordbruk och skogsindustri, är viktigare än att ställa om transportsektorn. Jag ser ett problem i att företagen ses som någon slags helig ko i det här samhället, som något som si som samhälle inte ska få reglera och styra i önskvärd riktning - det leder till att de reformer vi ser drabbar vanliga medborgare trots att det i själva verket är näringslivet som är viktigast att fokusera på. Detta leder i mina ögon till ett orättvist konsumentansvar, en för långsam omställning och framförallt till helt tandlösa reformer som slår hårt mot privatpersoner och i bästa fall leder en total förändring i landets CO2-utsläpp med någon promille. Men det förändrar inte att vi behöver ställa om transportsektorn, även den privata bilflottan, och att argumenten som lyfts emot det i den här tråden är fullständigt intetsägande.

Melker2
2021-11-28, 12:28
Blåvitt, vi är överens i det mesta men jag delar inte din syn i att näringslivet är något separat från vanliga medborgare. Går näringslivet sämre blir folk av med jobbet, får sämre löner, samhället får mindre skatteintäkter, mindre att satsa på miljö och dessutom mindre att fördela på fler bidragstagare.

Ingen ursäkt för miljöfarligt näringsliv men en anledning att göra saker tillsammans med ett välfungerande näringsliv.

Baskagge
2021-11-28, 13:23
Den här tråden är verkligen ett utmärkt exempel på begreppet "att måla fan på väggen".



Eller så subventionerar vi konverteringar till biogassystem. Samt, vad är alternativet? Vad innebär det om vi fortsätter förlita oss på fossila drivmedel samtidigt som transporter fortsätter att öka lavinartat? Är det alternativet bättre än att behöva planera sin elbilsladdning efter elpriser?

Tja eftersom vi hade ett av världens mest framgångsrika och miljövänliga elsystem så borde vi fortsatt med kärnkraften och planerat elnätet för framtida effektbehov.

Det är inte bara elpriset som skjuter i höjden. På grund av effektbrist inför elnätsägarna effektskatt så det kommer bli svindyrt att snabbladda elbilen hemma i framtiden. Å andra sidan är det fullt logiskt eftersom staten måste ha in dagens bränsleskatter även i framtiden.

https://www.friatider.se/elpriserna-svenskar-atergar-till-att-elda-i-kamin

Magnus N
2022-01-06, 18:03
Första veckan med dieseln över 20kr som jag kan komma på iaf, full tank på firmabilen blev dyrt för företaget :)

Langster
2022-01-06, 18:17
Första veckan med dieseln över 20kr som jag kan komma på iaf, full tank på firmabilen blev dyrt för företaget :)

Ja ca 60 kr dyrare än när det låg på 19 kr/l eller 120 kr dyrare än när det låg på 18 kr/l vilket det gjorde innan pandemin för 2 år sen.

Jag gillar inte utvecklingen, men det är inte helt sjuka summor det handlar om, faktiskt. Det har varit dyrt att tanka länge nu liksom.

Magnus N
2022-01-06, 18:22
Ja ca 60 kr dyrare än när det låg på 19 kr/l eller 120 kr dyrare än när det låg på 18 kr/l vilket det gjorde innan pandemin för 2 år sen.

Jag gillar inte utvecklingen, men det är inte helt sjuka summor det handlar om, faktiskt. Det har varit dyrt att tanka länge nu liksom.

Ja men då så, höj till 25-30kr då

Langster
2022-01-06, 18:55
Ja men då så, höj till 25-30kr då

Ja det var det jag skrev. Exakt.

Magnus N
2022-01-06, 18:59
Ja det var det jag skrev. Exakt.

Nej, det gjorde du inte.
Jag överdrev lite för att göra en poäng, precis som du bagatelliserade mitt inlägg.

Tyckte det kändes rimligt

delta_mats
2022-01-06, 23:26
Första veckan med dieseln över 20kr som jag kan komma på iaf, full tank på firmabilen blev dyrt för företaget :)

Ja det känns faktiskt ganska äckligt att tanka en full tank på typ 65l.
Jag kör inte mindre bara för att det blir dyrare, inte direkt så man nöjeskör omkring. Men blir ju mindre till annat helt enkelt.

Vickan96
2022-01-07, 00:45
Jag orkar inte screenshota och infoga SVT:s grafik, men år 2021 la vi mindre pengar på drivemedel än vad vi gjort sedan år 1980, sett till vår totala konsumtion.
"Den högsta siffran uppmättes 1985, då utgjorde drivmedel 4,8 procent av all samlad konsumtion. År 2021, fram till augusti, har andelen minskat till 2,4 procent. Och det utan att vi minskat vår körning mer än på marginalen."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det-hoga-priset-pa-bensin-och-diesel

ceejay
2022-01-07, 06:03
Mja, men många måste ju ändå tanka för 3-4k om de pendlar lite. Det är i många fall mer än 10% av nettolönen.
Men visst, bilarna har blivit effektivare.

delta_mats
2022-01-07, 09:03
Jag orkar inte screenshota och infoga SVT:s grafik, men år 2021 la vi mindre pengar på drivemedel än vad vi gjort sedan år 1980, sett till vår totala konsumtion.
"Den högsta siffran uppmättes 1985, då utgjorde drivmedel 4,8 procent av all samlad konsumtion. År 2021, fram till augusti, har andelen minskat till 2,4 procent. Och det utan att vi minskat vår körning mer än på marginalen."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det-hoga-priset-pa-bensin-och-diesel

Tar man hänsyn till att fler åker kollektivt nu än då? Eller är det på individbasis man mäter detta?

stridis
2022-01-07, 09:12
... S: Welp, this will be taxed back to the relative poverty of yesteryear.

Ladugårdsdörr
2022-01-07, 09:18
Jag orkar inte screenshota och infoga SVT:s grafik, men år 2021 la vi mindre pengar på drivemedel än vad vi gjort sedan år 1980, sett till vår totala konsumtion.
"Den högsta siffran uppmättes 1985, då utgjorde drivmedel 4,8 procent av all samlad konsumtion. År 2021, fram till augusti, har andelen minskat till 2,4 procent. Och det utan att vi minskat vår körning mer än på marginalen."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det-hoga-priset-pa-bensin-och-diesel

Genomsnittssiffror som är helt ointressanta. 1985 fanns det i min by sköterskemottagning, ålderdomshem, bibliotek, blomsterhandel, järnaffär, två matbutiker, två banker, postkontor, bygghandel och massor med andra små verksamheter. Idag finns det en mataffär kvar. Landsbygden är väldigt mycket mer beroende av bilen idag och dagens drivmedelspriser slår oerhört hårt.
Det duger inte att åka ut på Södermalm och fråga folk vad de tycker om bränsleskatterna.

