handdator

Visa fullständig version : Är det en trend att allmänbildning polariseras?


Armed Dingo
2019-05-02, 12:12
... Eller rimmar det illa med verkligheten?

Flera återgivningar finns att läsa om teknologiska framgångar som gjordes långt tillbaka i tiden. Sist läste jag om ett folkslag som kunde räkna ut en egen kalender baserat på stjärnhimlen, och de byggde även en slags stenmur med stor precision till en borg. Ett arbete som krävde många år och mångs frivilliga. Ett intresse från en stor del av befolkningen i deras samhälle tänker jag.

Ovan är förstås inget nytt utan ni känner säkert till flera exempel, och det har inte alltid handlat om slaveri som i fallet med pyramiderna utan snarare har det vad jag, kanske felaktigt, uppfattar som ett allmänt intresse för det vetenskapliga och vad som kräver bildning, och för det som ökar allmänbildningen. Ett intresse för att vara och bli mer lärd.

Hoppa till idag. Samla ihop 10.000 slumpmässigt valda människor och placera dem i liknande miljö. Hade man varit lika produktiva?

Jag upplever att det är polariserat idag med enbart en minoritet som ägnar sig åt något som förbättrar och driver utvecklingen framåt (jag själv är inte i den minoriteten), och en större och växande del som fan inte kan någonting. Som bryr sig om de mest triviala saker som tvprogram, kändisar, sport och allmän förströelse.

Det låter väldigt gubbigt och moralkärringigt, och det upptar inte en stor del av mina dagliga funderingar, men hade vi inte alla dragit nytta av ett klimat där det ansågs att man ska sträva efter att göra framsteg? Stora framsteg. Att forskare är de coola. Att avancerade läkare och vissa entreprenörer är coola. Visst är dom det redan i en del kretsar men det borde genomsyra mer. Allt?! Inte vad en random idiot på instgram säger, och så vidare och så vidare. Inte att lägga hundratals timmar på Fortnite redan som barn, eller vuxen för den delen. Ni förstår vad jag syftar på.

Om det inte vänder är vi påväg mot samma dystopi som i filmen Idiocracy. Vi är halvvägs där redan.

Förstår ni vad jag menar? Är jag gubbig? Har jag fel? Har ni tänkt över samma ämne som jag slarvigt beskriver? Kommer det vända? Och till er som bor utomlands, upplever ni att det är annorlunda där?

Bob90
2019-05-02, 12:42
Jag vet inte hur allmänbildning definieras men "min definition" är typ "utbildning som är nyttig för hela allmänheten/samhället".

Typ exempelvis:
Simkunnighet
Grundläggande "insyn i konsekvenser av vetenskapliga discipliner" (tex atomen som koncept, att tunga saker sjunker, jorden är rund, solsystemet, eld behöver syre för att brinna etc)
Läskunnighet
Skrivkunnighet
Grundläggande kunskap om juridik
Grundläggande kunskap om ekonomi
Grundläggande kunskap om olika politiska skick
Grundläggande kunskap om olika religioner
Grundläggande kunskap inom matematik (typ fyra räknesätten, lite geometri och bråk)
Fullgod kunskap i engelska
Behärska någon form av fordon (kanske framförallt bil, men räknar in cykel också)
Grundläggande sjövett (sitta ner i båten, flytväst etc)
Kunskap i något eller några ämnen på en populärvetenskaplig nivå så att man kan föra en diskussion

Osv.
Jag tycker inte typ "Vem tog guldmedaljen i vattenpolo i EM år 1937" eller "hur många svenska artister kan du" är allmänbildning. Det är ju mer "kuriosa" i min mening.

Så om det är en trend vet jag inte, för jag tycker det är olika saker liksom.

Langster
2019-05-02, 12:54
Jag tror alltid att den stora massan varit lågbildade och ointresserade av vetenskap, att man hängde med på vansinnesprojekt förr i tiden handlade nog mer om religion eller lojalitet mot härskare än att man ville lära sig saker.

Rent generellt så finns det väldigt gott om människor med stor allmänbildning i vårt land just nu tycker jag. Beror ju på i vilka grupper man kollar förstås. Men kunskapen är ofta smal, få som verkligen har stor kunskap om många, vitt skilda områden - vilket är naturligt, man bryr sig oftast bara om att lära sig om saker man är intresserad av utöver det man behöver kunna för att överleva sin vardag.

Starke75an
2019-05-02, 19:47
Nä.

