handdator

Visa fullständig version : Vad klassas som lågfettkost?


PKtarzan
2019-05-01, 14:15
Gjorde en snabb överslagsräkning på hur hur många gram fett jag får i mig på en dag i snitt (varierar givetvis lite från dag till dag). Ska tilläggas att jag primärt äter mycket vegetariskt kompleterat med en hel del proteinpulver. Men i snitt får jag i mig ca 35-45g fett, detta primärt från vegetariska källor, på ett dagligt kcal-intag på ca 3300-3500. Resten av mina kalorier fylls upp med hjälp av primärt kolisar och ca 150-180g protein. Skulle ni klassa detta som lågfettkost?

nisse1976
2019-05-01, 16:14
Ja utan tvekan

vicarious
2019-05-06, 08:25
Ja, det är ca 10E%.

Bandid0
2019-05-06, 16:59
Även om det på ett sätt är logiskt att tänka i termer av andelen totala kalorier, så brukar jag snarare tänka i termer om antal gram per kilo kroppsvikt. En lågkalorikost kan ju till exempel innehålla mindre mängd fett än kroppen behöver trots hög andel av den totala energin. På samma sätt kan en mycket låg andel fett av det totala energiintaget vid höga kaloriintag vara fullt tillräcklig. Därför föredrar jag att tänka i gram/kg kroppsvikt.

Med ovanstående sagt så anser jag normalt fettintag vara 0,7-1 g fett per kilo kroppsvikt. Lågfettskost är utan tvekan allt under 0,7 g/kg. Man kan fråga sig om inte under 1 g egentligen också är för lågt.

Översätt i konkreta tal innebär ovanstående att en person på 70 kg bör äta
50-70 g fett om dagen. Under 50 g är utan tvekan för lågt (om man inte medvetet av någon anledning inte eftersträvar en balanserad kost!)

BigHunter
2019-05-06, 17:44
< 50g f skulle jag säga. 50, där går gränsen.

Uppnås genom att hela köket fullt med nyckelhålsmärkta produkter, smaken blir ju som baken dock. (typ 0,5 % mjölk till kaffet, bläh
10% ost, bläh, osv va...

Eljest
2019-05-06, 18:12
Även om det på ett sätt är logiskt att tänka i termer av andelen totala kalorier, så brukar jag snarare tänka i termer om antal gram per kilo kroppsvikt. En lågkalorikost kan ju till exempel innehålla mindre mängd fett än kroppen behöver trots hög andel av den totala energin. På samma sätt kan en mycket låg andel fett av det totala energiintaget vid höga kaloriintag vara fullt tillräcklig. Därför föredrar jag att tänka i gram/kg kroppsvikt.

Med ovanstående sagt så anser jag normalt fettintag vara 0,7-1 g fett per kilo kroppsvikt. Lågfettskost är utan tvekan allt under 0,7 g/kg. Man kan fråga sig om inte under 1 g egentligen också är för lågt.

Översätt i konkreta tal innebär ovanstående att en person på 70 kg bör äta
50-70 g fett om dagen. Under 50 g är utan tvekan för lågt (om man inte medvetet av någon anledning inte eftersträvar en balanserad kost!)


Kan det bli långsiktigt negativa hälsokonsekvenser av att ligga kring 0,5g fett/kg kroppsvikt per dag?

Äter själv väldigt likt TS. Märker inga direkta negativa konsekvenser akut, mer än att jag har torrare hy än de flesta. Jag har inte heller några smakmässiga problem med att ligga lågt på fettet. Men, det är klart, finns långsiktiga konkreta hälsofaror med det så är det väl dags att äta ändra om kostupplägget lite.

chadd
2019-05-06, 18:44
Jag googlade lite och under 15 E% verkar oftast ses som väldigt lågt.