Melker2
2022-01-07, 09:23
Jag kör bara 1500 mil per år så ingen katastrof för mig även om det känns märkligt att man hänvisar till råvarupriser när det mesta är skatt…

Däremot brorsan som bor långt ut på landet och de pendlar jobb åt olika håll, för dem går 30% av inkomsten och det är definitivt kännbart

Vickan96
2022-01-07, 14:54
Tar man hänsyn till att fler åker kollektivt nu än då? Eller är det på individbasis man mäter detta?

Vad menar du? Man mäter hur mycket drivmedel som handlats totalt, och hur mycket annat som handlats totalt.

Vickan96
2022-01-07, 15:01
Mja, men många måste ju ändå tanka för 3-4k om de pendlar lite. Det är i många fall mer än 10% av nettolönen.
Men visst, bilarna har blivit effektivare.

Då pendlar man långt. Pendlar du 10 mil om dagen, bilen drar 0,6 liter per mil, och bränslet kostar 20kr litern kostar det dig 2400kr i månaden. Många som pendlar gör ju det för att de bor på landsbygden utanför någon stad, boendekostnaderna för dessa personer är oftast lägre. Huruvida det går jämnt upp för de flesta vet jag inte.

rooz
2022-01-07, 15:14
Då pendlar man långt. Pendlar du 10 mil om dagen, bilen drar 0,6 liter per mil, och bränslet kostar 20kr litern kostar det dig 2400kr i månaden. Många som pendlar gör ju det för att de bor på landsbygden utanför någon stad, boendekostnaderna för dessa personer är oftast lägre. Huruvida det går jämnt upp för de flesta vet jag inte.

För att ens bo rimligt nära Stockholm i en bra förort och fristående villa får du dega en 10 mkr+ idag. Jag tror inte alla som bosatt sig på landet hade dom pengarna men valde landet istället.

Vickan96
2022-01-07, 15:23
För att ens bo rimligt nära Stockholm i en bra förort och fristående villa får du dega en 10 mkr+ idag. Jag tror inte alla som bosatt sig på landet hade dom pengarna men valde landet istället.

Villaförort utanför Stockholm kan väl knappast kallas landsbygd? Man kan köpa en villa för knappt en tiondel av den summan 5 mil utanför en svensk medelstor stad. Så att bo så nära Stockholm är ett aktivt val man gör.

delta_mats
2022-01-07, 15:33
Då pendlar man långt. Pendlar du 10 mil om dagen, bilen drar 0,6 liter per mil, och bränslet kostar 20kr litern kostar det dig 2400kr i månaden. Många som pendlar gör ju det för att de bor på landsbygden utanför någon stad, boendekostnaderna för dessa personer är oftast lägre. Huruvida det går jämnt upp för de flesta vet jag inte.

Då räknar du snällt. Tar du snittförbrukning på en genomsnittsbil som genomsnittssvensken har råd att äga drar den mer än 0.6l/mil.
Du får räkna på blandad körning året runt. Hamnar nog närmare 0.8 än 0.6 i alla fall.

Sen får du räkna med att folk på landsbygden även behöver sin bil till mer än att pendla till jobbet med.
Pendling för min egen del utgör kanske 3/4 av min totala körsträcka varje år.

Vickan96
2022-01-07, 15:51
Då räknar du snällt. Tar du snittförbrukning på en genomsnittsbil som genomsnittssvensken har råd att äga drar den mer än 0.6l/mil.
Du får räkna på blandad körning året runt. Hamnar nog närmare 0.8 än 0.6 i alla fall.

Sen får du räkna med att folk på landsbygden även behöver sin bil till mer än att pendla till jobbet med.
Pendling för min egen del utgör kanske 3/4 av min totala körsträcka varje år.

Just bränsleförbrukning tyckte jag att jag var generös, tankade precis en BMW 520d från 2008 som hade dragit 0,60 L/mil, snitt temperatur ungefär -15 grader under körning, givetvis dubbade däck. Förvisso en diesel, men en modern bensinmotor drar ju inte hiskeligt mycket mer. Om man nu tvunget ska ha en sån. Då är det trots allt få som har så "gamla" bilar är min uppfattning, men där kanske jag lurar mig själv.
Jobbpendling utgör såklart inte all körning, men en stor del, och förutom det och andra nödvändiga transporter är det väl bra om bilarna körs mindre.

Pepz
2022-01-07, 16:40
Villaförort utanför Stockholm kan väl knappast kallas landsbygd? Man kan köpa en villa för knappt en tiondel av den summan 5 mil utanför en svensk medelstor stad. Så att bo så nära Stockholm är ett aktivt val man gör.

ja det är ett val man gör
men
Alla mina vänner och hela min familj bor ju här så det är inte busenkelt att välja bort det för att köpa en billig villa i Morotsbro

delta_mats
2022-01-07, 17:38
Just bränsleförbrukning tyckte jag att jag var generös, tankade precis en BMW 520d från 2008 som hade dragit 0,60 L/mil, snitt temperatur ungefär -15 grader under körning, givetvis dubbade däck. Förvisso en diesel, men en modern bensinmotor drar ju inte hiskeligt mycket mer. Om man nu tvunget ska ha en sån. Då är det trots allt få som har så "gamla" bilar är min uppfattning, men där kanske jag lurar mig själv.
Jobbpendling utgör såklart inte all körning, men en stor del, och förutom det och andra nödvändiga transporter är det väl bra om bilarna körs mindre.

En 520d är ju förvisso en stor bil men dom går snålt, speciellt landsvägskörning. Någon halv kallstart här och där och blandad körning så är man nog uppe i 0.75.

Vickan96
2022-01-07, 23:36
En 520d är ju förvisso en stor bil men dom går snålt, speciellt landsvägskörning. Någon halv kallstart här och där och blandad körning så är man nog uppe i 0.75.

Mja alltså jag menade 0,60 blandad körning, räknat vid pumpen.

delta_mats
2022-01-08, 00:05
Mja alltså jag menade 0,60 blandad körning, räknat vid pumpen.

Glöm det!

Vickan96
2022-01-08, 00:14
Glöm det!

Glöm vad? Det är över BMW:s spec, inte särskilt mycket dock. En sån bil kostar väl idag 50-60 kkr för en i gott skick.

yia
2022-01-08, 01:27
Det är rätt lustigt att Miljöpartiets politiska gärning summeras i ett enda stort frontalangrepp på de som bor naturnära. En förnuftig person hade kunnat tro att den som värnar om miljön rimligtvis skulle vilja bo i den och uppmuntra andra till detsamma - men så är det tydligen inte. Istället utgörs "Miljöpartiet-miljön" av allt att döma av rabatter på Södermalm, hipsterns balkonglåda, samt ett par luggslitna planterade träd i artificiell miljö - (De senare har man mer än en gång varit beredda att försvara med sina liv, när någon stackars sågfirma anlitats för att röja i det sjuka grenverket).