Ladugårdsdörr
2019-05-02, 20:18
Jag tror snarare det är en förändring av vad som är "allmänbildning". Farsans generation och tidigare generationer byggde sina egna hus, fixade allt på bilen utom möjligtvis lackjobb osv. Dagens unga män är väldigt duktiga på "builds" i WoW och kan räkna upp väldigt många könsidentiteter.
Samtidigt var det inte samma överflöd av kunskap förr och normalbegåvningarna lärde sig helt enkelt det som stod i tidningen och sades på radion. Idag är det väldigt mycket enklare att fylla sin kunskapstörst med fantastiskt meningslösa företeelser tack vare internet.

Rahf
2019-05-02, 21:11
Du har om möjligt ännu mer allmänbildade och rent bildade människor än förr. Dock så har nu 'idioterna' större möjlighet att göra sin röst hörd, trots fullständigt utebliven talang, någon särskild kunskap, eller anmärkningsbar färdighet.

Ja, du är gubbig. Ska vi hålla hand och höja våra arga plakat?

BelowAverage
2019-05-03, 05:53
Jag tror folk i alla tider i gemen mest har brytt sig om sig själva. Allmänbildning kan jag inte svara på, däremot är det lite synd att vi har tillgång till så mycket information och ändå vet så många så lite. Men det knyter ju an till ointresset för allt utom sig själv.

Hur tror du att det såg ut på 1700-talet, 50-talet eller 1100-talet? Jag tror inte folk kom hem efter sitt dagsverke, kliade sig i huvudet och tänkte "hur kan jag bidra ännu mer till min samtid?".
Jobbar folk och betalar skatt tycker jag de bidrar dubbelt upp.
Lite svårt att greppa din trådstart när du pratar om allmänbildning och menar (tror jag) att det är produktivitet?

trädgårdsmöbel
2019-05-03, 06:45
Motivationen för produktivitet är rätt låg hos vissa, vilket gör att en del potential aldrig utnyttjas, men den finns där.

"Varför skall man jobba, när man får pengar ändå?" i kombination med "Varför skall man jobba, när man inte får några pengar ändå?" Skapar en viss samhällsanda som inte är produktiv.

Snubben
2019-05-03, 08:54
... Eller rimmar det illa med verkligheten?

Flera återgivningar finns att läsa om teknologiska framgångar som gjordes långt tillbaka i tiden. Sist läste jag om ett folkslag som kunde räkna ut en egen kalender baserat på stjärnhimlen, och de byggde även en slags stenmur med stor precision till en borg. Ett arbete som krävde många år och mångs frivilliga. Ett intresse från en stor del av befolkningen i deras samhälle tänker jag.

Ovan är förstås inget nytt utan ni känner säkert till flera exempel, och det har inte alltid handlat om slaveri som i fallet med pyramiderna utan snarare har det vad jag, kanske felaktigt, uppfattar som ett allmänt intresse för det vetenskapliga och vad som kräver bildning, och för det som ökar allmänbildningen. Ett intresse för att vara och bli mer lärd.

Hoppa till idag. Samla ihop 10.000 slumpmässigt valda människor och placera dem i liknande miljö. Hade man varit lika produktiva?

Jag upplever att det är polariserat idag med enbart en minoritet som ägnar sig åt något som förbättrar och driver utvecklingen framåt (jag själv är inte i den minoriteten), och en större och växande del som fan inte kan någonting. Som bryr sig om de mest triviala saker som tvprogram, kändisar, sport och allmän förströelse.

Det låter väldigt gubbigt och moralkärringigt, och det upptar inte en stor del av mina dagliga funderingar, men hade vi inte alla dragit nytta av ett klimat där det ansågs att man ska sträva efter att göra framsteg? Stora framsteg. Att forskare är de coola. Att avancerade läkare och vissa entreprenörer är coola. Visst är dom det redan i en del kretsar men det borde genomsyra mer. Allt?! Inte vad en random idiot på instgram säger, och så vidare och så vidare. Inte att lägga hundratals timmar på Fortnite redan som barn, eller vuxen för den delen. Ni förstår vad jag syftar på.

Om det inte vänder är vi påväg mot samma dystopi som i filmen Idiocracy. Vi är halvvägs där redan.

Förstår ni vad jag menar? Är jag gubbig? Har jag fel? Har ni tänkt över samma ämne som jag slarvigt beskriver? Kommer det vända? Och till er som bor utomlands, upplever ni att det är annorlunda där?

Jag tror du lyfter något som många faktiskt funderar på - på ett eller annat sätt.

För mig handlar det om krocken mellan kollektivet och individen - individualism mot kollektivism. Samhället har förändrats på sådant sätt att många upplever kollektivet som något överflödigt.

