handdator

Visa fullständig version : Äter jag verkligen för lite?


Musique
2019-05-09, 20:05
Mer erfarna inom styrketräning än jag har sagt att jag äter för lite, trots att jag aldrig går hungrig eller direkt orkeslös. Träningsresultaten har dock varit frånvarande ett par månader och jag börjar fundera på om kosten är flaskhalsen. Vill bygga lite massa på min muskelbefriade kropp. Har blivit lite för smal på det senaste.

Jag brukar inleda mina träningspass med 40-50 minuter cykel, som enligt min pulsklocka förbränner ca 5-600 kalorier. Är en gammal cyklist så det är meditation för mig att trampa lite varje dag. Efter det styrketränar jag ett halvkroppspass i ungefär 45-60 minuter. Trampar på cykeln varje dag men styrketränar bara varannan. Jag väger kring 77 kilo och är 190 cm lång. Har ett stillasittande jobb, som jag cykelpendlar till 20 minuter enkel resa.

Såhär brukar min dag se ut kostmässigt.

Lunch
Pytt i panna på 4-5 potatisar, ett par deciliter kokta bönor, säkert 200 gram brysselkål eller andra grönsaker och två deciliter kvarg eller keso. Det är en stor portion.

Mellanmål
En rågkus med ett kokt ägg och skivat kycklingpålägg. Äter två deciliter kvarg eller keso och böngroddar på mackan också. Någon morot eller frukt.

Träning

Middag
Gröt kokt på 2,5-3 dl havregryn, en proteinshake och en rågkus. Äter en stor skål blandade grönsaker, typ blomkål, sallad etc, till gröten Någon morot eller frukt här med. Här ser jag verkligen till att äta mig mätt.

Dricker kaffe med mjölk och vatten under dagen.

Jag är verkligen mätt efter mina måltider. Brukar inte räkna kalorier utan försöker äta bra mat efter mättnad. Frukost är jag aldrig hungrig till, utan har ett lätt illamående på morgonen. Äter inte smör eller så på mina mackor. Kanske är lite för fettsnål kost?

Hör gärna lite tankar om hur min dag ser ut. Det är skrämmande lite variation i min kost. Äter fet fisk på helgerna ibland, men inga större skillnader egentligen. D-vitamin och omega-3 petar jag i mig dagligen.

baggard
2019-05-09, 20:19
Du äter ju knappt något alls? Och när du väl äter en stor portion som i lunchen så gör du det med massa lågkalori livsmedel..

Om man räknar generöst och säger att du får i dig 500kcal per måltid så blir det 1500kcal, ingenting! Du är en vuxen man på 190cm som cyklar 40 minuter varje dag + styrketräning??

Jag äter mer än dubbelt så mycket på 180cm och likvärdig vikt, men alla är olika såklart men faktumet kvarstår att ja du borde äta mer.

Xtreme-G
2019-05-09, 20:34
Det låter som utmärkt deffkost.

Bandid0
2019-05-09, 20:36
Det där är minimalt med mat.

Musique
2019-05-09, 21:00
Du äter ju knappt något alls? Och när du väl äter en stor portion som i lunchen så gör du det med massa lågkalori livsmedel..

Om man räknar generöst och säger att du får i dig 500kcal per måltid så blir det 1500kcal, ingenting! Du är en vuxen man på 190cm som cyklar 40 minuter varje dag + styrketräning??

Jag äter mer än dubbelt så mycket på 180cm och likvärdig vikt, men alla är olika såklart men faktumet kvarstår att ja du borde äta mer.

Det låter som utmärkt deffkost.

Det där är minimalt med mat.

Är det verkligen så lite? Både lunchen och middagen är ju rejäla portioner. Känns som jag aldrig är hungrig mellan måltiderna, utan snarare lite för mätt ibland.

Jag kanske underskattar matintaget, har förstått att de flesta gör det. Men jag har verkligen försökt tänka på allt jag äter och var strikt med att jag verkligen inte skulle äta mer eller mindre under ett par dagar. Men ibland på kvällarna efter middagen är jag hungrig, så jag äter en skål kvarg eller en macka med kycklingpålägg.

baggard
2019-05-09, 22:07
Är det verkligen så lite? Både lunchen och middagen är ju rejäla portioner. Känns som jag aldrig är hungrig mellan måltiderna, utan snarare lite för mätt ibland.

Jag kanske underskattar matintaget, har förstått att de flesta gör det. Men jag har verkligen försökt tänka på allt jag äter och var strikt med att jag verkligen inte skulle äta mer eller mindre under ett par dagar. Men ibland på kvällarna efter middagen är jag hungrig, så jag äter en skål kvarg eller en macka med kycklingpålägg.

Ja det är lite mat. Huruvida du känner dig mätt eller inte är totalt irrelevant.

sumialic
2019-05-09, 22:59
Ja, alltså det där ser sjukt lite ut. Problemet är i första hand inte mängden du äter, utan kaloriinnehållet på det du äter. Det är bra att äta nyttigt. Jag trycker själv närmare ett kilo grönsaker varje dag, men man får ju även vara beredd på att äta en jävla massa annat till det. För min del ofta en stor skål musli, 5 - 10 mackor med makrill, ägg eller hummus, 250g pasta (som är mer än fyra gånger så energirikt än vad potatis är) och runt ett halvt kilo kyckling.

Nu kanske jag har lite mer muskler som ökar förbränningen, men jag väger inte mer än 6 kilo mer och jag är stillasittande konstant. Jag jobbar hemifrån.

Vill du få kontroll på kosten och vikten så är min rekommendation att du börjar räkna kalorierna.

TheDoctor
2019-05-10, 04:48
Mättnadskänslan är rätt irrelevant huruvida hur många kalorier man får i sig. 100g majonnäs är ca 15x mer kcal än 100g brysselkål. Gissa vad som fyller din mage mest?

Nelli
2019-05-10, 07:33
Mer erfarna inom styrketräning än jag har sagt att jag äter för lite, trots att jag aldrig går hungrig eller direkt orkeslös. Träningsresultaten har dock varit frånvarande ett par månader och jag börjar fundera på om kosten är flaskhalsen. Vill bygga lite massa på min muskelbefriade kropp. Har blivit lite för smal på det senaste.

Jag brukar inleda mina träningspass med 40-50 minuter cykel, som enligt min pulsklocka förbränner ca 5-600 kalorier. Är en gammal cyklist så det är meditation för mig att trampa lite varje dag. Efter det styrketränar jag ett halvkroppspass i ungefär 45-60 minuter. Trampar på cykeln varje dag men styrketränar bara varannan. Jag väger kring 77 kilo och är 190 cm lång. Har ett stillasittande jobb, som jag cykelpendlar till 20 minuter enkel resa.

Såhär brukar min dag se ut kostmässigt.

Lunch
Pytt i panna på 4-5 potatisar, ett par deciliter kokta bönor, säkert 200 gram brysselkål eller andra grönsaker och två deciliter kvarg eller keso. Det är en stor portion.

Mellanmål
En rågkus med ett kokt ägg och skivat kycklingpålägg. Äter två deciliter kvarg eller keso och böngroddar på mackan också. Någon morot eller frukt.

Träning

Middag
Gröt kokt på 2,5-3 dl havregryn, en proteinshake och en rågkus. Äter en stor skål blandade grönsaker, typ blomkål, sallad etc, till gröten Någon morot eller frukt här med. Här ser jag verkligen till att äta mig mätt.

Dricker kaffe med mjölk och vatten under dagen.

Jag är verkligen mätt efter mina måltider. Brukar inte räkna kalorier utan försöker äta bra mat efter mättnad. Frukost är jag aldrig hungrig till, utan har ett lätt illamående på morgonen. Äter inte smör eller så på mina mackor. Kanske är lite för fettsnål kost?

Hör gärna lite tankar om hur min dag ser ut. Det är skrämmande lite variation i min kost. Äter fet fisk på helgerna ibland, men inga större skillnader egentligen. D-vitamin och omega-3 petar jag i mig dagligen.

Går du ner i vikt äter du för lite.
Svårt att avgöra kcal när du inte väger maten. Mjölk i kaffet kan ge en del och är det fullfet och latte så blir det en del fett med.
Vill du gå upp i vikt behöver du äta mer, ett mellanmål till med lite mer fett och protein kanske. Eller dra ner på Cyklingen (för mycket konditionsträning är inte direkt bra för muskelbygge om det är det du vill)
Om du är orolig för vitamin värden kan man testa det. Jag är likadan och har gjort en full blod analys för att kolla. Sök på verlabs.
Annars är det som theDoctor säger inte relevant med mättnadskänsla för de flesta.

geoff
2019-05-10, 09:43
Förstår verkligen att du inte går UPP i vikt, men förstår även att du känner dig mätt.. jag menar "4-5 potatisar" och "3dl havregryn" är ganska (för) mättande om du vill gå upp i vikt. Dessutom rör du ju dig väldigt mycket.. du och jag är rätt jämförbara i kroppen (jag 187cm, 79kg) och så här ser det ut för mig när jag sakta (0,5kg per månad) försöker öka i vikt:

Frukost: 1-2 mackor och 1dl proteinpulver
Lunch: Äter mig ordentligt mätt på relativt kaloritätmat med mycket protein
--Ev. träning innan middagen--
Proteinulver 1-1.5dl
Middag: Försöker trycka i mig (i princip) så mycket jag bara orkar (skulle helst dela upp det och äta kvällsmål också, men då sover jag dåligt)

Och då tränar jag endast 2-3 styrkepass i veckan, INGEN konditionsträning och har ett helt stillasittande jobb!

Bossebäver
2019-05-10, 10:26
Mättnadskänslan är rätt irrelevant huruvida hur många kalorier man får i sig. 100g majonnäs är ca 15x mer kcal än 100g brysselkål. Gissa vad som fyller din mage mest?

Majonäs, garanterat. Kroppen känner av kalorier också, speciellt på längre tidshorisonter.

Musique
2019-05-10, 11:52
Ja, alltså det där ser sjukt lite ut. Problemet är i första hand inte mängden du äter, utan kaloriinnehållet på det du äter. Det är bra att äta nyttigt. Jag trycker själv närmare ett kilo grönsaker varje dag, men man får ju även vara beredd på att äta en jävla massa annat till det. För min del ofta en stor skål musli, 5 - 10 mackor med makrill, ägg eller hummus, 250g pasta (som är mer än fyra gånger så energirikt än vad potatis är) och runt ett halvt kilo kyckling.

Nu kanske jag har lite mer muskler som ökar förbränningen, men jag väger inte mer än 6 kilo mer och jag är stillasittande konstant. Jag jobbar hemifrån.

Vill du få kontroll på kosten och vikten så är min rekommendation att du börjar räkna kalorierna.

Förstår verkligen att du inte går UPP i vikt, men förstår även att du känner dig mätt.. jag menar "4-5 potatisar" och "3dl havregryn" är ganska (för) mättande om du vill gå upp i vikt. Dessutom rör du ju dig väldigt mycket.. du och jag är rätt jämförbara i kroppen (jag 187cm, 79kg) och så här ser det ut för mig när jag sakta (0,5kg per månad) försöker öka i vikt:

Frukost: 1-2 mackor och 1dl proteinpulver
Lunch: Äter mig ordentligt mätt på relativt kaloritätmat med mycket protein
--Ev. träning innan middagen--
Proteinulver 1-1.5dl
Middag: Försöker trycka i mig (i princip) så mycket jag bara orkar (skulle helst dela upp det och äta kvällsmål också, men då sover jag dåligt)

Och då tränar jag endast 2-3 styrkepass i veckan, INGEN konditionsträning och har ett helt stillasittande jobb!

Jag slog ihop allt jag åt i ett kostregistreringsprogram. Hamnade på ungefär 2300 kcal. Då har jag dock inte räknat med kaffemjölken, som är lättmjölk, men var noga med att få med varenda liten bit gul lök i pytten och och morötter / övriga snack under dagen. En felmarginal på 10% är det säkert dock.

Det låter lite, utifrån vad andra äter. Men kan inte hjälpa att tycka att jag äter väldigt mycket mat. Äter jag för nyttigt?

Jag tänker i viss utsträckning att jag inte gör av med så mycket energi, eftersom jag ju inte särskilt aktiv förutom träningen.

Xtreme-G
2019-05-10, 12:13
Det är lite farligt att tänka i termer av nyttigt eller onyttigt. Du äter mat som mättar väldigt bra per kalori helt enkelt.

olle lindblad
2019-05-10, 12:17
Du har ju redan svaret när du skriver att du börjat bli för smal. Jag skulle i ditt ställe börja med att lägga mig på cirka 3000 kcal en månad för att sedan utvärdera.

sumialic
2019-05-10, 12:24
Jag slog ihop allt jag åt i ett kostregistreringsprogram. Hamnade på ungefär 2300 kcal. Då har jag dock inte räknat med kaffemjölken, som är lättmjölk, men var noga med att få med varenda liten bit gul lök i pytten och och morötter / övriga snack under dagen. En felmarginal på 10% är det säkert dock.