Målar det inte en rätt bra bild av hur långt ifrån verkligheten de här personerna befinner sig. Det är ett enda stort medelklassposerande. Den bekväma stadsbons tyckande om sådant man inte förstår eller kan relatera till. Själv har man ingen bil. Varför ska man ha det när tunnelbanan går utanför dörren och man lever sitt liv inom en radie av en mil? Man har också så lite empati att man överhuvudtaget inte kan förstå att det finns andra människor som lever i en annan situation än den egna. Att det inte går någon tunnelbana i Norrlands inland. Att busshållplatsen för vissa ligger 3 kilometer bort och bussen går varannan timme. Men det är ju någon annan som drabbas av den förda politiken och då är det som vanligt okej.

Melker2
2022-01-08, 09:36
Mja alltså jag menade 0,60 blandad körning, räknat vid pumpen.

Jag har också en 520d som är 10 åt yngre än din och din förbrukningssiffra stämmer bara med försiktig långkörning

delta_mats
2022-01-08, 09:37
Glöm vad? Det är över BMW:s spec, inte särskilt mycket dock. En sån bil kostar väl idag 50-60 kkr för en i gott skick.

Jag vet att det är över spec. Samtliga BMW ligger över spec på riktigt, i alla fall de lite äldre bilarna. Jag kör själv en BMW x3 2.0 från 2011 och även den ligger över spec, mina andra två bmw jag haft även dom. Mina kollegors även dom. Om man lägger på 1 deciliter så kommer man närmare sanningen.

Nog off topic nu.

rooz
2022-01-08, 12:50
Glöm det!

Min 535'a snittar 0.68 (xdrive, dubbade däck, automat från 2011).

Agitator
2022-01-08, 19:15
https://i.imgur.com/HT7lgOs.png

För lite protester helt klart.

delta_mats
2022-01-09, 11:56
Min 535'a snittar 0.68 (xdrive, dubbade däck, automat från 2011).

BMW:s sexor är ju riktigt fina. Men 0.68 blandat låter lite väl bra. Är ju strax över vad BMW anger i sin spec och de är ju kända för att visa notoriskt för låg förbrukning där jämfört med verkligheten.
Är det mätt vid pump? Finns ju såklart variabler som kan påverka förbrukningen uppåt och nedåt. Står bilen i varmgarage, eller är det motorvärmare? Hur stor del kör du landsväg och hur lång sträcka? Är 0.68 ett snitt över året eller vid något enstaka tillfälle?

Jag kan med svårigheter komma ner till 0.65l/m landsväg med min X3 2.0d
Då är det med ägg under gaspedalen och max 80 km/h under sommarhalvåret. Som jämförelse säger BMW att min X3:a ska dra 0.53l/m landsväg och det har jag aldrig varit i närheten av.
Och 0.61l/m stadskörning hävdar dom också, helt verklighetsfrånvänt.

Melker2
2022-01-09, 12:10
Stor skillnad på hur man kör, kortkörning, kallstarter, mm.

Min 520d X får jag ner i 0,57 på försiktig långkörning men blir det motorvägsfart ökar det direkt. Kortkörning i stan med köer och rödljus blir något helt annat, typ 0,85. Totalt på 1 år, 1500 mil ligger jag på 0,7.

Det är precis samma som jag hade på min Merca GLC350e. Då gjordes alla kortkörningar på el men den drog 0,9 på motorvägen.

ceejay
2022-01-09, 12:23
Räknat vid pumpen eller går du efter vad bilen säger?

delta_mats
2022-01-09, 12:38
Kollade min förbrukning igår när jag tankade. Färddatorn visade 0.81 men mätt vid pump så var det 0.78. Då toppfyllde jag ändå nästan en liter extra. Det är ändå mer än brukligt men kan förklaras av att jag kört mer stadskörning, gjort några kallstarter och även haft bilen på tomgång mer än vanligt.

Måste vara lite ovanligt att färddatorn visar mer än riktig förbrukning?

Vinter
2022-01-09, 14:49
Måste vara lite ovanligt att färddatorn visar mer än riktig förbrukning?

Det beror nog på vilka värden den mäter. Nu på vintern när många värmer bilen med tomgångskörning kan det bli udda värden. Speciellt om vi har en längre period med kyla.

Om moderna bilar mäter förbrukning vid bränsle injektion eller nåt äldre system med tank sensor + körsträcka. Vem vet. Blir nog aldrig exakt.

Vickan96
2022-01-09, 15:57
BMW:s sexor är ju riktigt fina. Men 0.68 blandat låter lite väl bra. Är ju strax över vad BMW anger i sin spec och de är ju kända för att visa notoriskt för låg förbrukning där jämfört med verkligheten.
Är det mätt vid pump? Finns ju såklart variabler som kan påverka förbrukningen uppåt och nedåt. Står bilen i varmgarage, eller är det motorvärmare? Hur stor del kör du landsväg och hur lång sträcka? Är 0.68 ett snitt över året eller vid något enstaka tillfälle?

Jag kan med svårigheter komma ner till 0.65l/m landsväg med min X3 2.0d
Då är det med ägg under gaspedalen och max 80 km/h under sommarhalvåret. Som jämförelse säger BMW att min X3:a ska dra 0.53l/m landsväg och det har jag aldrig varit i närheten av.
Och 0.61l/m stadskörning hävdar dom också, helt verklighetsfrånvänt.

Vad i allsin dar har de gjort med X3:an? Min 525 TDS från -97 drog 0,65 landsväg, farthållaren på 110km/h enligt bilens hastighetsmätare.

delta_mats
2022-01-09, 19:44
Vad i allsin dar har de gjort med X3:an? Min 525 TDS från -97 drog 0,65 landsväg, farthållaren på 110km/h enligt bilens hastighetsmätare.

Vet ej. Dock är det ju en SUV så de drar ju automatiskt mer vid speciellt landsvägskörning än en vanlig bil, pga högre luftmotstånd. Sen är den ju förvisso konstant 4wd och där drar det också iväg.
Men jämfört med en 5-serie xdrive borde det inte skilja särskilt mycket blandad körning kan man tycka.

rooz
2022-01-09, 20:33
BMW:s sexor är ju riktigt fina. Men 0.68 blandat låter lite väl bra. Är ju strax över vad BMW anger i sin spec och de är ju kända för att visa notoriskt för låg förbrukning där jämfört med verkligheten.
Är det mätt vid pump? Finns ju såklart variabler som kan påverka förbrukningen uppåt och nedåt. Står bilen i varmgarage, eller är det motorvärmare? Hur stor del kör du landsväg och hur lång sträcka? Är 0.68 ett snitt över året eller vid något enstaka tillfälle?

Jag kan med svårigheter komma ner till 0.65l/m landsväg med min X3 2.0d
Då är det med ägg under gaspedalen och max 80 km/h under sommarhalvåret. Som jämförelse säger BMW att min X3:a ska dra 0.53l/m landsväg och det har jag aldrig varit i närheten av.
Och 0.61l/m stadskörning hävdar dom också, helt verklighetsfrånvänt.
Rättning, jag har en 530. Bilen går sällan över 5mil per tur och står nästan alltid med motorvärmare innan avfärd.

