handdator

Visa fullständig version : Så ramadan har börjat, Hälsosamt? Med tänkte på allt prat om autofagi osv med fasta


Helgehorse
2019-05-07, 19:38
Ja så ramadan har börjat, Många tycker det är dumt och förstör kroppen.

Men man har ju läst mycket om fastan på sistone, Autofagi(minskad risk för cancer,alzheimers, bra för blodsockret?) och alla positiva egenskaper med 1-2 måltider om dagen istället för att småäta.

Skulle ni säga att ramadan är "hälsosamt"? Är det en bra grej för kroppen att göra 1 gång om året?

Enda negativa jag kan tycka är, Inte dricka något alls under fastetiden. Och att man alltid äter så sent. Annars borde det väll vara väldigt hälsosamt som sagt?


(Funderar inte på att konvertera eller göra någon liknande fasta) Mest nyfiken och intresserad bara.

tomten1
2019-05-07, 19:46
De dricker ju inte vatten, vilket är rätt viktigt, som jag har förstått det, när man fastar...

Agitator
2019-05-07, 21:31
Ja så ramadan har börjat, Många tycker det är dumt och förstör kroppen.

Men man har ju läst mycket om fastan på sistone, Autofagi(minskad risk för cancer,alzheimers, bra för blodsockret?) och alla positiva egenskaper med 1-2 måltider om dagen istället för att småäta.

Skulle ni säga att ramadan är "hälsosamt"? Är det en bra grej för kroppen att göra 1 gång om året?

Enda negativa jag kan tycka är, Inte dricka något alls under fastetiden. Och att man alltid äter så sent. Annars borde det väll vara väldigt hälsosamt som sagt?


(Funderar inte på att konvertera eller göra någon liknande fasta) Mest nyfiken och intresserad bara.

Är väl bara för dig att börja träna lite mer och titta på periodisk fasta så kommer du må mycket bättre troligen.

sumialic
2019-05-07, 23:53
De dricker ju inte vatten, vilket är rätt viktigt, som jag har förstått det, när man fastar...

Varför är det viktigt? Kan man inte gå 20 timmar eller så utan vatten utan problem? Illa om det är varmt kanske, men annars?

baggard
2019-05-08, 00:57
Som jag förstått det så får dom dricka vatten och äta efter solnedgång tills solen går upp igen. Så i teorin borde dom kunna gå upp tidigt och käka en frulle och hiva vatten och sedan stå sig tills kvällskvisten. Kan nog bli jobbigt beroende på vart i världen man befinner sig när solen knappt går ner ibland..

Helgehorse
2019-05-08, 06:49
De dricker ju inte vatten, vilket är rätt viktigt, som jag har förstått det, när man fastar...

Varför? Dricker/äter de en hel del mellan 22:00-02:00 ungefär kan de ju få i sig en hel del.

Diomedea exulans
2019-05-08, 08:22
Som jag förstått det så får dom dricka vatten och äta efter solnedgång tills solen går upp igen. Så i teorin borde dom kunna gå upp tidigt och käka en frulle och hiva vatten och sedan stå sig tills kvällskvisten. Kan nog bli jobbigt beroende på vart i världen man befinner sig när solen knappt går ner ibland..

Många muslimer fuskar och vänder på dygnet.

vicarious
2019-05-08, 10:30
Det som eventuellt är negativt är väl att man äter på natten och kanske sover mindre/sämre annars ser jag inga problem, det handlar bara om en månad om året.

Eftersom Ramadan infaller ca 1 vecka tidigare varje år så blir det mindre och mindre plågsamt för varje år nu. De värsta åren då Ramadan inföll mitt under sommaren är bortgjorda.

Helgehorse
2019-05-08, 10:51
Det som eventuellt är negativt är väl att man äter på natten och kanske sover mindre/sämre annars ser jag inga problem, det handlar bara om en månad om året.

Eftersom Ramadan infaller ca 1 vecka tidigare varje år så blir det mindre och mindre plågsamt för varje år nu. De värsta åren då Ramadan inföll mitt under sommaren är bortgjorda.

Jo men med allt prat om fasta och dess hälsoeffekter, Bör ju detta vara "jättebra" för kroppen egentligen? Ordentlig "rensning" och uppbyggnad av celler o diverse, Eller?

King Grub
2019-05-08, 10:55
Ja, att kroniskt begränsa "ätfönstret" till några timmar per dag kan sannolikt ha hälsofördelar. En månad och sedan återgå till normalt frossande dygnet runt kommer inte att ha det.

Hemi
2019-05-08, 13:12
Meningen med ramadan är inte bara att fasta heller ungefär som periodisk fasta sen 'ter man hur mycket man vill när man får. Det skall kännas och man skall genomgå en förändring, vara förberedd på sämre tider, veta hur det känns att inte ha någon mat, samt påminnas om hur det var att utkämpa krigen då man inte kunde äta på dagen etc. Har en muslim sagt till mig.

Helgehorse
2019-05-09, 12:50
Ja, att kroniskt begränsa "ätfönstret" till några timmar per dag kan sannolikt ha hälsofördelar. En månad och sedan återgå till normalt frossande dygnet runt kommer inte att ha det.

Så att köra någon slags "fasta" i 16-20 timmar 1 gång i veckan t ex, och sedan äta som vanligt tror du inte skulle ha några hälsofördelar?

Nuggets
2019-05-11, 17:12
Att äta nattetid har ju en hel rad negativa hälsoeffekter i sig självt (även om det knappast gör nån skillnad varken till eller från under en så kort period iofs).

Hemi
2019-05-11, 17:44
Som sagt så ser nog muslimer lite olika på det men tanken är inte att spara sig till natten utan det skall banne mig vara en ordentlig fasta. Annars kan man titta på periodisk fasta och svulla när man känner för det med det är ingen riktig ramadan.