Det låter lite, utifrån vad andra äter. Men kan inte hjälpa att tycka att jag äter väldigt mycket mat. Äter jag för nyttigt?

Jag tänker i viss utsträckning att jag inte gör av med så mycket energi, eftersom jag ju inte särskilt aktiv förutom träningen.

Som Xtreme var inne på så har det inte nödvändigtvis med nyttighet att göra. Kanske dumt formulerat av mig tidigare. Du äter helt enkelt många saker som inte är speciellt energirika sett till mängden.

Byt ut potatisen mot pasta.
Bre på ett tjockt lager smör på mackan.
Ät en extra macka med ett tjockt lager smör.
Lägg till 100 g av valfri nöt till din kost.
Byt ut kvarg och keso mot hummus eller något annat gjort på olivolja.

Det bästa du kan göra är att räkna kalorier och hitta mer energirika livsmedel. Vill du äta nyttigt är det så klart fullt möjligt ändå. Däremot kommer man aldrig ifrån faktum att grönsaker kan mätta väldigt mycket och innehåller väldigt lite kalorier.

geoff
2019-05-10, 14:15
Jag tänker i viss utsträckning att jag inte gör av med så mycket energi...
Men vänta nu.. förstår jag rätt att du:

- Cyklar 45-50 minuter motionscykel varje dag
- Samt cyklar 40 minuter till/från jobbet varje dag
- Samt styrketränar varannan dag

.. och du tycker inte att du gör av med så mycket energi?

TheDoctor
2019-05-10, 14:39
Majonäs, garanterat. Kroppen känner av kalorier också, speciellt på längre tidshorisonter.

Inte för mig i alla fall. Jag blir mätt av volymen. Men sen äter jag för snabbt egentligen så jag kanske hade känt mig mätt om.jag avvaktat. Jag har inga problem med att gå upp i vikt. Det är svårare för mig att vara mätt och ligga på balans.

wessmen
2019-05-10, 14:52
Majonäs, garanterat. Kroppen känner av kalorier också, speciellt på längre tidshorisonter.

Marabou Daimbitar begs to differ.

Äter mer än en påse utan att blinka men jag skulle verkligen få kämpa med samma kalorier i form av kycklingfile och sötpotatis.

Musique
2019-05-10, 16:18
Men vänta nu.. förstår jag rätt att du:

- Cyklar 45-50 minuter motionscykel varje dag
- Samt cyklar 40 minuter till/från jobbet varje dag
- Samt styrketränar varannan dag

.. och du tycker inte att du gör av med så mycket energi?

Att jag i övrigt är stillasittande är väl den stora faktorn för energiförbrukningen? Jag är ju inte byggarbetare eller så. Får gärna rätta mig om jag har fel.

Men du har ju rätt, jag tränar mer kondition än de flesta. Kanske det är därför det är svårt för mig att veta hur mycket energi jag behöver också. Jag umgås med människor som inte tränar, och de tycker jag äter mycket...

sumialic
2019-05-10, 16:22
Att jag i övrigt är stillasittande är väl den stora faktorn för energiförbrukningen? Jag är ju inte byggarbetare eller så. Får gärna rätta mig om jag har fel.

Men du har ju rätt, jag tränar mer kondition än de flesta. Kanske det är därför det är svårt för mig att veta hur mycket energi jag behöver också. Jag umgås med människor som inte tränar, och de tycker jag äter mycket...

Får mig att undra om det är anorektiker du umgås med :D

Jag har i och för sig noll socialt live så jag vet inte hur svensson äter.

Hur som helst, gällande dina kalorier. Vi har som sagt liknande stats och jag rör mig mindre än vad du gör. Jag är viktstabil på 3450 kalorier.

Musique
2019-05-10, 16:34
Haha, jag ställde mig precis på vågen på gymmet. Domen var 75,6 kg. Mitt på dagen efter att ha druckit en massa vatten också. Var övertygad om att jag var tyngre. Det här var inte bra. Men den här tråden har fått mig att inse en del, vilket är en början.

Ska försöka komma ihåg att räkna kalorier. Ska jag sträva efter att få i mig 3000 på ett ungefär? Vill inte se ut som en lägerfånge i sommar men vill inte heller bli fet på kuppen. Har lågt kroppsfett i nuläget, och den statusen är ju trevlig att behålla.

Langster
2019-05-10, 16:39
Kan rekommendera en bytta ben&jerrys i sängen varje kväll, precis innan du somnar. Det går jag upp i vikt på iaf.

sumialic
2019-05-10, 17:02
Haha, jag ställde mig precis på vågen på gymmet. Domen var 75,6 kg. Mitt på dagen efter att ha druckit en massa vatten också. Var övertygad om att jag var tyngre. Det här var inte bra. Men den här tråden har fått mig att inse en del, vilket är en början.

Ska försöka komma ihåg att räkna kalorier. Ska jag sträva efter att få i mig 3000 på ett ungefär? Vill inte se ut som en lägerfånge i sommar men vill inte heller bli fet på kuppen. Har lågt kroppsfett i nuläget, och den statusen är ju trevlig att behålla.

3000 kalorier låter rimligt till en början.

Vill du få bra koll så se till att väg dig varje dag vid samma tillfälle (typ efter morgontoan) och notera.

Vikten kan fluktuera vilt mellan olika dagar så få inte panik på enstaka resultat.

Räkna istället ut ett medelvärde för varje vecka och utvärdera hur veckorna har förändrats över säg en månads tid.

Är trenden fortfarande en nedgång ökar du kalorierna. Är du viktstabil ökar du. Går du upp för snabbt sänker du. You get the point :)

Musique
2019-05-11, 19:36
3000 kalorier låter rimligt till en början.

Vill du få bra koll så se till att väg dig varje dag vid samma tillfälle (typ efter morgontoan) och notera.

Vikten kan fluktuera vilt mellan olika dagar så få inte panik på enstaka resultat.

Räkna istället ut ett medelvärde för varje vecka och utvärdera hur veckorna har förändrats över säg en månads tid.

Är trenden fortfarande en nedgång ökar du kalorierna. Är du viktstabil ökar du. Går du upp för snabbt sänker du. You get the point :)

Jag är lite kluven till att börja räkna kalorier. Mat är mer än bara energi för mig och jag vill äta när jag är hungrig, tills jag är mätt. Om kaloriräkning är det enda alternativet kanske det är bäst att börja så smått dock.

Mott "problem" är kanke att jag äter för mycket mat med låg energidensitet. Innan varje middag brukar jag äta en skål med grönsaker, för att jag har intalat mig själv att det är nyttigt. Har märkt att denna skål mest ger en obekväm bujkfylla framåt kvällen, men jag är fortsatt lite hungrig trots att magen är full med mat. En ganska obekväm känsla att vara full i magen men ändå hungrig på något vis.

TheDoctor
2019-05-11, 22:16
Jag har då aldrig varit hungrig om jag varit fylld i magen. Men jag är alltid hungrig och min mage är aldrig full. Minst en dag i veckan äter jag ca 1kg diverse kött i en sittning. Rätt vanligt med en fläskstek på danskt vis med knaprig svål. Det är en av få gånger jag känner mig riktigt mätt. Då brukar jag hålla mig mätt medans jag sover i alla fall. Kan sägas att där är rätt mycket kalorier i den fet/skinn/kött biten xD

Bossebäver
2019-05-12, 12:33
Marabou Daimbitar begs to differ.

Äter mer än en påse utan att blinka men jag skulle verkligen få kämpa med samma kalorier i form av kycklingfile och sötpotatis.

Jag förstår inte vad du argumenterar nu, att det är lättare att äta x antal kcal godis än x antal kcal bra mat? Givetvis.

Det jag påstår; 100g Marabou chokladkaka mättar mer, speciellt över tid, än 100g potatis(som i sig är väldigt mättande)

Musique
2019-05-14, 18:10
Men vänta nu.. förstår jag rätt att du:

- Cyklar 45-50 minuter motionscykel varje dag
- Samt cyklar 40 minuter till/från jobbet varje dag
- Samt styrketränar varannan dag

.. och du tycker inte att du gör av med så mycket energi?

Det här min standardmåltid efter 50 min cykel + 50 min styrketräning (halvkropp). Vägde allt

1 rågkus med två skivor kokt kycklingpålägg
35 gram kaseinpudding
105 gram havregryn med 1 msk kakao
150 gram lättmjölk
280 gram blandade kålgrönsaker

Efter en sån här måltid är jag proppmätt.

Det, tillsammans med pytt i panna till lunchen och mackor till mellanmål.

blåvitt
2019-05-14, 19:06
Jag slog ihop allt jag åt i ett kostregistreringsprogram. Hamnade på ungefär 2300 kcal. Då har jag dock inte räknat med kaffemjölken, som är lättmjölk, men var noga med att få med varenda liten bit gul lök i pytten och och morötter / övriga snack under dagen. En felmarginal på 10% är det säkert dock.

Det låter lite, utifrån vad andra äter. Men kan inte hjälpa att tycka att jag äter väldigt mycket mat. Äter jag för nyttigt?

Jag tänker i viss utsträckning att jag inte gör av med så mycket energi, eftersom jag ju inte särskilt aktiv förutom träningen.

Du äter inte nödvändigtvis för nyttigt, men det kan vara en god idé att se till att få i dig mer energipackade matvaror. Byt ut lättmjölken mot vanlig mjölk. Stuva pytten i lite grädde, o.s.v.

geoff
2019-05-14, 19:41
Det här min standardmåltid efter 50 min cykel + 50 min styrketräning (halvkropp). Vägde allt

1 rågkus med två skivor kokt kycklingpålägg
35 gram kaseinpudding
105 gram havregryn med 1 msk kakao
150 gram lättmjölk
280 gram blandade kålgrönsaker

Efter en sån här måltid är jag proppmätt.

Det, tillsammans med pytt i panna till lunchen och mackor till mellanmål.
Förstår att du är mätt.. men hur många kalorier är det? Och vad är kaloribalansen när du drar bort träningen? Jag gissar att det inte är många hundra kcal plus...

Musique
2019-05-15, 12:17
Du äter inte nödvändigtvis för nyttigt, men det kan vara en god idé att se till att få i dig mer energipackade matvaror. Byt ut lättmjölken mot vanlig mjölk. Stuva pytten i lite grädde, o.s.v.

Förstår att du är mätt.. men hur många kalorier är det? Och vad är kaloribalansen när du drar bort träningen? Jag gissar att det inte är många hundra kcal plus...

Jag tror att jag hamnar kring 2500 kalorier om dagen. Då äter jag verkligen en STOR lunch, ett bra mellanmål och en brakmiddag. Att äta fler gånger tycker jag är omständigt, det tar sån tid att laga och äta.

Men jag ska försöka addera mer lättätna livsmedel i min kost. Bröd är lättätet så ett par mackor till ska nog göra susen.

srenix
2019-05-15, 18:43
Skulle rekommendera om du trivs i din kosthållning/upplägg idag att du kompletterar med dryck. Ex öl(valfri sort, lätt, mellan, alko-fri eller en muddrig stor stark) fet(are) mjölk. Väldigt enkelt att få i sig i förhållande till volym i fast föda.

/M

Musique
2019-05-15, 20:26
Skulle rekommendera om du trivs i din kosthållning/upplägg idag att du kompletterar med dryck. Ex öl(valfri sort, lätt, mellan, alko-fri eller en muddrig stor stark) fet(are) mjölk. Väldigt enkelt att få i sig i förhållande till volym i fast föda.

/M

Ska nog dricka lite mer mjölk ev. lägga till lite ytterligare i maten. Äta potatismos istället för potatis, till exempel.

I övrigt föredrar jag not att äta mina kalorier. Jag vill hitta en långsiktigt bra kostplan som gör att jag inte går ner vikt.

Kommer dock på mig själv att äta för mycket råkostsallad och grönsaker fortfarande. Det är en dålig vana att jag inleder en måltid med en stor tallrik grönsaker, för att jag har trott att det är "nyttigt". Det stjälper nog mer än det ger för mig. På samma sätt som jag fått för mig att vitt bröd/inte rågbröd är onyttigt.

blåvitt
2019-05-15, 20:43
Ska nog dricka lite mer mjölk ev. lägga till lite ytterligare i maten. Äta potatismos istället för potatis, till exempel.

I övrigt föredrar jag not att äta mina kalorier. Jag vill hitta en långsiktigt bra kostplan som gör att jag inte går ner vikt.