Jag ska tanka imorgon och se vars jag hamnar framöver, jag tror också bilen ljuger:d

delta_mats
2022-01-11, 15:03
Rättning, jag har en 530. Bilen går sällan över 5mil per tur och står nästan alltid med motorvärmare innan avfärd.

Jag ska tanka imorgon och se vars jag hamnar framöver, jag tror också bilen ljuger:d

Vad hamnade du på?

rooz
2022-01-11, 15:25
Vad hamnade du på?

0.75L/m (Bilen visar 0.74L/m) Så det är ungefär samma.

Ökad förbrukning beror nog på vem som kört bilen senaste tre veckorna*popcorn*

delta_mats
2022-01-11, 15:58
0.75L/m (Bilen visar 0.74L/m) Så det är ungefär samma.

Ökad förbrukning beror nog på vem som kört bilen senaste tre veckorna*popcorn*

Ändå bra förbrukning!

Magnus N
2022-02-14, 12:04
Är vi bäst i världen idag

"Med måndagens svenska prishöjning på diesel är priset på svensk diesel åtta öre dyrare per liter än vad det på den näst dyraste marknaden, i Hongkong, enligt internetsajten Globalpetrolprices.com."

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/k6P7mL/drivmedelspriserna-slar-rekord-igen

Vinter
2022-02-14, 12:09
Blir najs när man ska försöka få folk att flytta till Norrland och jobba.

delta_mats
2022-02-14, 14:46
Varför har Sverige världens högsta bränslepriser?
Resterande EU-länder ligger ju långt under våra priser. Flertalet länder ligger under 15 kr/l.

ceejay
2022-02-14, 15:22
Varför har Sverige världens högsta bränslepriser?
Resterande EU-länder ligger ju långt under våra priser. Flertalet länder ligger under 15 kr/l.

För att vi ska betala för statens slösande.

Magnus N
2022-02-14, 15:41
Reduktionsplikten gör väl en minst 3-4kr per Liter extra här(vårt extra åtagande utav den)

delta_mats
2022-02-14, 18:26
Reduktionsplikten gör väl en minst 3-4kr per Liter extra här(vårt extra åtagande utav den)

Alla EU-länder har väl reduktionsplilt. Tycker ofta man läser att det är en "myt" att skatten på drivmedel är så hög i Sverige, och att de höga priserna beror på annat. Men konstigt att flertalet länder i Europa har avsevärt lägre priser än vi då.

Magnus N
2022-02-14, 18:38
Alla EU-länder har väl reduktionsplilt. Tycker ofta man läser att det är en "myt" att skatten på drivmedel är så hög i Sverige, och att de höga priserna beror på annat. Men konstigt att flertalet länder i Europa har avsevärt lägre priser än vi då.

Skillnaden är väl att vi lagt oss på 30% medan Europa har 13-14%. Gör en del

"Den 1 januari 2022 höjs reduktionen till 7,8 procent för bensin och till 30,5 procent för diesel."

https://via.tt.se/pressmeddelande/den-1-januari-hojs-reduktionsplikten?publisherId=3236263&releaseId=3313776

delta_mats
2022-02-14, 20:27
Skillnaden är väl att vi lagt oss på 30% medan Europa har 13-14%. Gör en del

"Den 1 januari 2022 höjs reduktionen till 7,8 procent för bensin och till 30,5 procent för diesel."

https://via.tt.se/pressmeddelande/den-1-januari-hojs-reduktionsplikten?publisherId=3236263&releaseId=3313776

Varför frivilligt lägga sig högre än andra?

Magnus N
2022-02-14, 20:28
Varför frivilligt lägga sig högre än andra?

Visa sig bäst i klassen? Vara en förkämpe för miljön?

delta_mats
2022-02-14, 20:29
Visa sig bäst i klassen? Vara en förkämpe för miljön?

Okej så av ren dumhet alltså.

Magnus N
2022-02-14, 20:30
Okej så av ren dumhet alltså.

Precis

Där har du MP/S i sitt esse

Chrillee
2022-02-15, 12:54
Dyr bensin, el och matvaror (kaffet är galet). Snart får man ansöka om bidrag trots att man arbetar heltid.

stridis
2022-02-15, 19:41
Dyr bensin, el och matvaror (kaffet är galet). Snart får man ansöka om bidrag trots att man arbetar heltid.

Jo det är så sossarna vill se sin befolkning, arbetandes i sitt anletes svett samt utan rådighet över sina egna pengar utan beroende av deras bidrag, på deras nåder.

Miljöpartiet vill väl se oss göra det stora klimathoppet.

Uncle Joe
2022-02-15, 19:52
Funderar nästan på att avyttra bilen. Försäkringar, skatter, service, parkering och så 20 kr /l.

yia
2022-02-15, 20:37
Jo det är så sossarna vill se sin befolkning, arbetandes i sitt anletes svett samt utan rådighet över sina egna pengar utan beroende av deras bidrag, på deras nåder.

Miljöpartiet vill väl se oss göra det stora klimathoppet.

Ungefär så. Det finns en anledning till att aldrig kommer att ändra skatterna trots att energipriset gick i taket exempelvis. Däremot kunde man såklart tänka sig ett bidrag. Skillnaden är makt och kontroll. Gör du inte som staten vill så kanske inte staten tänker ge dig tillbaka dina egna pengar.

Castle
2022-02-25, 12:01
Bensin upp 60 öre och diesel 70 öre i spåren av Rysslands invasion av Ukraina, och oljeprisets uppgång därefter.

Bensinen kostar 20:14 kr

Dieseln 22:67 kr

Rekommenderade priser på bemannade stationer.

Helt sjuka kostnader.

Är väl att vänta skenande kostnader för drivmedel och elektricitet. Tur det snart är vår.

Castle
2022-03-02, 12:37
Diesel nu 23:32 och bensin 20:39 🚀 Oljepriset rusar och priset väntas bli betydligt högre framöver dessutom.

Spiffy
2022-03-02, 14:20
Var i Köpenhamn innan idag.
Kollade priset när jag körde in och då var det 12,50. Tänkte att jag tankar när jag kör tillbaka. 1 timme senare när jag skulle tanka var det 13,09 *screwy*

Rikard Jansson
2022-03-02, 15:49
Säkerligen kan ju våra politiker helt enkelt sänka skatten lite för att kompensera upp för påverkan ifrån kriget. :)

stridis
2022-03-02, 16:36
Säkerligen kan ju våra politiker helt enkelt sänka skatten lite för att kompensera upp för påverkan ifrån kriget. :)

Eller så gör de som sossar brukar göra. Höjer skatt och ger tillbaka lite i bidrag.

beckasinen
2022-03-02, 18:25
Skatten (bensin och diesel) kommer sänkas 1 maj med 50 öre, som följd av att det blev oppositionens tilläggsbudet som röstades igenom för 2022.

delta_mats
2022-03-02, 18:31
Skatten (bensin och diesel) kommer sänkas 1 maj med 50 öre, som följd av att det blev oppositionens tilläggsbudet som röstades igenom för 2022.