Varför bli en del av något större när jag finns? Ensam är stark! Jag är faktiskt viktigare/bättre än andra.

Om vi backar, säg 100 år, så var kollektivet något centralt i hela världen. I Sverige gick medlemmar i en by tillsammans för att hjälpa varandra > Bygga, ge mat, stödja, vägleda, utkräva straff, hämnas etc. Man såg detta med att man är en del av ett större grupp och om gruppen inte fungerar eller levererar så blir det svårt för mig (ingen mat, sjukdomar, inget hus mm.). Idag upplever man att det inte är så vilket gör att man som individ kan "slå sig fri och gå sin egna väg" - vilket jag tror är en annalkande kris. När nästa pandemi kommer, eller matkris, elkris, värmekris - whatever - så kommer de bli problem. Vem ska "han" vända sig till när maten är slut? Staten? Vem ska "hon" vända sig till när elen är borta för tredje veckan och inte har någon aning om vad man ska göra?

Jag tror inte vi är på väg mot något som liknande Idiocracy, då vi kommer ha sjukdomar, ond bråd död, krig, svält mm. som kommer rensa en större del av populationen innan idioterna tar över.

Tyvärr.

Diomedea exulans
2019-05-03, 09:17
Ingen aning, jag träffar inte tillräckligt mycket folk för att våga uttala mig om "folk i allmänhet".

Armed Dingo
2019-05-03, 11:08
Ja, jag vill ha tillbaka kollektivet. Det är nog det jag tycker är tråkigt, att det saknas. Det saknas en bred uppfattning om att vi som medborgare tillsammans kan göra framsteg, i just denna bemärkelse. Den påtalas av några få, ofta i samband med utbildning, men den blåser bort när man tar klivet från skola ut i verkligheten.

... Och vipps tror jag att jag fick det att låta som att nationalism kan vara en del av en lösning. Men det anser jag mig vara så det har att göra med att jag tycker som jag gör.

Men jag har inga lösningar, jag bara önskar högt.

Och för att tillägga så är detta en del av krocken inom inhemsk politik. Vänstern som traditionellt ses som företrädare för det kollektiva går inte hem hos en del, och mig själv, när vi anser att sakpolitiken leder till det motsatta. Istället finner man sin hemort hos det som i redaktörsmun kallas högerextremt, traditionellt sett som individualistiskt, när ändamålet med den politiska identifieringen faktiskt är tvärtom.

Snubben
2019-05-03, 12:07
Du är välkommen ut till byn :-)

Saken är väl att det kollektiv som finns "att hämta" numera är inom familjen/vänner. Jag har turen att ha en syster, där mannen är bonde med massa mark. Då hans föräldrar och syskon har gått bort/inte finns i bilden längre så har det blivit något av en större grupp där ute, där vi har jagar, fiskar, lagar, nät, odlar, bygger mm. tillsammans.

Aldrig mått så väl när jag är där ute, i den gruppen, med dom och gör saker.

Rahf
2019-05-03, 12:08
Ni har gemensamma saker att dela på. Något som försvinner för många när man omlokaliserar, eller spenderar för mycket tid på internet, osv.

Snubben
2019-05-03, 16:10
Ni har gemensamma saker att dela på. Något som försvinner för många när man omlokaliserar, eller spenderar för mycket tid på internet, osv.

Så är det. Rörligheten i samhället är inte alltid av godo.

Hemi
2019-05-04, 20:50
... Och till er som bor utomlands, upplever ni att det är annorlunda där?

Ja, rätt stor skildnad iom att man betalar så mycket för att gå på univetsitet. Fast Sverige har några riktigt bra men jag upplever det som ovanligt att i världen utanför Sverige med omnejd att man tar stora lån för att studera någonting för att sedan inte kunna ta ut en bra lön och bli någonting även om det är att hjälpa världen eller hjälpa världen framåt. I Sverige däremot är det rätt vanligt, bara att läsa här på forumet,. Ja jag tycker det är en skildnad för det mesta.

Hemi
2019-05-04, 20:56
Vidare om det om min erfarenhet är att trots att folk, utomlands dårå, är fast beslutna att bli någonting så är det vanligt att de bommar de ofta hårdare kraven och reglerna och sedan står där med miljonskulder utan att de blev någonting alls eller att många väljer exakt samma sak som de tycker är säkra kort utan att titta lite på sidan som skulle kunna ge en säkrare karriär och lättare jobb. Mer så i Sverige i så fall. I stort, ser jag Sverige som bra i den frågan.