Kommer dock på mig själv att äta för mycket råkostsallad och grönsaker fortfarande. Det är en dålig vana att jag inleder en måltid med en stor tallrik grönsaker, för att jag har trott att det är "nyttigt". Det stjälper nog mer än det ger för mig. På samma sätt som jag fått för mig att vitt bröd/inte rågbröd är onyttigt.

Asså, jag vill även notera att du äter väldigt små mängder. Det är inte alls dåligt att äta mycket råkostsallad, det är bara att du bör äta annat också, men du verkar inte klara av det. Då är grädde lösningen.

Musique
2019-05-15, 20:47
Asså, jag vill även notera att du äter väldigt små mängder. Det är inte alls dåligt att äta mycket råkostsallad, det är bara att du bör äta annat också, men du verkar inte klara av det. Då är grädde lösningen.

Små mängder? Min lunch är kring 850 kcal och det är en rejäl laddning mat. Min brakmiddag efter träningen är upp mot, ibland över, 1000 kcal.

Är det jag som har en skadad hjärna från att ha umgåtts med människor som inte tränar?

Lipservice
2019-05-15, 21:15
Känns som du får i dig väldigt lite fett? Gör någon god sås till varje maträtt, vinegrette till salladen, nötter till gröten.

blåvitt
2019-05-15, 21:23
Små mängder? Min lunch är kring 850 kcal och det är en rejäl laddning mat. Min brakmiddag efter träningen är upp mot, ibland över, 1000 kcal.

Är det jag som har en skadad hjärna från att ha umgåtts med människor som inte tränar?

1850kcal + ett mellanmål är inte mkt mat i min bok, nej. Det är mindre än vad jag äter nu när jag aktivt går ner i vikt. Adjektiven "rejäl" och "brak" tycker jag inte stämmer med det du presenterar. Det är normalstora måltider, och du verkar undvika kaloritäta ingredienser. Dessutom skippar du frukost och mellanmål på fm. Vill du gå upp i vikt finns det väldigt många luckor du kan fylla för god effekt :)

Ett Orm
2019-05-15, 22:32
1850kcal + ett mellanmål är inte mkt mat i min bok, nej. Det är mindre än vad jag äter nu när jag aktivt går ner i vikt. Adjektiven "rejäl" och "brak" tycker jag inte stämmer med det du presenterar. Det är normalstora måltider, och du verkar undvika kaloritäta ingredienser. Dessutom skippar du frukost och mellanmål på fm. Vill du gå upp i vikt finns det väldigt många luckor du kan fylla för god effekt :)
Haha, nä rejäl och brak vette fanken om man kan kalla det.:d

sumialic
2019-05-15, 23:01
Små mängder? Min lunch är kring 850 kcal och det är en rejäl laddning mat. Min brakmiddag efter träningen är upp mot, ibland över, 1000 kcal.

Är det jag som har en skadad hjärna från att ha umgåtts med människor som inte tränar?

Små mängder är väl att ta i, men samtidigt är det inga bamseportioner för någon som tränar. Det handlar ju dock om att vänja magen. Jag minns mina yngre dagar som spinkig med ambitionen att bli störst. Satsade på mer än 4000 kcal per dag och spydde ofta för att sedan efter det trycka i mig mer.

Nu var det här säkert inte speciellt hälsosamt, men poängen är att du kan vänja dig att äta mer. Det gjorde jag. Du kan även välja livsmedel som har mer kalorier och ändå fortsätta äta dina grönsaker. Det gör jag.

I princip varje dag ser likadan ut för mig. Jag äter två gånger och första målet påbörjas med 700g grönsaker, en stor skål musli (150 g + 450 g mjölk), en stor portion pasta med kycklig (450g otillagat), någon macka och en kopp te på mer än 2000 kalorier. Nu är detta inte ens speciellt energirikt då jag undviker mättat fett. Annars hade jag käkat smör som fan.

Vad som är mycket och lite är ju alltid relativt, men vill du gå upp i vikt får du helt enkelt äta mer energirika saker (fett) eller vänja magen vid mer mat. Du behöver inte sluta äta nyttigt. Det finns bra alternativ.

Nuggets
2019-05-16, 05:46
Det där skulle vara lagom för en kvinna på runt 50 kg. Du skulle med gott samvete nästan kunna dubbla kostintaget.

Som många andra redan sagt tycker jag du ska välja mer energitäta livsmedel, bara för att du äter dig mätt på massa grönsaker så innebär det inte att du får i dig kalorier, hungerkänslor är en förvånansvärt dålig måttstock för hur mycket man bör äta.

Tycker rent spontant även att det ser ut som att du får i dig för lite protein.

Musique
2019-05-16, 09:46
1850kcal + ett mellanmål är inte mkt mat i min bok, nej. Det är mindre än vad jag äter nu när jag aktivt går ner i vikt. Adjektiven "rejäl" och "brak" tycker jag inte stämmer med det du presenterar. Det är normalstora måltider, och du verkar undvika kaloritäta ingredienser. Dessutom skippar du frukost och mellanmål på fm. Vill du gå upp i vikt finns det väldigt många luckor du kan fylla för god effekt :)

Små mängder är väl att ta i, men samtidigt är det inga bamseportioner för någon som tränar. Det handlar ju dock om att vänja magen. Jag minns mina yngre dagar som spinkig med ambitionen att bli störst. Satsade på mer än 4000 kcal per dag och spydde ofta för att sedan efter det trycka i mig mer.

Nu var det här säkert inte speciellt hälsosamt, men poängen är att du kan vänja dig att äta mer. Det gjorde jag. Du kan även välja livsmedel som har mer kalorier och ändå fortsätta äta dina grönsaker. Det gör jag.

I princip varje dag ser likadan ut för mig. Jag äter två gånger och första målet påbörjas med 700g grönsaker, en stor skål musli (150 g + 450 g mjölk), en stor portion pasta med kycklig (450g otillagat), någon macka och en kopp te på mer än 2000 kalorier. Nu är detta inte ens speciellt energirikt då jag undviker mättat fett. Annars hade jag käkat smör som fan.

Vad som är mycket och lite är ju alltid relativt, men vill du gå upp i vikt får du helt enkelt äta mer energirika saker (fett) eller vänja magen vid mer mat. Du behöver inte sluta äta nyttigt. Det finns bra alternativ.

Det där skulle vara lagom för en kvinna på runt 50 kg. Du skulle med gott samvete nästan kunna dubbla kostintaget.

Som många andra redan sagt tycker jag du ska välja mer energitäta livsmedel, bara för att du äter dig mätt på massa grönsaker så innebär det inte att du får i dig kalorier, hungerkänslor är en förvånansvärt dålig måttstock för hur mycket man bör äta.

Tycker rent spontant även att det ser ut som att du får i dig för lite protein.

Får verkligen tacka för er input. Många insikter som dyker upp i huvudet. Jag har nog liten snedvriden bild av vad som är normala mängder mat för en som tränar. Har egentligen inga problem med att äta mer, men det har nästan känts "osunt" eftersom alla i min närhet äter mindre...

Tänker en del kring det där med hunger och mättnad - är det verkligen en så dålig måttstock för hur mycket kalorier man behöver? Mättnad i sig är komplext vad jag har förstått, och många parametrar spelar in i hur "mätt" man blir av en måltid och vad som egentligen kategoriseras som mättnad.

spas
2019-05-16, 09:47
Kan rekommendera en bytta ben&jerrys i sängen varje kväll, precis innan du somnar. Det går jag upp i vikt på iaf.

Living the dream.

Nu tillhör jag iofs dem som gärna äter ett rör Ballerina kex på väg från Icakassan till bilen på parkeringen utanför =)

srenix
2019-05-16, 19:27
Ska nog dricka lite mer mjölk ev. lägga till lite ytterligare i maten. Äta potatismos istället för potatis, till exempel.

I övrigt föredrar jag not att äta mina kalorier. Jag vill hitta en långsiktigt bra kostplan som gör att jag inte går ner vikt.

Kommer dock på mig själv att äta för mycket råkostsallad och grönsaker fortfarande. Det är en dålig vana att jag inleder en måltid med en stor tallrik grönsaker, för att jag har trott att det är "nyttigt". Det stjälper nog mer än det ger för mig. På samma sätt som jag fått för mig att vitt bröd/inte rågbröd är onyttigt.

Till salladen så ha på 1msk olivolja det inte bara ökar energitätheten i salladen utan det smakar bra mycket godare också :-)

/M

Musique
2019-05-16, 19:47
Till salladen så ha på 1msk olivolja det inte bara ökar energitätheten i salladen utan det smakar bra mycket godare också :-)

/M

Ska nog försöka räkna kalorier någon dag, för att få en ungefärlig siffra.

Idag var en ganska typisk dag träningsmässigt:

50 minuter cykel innan styrketräning.
60 minuter underkropp (knäböj, raka marklyft, benspark)
50 minuter transportcykling till jobbet, träningen, mataffären och lite ärenden.

I övrigt ganska inaktiv, lite strosande här och där men ganska inaktiv.

Är 3000 kalorier en bra utgångspunkt?

Magnus N
2019-05-16, 19:49
Ska nog försöka räkna kalorier någon dag, för att få en ungefärlig siffra.

Idag var en ganska typisk dag träningsmässigt:

50 minuter cykel innan styrketräning.
60 minuter underkropp (knäböj, raka marklyft, benspark)
50 minuter transportcykling till jobbet, träningen, mataffären och lite ärenden.

I övrigt ganska inaktiv, lite strosande här och där men ganska inaktiv.

Är 3000 kalorier en bra utgångspunkt?

Med tanke på längd, vikt och aktivitet så är det nog en bra nivå att lägga sig på. Sedan är det bra att väga sig regelbundet och se var vågen visar och justera efterhand

40plus
2019-06-01, 10:25
Ska nog försöka räkna kalorier någon dag, för att få en ungefärlig siffra.

Idag var en ganska typisk dag träningsmässigt:

50 minuter cykel innan styrketräning.
60 minuter underkropp (knäböj, raka marklyft, benspark)
50 minuter transportcykling till jobbet, träningen, mataffären och lite ärenden.

I övrigt ganska inaktiv, lite strosande här och där men ganska inaktiv.

Är 3000 kalorier en bra utgångspunkt?

Du äter helt klart för lite. Vill du lägga på dig muskelmassa så brukar man väl rekommendera ett kaloriöverskott på ca 200-300 kalorier om dagen, 150 kan räcka om du är livrädd för att lägga på dig även pyttelite fett.

Börja med att räkna ut ditt macrointag, bara googla "macro calculator" och testa några olika. Andelen fett och kolhydrater är av mindre vikt men satsa på att försöka ligga nära det rekommenderade kaloriintaget och proteinintaget.

Väg dig sedan varje morgon innan frukost men efter bajsning och anteckna vikten dagligen i en vecka. Räkna sedan ut din medelvikt för den veckan och jämför vecka med vecka för att se om du sakta går upp, sakta går ner eller ligger still. Och justera kalorier samt ev protein efter detta.

Och vill du bygga muskler så snabbt som möjligt så dra ner på konditionsträningen. Mindre stresshormon i blodet och mer av näringen kan gå till att bygga muskler. Eller ät helt enkelt mer för att kompensera för din konditionsträning. Och tar du inte redan kreatin så börja med det också.

Xead
2019-06-01, 12:20
Ska nog försöka räkna kalorier någon dag, för att få en ungefärlig siffra.

Idag var en ganska typisk dag träningsmässigt:

50 minuter cykel innan styrketräning.
60 minuter underkropp (knäböj, raka marklyft, benspark)
50 minuter transportcykling till jobbet, träningen, mataffären och lite ärenden.

I övrigt ganska inaktiv, lite strosande här och där men ganska inaktiv.

Är 3000 kalorier en bra utgångspunkt?

Nu är alla olika men jag tycker att 3000 kcal låter lite. Jag är 10 cm kortare, lite lättare och kontorsråtta och äter 3500-4000 kcal/dag. Tränar mellan 4-6 pass i veckan beroende på hur arbetsveckan ser ut. Fokus ligger på styrketräningen men försöker få in en del konditionsträning också.

Börja du på 3000 kcal men bli inte förvånad om det inte räcker. :)

Musique
2019-06-08, 09:35
Drygt en månad sen jag gjorde första inlägget, och har konstaterat att det antingen är fel på min ämnesomsättning, att jag underskattar å det grövsta hur mycket jag äter eller en kombination av bägge.

Jag skrev in allt jag åt på kostdagboken.se. Jag äter liknande varje dag, så det var inte så svårt att skriva in allt. Siktade på ungefär 3000 kalorier om dagen. Om jag var hungrig på kvällen, så åt jag mer.