50 öre är ett skämt. 5 spänn minst borde det vara.

humancentipede
2022-03-02, 22:35
Varför tankade så många idioter idag ? Bensinpriset va 20,19 då .. Aldrig sett nån lång kö till bensinpumpen ..Brukar max va en före mig vid den tiden .., nu va det fem-sex st .. Har jag missat att det ska gå upp i pris eller ngt? kollar aldrig på nyheterna

Magnus N
2022-03-03, 09:17
"Gårdagens prisrekord pulveriserades under torsdagsmorgonen.

Nu kostar en liter bensin 20,94 kronor litern, samtidigt som dieselpriset går upp med en krona till 24,37 kronor litern."

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/EagBxA/bensin-och-diesel-nytt-prisrekord-pa-torsdagen

:cool:

delta_mats
2022-03-03, 09:28
Gött! 25-kronorsgränsen kommer sprängas tidigare än jag trodde.

The_RobRoy
2022-03-03, 10:55
Jösses, dags för Sverige att sänka bensinskatten lite va? Börjar ju bli rätt brutalt att ha en äldre bil som drar typ en liter per mil..

chidde
2022-03-03, 12:27
Diesel nu 23:32 och bensin 20:39 🚀 Oljepriset rusar och priset väntas bli betydligt högre framöver dessutom.

Var i Köpenhamn innan idag.
Kollade priset när jag körde in och då var det 12,50. Tänkte att jag tankar när jag kör tillbaka. 1 timme senare när jag skulle tanka var det 13,09 *screwy*

"Gårdagens prisrekord pulveriserades under torsdagsmorgonen.

Nu kostar en liter bensin 20,94 kronor litern, samtidigt som dieselpriset går upp med en krona till 24,37 kronor litern."

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/EagBxA/bensin-och-diesel-nytt-prisrekord-pa-torsdagen

:cool:

Gött! 25-kronorsgränsen kommer sprängas tidigare än jag trodde.

Första gangen jag ar inne pa den har traden, fick mig att kanna mig lite gammal
Nar jag övningskörde pa min tid kostade typ en liter bensin 8-9 kr per liter :d

Min gamla Honda Civic från -92 drog val ca 0.7-0.8 l/mil skulle jag gissa pa?
Det var tider det

Hur funkar elbilar i Sverige?

delta_mats
2022-03-03, 12:44
Första gangen jag ar inne pa den har traden, fick mig att kanna mig lite gammal
Nar jag övningskörde pa min tid kostade typ en liter bensin 8-9 kr per liter :d

Min gamla Honda Civic från -92 drog val ca 0.7-0.8 l/mil skulle jag gissa pa?
Det var tider det

Hur funkar elbilar i Sverige?

Generellt sett tror jag elbilar fungerar bra. Största problemet är väl priset för att faktiskt köpa en. En liten småbil i enklaste utförandet går väl på 350-400k. Så kör man i dagsläget en äldre bil från premiumsegmentet för halva det priset byter man ned sig rejält både vad gäller komfort men även utrymme.

Dreas
2022-03-03, 13:24
Hur funkar elbilar i Sverige?Min Zoe är en dröm. Bor i Skåne - 3-7 mil till det mesta. Bilen går 20-30 mil på el beroende på väder, vind och blyfot.

Får man bara till billig el, solceller och kanske ett batteri, så blir affären väldigt förmånlig.

Har en Dieselbil också - Den tar vi när vi ska längre sträckor. Just nu står den och skulle behöva tankas men väntar nog ut det lite till och låter Zoen ta så mycket det går.

ceejay
2022-03-03, 14:18
Har nog sparat 35k bara på bränsle senaste året genom att köra en elbil.

M|cke
2022-03-03, 17:00
Ja det är inte så att man gråter när man tankar upp bilen hemma till ett pris av 1,34kr/kwh och den snittar på 2kw/milen....

Nästan så man skulle roa sig med att köra cirklar runt dom som står på macken och tankar. :D

Men det fungerar fint, har en ID.4 GTX. Brukar få ut runt 25-30 mil vintertid på en 80% laddning. Täcker dom flesta resorna vi gör.

delta_mats
2022-03-03, 17:58
Kan ni ladda era elbilar i en vanlig motorvärmarstolpe?
På jobbet har jag tillgång till det, och vore ju smidigt att kunna nyttja det ifall man skaffar elbil någon gång.

M|cke
2022-03-03, 18:04
En vanlig stolpe för motorvärmare är inte gjord för att ta ström ifrån under en längre period.
Samt man får inte ut så mycket effekt ur dem. Typ på en 10A säkring får man ut 2,3kwh. Lite beroende på bil så är det ca 1-1.5mil/tim du får laddat.

En 16A vilket är ovanligt kan ge 3.7kwh.

delta_mats
2022-03-03, 18:56
En vanlig stolpe för motorvärmare är inte gjord för att ta ström ifrån under en längre period.
Samt man får inte ut så mycket effekt ur dem. Typ på en 10A säkring får man ut 2,3kwh. Lite beroende på bil så är det ca 1-1.5mil/tim du får laddat.

En 16A vilket är ovanligt kan ge 3.7kwh.


Vi står i 10-20h med motor&kupevärmare på jobbet under vinterhalvåret. Så de stolparna går varma så att säga, de går oavbrutet.

M|cke
2022-03-03, 20:37
Som sagt du får förmodligen ut 2,3kwh mao ca 1-1,5mil/tim lite beroende på laddare du köper för schuko kontakt (vanligt jordat uttag).
Om det räcker för dig och du får ladda gratis så är det kanske värt det för vanliga arbetspendlingen.

Fredszky
2022-03-03, 21:02
Solceller + elbil är häftigt.

Räknade snabbt igår att för 15-20 tkr solpanelspaket kan man ladda mer än 3 mil om dagen en vanligt solig dag. Det är mer än vad jag kör i snitt (<1000 mil/året). Så säg att jag kan köra helt offgrid/på solpaneler/"gratis" halva året eftersom det blir lite mörkt ena halvan av året.

Bonus att man inte blir lika beroende av att elnätet funkar i detta u-land heller.

Har inte tagit steget från att byta ut min törstiga SUV (minst 1.5L/mil) mot en Tesla än, tänkte vänta tills 4680-batterierna kommer från Berlin, men med det ökade bensinpriset börjar man längta ännu mer.

delta_mats
2022-03-03, 21:10
Solceller + elbil är häftigt.

