handdator

Visa fullständig version : Nästan dubbelt så stor muskeltillväxt av kort ROM jämfört med full rörelselängd


King Grub
2019-04-30, 09:30
The acute response to and long-term effects of partial range of motion exercise (PRE) and full range of motion exercise (FRE) of elbow extensors were compared in young trained men. The PRE was expected to increase the intramuscular hypoxic environment, which was theorized to enhance muscular hypertrophy. Forty-four resistance-trained men were divided into 2 training groups, PRE (n = 22) or FRE (n = 22) group, and performed the PRE or FRE acute exercise protocol. The PRE (elbow range from 45° to 90°) and FRE (from 0° to 120°) acute protocols consisted of 3 sets of 8 repetitions, with an 8RM, and an equivalent workload. After the initial testing, the training program for each group, comprised 3 training sessions per week for 8 weeks, was started. The acute responses of area under the oxygenated hemoglobin (Oxy-Hb) curve, blood lactate concentration, and root mean square of electromyography were significantly higher both before and after PRE than FRE training. Long-term effects were produced by both PRE and FRE, with significant (p ≤ 0.05) increases in cross-sectional area (CSA) of triceps brachii and isometric strength. The CSA increased significantly greater after PRE (48.7 ± 14.5%) than after FRE (28.2 ± 10.9%). Furthermore, during the PRE program, a positive correlation was detected between the percent increase in CSA and area under the Oxy-Hb curves before and after 8-week exercise training (before 8-week exercise training: r = 0.59, after 8-week exercise training: r = 0.70, p < 0.01). These results suggest that intramuscular hypoxia might facilitate muscular hypertrophy with PRE being more effective than FRE.

J Strength Cond Res. 2019 May;33(5):1286-1294. Partial Range of Motion Exercise Is Effective for Facilitating Muscle Hypertrophy and Function Through Sustained Intramuscular Hypoxia in Young Trained Men.

King Grub
2019-04-30, 09:37
All bro-science visar sig stämma allteftersom åren går.

Slartibartfast
2019-04-30, 09:39
Power Factor Training! *flex*

http://egmont-media.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/bod/bk-sportsmag.se/artiklar/cahling_pft.htm

Stan Carley
2019-04-30, 10:01
Kan du skriva en sammanfattning på Svenska så att man kan förstå och diskutera saken utan att behöva vara på på att läsa vetenskapliga studier på Engelska?
Vetenskapliga studier på modermålet är i sig ganska svårt att ta del av och när det är på mitt andra språk blir det nästan omöjligt. :(

King Grub
2019-04-30, 10:06
En om dagen på Styrkelabbets Facebooksida. Jag har ingen lust eller tid att agera översättare i övrigt.

Prost
2019-04-30, 10:07
Verkar fungera för den här typen. :-)

https://www.youtube.com/user/naturalgallant/videos

David_wigren
2019-04-30, 10:42
Kan du skriva en sammanfattning på Svenska så att man kan förstå och diskutera saken utan att behöva vara på på att läsa vetenskapliga studier på Engelska?
Vetenskapliga studier på modermålet är i sig ganska svårt att ta del av och när det är på mitt andra språk blir det nästan omöjligt. :(

Svenska är tyvärr inget språk i sammanhanget. Vill man kunna förstå och ta del av vetenskaplig forskning bör man vara bekväm med antingen engelska, franska, tyska eller kinesiska.

olle lindblad
2019-04-30, 10:47
Power Factor Training! *flex*

http://egmont-media.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/bod/bk-sportsmag.se/artiklar/cahling_pft.htm

Helt ok utveckling med 7-8 kg på 4 veckor.*flex*

King Grub
2019-04-30, 10:57
Följer man Cahling på Facebook vet man att han ångrar all sådan tyngre form av träning och att han enbart skulle ha använt mycket lätt belastning i all träning om han fått göra om sin träningskarriär.

Slartibartfast
2019-04-30, 11:10
Men då hade han fått dubbelt sämre gains.

King Grub
2019-04-30, 11:33
Han tycker att det bara är hormoner som avgör. :p

barrf
2019-04-30, 11:34
Så om man är ute efter hypertrofi så bör man vid isolationsövningar har kort ROM (vid muskelns starkaste läge)? Snacka om en tvärvändning mot allt jag läst. Hur står sig den här studien?

Gäller detta t.ex att man även vid knäböj kan köra extremt korta böj nedåt om man vill få extra bra utveckling av quads? Eller göra ännu kortare rörelser neråt vid rumänska mark om man vill få extra bra utveckling av hamstrings?

baggard
2019-04-30, 11:41
Denna studien borde man kunna använda som bevisunderlag för att mer TUT fungerar va?

Kortare ROM innebär ju att muskeln blir under konstant anspänning genom hela settet jämfört med om man kör Full ROM så får muskeln en chans att slappna av i botten och ibland även i toppläget.

Förstod inte alla termer i studien men det måste väl vara det som ger effekten av den kortare ROMen här? Inte att det sker något magiskt vid en viss böj i armbågsleden utan att man helt enkelt tvingas få mer kontakt i muskel, mer långvarig anspänning?

wessmen
2019-04-30, 11:50
Har man använt liknande vikter eller har man dragit nytta av muskelns starkaste punkt och överbelastat med betydligt tyngre vikter?