Kosten ser ut som det första inlägget uppger, men det är större portioner och jag har bytt ut mackorna till mellanmål mot en rejäl tallrik gröt med proteinpulver. Har även lagt till mer bröd lite här och var till lunch/middag. Lunch
Pytt i panna på 4-5 potatisar, ett par deciliter kokta bönor, säkert 200 gram brysselkål eller andra grönsaker och två deciliter kvarg eller keso. Det är en stor portion.

Mellanmål
En rågkus med ett kokt ägg och skivat kycklingpålägg. Äter två deciliter kvarg eller keso och böngroddar på mackan också. Någon morot eller frukt.

Träning

Middag
Gröt kokt på 2,5-3 dl havregryn, en proteinshake och en rågkus. Äter en stor skål blandade grönsaker, typ blomkål, sallad etc, till gröten Någon morot eller frukt här med. Här ser jag verkligen till att äta mig mätt.


Träningen har varit som vanligt. Jag cyklar i ungefär 45 minuter innan styrketräningen, som utförs varannan dag. Dagar jag inte styrketränar så cyklar jag, stretchar en del och styrketränar magen.

Nu, ungefär två veckor senare när jag varit mer konsekvent med min kost, sitter jag här vägandes 75 kilo. Har alltså gått ner ett eller två kilon, och det syns på min kropp.

Räknar jag fel eller kan verkligen behöva mer än 3000 kalorier? Ämnesomsättningen, eller NEAT, kanske har skruvats upp en del sen jag började äta mer?

40plus
2019-06-08, 11:10
Drygt en månad sen jag gjorde första inlägget, och har konstaterat att det antingen är fel på min ämnesomsättning, att jag underskattar å det grövsta hur mycket jag äter eller en kombination av bägge.

Jag skrev in allt jag åt på kostdagboken.se. Jag äter liknande varje dag, så det var inte så svårt att skriva in allt. Siktade på ungefär 3000 kalorier om dagen. Om jag var hungrig på kvällen, så åt jag mer.

Kosten ser ut som det första inlägget uppger, men det är större portioner och jag har bytt ut mackorna till mellanmål mot en rejäl tallrik gröt med proteinpulver. Har även lagt till mer bröd lite här och var till lunch/middag. Lunch
Pytt i panna på 4-5 potatisar, ett par deciliter kokta bönor, säkert 200 gram brysselkål eller andra grönsaker och två deciliter kvarg eller keso. Det är en stor portion.

Mellanmål
En rågkus med ett kokt ägg och skivat kycklingpålägg. Äter två deciliter kvarg eller keso och böngroddar på mackan också. Någon morot eller frukt.

Träning

Middag
Gröt kokt på 2,5-3 dl havregryn, en proteinshake och en rågkus. Äter en stor skål blandade grönsaker, typ blomkål, sallad etc, till gröten Någon morot eller frukt här med. Här ser jag verkligen till att äta mig mätt.


Träningen har varit som vanligt. Jag cyklar i ungefär 45 minuter innan styrketräningen, som utförs varannan dag. Dagar jag inte styrketränar så cyklar jag, stretchar en del och styrketränar magen.

Nu, ungefär två veckor senare när jag varit mer konsekvent med min kost, sitter jag här vägandes 75 kilo. Har alltså gått ner ett eller två kilon, och det syns på min kropp.

Räknar jag fel eller kan verkligen behöva mer än 3000 kalorier? Ämnesomsättningen, eller NEAT, kanske har skruvats upp en del sen jag började äta mer?

Du äter ju knappt något kött? Vid en snabb titt ser det ut som om du får i dig alldeles för lite protein, och fett också för den delen. Mättat fett krävs för testosteronproduktionen!

Och 45 min cykling innan styrketräning är förödande. Om du tvunget måste cykla så gör det efter styrketräningen.
Efter 45 min på cykel så är din kropp i full fart med att reparera och återhämta sig från det, och då slänger du på ett gympass och vill att den ska börja bygga muskler också, det funkar inte bra.

Bäst är om du fokuserar på styrketräningen, och sköter konditionsträningen dom dagar du inte tränar. Vill du bygga muskler får du fokusera på det först och främst.
När du går in på gymmet så har du näring, kraft och energi. Detta förbrukar du på en cykel, innan du börjar styrketräna.

Jag ser många som di på gymmet. Seniga män 30-50 år som springer eller cyklar och sedan styrketränar. samt säkert äter "hälsosamt". Dom blir kanske något starkare över tid och känner sig säkert pigga och smidiga. Men dom lägger inte på sig någon muskelmassa.

Sedan sneglar dom på mig, en amatör över 40 år som blir synbart större typ var tredje månad. För jag skippar konditionsträningen (jag hade behövt lite), jag tränar stenhårt till failure och jag är noga med att få i mig tillräckligt med kalorier och protein.

Tobbey
2019-06-08, 14:28
Du äter ju knappt något kött? Vid en snabb titt ser det ut som om du får i dig alldeles för lite protein, och fett också för den delen. Mättat fett krävs för testosteronproduktionen!

Och 45 min cykling innan styrketräning är förödande. Om du tvunget måste cykla så gör det efter styrketräningen.
Efter 45 min på cykel så är din kropp i full fart med att reparera och återhämta sig från det, och då slänger du på ett gympass och vill att den ska börja bygga muskler också, det funkar inte bra.

Bäst är om du fokuserar på styrketräningen, och sköter konditionsträningen dom dagar du inte tränar. Vill du bygga muskler får du fokusera på det först och främst.
När du går in på gymmet så har du näring, kraft och energi. Detta förbrukar du på en cykel, innan du börjar styrketräna.

Jag ser många som di på gymmet. Seniga män 30-50 år som springer eller cyklar och sedan styrketränar. samt säkert äter "hälsosamt". Dom blir kanske något starkare över tid och känner sig säkert pigga och smidiga. Men dom lägger inte på sig någon muskelmassa.

Sedan sneglar dom på mig, en amatör över 40 år som blir synbart större typ var tredje månad. För jag skippar konditionsträningen (jag hade behövt lite), jag tränar stenhårt till failure och jag är noga med att få i mig tillräckligt med kalorier och protein.

Det där funkar bra om målet enbart är att bygga muskelmassa och inget mer. För bra balans och god allmän hälsa bör man absolut konditionsträna ovanpå sin styrketräning. Sen kan man balansera det hur man själv vill men iallafall en fördelning på åtminstone 80/20% styrketräning/kondtionsträning tycker jag man bör ha.

Däremot håller jag med om att skippa konditionscyklingen på gymmet innan styrketräningen. Separera de olika träningarna istället. Styrketräning idag, kondition imorgon eller senare samma dag.

sumialic
2019-06-08, 16:56
Drygt en månad sen jag gjorde första inlägget, och har konstaterat att det antingen är fel på min ämnesomsättning, att jag underskattar å det grövsta hur mycket jag äter eller en kombination av bägge.

Jag skrev in allt jag åt på kostdagboken.se. Jag äter liknande varje dag, så det var inte så svårt att skriva in allt. Siktade på ungefär 3000 kalorier om dagen. Om jag var hungrig på kvällen, så åt jag mer.

Kosten ser ut som det första inlägget uppger, men det är större portioner och jag har bytt ut mackorna till mellanmål mot en rejäl tallrik gröt med proteinpulver. Har även lagt till mer bröd lite här och var till lunch/middag. Lunch
Pytt i panna på 4-5 potatisar, ett par deciliter kokta bönor, säkert 200 gram brysselkål eller andra grönsaker och två deciliter kvarg eller keso. Det är en stor portion.

Mellanmål
En rågkus med ett kokt ägg och skivat kycklingpålägg. Äter två deciliter kvarg eller keso och böngroddar på mackan också. Någon morot eller frukt.

Träning

Middag
Gröt kokt på 2,5-3 dl havregryn, en proteinshake och en rågkus. Äter en stor skål blandade grönsaker, typ blomkål, sallad etc, till gröten Någon morot eller frukt här med. Här ser jag verkligen till att äta mig mätt.


Träningen har varit som vanligt. Jag cyklar i ungefär 45 minuter innan styrketräningen, som utförs varannan dag. Dagar jag inte styrketränar så cyklar jag, stretchar en del och styrketränar magen.

Nu, ungefär två veckor senare när jag varit mer konsekvent med min kost, sitter jag här vägandes 75 kilo. Har alltså gått ner ett eller två kilon, och det syns på min kropp.

Räknar jag fel eller kan verkligen behöva mer än 3000 kalorier? Ämnesomsättningen, eller NEAT, kanske har skruvats upp en del sen jag började äta mer?

Ja, fullt möjligt att du kan behöva mer än 3000 kalorier. Rättare sagt än självklarhet att du gör det om du inte har räknat fel någonstans.

För att få en uppfattning om ditt energiintag kan du använda följande formel:

Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren.

Notera dock att detta inte stämmer helt. Jag hamnar på 3000, men jag står still i vikt på mitt dagliga intag av 3450. Vet inte om det har att göra med "mycket" muskelmassa som kräver mer energi.

sumialic
2019-06-08, 16:57
Och 45 min cykling innan styrketräning är förödande. Om du tvunget måste cykla så gör det efter styrketräningen.
Efter 45 min på cykel så är din kropp i full fart med att reparera och återhämta sig från det, och då slänger du på ett gympass och vill att den ska börja bygga muskler också, det funkar inte bra.


Källa? Jag har länge kört HIIT i 20 minuter innan mina 3½ timmars gympass. Har inte upplevt några problem. Har inte heller (den senaste tiden) läst att det skulle vara problem. Tvärtom så postades det väl någon studie här för sisådär två år sedan där det rentav kunde vara fördelaktigt.

King Grub
2019-06-08, 18:35
30-60 minuter cykling före styrketräning förstärker styrketräningens muskeluppbyggande effekter.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4757413/

Musique
2019-06-08, 20:03
Jag cyklar för att jag är gammal cyklist, och att få svettas i 45 minuter innan styrketräningen är som meditation för mig. Det kan knappast vara mina minuter på cykeln som hindrar mig från att bygga muskler. Finns ju flera exempel på personer på det här forumet, som tränar kondition innan sin styrketräning. Att konditionsträningen skulle vara såpass förödande för muskelbyggning, om alla andra förutsättningar som sömn och kost är i sin ordning, verkar utifrån vad jag har kunnat läsa mig till inte stämma.

MaxTheMarketer
2019-06-08, 20:13
30-60 minuter cykling före styrketräning förstärker styrketräningens muskeluppbyggande effekter.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4757413/

Är det möjligt att mekanismerna bakom detta (förstärkande muskeluppbyggande effekter i styrketräningen därefter) även går att nyttja om man löper på löpband i 20 minuter eller är det helt andra mekanismer då och därmed ingen positiv effekt på styrketräningen därefter?

Det enda jag upplevt är att efter 20 minuter uppvärmning via löpband 12 km/h så återhämtar jag mig (iaf upplever jag som det som så) snabbare mellan sets och kan således gymma snabbare.

Musique
2019-06-27, 19:20
Nu börjar jag bli desperat.


Jag väger 73 kilo nu. Vägde mig på gymmet. Morgonvikten är säkert lägre. Äter mig proppmätt varje kväll och kan knappt andas för jag blir så mätt. Har tagit bort rotfrukterna helt, och äter ris/bulgur/bröd istället. Tar kanske 2 dl ris och kokar till lunchen, som jag äter med mängder av bönor och ibland lite kyckling. Steker bönorna i smör eller olja. Är mån om att steka all min mat i en del fett. Mycket grönsaker blir det också, men äter dessa sista för att få plats med den energirika maten först.

Finns inte en chans att jag hamnar under 3000 kalorier om dagen. Visst, jag äter inte frukost, men äter för en hel armé under resten av dagen.

Jag sitter ju still i princip hela dagen bortsett från träningen. Förstår inte vad som är felet. Min kropp borde väl reglera min viktnedgång med att bli mer hunger och/eller att jag spontanrör mig mindre?

blåvitt
2019-06-27, 20:26
Nu börjar jag bli desperat.


Jag väger 73 kilo nu. Vägde mig på gymmet. Morgonvikten är säkert lägre. Äter mig proppmätt varje kväll och kan knappt andas för jag blir så mätt. Har tagit bort rotfrukterna helt, och äter ris/bulgur/bröd istället. Tar kanske 2 dl ris och kokar till lunchen, som jag äter med mängder av bönor och ibland lite kyckling. Steker bönorna i smör eller olja. Är mån om att steka all min mat i en del fett. Mycket grönsaker blir det också, men äter dessa sista för att få plats med den energirika maten först.

Finns inte en chans att jag hamnar under 3000 kalorier om dagen. Visst, jag äter inte frukost, men äter för en hel armé under resten av dagen.