Räknade snabbt igår att för 15-20 tkr solpanelspaket kan man ladda mer än 3 mil om dagen en vanligt solig dag. Det är mer än vad jag kör i snitt (<1000 mil/året). Så säg att jag kan köra helt offgrid/på solpaneler/"gratis" halva året eftersom det blir lite mörkt ena halvan av året.

Bonus att man inte blir lika beroende av att elnätet funkar i detta u-land heller.

Har inte tagit steget från att byta ut min törstiga SUV (minst 1.5L/mil) mot en Tesla än, tänkte vänta tills 4680-batterierna kommer från Berlin, men med det ökade bensinpriset börjar man längta ännu mer.

Problemet är att tidpunkten när man oftast laddar upp batteriet ordentligt är på natten, då solceller har låg effekt.
Arbetar man hemifrån så är det ju lugnt.

Dreas
2022-03-03, 22:44
Problemet är att tidpunkten när man oftast laddar upp batteriet ordentligt är på natten, då solceller har låg effekt.
Arbetar man hemifrån så är det ju lugnt.Du tjänar i dagsläget mer på att sälja elen dagtid och ladda på natten. Dyrast idag var 423 öre kWh…
Heja Skåne!

chidde
2022-03-04, 00:09
Skulle inte förvåna mig om man faktiskt far möjlighet att ladda sin bil pa jobbet som forman i framtiden, typ om 2-3 ar. Vissa idag har ju redan gratis parkering som forman sa varför inte erbjuda hela koret egentligen?

rooz
2022-03-04, 05:34
Skulle inte förvåna mig om man faktiskt far möjlighet att ladda sin bil pa jobbet som forman i framtiden, typ om 2-3 ar. Vissa idag har ju redan gratis parkering som forman sa varför inte erbjuda hela koret egentligen?

Inte jätteovanligt i Sverige att arbetsplatser har parkering med laddmöjligheter idag. Men lär inte räknas som en förmån.

ceejay
2022-03-04, 05:44
Har gratis parkering + laddstolpe som kostar litegrann där jag jobbar.

Melker2
2022-03-04, 07:32
Inte jätteovanligt i Sverige att arbetsplatser har parkering med laddmöjligheter idag. Men lär inte räknas som en förmån.

Tror du verkligen Skatteverket släpper det utan skattepliktigt förmånsvärde?

r1kkie
2022-03-04, 08:39
Tror du verkligen Skatteverket släpper det utan skattepliktigt förmånsvärde?

Med tanke på att skattmasen ville förmpnsbeskatta gratis mat som brandmännen som kämpad mot de stora skogsbränderna skulle förmpnsbeskattas lär dem inte släppa det. Komme nog snart.

delta_mats
2022-03-04, 09:20
Du tjänar i dagsläget mer på att sälja elen dagtid och ladda på natten. Dyrast idag var 423 öre kWh…
Heja Skåne!

Jo men då ska man ha möjlighet att sälja den också. Är väl lite krångligare.

Melker2
2022-03-04, 09:33
Jo men då ska man ha möjlighet att sälja den också. Är väl lite krångligare.

Enkelt, bara teckna mikroproduktionsavtal med din elleverantör så får du betalt för överskottet.

Magnus N
2022-03-04, 09:52
Ny dag nytt rekord :)

"Gårdagens rekord är slaget igen.

Nu kostar en liter bensin över 21 kronor, en ökning med 45 öre.

Dieselpriset höjs samtidigt med 40 öre"

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/wOLbOA/bensinpriset-over-21-kronor-nytt-rekord

Raschmus
2022-03-04, 10:26
1,47 upp på måndag

stridis
2022-03-04, 10:33
Så när demonstrerar vi?

Eller suckar ni liknöjt åt priserna? Är ni mesar hela högen?

dmoller
2022-03-04, 11:02
är man med i leken får man leken tåla. ingen som tvingar en att köpa bensin?

Melker2
2022-03-04, 11:28
är man med i leken får man leken tåla. ingen som tvingar en att köpa bensin?

Har du hört talas om att människor kan bo på ett ställe, jobba på ett annat och inte ha tillgång till tunnelbana?

Det är också så att åkrarna inte längre brukas med redskap dragna av oxar…

G.W
2022-03-04, 11:32
Har du hört talas om att människor kan bo på ett ställe, jobba på ett annat och inte ha tillgång till tunnelbana?

Det är också så att åkrarna inte längre brukas med redskap dragna av oxar…

Man kan ta bussen och cykel också. Bara att gilla läget eller så flytta så man åtminstone kommer åt pendeltåget.

Mental
2022-03-04, 11:33
Så när demonstrerar vi?

Eller suckar ni liknöjt åt priserna? Är ni mesar hela högen?

Det är väl bara att demonstrera mot Ukraina, om de bara kapitulerar någon gång så kan vi sluta med ryssbojkott och oljepriserna kommer lugna ned sig igen.

Castle
2022-03-04, 11:36
är man med i leken får man leken tåla. ingen som tvingar en att köpa bensin?

Kan man ju tycka. Men då kan man ju säga det om en massa saker. Blir inte riktigt seriöst. En stor del av befolkningen har inget rimligt alternativ till en fossildriven bil. Vi vill väl ändå vara ett land där befolkningen kan ha en dräglig levnadsstandard? Få kan väl tycka att det är positivt i ett samhälle att människor blir relativt fattigare. Eller är det positivt att mer och mer bli ett u-land?

Finns det något område i Sverige som går åt rätt håll?

stridis
2022-03-04, 11:47
Det är väl bara att demonstrera mot Ukraina, om de bara kapitulerar någon gång så kan vi sluta med ryssbojkott och oljepriserna kommer lugna ned sig igen.

Nå nu är ju inte Mp i regeringen längre men en Ukraina-demo hjälper inte mot skatter.

Magnus N
2022-03-04, 12:41
Så när demonstrerar vi?

Eller suckar ni liknöjt åt priserna? Är ni mesar hela högen?

Varför drar du inte igång något? Du kommenterar alltid när folk ska demonstrera, så var proaktiv och sätt igång?

Melker2
2022-03-04, 13:19
Man kan ta bussen och cykel också. Bara att gilla läget eller så flytta så man åtminstone kommer åt pendeltåget.

Pendeltåg, är det sådant som finns nere i storstan?

Tänker du att man ska cykla 8 mil och sedan slänga sig på malmbanan i farten?

stridis
2022-03-04, 18:46
Varför drar du inte igång något? Du kommenterar alltid när folk ska demonstrera, så var proaktiv och sätt igång?

GKqhHhLNA7o

r3mpuh
2022-03-04, 18:51
Har du hört talas om att människor kan bo på ett ställe, jobba på ett annat och inte ha tillgång till tunnelbana?Dags för att sätta milersättningen till att skala progressivt med bensinpriset? *jorgen*

Respektive att ta bort milersättningen helt för eldrivna fordon.
☝🏻🧐

Brofessorn
2022-03-04, 18:52
Pendeltåg, är det sådant som finns nere i storstan?

Tänker du att man ska cykla 8 mil och sedan slänga sig på malmbanan i farten?

Ingen tvingar dig att vara antisocial och bo på landet.

stridis
2022-03-04, 19:02
Ingen tvingar dig att vara antisocial och bo på landet.

Du kan inte utgå ifrån att alla gillar att leva ihop med apflocken.

Brofessorn
2022-03-04, 19:14
Du kan inte utgå ifrån att alla gillar att leva ihop med apflocken.

Sorry, men det här just sånt här vi vill bestraffa. Du kommer vänja dig med dem till slut.

Melker2
2022-03-04, 19:28
Sorry, men det här just sånt här vi vill bestraffa. Du kommer vänja dig med dem till slut.

Nja, just sådana där man vill slippa…

M|cke
2022-03-04, 20:14
Dags för att sätta milersättningen till att skala progressivt med bensinpriset? *jorgen*

Respektive att ta bort milersättningen helt för eldrivna fordon.
☝🏻🧐

Varför skall vi som hänger med i framtidsutvecklingen bli drabbade utav bakåtsträvare?

Snarare ta bort milersättningen på fossildrivna fordon :naughty:

*popcorn*

Brofessorn
2022-03-05, 10:29
Tror en rimlig kompromiss hade varit om alla medborgare med körkort fick en sprillans ny elbil. Win-win, vi räddar miljön, folk sparar pengar och det kan gynna en inrikes elbilindustri. Polestars nya roadster-modell ser fet ut, hade kunnat rösta på MP för den.

Magnus N
2022-03-07, 09:23
"Diesel- och bensinpriserna rusar till nya rekordnivåer. På måndagsmorgonen ökade priserna med 70 respektive 65 öre.

Dagens höjning gör att en liter bensin nu kostar 22,04 medan dieseln kostar 25,47 kronor litern."

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/k6Gj5Q/nytt-branslerekord-over-25-kronor-litern

:cool:

Snobbe
2022-03-07, 09:36
fyfan det börjar bli saftigt.

Ladugårdsdörr
2022-03-07, 09:43
Skulle det inte bli bondeuppror när dieseln passerade 20:-?

ceejay
2022-03-07, 09:43
Sverige kommer att gå under om detta fortsätter.

Chrillee
2022-03-07, 09:51
Att tanka är snart ett privilegium förbehållet överklassen.

stridis
2022-03-07, 09:54
Att tanka är snart ett privilegium förbehållet överklassen.

Bönderna då? All varutransport?

delta_mats
2022-03-07, 10:01
Bönderna då? All varutransport?

Är väl bara att importera all mat istället. De skeppas hit på fartyg drivet med bunkerolja, miljövänligt och bra!

Snubben
2022-03-07, 10:03
Hmm. Och här sitter man och ska boka lastbil för att flytta från östra till västra sidan sidan av Sverige.

Kommer juh bli billigt.

Kul.

Och så var planen att bygga nytt men timmerpreiset vill juh också vara med i leken.

#FML

Chrillee
2022-03-07, 12:55
Bönderna då? All varutransport?

Ja, det kan ju inte vara särskilt lönsamt nu för dem, eller åkerier för den delen heller.

Agitator
2022-03-07, 13:01
Merparten av vettiga "bönder" har ju kontakter och kör grön diesel. Frågan är om det kommer bli mer skygglappar på nu ute i landet och ingen kommer leta grön diesel.

Wain
2022-03-07, 15:07
Ja, det kan ju inte vara särskilt lönsamt nu för dem, eller åkerier för den delen heller.

Jo, bra avsättningspriser nu. Inte så bra för de som är sent ute med att köpa gödsel. Extra viktigt att ha koll på markkarteringen och att lägga ut nollrutor.

mini
2022-03-07, 15:21
Vi ska sälja en törstig dieselbil. Någon intresserad? :)

Fredszky
2022-03-07, 15:38
Nyregistrerade personbilar per drivmedel december 2021

-------------- Antal ---------- %

El ---------- 10044 ---------- 36,4%
Laddhybrid - 6702 ---------- 24,3%
Bensin ------ 5767 ---------- 20,9%
Diesel ------- 3146 ---------- 11,4%
Elhybrid ----- 1668 ---------- 6,0%
Etanol ------- 151 ------------ 0,5%
Gas ---------- 127 ------------ 0,5%

Totalt -------- 27605 --------- 100,0%

Intressant statistik från bilsweden.
El är inne, fossilt är ute.

Med det skenande bensin/dieselpriset kommer elbilar förmodligen fortsätta ännu starkare framåt, ovanpå det redan snabba "naturliga" skiftet.

fabiansthlm
2022-03-07, 21:27
Borde inte törstiga bilar med V8 gå ner i pris nu eller med tiden?

Jag är sugen att köpa men enbart om priserna kryper ner.

rooz
2022-03-08, 06:07
Borde inte törstiga bilar med V8 gå ner i pris nu eller med tiden?

Jag är sugen att köpa men enbart om priserna kryper ner.

Entusiaster är nog inte den gruppen som kommer sälja av sina fordon först. Och har du råd med inköpet av en sån bil till vardags så dör du nog inte av bensinpriset.

Magnus N
2022-03-08, 09:06
"Det kostar mer och mer att fylla tanken.

På tisdagen höjs priserna ytterligare.

Nu kostar en liter bensin 22,99 kronor och dieseln 26,82."

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/8Qo4p1/dieselpriset-idag-nytt-rekord-for-bensin-och-diesel

Nu går det undan :cool:

Mental
2022-03-08, 09:18
20/12 2021 låg ett fat råolja på 68,23$, idag ligger det på 121,01$
Det kommer bli sjukt dyrt ett tag nu. Även med ev skattelättnad.

Mental
2022-03-08, 09:26
20/12 2021 låg ett fat råolja på 68,23$, idag ligger det på 121,01$
Det kommer bli sjukt dyrt ett tag nu. Även med ev skattelättnad.

Nordsjöoljan ligger på $127 per fat nu, grattis Norge!

De ledande drivmedelsbolagen höjer på tisdagen bensinpriset med 95 öre till 22:99 kronor litern medan dieseln över en natt blir ytterligare 1:50 kronor dyrare och kostar efter höjningen 26:97, enligt de rekommenderade priserna på bemannande stationer.


Starköl på systembolaget nu billigare än Bensin! :D

Three Hearts
Premium Lager
21:80/L

https://product-cdn.systembolaget.se/productimages/522612/522612_400.png

fabiansthlm
2022-03-08, 09:29
Skatt på skatt (moms) gör det mesta kostsamt.
Valuta och inflation påverkar så klart också.