Jag sitter ju still i princip hela dagen bortsett från träningen. Förstår inte vad som är felet. Min kropp borde väl reglera min viktnedgång med att bli mer hunger och/eller att jag spontanrör mig mindre?

Ditt sista stycke stämmer inte.

Problemet är fortfarande att du äter för lite. Av det jag ser så äter du fortfarande inte särskilt energität mat. Ris o grönsaker + proteinkälla är fortfarande en mager kosthållning. Ät gräddstuvningar, pizza, köttfärssås gjord på vispgrädde osv. Du verkar ha en besatthet av att fortsätta äta mat du uppfattar som väldigt nyttig. Börja ät syltmunkar till lunch om det är vad som krävs, så länge du får i dig all näring du behöver.

Så för att förtydliga: när vi på forumet säger att du ska äta mer behöver det inte betyda en större mängd mat i magen. I det här fallet betyder det från min sida, sluta äta deffmat och börja ät bulkmat. Få i dig mer kalorier. Ris o bönor innehåller inte jättemkt kalorier

sumialic
2019-06-27, 20:37
Vill du ändå vara nyttig och undvika syltmunkar så lägger du till nötter. Att käka 50g cashew är som att ta tre andetag och generar 300 kcal.

Pintan
2019-06-28, 03:43
Drygt en månad sen jag gjorde första inlägget, och har konstaterat att det antingen är fel på min ämnesomsättning, att jag underskattar å det grövsta hur mycket jag äter eller en kombination av bägge.

Jag skrev in allt jag åt på kostdagboken.se. Jag äter liknande varje dag, så det var inte så svårt att skriva in allt. Siktade på ungefär 3000 kalorier om dagen. Om jag var hungrig på kvällen, så åt jag mer.

Kosten ser ut som det första inlägget uppger, men det är större portioner och jag har bytt ut mackorna till mellanmål mot en rejäl tallrik gröt med proteinpulver. Har även lagt till mer bröd lite här och var till lunch/middag.

Lunch
Pytt i panna på 4-5 potatisar, ett par deciliter kokta bönor, säkert 200 gram brysselkål eller andra grönsaker och två deciliter kvarg eller keso. Det är en stor portion.
Högt räknat kanske 800kcal.

Mellanmål
En rågkus med ett kokt ägg och skivat kycklingpålägg. Äter två deciliter kvarg eller keso och böngroddar på mackan också. Någon morot eller frukt.
(typ 300-400)

Träning

Middag
Gröt kokt på 2,5-3 dl havregryn, en proteinshake och en rågkus. Äter en stor skål blandade grönsaker, typ blomkål, sallad etc, till gröten Någon morot eller frukt här med. Här ser jag verkligen till att äta mig mätt.
(600-700)

För att nå upp i 3000 utifrån ditt första inlägg räcker det inte med att "lägga till lite bröd". Du måste nog satsa på att dubbla matintaget.

[/SPOILER]

Träningen har varit som vanligt. Jag cyklar i ungefär 45 minuter innan styrketräningen, som utförs varannan dag. Dagar jag inte styrketränar så cyklar jag, stretchar en del och styrketränar magen.

Nu, ungefär två veckor senare när jag varit mer konsekvent med min kost, sitter jag här vägandes 75 kilo. Har alltså gått ner ett eller två kilon, och det syns på min kropp.

Räknar jag fel eller kan verkligen behöva mer än 3000 kalorier? Ämnesomsättningen, eller NEAT, kanske har skruvats upp en del sen jag började äta mer?

Tjena. Svårt att uppskatta men det är långt ifrån 3000.

10 ägg
1 kg kött
1 kg potatis/ 4 dl okokt ris
Sås

Är typ 3000 kcal. Som exempel. Mycket mat.

Musique
2019-07-28, 19:19
Morgonvikt 70,9 kg fördelat på 189 cm. Träningen går värdelöst och jag känner mig klen (förutom i kroppsviktsövningar som chins och armhävningar).

Jag dränker mina maträtter i smör när jag lagar storkok. Är noga med att använda mycket näringsrika livsmedel överlag. Försöker äta mer än en portion, men det går inte. Har exempelvis nästan lagt ner rotfrukterna helt till förmån för ris/bulgur, men jag fortsätter gå ner i vikt.

Ska läsa igenom tråden igenom och även "vad har du ätit idag-tråden" för att få lite inspiration på hur folk som bulkar äter.

Termy
2019-07-28, 19:28
Du har alltså gått från 77 kilo till ca 70 kilo från maj till juli och ändå försökt att äta mer än vanligt (?). Jag skulle ringa till vårdcentralen och ställa frågeställningen där också och kolla prover och diverse och se så det inte är något annat i bakgrunden till din snabba viktnedgång.

Musique
2019-07-28, 19:33
Du har alltså gått från 77 kilo till ca 70 kilo från maj till juli och ändå försökt att äta mer än vanligt (?). Jag skulle ringa till vårdcentralen och ställa frågeställningen där också och kolla prover och diverse och se så det inte är något annat i bakgrunden till din snabba viktnedgång.

Jag tror att jag överskattade min tidigare vikt. Morgonvikt i maj var nog kring 74-75 kilo. Så har nog gått ner lite mer än 0,5kg i veckan kanske.

Jag har faktiskt redan tagit tester för bland annat järn och sköldkörteln (från när jag cyklade mycket) och det var ingenting med sköldkörteln eller ämnesomsättningen då . Detta var kanske två år sedan. Kan det vara något annat som spökar?

Under hela mitt liv har jag aktivt varit tvungen att tänka på att äta tillräckligt. När jag slutade cykla och började styrketräna mer, så brydde jag mig inte så mycket längre utan åt på känsla. Sedan dess har jag nog stadigt gått nedåt sakta men säkert.

Anton Fräs
2019-07-28, 19:33
Ja utifrån det du skriver låter det tämligen orimligt att du gått ner så här fort. Jag håller med ovanstående post.

Edit:
Såg precis din post, det låter något rimligare men sällsynt att man har sådana besvär med viktstabilitet annat än vid sjukdom eller mycket stora mängder träning. Jag tycker ändå du ska kontakta vården, där kan du få hjälp av dietist och eventuellt ta prover på nytt om dom anser det lämpligt.

Ramboline
2019-07-28, 19:35
Så här kan en dag se ut för mig

Frukost : Havregryn, och whey protein
Mellis :Ris, kyckling, grönsaker
Lunch: Ris eller potatis, magert kött eller kyckling
Mellis :Havregryn, whey och någon frukt
Före träning : Bcaa, malto, citrullinmalat
Efter träning : Protein, malto, kreatin
Middag : Nötfärs eller något annat kött, grönsaker, Ris eller sötpotatis
Kväll :Kvarg med hallon och blåbär.

Lördagar käkar jag va jag vill.

Skickat från min SM-G9750 via Tapatalk

Anton Fräs
2019-07-28, 19:38
Så här kan en dag se ut för mig

Frukost : Havregryn, och whey protein
Mellis :Ris, kyckling, grönsaker
Lunch: Ris eller potatis, magert kött eller kyckling
Mellis :Havregryn, whey och någon frukt
Före träning : Bcaa, malto, citrullinmalat
Efter träning : Protein, malto, kreatin
Middag : Nötfärs eller något annat kött, grönsaker, Ris eller sötpotatis
Kväll :Kvarg med hallon och blåbär.

Lördagar käkar jag va jag vill.

Skickat från min SM-G9750 via Tapatalk

Utan djupare analys skulle jag vilja säga att det är raka motsatsen mot hur TS bör äta överlag. Att äta många måltider per dag och gärna kalorier i flytande form är ju det som stämmer med TS problem.

Ramboline
2019-07-28, 19:42
Yes, såg det nu. Testade och radera men det går ju inte

Skickat från min SM-G9750 via Tapatalk

Musique
2019-07-28, 19:43
Ja utifrån det du skriver låter det tämligen orimligt att du gått ner så här fort. Jag håller med ovanstående post.

Edit:
Såg precis din post, det låter något rimligare men sällsynt att man har sådana besvär med viktstabilitet annat än vid sjukdom eller mycket stora mängder träning. Jag tycker ändå du ska kontakta vården, där kan du få hjälp av dietist och eventuellt ta prover på nytt om dom anser det lämpligt.

Det verkar så otroligt omständigt (och slöseri med vårdens resurser) att kontakta vården för något så trivialt som att jag går ner i vikt. Att träningen går dåligt är ju inte någon fara för min hälsa. Min vikt är inte heller sjukligt låg och jag mår ju inte dåligt i övrigt. Är samma duracellkanin som jag alltid varit.

Men jag läser vad du skriver och tar till mig det. Det kan bli farligt på sikt om jag fortsätter gå ner.

Odylicious
2019-07-29, 07:52
Med tanke på hur lång du är så har du nog högre förbränning än vad du tror. Det finns absolut ingenting du kan göra förutom att käka mer. Njut med lite sötsaker, kladdkaka är min favorit.

Termy
2019-07-29, 10:57
Men visst, höftar man ett ungefärligt kaloriintag ... 500 kcal förbrända på din träningscykling, 40 min till fram/tillbaka från jobbet - säg 300 kcal till i lugnare tempo? 800 kcal extra utöver din basalmetabolism + aktivitetsfaktor som även med stillasittande jobbig förmodligen hamnar på minst 2500 kcal. Då är vi uppe i 3300 kcal eller mer.

Sheogorath
2019-07-29, 11:10
Majonäs, garanterat. Kroppen känner av kalorier också, speciellt på längre tidshorisonter.

Så är det. Man kan lura kroppen några veckor men sedan kommer hungerkänslorna ikapp på energiunderskott, även om man lever på vit fisk, broccoli och potatis.

Scratch89
2019-07-29, 17:35
Fota gärna en hel dags måltider om du vill, och du känner att den dagen kan representera övriga dagar. Du kan ju också faktiskt prova att dra ner på konditionsträningen ett tag. Du äter och tränar som jag hade gjort på diet, och då är jag tyngre än dig (men kortare).

Sen är det faktiskt inte dumt att du varit på vårdcentralen, hur mår du i övrigt? Har du en sjukdomskänsla? Infektionskänslig? Tappar hår?

Musique
2019-07-29, 20:36
Men visst, höftar man ett ungefärligt kaloriintag ... 500 kcal förbrända på din träningscykling, 40 min till fram/tillbaka från jobbet - säg 300 kcal till i lugnare tempo? 800 kcal extra utöver din basalmetabolism + aktivitetsfaktor som även med stillasittande jobbig förmodligen hamnar på minst 2500 kcal. Då är vi uppe i 3300 kcal eller mer.

De som uppskattat mitt kaloribehov längre bak i tråden hamnar i de krokarna också. Jag tycker verkligen det låter mycket, men jag har kanske en snedvriden bild. Har tänkt att 2500 är rimligt för en tränande man, typ.

Så är det. Man kan lura kroppen några veckor men sedan kommer hungerkänslorna ikapp på energiunderskott, även om man lever på vit fisk, broccoli och potatis.

Jag är inte sådär hungrig egentligen. Äter väldigt mycket grönsaker och "råvaror i min kost". Mycket vegetarisk medelhavskost. Min lunch sex av sju dagar i veckan är bulgur kokt i tomat och ohemula mängder persilja, med kikärtor och lite yoghurtsås för att få några gram mjölkprotein i måltiden. En vitkålssallad till det. Mmmm, det är riktigt gott. Jag går aldrig hungrig eller känner att jag späker mig med någon slags deffkost, utan har ett intresse för främst indisk/arabiska matkulturer och dess vegetariska mat.

Fota gärna en hel dags måltider om du vill, och du känner att den dagen kan representera övriga dagar. Du kan ju också faktiskt prova att dra ner på konditionsträningen ett tag. Du äter och tränar som jag hade gjort på diet, och då är jag tyngre än dig (men kortare).

Sen är det faktiskt inte dumt att du varit på vårdcentralen, hur mår du i övrigt? Har du en sjukdomskänsla? Infektionskänslig? Tappar hår?

Att ta kort på en hel dags kost kanske inte är så dumt. Jag uppskattar uppenbarligen mitt dagliga intag fel å det grövsta. Känns lite patetiskt att jag skulle göra det och förvänta mig respons, men jag har å andra sidan fått otroligt värdefull respons hittills i tråden så det kanske inte är en dum idé.

Mår prima i övrigt. Inte varit sjuk "på riktigt" det här året. Har hår på huvudet så det räcker och blir över. Min sexlust är väl inte som när jag var femton, men det är inget jag förväntar mig heller. Upplever att stress på jobb, och i livet i övrigt, påverkar mitt libido mest. Det kan gå två veckor utan att jag tänker på sex om jag har det stressigt på jobbet, så kommer en lugn helg och det är lite fart i maskineriet igen.