Frågan som redan ställts är varför t.ex. Danmark har ett lägre priser än Sverige...

https://i.imgur.com/g6jZ6bJ.png

Magnus N
2022-03-08, 09:30
Reduktionsplikten är e stor bov för vårat pris

Mantus
2022-03-08, 09:44
Skatt på skatt (moms) gör det mesta kostsamt.
Valuta och inflation påverkar så klart också.

Frågan som redan ställts är varför t.ex. Danmark har ett lägre priser än Sverige...

https://i.imgur.com/g6jZ6bJ.png

Ska semestra på en ort vid gränsen till Norge om en månad. Funderar på att åka över till Norge och tanka diesel där istället då priset verkar ligga några kronor per liter under svenskt pris. Trots svag krona kommer det nog löna sig att tanka där om trenden håller i sig.

Mental
2022-03-08, 09:44
Skatt på skatt (moms) gör det mesta kostsamt.
Valuta och inflation påverkar så klart också.

Frågan som redan ställts är varför t.ex. Danmark har ett lägre priser än Sverige...

https://i.imgur.com/g6jZ6bJ.png

Fast, jag kollade cirkle K's priser i Danmark

BRÆNDSTOFPRISER
Miles 95

15,29 kr.
Miles Plus 95

15,99 kr.
Diesel
miles Diesel B7
14,49 kr.
Miles Plus Diesel
15,19 kr.


Det då i Danska kronor, omräknat till svenska.
15,29 Danish Krone equals 23,43 Swedish Krona (Forex växelkurs, går säkert att hitta billigare.) Så ju dyrare oljan blir, ju mindre skillnad gör reduktionsplikten.

Pudzianovski
2022-03-08, 11:46
Nån som har bättre koll än jag...Vad kommer att hända med oljepriset när hela fordonsindustrin producerar elbilar?

Mental
2022-03-08, 12:03
Nån som har bättre koll än jag...Vad kommer att hända med oljepriset när hela fordonsindustrin producerar elbilar?

Det är långt borta, men, gissningsvis kommer priset gå ned om efterfrågan minskar.

Dock behöver fartyg och flyg bränsle, uppvärmning och elproduktion kan genomföras med olja. Och den petrokemiska industrin tillverkar massor av olika kemikalier och lösningsmedel från olja. Och plast/polymer i industrin baseras mycket på olja.

Snubben
2022-03-08, 12:14
Nyregistrerade personbilar per drivmedel december 2021

-------------- Antal ---------- %

El ---------- 10044 ---------- 36,4%
Laddhybrid - 6702 ---------- 24,3%
Bensin ------ 5767 ---------- 20,9%
Diesel ------- 3146 ---------- 11,4%
Elhybrid ----- 1668 ---------- 6,0%
Etanol ------- 151 ------------ 0,5%
Gas ---------- 127 ------------ 0,5%

Totalt -------- 27605 --------- 100,0%

Intressant statistik från bilsweden.
El är inne, fossilt är ute.

Med det skenande bensin/dieselpriset kommer elbilar förmodligen fortsätta ännu starkare framåt, ovanpå det redan snabba "naturliga" skiftet.

Det förutsätter att elen är billig.

Magnus N
2022-03-08, 12:32
Spottpris på 733 öre/kwh i morse. Så billig är inte elen :p Gick såklart ner sedan igen men topparna är höga.

Fredszky
2022-03-08, 12:46
Det förutsätter att elen är billig.

Spottpris på 733 öre/kwh i morse. Så billig är inte elen :p Gick såklart ner sedan igen men topparna är höga.

Billigare än vad? Bensin eller diesel?
- Många gånger billigare.

Om bensinpriset kommer ner under 5 kr/L så förstår jag resonemanget, men så är det ju inte i dagsläget.

Dreas
2022-03-08, 13:00
Med tanke på att man kan ladda nattetid i zon 4 för 50-100 öre beroende på hur marknaden ser ut så blir det ekonomiskt försvarbart med elbil. Än iaf.

delta_mats
2022-03-08, 14:20
Elen kommer förmodligen gå upp ordentligt mycket mer än den redan gjort. Blir inte förvånad om toppar på 10kr kWh inom närmaste året. Det kommer bli kaos.

Agitator
2022-03-08, 19:31
Då möts vi alla på galgbacken hoppas jag och återinför våra gamla rutiner med bödlar och drar ut politikerna one by one från riksdagen.

Vinter
2022-03-08, 23:38
Då möts vi alla på galgbacken hoppas jag och återinför våra gamla rutiner med bödlar och drar ut politikerna one by one från riksdagen.

Om nu regeringen ser bränslepriset som bara en inkomstkälla. Så finns ju risken att elpriset går upp när folk byter. Det skulle ju förklara varför diesel är så mycket mer beskattad i Sverige jämfört med Danmark. Diesel bilar är mer populära här.

Men visst, elpriset kommer att gå upp. Vi är många år från att lösa elnät problemen och bygga ut kapacitet. Alla ledningar i Södra Sverige är uppbyggda efter var kärnkraften fanns.

Fredszky
2022-03-08, 23:59
Om nu regeringen ser bränslepriset som bara en inkomstkälla. Så finns ju risken att elpriset går upp när folk byter. Det skulle ju förklara varför diesel är så mycket mer beskattad i Sverige jämfört med Danmark. Diesel bilar är mer populära här.

Men visst, elpriset kommer att gå upp. Vi är många år från att lösa elnät problemen och bygga ut kapacitet. Alla ledningar i Södra Sverige är uppbyggda efter var kärnkraften fanns.

När bensinkassakon sinar börjar staten beskatta el istället för att täcka upp inkomstbortfallet.

Exempelvis:
Bensinskatt blir elnät-/driftsskatt
CO2-skatt blir kilometerskatt
En ny battermiljöskatt för elbilar
etc...

Ladugårdsdörr
2022-03-09, 08:19
Då möts vi alla på galgbacken hoppas jag och återinför våra gamla rutiner med bödlar och drar ut politikerna one by one från riksdagen.

Högst relevant. Politiker kan omöjligt påstå att de "visste inte" och hävda sig vara otillräkneliga. Alla stora politiska beslut, där en liten högljudd men kvävd minoritet påtalade galenskapen, är tagna med onda avsikter och bör därför belönas med bilan.

Magnus N
2022-03-09, 09:06
Dagens höjning :)

"Dieseln kostar nu över 28 kronor per liter.

Efter att ha stigit 1,5 kronor i går – ökar priset med ytterligare 1,25 på onsdagen.

Även bensinpriset stiger till över 23 kronor."

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/JxgjEb/nya-branslerekord-dieseln-over-28-kronor

Castle
2022-03-09, 09:35
Långt över 30 kr innan veckan är slut? Undrar var det tar stopp?

ceejay
2022-03-09, 09:51
Helt galet.

stridis
2022-03-09, 10:02
Tycker ni moderaternas förslag är för mesigt?
Namninsamling för slopad skatt på drivmedel. https://www.skrivunder.com/slop_skatten_pa_drivmedel_nu