Vi kan ta dagens kost som exempel, det är en halvdan registrering men ger ändå en inblick i en dags kost. Räkna med en del felmarginal och lite andra saker som mjölk i kaffe, mycket olja vid stekning etc.

Lunch:
Bulgur med persilja, tomat och kikärtor - 1 dl okokt bulgur, 1 dl kikärtor, ett par tomater, en skål med vitkål-och myntasallad, 1-2 dl yoghurtsås med någon matsked tahini i.

Mellanmål
Gröt - 1 dl okokta havregryn, 1 dl vaniljprotein, ett par dl mjölk och en nypa müsli som jag strödde på.

Middag
Indisk gryta med ris - 1 dl okokt ris, 3 dl gryta (kycklingfilé, tomatsås, curry, lök, stekt i mycket smör), säkert ett halv huvud blomkål med garam masalakrydda, någon eller ett par dl yoghurt, en stor skål vitkål-och morotssallad.


Kvällsmat
Ett äpple, tog lite mer gryta i en liten skål. Men det var nog inte mer än ett par dl, mestadels av tomatsåsen för kycklingen var slut.

Ska försöka komma ihåg att ta bilder imorgon!

Termy
2019-07-30, 06:59
De som uppskattat mitt kaloribehov längre bak i tråden hamnar i de krokarna också. Jag tycker verkligen det låter mycket, men jag har kanske en snedvriden bild. Har tänkt att 2500 är rimligt för en tränande man, typ.


För många år sedan när jag vägde typ 95 och körde en deff så var beräkningen ca 2500 kcal ganska klockrent för hur jag tappade i vikt och på den tiden var jag i princip helt datorsittande utöver skolgång samt styrketräning (ingen cardio). När jag vägde 77 i några år och rörde mig mer så var det förmodligen snarare upp mot 2800-2900, ej inberäknat cardion jag körde. Med den så blev det snarare 4500 kcal.

Hur som helst: om du tänkte dig att 2500 verkar rimligt så har du inte räknat in din cykling. Om du har svårt att stoppa i dig mer mat av någon anledning så får du väl helt enkelt nolla konditionsträningen en period och jämföra och se vad vågen säger över några veckor.

Termy
2019-07-30, 17:12
Om man lägger in de mängder du beskrev där i ett exceldok som beräkningar kalorier och höftar till i överkant i vissa saker:
https://i.imgur.com/Rh9udwT.jpg

Ingen aning om vad din kycklinggryta har för exakt näringsinnehåll men drog till med en kaloririk "helkyckling" på ett halvkilo som jämförelse (antar att det är betydligt mer kött än vad du får i dig där?) samt om du menade okokt ris som ska bli 4-5 ggr så mycket mer i vikt om det är kokt. Tog mellanmjölk och fetare fruktyoghurt som jämförelse också och lade dit en fet skiva smör. Detta borde bli i överkant, men även då så kommer du ju inte i närheten upp i ditt troliga näringsintag.

Musique
2019-07-30, 19:01
Det var väldigt ambitiöst och snällt av dig Termy, tack!

En snabb observation säger mig att jag verkligen inte tror att jag hamnar så högt på fettet eller proteinet. Min mat är, trots att jag steker i mycket olja/smör, i övrigt ganska fettfattig. Är också väldigt sparsam med kycklingköttet, har 500g kyckling till 5 portioner (100g per portion). Av miljö-och ekonomiska skäl.
Har räknat på mitt proteinintag, som hamnar kring 130g per dag.

För mig är frukt lätt att få ner. Kan enkelt äta 2-3 frukter efter middagen. Ska försöka äta mer mat överlag, då jag äter precis det jag vill och tycker om.

Kan det bli hälsofarligt att äta för lite under en för lång period? Det är väl det främsta jag är orolig för egentligen. Att mitt underskott skulle kunna ge negativa hälsokonsekvenser på sikt.

Termy
2019-07-31, 06:54
Det var väldigt ambitiöst och snällt av dig Termy, tack!

En snabb observation säger mig att jag verkligen inte tror att jag hamnar så högt på fettet eller proteinet. Min mat är, trots att jag steker i mycket olja/smör, i övrigt ganska fettfattig. Är också väldigt sparsam med kycklingköttet, har 500g kyckling till 5 portioner (100g per portion). Av miljö-och ekonomiska skäl.
Har räknat på mitt proteinintag, som hamnar kring 130g per dag.

För mig är frukt lätt att få ner. Kan enkelt äta 2-3 frukter efter middagen. Ska försöka äta mer mat överlag, då jag äter precis det jag vill och tycker om.

Kan det bli hälsofarligt att äta för lite under en för lång period? Det är väl det främsta jag är orolig för egentligen. Att mitt underskott skulle kunna ge negativa hälsokonsekvenser på sikt.

En grej kan ju vara att använda just ett sådant dokument för att skapa en mall för en typisk dag. Skriv upp alla maträtter som kan representera en sådan dag och de mängder du har, sedan ökar du mängden gram på det ena och det andra eller lägger till någon sak (100g nötter till en måltid eller ett extra glas mjölk här och där) tills du ser att kalorimängden hamnar där du vill ha den. Prova, utvärdera, se vad vågen visar över några veckor. Som sagt, antingen det eller skippa cyklingen en period.

Musique
2019-07-31, 19:34
En grej kan ju vara att använda just ett sådant dokument för att skapa en mall för en typisk dag. Skriv upp alla maträtter som kan representera en sådan dag och de mängder du har, sedan ökar du mängden gram på det ena och det andra eller lägger till någon sak (100g nötter till en måltid eller ett extra glas mjölk här och där) tills du ser att kalorimängden hamnar där du vill ha den. Prova, utvärdera, se vad vågen visar över några veckor. Som sagt, antingen det eller skippa cyklingen en period.

Skrev in allt på kostbevakningen.se (https://kostbevakningen.se/?foodinput=1%20gul%20lök%20%0A85%20gram%20bulgur%2 0%0A70%20gram%20kikärtor%20%0A1%20dl%20yoghurt%0A1 %20dl%20lättkvarg%20%0A6%20g%20tahini%0A200%20gram %20vitkål%20%0A1%2C5%20tomat%0A%0A50%20gram%20havr egryn%0A30%20gram%20kasein%20%0A2%20dl%20lättmjölk %20%0A1%20msk%20psylliumfrön%20%0A%0A1%20msk%20olj a%0A1%20burk%20makrill%20i%20tomatsås%0A100%20gram %20tomatsås%0A90%20gram%20ris%20%0A1%20gul%20lök%2 0%0A400%20gram%20vitkål%20%0A250%20gram%20blomkål% 0A1%20dl%20lättkvarg%0A100%20gram%20tomatsås%0A200 %20gram%20äpple). Det är svårt att uppskatta en indisk kycklinggryta, men jag gjorde en separat uträkning för den där jag skrev in alla ingredienser och delade på antalet portioner.

Hamnar på drygt 2900 kcal.

Å ena sidan finns en trygghet i att räkna kosten, särskilt för en person som mig, som har svårt att äta tillräckligt. Å andra sidan vill jag inte förlora matglädjen i ett antal makronutrienter. Jag gillar att laga mat. Jag äter när jag är hungrig tills jag är mätt, och försöker äta ganska bra mat - hur kan det inte vara det egentliga bästa alternativet?

Jag känner mig själv och vet hur lätt jag snöar in på saker. Ser framför mig hur jag börjar väga varenda gram, i tron om att en dags miss på makronivå kommer dra mina gains i botten. Träningsglädjen kommer också drabbas. Nu tränar jag på ett sätt jag trivs med. Är inte villig att sluta konditionsträna. Det är obeskrivligt helande för mig att sätta på en serie och få svettas lite på cykeln efter jobbet.

Allt kokar dock ner till att jag dock inte vill stå och stappla på samma vikter i år ut och år in. Jag är 25 år, och det känns på ett sätt som det redan är för sent. Att bygga mig en bra fysik borde jag börjat med när jag var 16 år. Ibland känns det lönlöst att ens försöka göra anspråk på att få en lite bredare bringa. Kommer nog se ut som Christian Bale i The Machinist (https://www.esquireme.com/sites/default/files/styles/full_img/public/images/2018/04/16/christian-bale-machinist.jpg?itok=KihwL2Sd) livet ut, något jag bara får acceptera.

Termy
2019-07-31, 19:51
Ok. Men 2900 kcal verkar ju vara för lite för dig som sagt. Om att äta tills du är mätt och äta bra mat, vilket jag antar att du utgår från att du gör, hade varit det bästa alternativet i nuläget så hade du väl inte gått ned i vikt så mycket som du gör (vilket vi får utgå från att du inte vill göra heller).

Att räkna kalorier behöver ju knappast vara något du behöver göra hela ditt liv. Har man gjort det ett tag och börjar få in en rutin med vilka måltider och kombinationer som ger något ungefärligt intag på en given dag så börjar det sitta i "ryggmärgen" till slut och då kanske du närmast intuitivt vet hur mycket du egentligen bör äta på en dag för att hålla din vikt eller gå upp lite extra en period. Skapa X antal favoriträtter som gör att det inte blir för enformigt och sätt ihop dem i passande kombinationer under veckan.

25 år är knappast för sent för någonting vad gäller träning.

Scratch89
2019-07-31, 20:44
Det verkar ju som om du äter rätt så lite mat, som sagt. Du har fått bra tips här om hur du kan öka ditt kaloriintag. Du kan fortfarande äta samma typ av mat (för det är bra mat!) men kanske välja lite kaloritätare alternativ. Fet mjölk istället för lättmjölk, kanske göra juice av de frukter och bär och grönsaker du äter för att det mättar mindre men ändå (i princip) innehåller alla nyttigheterna. Äta fullfet fisk och feta köttdetaljer, kanske lägga till lite fika? Jag tror också att du kan testa att dra ner på konditionsträningen ett tag, som sagt.

Att tappa vikt i sig behöver inte vara något onyttigt eller hälsofarligt, så länge du inte börjar magra av ordentligt och hamnar på ett för lågt BMI.

Jag måste också bara säga att du är väldigt bra att ta emot konstruktiva råd här i tråden. Det är inte alla trådar på det här forumet som ger en så bra dialog mellan trådskapare och de andra medlemmarna. Ofta blir det ett förnekande och relativiserande. Det är givande att diskutera och ge råd åt någon som faktiskt är intresserad av råden som ges. :)

Musique
2019-08-01, 18:44
Det verkar ju som om du äter rätt så lite mat, som sagt. Du har fått bra tips här om hur du kan öka ditt kaloriintag. Du kan fortfarande äta samma typ av mat (för det är bra mat!) men kanske välja lite kaloritätare alternativ. Fet mjölk istället för lättmjölk, kanske göra juice av de frukter och bär och grönsaker du äter för att det mättar mindre men ändå (i princip) innehåller alla nyttigheterna. Äta fullfet fisk och feta köttdetaljer, kanske lägga till lite fika? Jag tror också att du kan testa att dra ner på konditionsträningen ett tag, som sagt.

Att tappa vikt i sig behöver inte vara något onyttigt eller hälsofarligt, så länge du inte börjar magra av ordentligt och hamnar på ett för lågt BMI.

Jag måste också bara säga att du är väldigt bra att ta emot konstruktiva råd här i tråden. Det är inte alla trådar på det här forumet som ger en så bra dialog mellan trådskapare och de andra medlemmarna. Ofta blir det ett förnekande och relativiserande. Det är givande att diskutera och ge råd åt någon som faktiskt är intresserad av råden som ges. :)

Det var roligt att höra. Jag försöker verkligen ta till mig av de råd som verkar relevanta och genomtänkta. Har fått förvånansvärt lite råd i stil med "ät wienerbröd", vilket jag trodde skulle utgöra merparten av kommentarsvaren.

Är uppriktigt förvånad vilket engagemang jag sett i tråden. Mycket följdfrågor och en förståelse för min önskan att ändra min kost med små steg i taget. Jag har läst tråden flera gånger, något som varit givande.

Nu blir det stora utmaningen att ändra invanda mönster, som för mig varit obetydliga men som jag insett påverkar min mättnad rejält. Av ren vana inleder jag ofta middagen med en stor skål vitkålssallad, medan jag väntar på att kolhydratskällan ska koka klart i kastrullen. Att inleda en måltid med sallad har jag förstått är ett utmärkt defftips. Jag dricker ofta ett eller flera glas vatten innan maten, eftersom jag brukar vara törstig efter träningen och innan lunch. Även detta är ett standardtips för att känna mer mättnad vad jag kunnat läsa mig till.

Musique
2019-08-28, 11:20
Ungefär en månad sedan inägget ovan, och har ändrat en hel del vanor. Främst har jag dragit ner på mängden mättande mat och försöker äta mer vit pasta, ris och använda mer fett i min mat. Vikten är stabil på 70-71 kg morgonvikt. Har alltså slutat gå ner, men går inte heller upp.

Något jag insett är att kaloriräkning inte fungerar för mig, då jag tycker det är roligt att laga mat - i synnerhet långkok och stora grytor. Det är hopplöst att försöka räkna ut ett kaloriinnehåll när man lagar mat efter smak, och tillsätter/tar bort livsmedel under tillagningens gång. Dessutom tar det bort en hel del glädje ur matlagningsprocessen.

Räknar ni verkligen kalorier på daglig basis, ni som har någon slags matlagningsintresse?

Xtreme-G
2019-08-28, 11:29
Räknar ni verkligen kalorier på daglig basis, ni som har någon slags matlagningsintresse?

Inte för att jag har något matlagningsintresse men jag har inte räknat på säkert 10 år. I början var det nödvändigt för att få en intuition som jag sedan levt på. Däremot kollar jag ofta på näringsdeklararionerna.

sumialic
2019-08-28, 12:15
Ungefär en månad sedan inägget ovan, och har ändrat en hel del vanor. Främst har jag dragit ner på mängden mättande mat och försöker äta mer vit pasta, ris och använda mer fett i min mat. Vikten är stabil på 70-71 kg morgonvikt. Har alltså slutat gå ner, men går inte heller upp.

Något jag insett är att kaloriräkning inte fungerar för mig, då jag tycker det är roligt att laga mat - i synnerhet långkok och stora grytor. Det är hopplöst att försöka räkna ut ett kaloriinnehåll när man lagar mat efter smak, och tillsätter/tar bort livsmedel under tillagningens gång. Dessutom tar det bort en hel del glädje ur matlagningsprocessen.

Räknar ni verkligen kalorier på daglig basis, ni som har någon slags matlagningsintresse?

Tar bort lite av glädjen kanske kaloriräknandet gör, men jag hade aldrig kunnat leva utan den kontrollen. Jag har full kontroll över min kropp och min vikt och det är för mig värt oerhört mycket. Därför tänker jag inte på att det är jobbigt och glädjen som försvinner är således ganska obetydlig.

Det är inte hopplöst att räkna ut kaloriinnehåll när man lagar mat. Det är bara att ha dator/papper tillgängligt och skriva ner allting man tillsätter.

Jag började räkna kalorier när jag var 17 och är idag 31. Har aldrig slutat och kommer antagligen aldrig att sluta.

Läskeblask
2019-08-29, 10:04
Om man vill göra det simpelt:

Räkna ut proteinet. Äter man vanlig husmanskost så vill det ibland bli för lite. Räkna ut så du ligger på en bra nivå. Skriv sedan upp mängderna du äter varje mål, altså du behöver ej räkna ut skriv bara upp och följ schemat. Kolla vikten varje vecka och höj/sänk matmängden efter det vågen visar.Utgår från att maten endå är hyffsad basmat med bra fetter osv

alexy
2019-08-29, 16:02
Ungefär en månad sedan inägget ovan, och har ändrat en hel del vanor. Främst har jag dragit ner på mängden mättande mat och försöker äta mer vit pasta, ris och använda mer fett i min mat. Vikten är stabil på 70-71 kg morgonvikt. Har alltså slutat gå ner, men går inte heller upp.

Något jag insett är att kaloriräkning inte fungerar för mig, då jag tycker det är roligt att laga mat - i synnerhet långkok och stora grytor. Det är hopplöst att försöka räkna ut ett kaloriinnehåll när man lagar mat efter smak, och tillsätter/tar bort livsmedel under tillagningens gång. Dessutom tar det bort en hel del glädje ur matlagningsprocessen.

Räknar ni verkligen kalorier på daglig basis, ni som har någon slags matlagningsintresse?

Jag har haft och har fortfarande hopplöst svårt med att få i mig tillräckligt kalorier för att gå upp i vikt och muskelmassa så kan definitivt relatera till detta frustrerande problem. För att gå upp i vikt måste jag ligga på runt 3.5-4 k kalorier.

Det verkar ju ändå som du är på rätt väg nu med mindre fiber + mer raffinerade kolhydrater och fettrika livsmedel!

Om du inte står ut med kaloriräkning och att behöva väga varje sak du stoppar i en gryta så kan du ju testa fortsätta med långkok och stora grytor för lunch och middag, men se till att stoppa in väldigt kaloritäta produkter mellan måltider.

Det ultimata livsmedlet för viktuppgång är fet mjölk om du inte har några problem med laktos/kasein. 2 liter är inte så svårt att hälla i sig vilket ger ca 1200-1300 extra kcal, men egentligen fungerar alla livsmedel som saknar fiber och har massor socker/fett utmärkt för detta syfte.

Btw om du vill estimera kalorier så är cronometer.com nog den bästa metoden, ger även detaljed information om alla näringsämnen.

Lycka till :)

Pepz
2019-08-30, 07:39
Du pratar hela tiden om din mättnad - vilket avhandlades tidigt i denna tråd att den är helt egal.

Efter att ha läst hela denna tråd så anser jag att du behöver hjälp.
Ta hjälp av någon som kan göra ett matschema åt dig. Håll det till 100% i 4 veckor och se vad som händer.
Har du problem med att hålla schemat (förutsatt att det är vettigt och lagt för dig) så bör du söka professionell hjälp för din ätproblematik, för det är svårt att klara detta på egen hand.

zol
2019-08-31, 17:48
Riktigt frustrerande att läsa denna tråden, på ett "problem" där svaret är så extremt simpelt!

Börja ät mer kalorier, punkt!

Är du besatt av din kalorifattiga mat (anorektisk?) så är det väl exempelvis bara att lägga 1 dl olivolja i en shaker så har du +1 000 kcal. Alternativt käka en bytta glass eller en chockladkaka varje kväll.

Brofessorn
2019-08-31, 18:11
Riktigt frustrerande att läsa denna tråden, på ett "problem" där svaret är så extremt simpelt!

Börja ät mer kalorier, punkt!

Är du besatt av din kalorifattiga mat (anorektisk?) så är det väl exempelvis bara att lägga 1 dl olivolja i en shaker så har du +1 000 kcal. Alternativt käka en bytta glass eller en chockladkaka varje kväll.

Det är frustrerade eftersom TS antingen är dum eller delvis inte vill uppnå sitt upsatta mål. Man kan knappast påstå att man försöker gå upp i vikt om man varje dag cyklar bort 500 kilokalorier, vägrar upphöra med det trots att det är direkt kontraproduktivt, inleder varje måltid med en stor skål vitkål, och istället för att försöka hitta vaneförändringar som ger avkastning... börjar prata om hur kaloräkning inte passar honom.

TS kan få hur många praktiska råd om olivolja och wienerbröd som helst, men inget av dem kommer förända någonting såvida han inte förändrar sitt fundamentala tankesätt och beteende.

Han har även påstått att det inte varit något fel med sköldkörteln eller så tidigare. Det indikerar att han med största sannolikhet bara vägrar vandra den simpla vägen till att lägga på sig mer massa.



Efter att ha läst hela denna tråd så anser jag att du behöver hjälp.
Ta hjälp av någon som kan göra ett matschema åt dig. Håll det till 100% i 4 veckor och se vad som händer.
Har du problem med att hålla schemat (förutsatt att det är vettigt och lagt för dig) så bör du söka professionell hjälp för din ätproblematik, för det är svårt att klara detta på egen hand.

zol
2019-08-31, 18:27
+1

Tycker bara det är märkligt hur man kan ha 6 sidor med svar från duktiga skribenter som därtill är helt eniga i sina "svar", och ändå vägra lyssna.

Gissar det är en mental spärr. Bättre uppsöka någon psykolog/dietist än att fortsätta dalta om grönsaksskålar.

Musique
2019-09-11, 19:01
Du pratar hela tiden om din mättnad - vilket avhandlades tidigt i denna tråd att den är helt egal.

Efter att ha läst hela denna tråd så anser jag att du behöver hjälp.
Ta hjälp av någon som kan göra ett matschema åt dig. Håll det till 100% i 4 veckor och se vad som händer.
Har du problem med att hålla schemat (förutsatt att det är vettigt och lagt för dig) så bör du söka professionell hjälp för din ätproblematik, för det är svårt att klara detta på egen hand.

Mot bakgrund av att min uppväxt i mångt och mycket kretsade kring cykling, och allt det innebär i form av vikt-och prestation, så är det inte omöjligt att jag har ett snedvridet förhållande till mat. Ju lättare man var, desto snabbare cyklade man i regel.

Jag har börjat, sakta men säkert, göra förändringar i min kost. Skäms nästan för att säga det, men jag är faktiskt stolt över hur jag börjar se förändringar i hur jag ser på mat. Framförallt har mitt matintresse ökat sen jag började laga med mer fetter. Har börjat göra en egen müsli, som innehåller mycket nötter och torkad frukt. Det är enkelt (och väldigt gott!) att blanda ner 2 dl i proteinshaken för att öka det dagliga kaloriintaget.

Att mättnaden är helt egal ger mig dock en känsla av hopplöshet... Jag vill inte följa ett matschema slaviskt eller behöva tänka så mycket på min kost. Det gjorde jag allt för mycket som satsande cyklist. Friheten och det intuitiva är något jag eftersträvar. Men, som du säger, så kanske jag behöver hjälp på vägen för att nå dit i slutändan och stabilisera min vikt på en bra nivå.

Scratch89
2019-09-12, 11:31
Att kalla TS dum är ignorant och oförstående. Att inte inse att folk har olika syn på mat kulturellt, psykologiskt och fysiologiskt är ignorant. Om något forum borde förstå hur mat kan påverka en är det detta forumet, men det är klart att det är lätt att säga åt någon att bara hälla i sig en deciliter olja varje dag.

Att söka sig till någon som är duktig på mat och kan diskutera ett bra kostupplägg är däremot en god idé. Däremot får man ju se till att det inte blir slaviskt och ett tvång, om maten redan tar mycket (negativ) fokus.

Brofessorn
2019-09-12, 11:51
Att kalla TS dum är ignorant och oförstående. Att inte inse att folk har olika syn på mat kulturellt, psykologiskt och fysiologiskt är ignorant. Om något forum borde förstå hur mat kan påverka en är det detta forumet, men det är klart att det är lätt att säga åt någon att bara hälla i sig en deciliter olja varje dag.

Att söka sig till någon som är duktig på mat och kan diskutera ett bra kostupplägg är däremot en god idé. Däremot får man ju se till att det inte blir slaviskt och ett tvång, om maten redan tar mycket (negativ) fokus.

Jag utgår från att du syftar på mitt inlägg. Det var implicit att han inte var dum, med tanke på var jag senare leder inlägget.

Scratch89
2019-09-12, 11:55
Fast att prata om huruvida någon vägrar något leder ju tankarna till att han lättvindigt bara kan göra som råden han fått. Det är som att säga till deprimerade människor att de bara ska rycka upp sig.

Brofessorn
2019-09-12, 12:02
Fast att prata om huruvida någon vägrar något leder ju tankarna till att han lättvindigt bara kan göra som råden han fått. Det är som att säga till deprimerade människor att de bara ska rycka upp sig.

Nej. Det är samma sak som att säga att en deprimerad person behöver hjälp och kanske inte klarar det själv. När du cherry-pickar ordvalet av "vägrar" bortser du alltså från min citat av:

Du pratar hela tiden om din mättnad - vilket avhandlades tidigt i denna tråd att den är helt egal.

Efter att ha läst hela denna tråd så anser jag att du behöver hjälp.
Ta hjälp av någon som kan göra ett matschema åt dig. Håll det till 100% i 4 veckor och se vad som händer.
Har du problem med att hålla schemat (förutsatt att det är vettigt och lagt för dig) så bör du söka professionell hjälp för din ätproblematik, för det är svårt att klara detta på egen hand.

Scratch89
2019-09-12, 14:31
Nej. Det är samma sak som att säga att en deprimerad person behöver hjälp och kanske inte klarar det själv. När du cherry-pickar ordvalet av "vägrar" bortser du alltså från min citat av:

Jag är medveten om att jag cherry-pickar. :) Och jag håller med dig i övrigt.

Musique
2019-09-13, 20:49
Är det vanligt att bli hungrigare med tiden när man börjar äta mer? Upplever att jag kan äta mycket mer på kvällarna nu. Kanske beror det på att maten är godare, med mer fett/kolhydrater, och/eller så beror det på att jag tränar hårdare? Ibland är jag som ett svart hål på kvällarna, och försöker verkligen äta så mycket jag kan och "utnyttja" den hungern. Har inte riktigt upplevt den känslan tidigare. Det är som att magen bara skriker efter mat. Kan bli obehagligt till och med då jag är mätt, i buken, men fortfarande känner mig lite hungrig.

Jag blir dessutom som en duracellkanin när äter mer känns det som, men det kanske bara är placebo/inbillning.

Brofessorn
2019-09-13, 22:25
Är det vanligt att bli hungrigare med tiden när man börjar äta mer? Upplever att jag kan äta mycket mer på kvällarna nu. Kanske beror det på att maten är godare, med mer fett/kolhydrater, och/eller så beror det på att jag tränar hårdare? Ibland är jag som ett svart hål på kvällarna, och försöker verkligen äta så mycket jag kan och "utnyttja" den hungern. Har inte riktigt upplevt den känslan tidigare. Det är som att magen bara skriker efter mat. Kan bli obehagligt till och med då jag är mätt, i buken, men fortfarande känner mig lite hungrig.

Jag blir dessutom som en duracellkanin när äter mer känns det som, men det kanske bara är placebo/inbillning.

Bra! :hbang: Jag var smal som ett skelett förut. I början fick jag helt enkelt trycka i mig tills det stockades upp i halsen. Men med tiden vande sig kroppen och hungern anpassades till mitt påtvingade matintag.

Du får positiv feedback, lägg värde och ta tillvara på den! *hug*

Musique
2019-10-20, 07:25
För att bringa lite solsken till Kolozzeum tänkte jag skriva hur det gått och tacka för all input och pepp jag fått i den här tråden. Här kommer lite sammanfattande tankar, som jag gärna läser andras reflektioner och feedback på.

Maten och vikten
Efter att ha funderat, läst om mat-och kost och tänkt mycket insåg jag att en bra kosthållning är den som är långsiktigt hållbar. Att räkna kalorier, göra drastiska förändringar eller ändra den mängd träning jag trivs med är inte hållbart. Med det sagt gjorde jag successivt kostförändringar för att få i mig mer mat. En deciliter bulgur blev två, en laxfilé blev (nästan, lax är en lyx) två, ett stekt ägg blev tre, etc. Till en början var det mentalt lite jobbigt då jag började få hjärnspöken. Kolhydratsintaget blev signifikant större och jag blev både lite dålig i magen och såg sämre ut i spegeln ett tag, men det blev snabbt bättre och kroppen anpassade sig till det ökade intaget.

Jag har vägt mig varje morgon, där jag började på en startvikt om 69.0. Nu har vikten stabiliserat sig på dryga 71 kg. Vikten i sig bryr jag mig inte särskilt mycket om, målet är att orka träna så mycket som jag vill och leva ett härligt liv i övrigt utan att känna mig orkeslös eller trött.

Det mest intressanta med min kostförändring, som jag kommer in på när jag beskriver hur träningen gått, är hur pass lite jag faktiskt gått upp i antal kilo i förhållande till hur mycket mer jag äter. Mina portioner är nu kalorimässigt säkert det dubbla i förhållande till tidigare. Ibland på kvällarna äter jag en matlåda till, för att jag ska träna hårt dagen därpå och mat är gott. Ett väldigt avslappnat och härligt förhållningssätt, som jag hoppas består.

Träningen
Träningen, en strukturerad och planerad sådan, är ett förbättringsområde för mig. Men under tiden jag ändrat kostvanor har jag märkt en revolution i hur jag tränar, något som också kan förklara varför jag gått upp såpass lite i vikt trots allt.

Träningsglädjen kom med maten. Att komma till ett träningspass riktigt laddad och fylld av energi har jag nog inte riktigt upplevt på flera år. Ju mer jag äter, desto längre och mer intensivt kan jag träna. Insåg hur många pass jag haft där jag verkligen haft för lite energi och hur värdelöst det varit. De dagar jag ätit riktigt mycket har nästa dags träning bestått i monsterpass. Jag blir som en duracellkanin, även utanför träningslokalen, ju mer jag äter.

Har brutit en platå jag länge haft vid viktade armhävningar, chins och bulgariska splitböj. Det har varit riktigt roligt att se framsteg. Jag är väldigt nyfiken på styrketräningsupplägg. Just nu tränar jag en klassisk 4-split (axlar, rygg, ben, bröst) med ungefär 10 set i veckan per muskelgrupp. Jag tränar chins och armhävningar varannan dag, då jag prioriterar dessa övningar och vill få in mer volym. Konditonsträningen har rullat på bra, men jag tränar ingen direkt intensiv konditionsträning utan fokuserar på styrketräningen. Varannan dag tränar jag styrka och varannan kondition. Varje morgon cyklar jag ungefär 45 minuter i lugn takt framför en serie, något som är rena livselixiret för mig.


Sammanfattningsvis vill jag verkligen tacka för all input jag fått. Den förståelse och konkret återkoppling jag fått hade jag i ärlighetens namn inte väntat mig. Särskilt tack till Termy och Scratch89 som fick mig se saker ur andra perspektiv.


Nästa mål är att hitta ett (bättre?) träningsupplägg och fortsätta öka maten successivt med små förändringar veckovis. 71 kg är lite för min längd, om 189 cm, har jag förstått, och jag hade nog gärna legat kring 75 kg egentligen. Med det sagt är inte kroppsvikten något jag är särskilt brydd om. Sålänge träningen går framåt sakta men säkert är jag nöjd.

Termy
2019-10-20, 09:20
Kul att det går framåt! :)

En sakta rutinförändring som den du gör nu, och hinner känna efter att du också trivs med, är nog den som blir mest bestående. :thumbup:

blåvitt
2019-10-20, 10:01
Kul uppdatering att få läsa! Särskilt biten om hur det givit en förnyad träningsglädje. Låter som att du gjort en förändring på ett nyttigt och konstruktivt sätt, och credd till dig för att du tagit år dig av råden när du från början var helt säker på din sak. Väldigt många hade fortsatt köra sitt race och bara fnysit åt att ingen förstår dom...

Musique
2019-10-21, 20:02
Kul att det går framåt! :)

En sakta rutinförändring som den du gör nu, och hinner känna efter att du också trivs med, är nog den som blir mest bestående. :thumbup:

Det går framåt (mycket tack vare din input!) men också bakslag ibland. Jag kan fortfarande få hjärnspöken vissa kvällar när jag är väldigt hungrig efter dagens bestyr. Jag tänker mycket på hunger. Hur känner jag om hungern är på grund av energibrist eller när är jag bara uttråkad? Jag försöker se en lösning i att "äta så bra mat jag kan" och har en naiv tro på att det ska lösa sig då och min kropp reglerar hunger och mättnad allteftersom. Men det är svårt och jag tänker mycket på energimängd fortfarande, om än betydligt mindre än innan.

Kul uppdatering att få läsa! Särskilt biten om hur det givit en förnyad träningsglädje. Låter som att du gjort en förändring på ett nyttigt och konstruktivt sätt, och credd till dig för att du tagit år dig av råden när du från början var helt säker på din sak. Väldigt många hade fortsatt köra sitt race och bara fnysit åt att ingen förstår dom...

Jag försökte verkligen leta all information jag kunde, inte bara på Kolozzeum, för att bringa lite klarhet i hur jag ska tänka. Att våga släppa kontrollen och testa något annat är inte lätt, och kommer inte vara fortsättningsvis heller. Men jag tänker nog att "hur illa kan det bli?" I absolut värsta fall gåt jag upp lite för mycket, en vikt som jag tämligen enkelt tappar igen. Att köra mitt race har lett mig dit jag är idag, en fysik jag inte direkt skryter med. Så att erkänna min egen inkompetens och alla mina bias på området har nog varit en bidragande faktor till jag faktiskt lyssnat och läst om varenda kommentar i den här tråden flera gånger.

Musique
2019-10-29, 19:56
Jag bumpar denna i hopp om lite hjälp på vägen.

Min vikt var idag på 69,7, trots att jag inte ändrat något särskilt i min kost eller så. Var uppe på 72kg förra veckan. Räknar inte kalorier utan försöker, som ovan nämnt, äta mig proppmätt på helt vanlig mat.

Om jag fotograferade en dags måltider, skulle ni kunna ge lite input? Jag tänker att jag också skriver hur jag tränar/tränade den dagen. Mina dagar skiljer sig väldigt lite, både kost-och träningsmässigt.

sumialic
2019-10-29, 21:20
Jag bumpar denna i hopp om lite hjälp på vägen.

Min vikt var idag på 69,7, trots att jag inte ändrat något särskilt i min kost eller så. Var uppe på 72kg förra veckan. Räknar inte kalorier utan försöker, som ovan nämnt, äta mig proppmätt på helt vanlig mat.

Om jag fotograferade en dags måltider, skulle ni kunna ge lite input? Jag tänker att jag också skriver hur jag tränar/tränade den dagen. Mina dagar skiljer sig väldigt lite, både kost-och träningsmässigt.

Vikt kan variera mycket ifrån dag till dag av olika skäl, men absolut - fota på!

40plus
2019-10-30, 07:59
Jag bumpar denna i hopp om lite hjälp på vägen.

Min vikt var idag på 69,7, trots att jag inte ändrat något särskilt i min kost eller så. Var uppe på 72kg förra veckan. Räknar inte kalorier utan försöker, som ovan nämnt, äta mig proppmätt på helt vanlig mat.

Om jag fotograferade en dags måltider, skulle ni kunna ge lite input? Jag tänker att jag också skriver hur jag tränar/tränade den dagen. Mina dagar skiljer sig väldigt lite, både kost-och träningsmässigt.

Du gör helt enkelt av med mer kalorier än du äter. Jag minns i början av tråden, du åt mycket och åt dig mätt och undra varför du inte gick upp i vikt trots träning.

Sedan visade det sig att du åt mycket grönt (låg kalori/låg proteinkost) samt motionerade som en tok med mycket cykling.

Om du vill gå upp i vikt så bortse från vad du tror och ät säg 3000 kalorier om dagen inkl 140g protein. Dra ner markant på motioneringen (cykling etc) och lägg hellre mer fokus på styrketräningen. Vill du inte dra ner på motionerandet så måste du äta mer kalorier, så är det bara.

Du känns lite som en omvänd tjockis. Du säger att du gör rätt men får inte resultat. Tjockisen smygäter choklad och glass och "glömmer" nämna detta. Kanske du "råkar" hoppa över fett eller proteinrik mat och istället glufsar sallad? Eller känner du dig oren efter att ha ätit många kalorier så att du tar ett dubbelt cykelpass för att bränna bort dom extra kalorierna (så dom ej kan användas till viktökning)

Musique
2019-10-30, 10:34
Vikt kan variera mycket ifrån dag till dag av olika skäl, men absolut - fota på!

Åt på som attan igår och vikten var uppe på 71,9 imorse!:cool: Vi hoppas det håller i sig. Om inte ska jag fota vad jag pular i mig någon dag.

Termy
2019-10-30, 10:56
Själv noterar jag väl en "normal" viktfluktuation +- 1,5kg hit och dit från dag till dag som en normal grej (och då har jag vägt mig dagligen i flera år). Vissa utstickande siffror kan vara att det nån dag för några veckor sedan var t.ex. 80,5kg och en vecka senare 83kg men sett över X veckor på hela perioden är det ändå kring typ 81,5kg i snitt. Inga konstigheter ens om man äter som Skalman.

PureWhey
2019-10-30, 12:40
Åt på som attan igår och vikten var uppe på 71,9 imorse!:cool: Vi hoppas det håller i sig. Om inte ska jag fota vad jag pular i mig någon dag.

Måla en graf med trendkurva istället för att lägga så stort fokus på vad du väger varje dag. Det är inte hållbart såvida du inte äter och rör dig likadant varje dag.

zol
2019-10-31, 00:11
Läste precis i tråden Vad har DU ätit idag? (HELA dagens mat)), helt otroligt vad lite mat du äter och magert.

Varför gör du inte bara som folk har tipsat om i ca 107 inlägg? Börja äta mer och desto kalloritätare mat, punkt slut!

Du verkar totalt ignorera alla dessa råd vilket känns helt sjukt ignorant och lite skrämmande. Du har uppenbarligen en extrem skev syn på kost och kanske en släng av anorexia, jag tycker i välvilja att du ska söka professional hjälp.

poppen11
2019-10-31, 17:24
Du skapade i princip samma tråd för 3 år sedan (och fick samma sorts råd) http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=228626. Dags att prata med en dietist eller kanske psykolog?

PureWhey
2019-10-31, 17:32
Du skapade i princip samma tråd för 3 år sedan (och fick samma sorts råd) http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=228626. Dags att prata med en dietist eller kanske psykolog?

Ja.

Cykelcykel
2019-11-01, 14:53
Japp
Vissa gillar att kokketera med sina ätstörningar