Försöker klura ut om det är maximal ”tut” eller vikt, tycker man ofta ser de stora byggarna köra just maximal tut med ”lätta” vikter.

Termy
2019-04-30, 11:57
Tidigare studie av samma forskarlag diskuteras av bl.a. Chris Beardsley här (https://twitter.com/sandcresearch/status/972096213792251904?lang=en) på twitter och här (https://www.instagram.com/p/BaoDCcbhakU/?hl=en)på instagram.

En spekulation från honom:
one possibility is that this effect is unique to muscles that have their peak internal muscle moment arm lengths close to the partial range of motion being trained. The triceps internal muscle moment arm is between 20 – 45 degrees from full extension. It is possible that this joint angle range of motion rarely gets challenged by full range of motion strength training, because it is rarely the sticking point in an exercise. Thus, by artificially overloading this range of motion, we achieve muscle growth. I'd feel better about this hypothesis if the study had used the top 45 degrees rather than the second 45-degree section, but anyway.

Inre hävarmar för triceps olika muskelbukar:
https://scontent-arn2-1.cdninstagram.com/vp/1ecbd41635916adcbcdaa08fb0143c90/5D5699CE/t51.2885-15/sh0.08/e35/s640x640/53112174_127946071604308_1187844514287165205_n.jpg ?_nc_ht=scontent-arn2-1.cdninstagram.com

Baskagge
2019-04-30, 12:04
Grub postade ju en studie på kort rom i triceps pushdowns för ett tag sedan med liknande resultat.


Nästa tricepspass blir det pushdowns med halv rom, lång excentrisk fas och så ska jag prata med musklerna under hela passet.

https://www.styrkelabbet.se/excentrisk-styrketraning/

baggard
2019-04-30, 12:08
Grub postade ju en studie på kort rom i triceps pushdowns för ett tag sedan med liknande resultat.


Nästa tricepspass blir det pushdowns med halv rom, lång excentrisk fas och så ska jag prata med musklerna under hela passet.

https://www.styrkelabbet.se/excentrisk-styrketraning/


Ska definitivt börja implementera det här i träningen men man får nog passa sig så att inte armbågarna börjar lessna på en. Mina armbågar lär inte gilla det så mycket i varje fall.

Har man använt liknande vikter eller har man dragit nytta av muskelns starkaste punkt och överbelastat med betydligt tyngre vikter?

Försöker klura ut om det är maximal ”tut” eller vikt, tycker man ofta ser de stora byggarna köra just maximal tut med ”lätta” vikter.

Undrar det med!

StarkaUlf
2019-04-30, 12:25
Nu jävlar ska jag sluta svamla med full rom, har varit liten alldeles för länge.

bighulken
2019-04-30, 12:30
OJ OJ OJ........
Jasså, är det såå, det är...........lol..........

Jaha, då kan man börja/fortsätta träna då.........lol......

KNAPPTRYCKAR MAFFIAN HAR PRATAT........lol.......

Kev88
2019-04-30, 13:42
Jag har väldigt svårt att svälja detta :|

Termy
2019-04-30, 13:55
En annan artikel av Chris: Does a full range of motion always produce more muscle growth? (https://medium.com/@SandCResearch/does-a-full-range-of-motion-always-produce-more-muscle-growth-5bf7fc6e4b55). Klipper in ett uttdrag från den som förklarar en del:

These studies allow us to assess the effect of range of motion on muscle growth by three different comparisons, depending on the partial ranges of motion that were tested.

The full range of motion group reaches the same top (contracted muscle) position as the partial range of motion group, but a different bottom (stretched muscle) position, for which there are three studies (1,2,3). Together, these studies show that full and partial ranges of motion produce different regional hypertrophy, and while the full range of motion produces greater increases in fiber length, the partial range of motion could produce greater increases in fiber diameter.
The full range of motion group reaches a higher top (contracted muscle) and a lower bottom (stretched muscle) position than the partial range of motion group, for which there are two studies (1,2). These studies show that when the partial range of motion used is in the middle of the full range of motion, it produces similar or greater muscle growth.
The groups reach different top (contracted muscle) and bottom (stretched muscle) positions from one another, and while one group reaches a more contracted position, the other group reaches a more stretched position, for which there are two studies (1,2). These studies show that when the partial range of motion used reaches a more stretched muscle length, it produces greater increases in fiber length, but the effects on muscle size are unclear.

Overall, the research does not provide unanimous support for the idea that reaching a stretched position is always beneficial for muscle growth. Even if we include those studies reporting greater muscle growth only in some regions as being indicative of greater overall hypertrophy, there are three (1,2,3) studies reporting greater hypertrophy after training with a more stretched position, but four (1,2,3,4) studies reporting similar or greater hypertrophy after training with a less stretched position.

In fact, the clearest trend is for greater increases in muscle fiber length after training with full or partial ranges of motion where the muscle reaches a more stretched position, which may be linked to the different regional hypertrophy. Increases in fiber length seem to be stimulated when the muscle reaches a longer length during an exercise, because this causes the mechanical tension experienced by the muscle fibers to be produced more by passive elements (the structure of the muscle fiber, including titin).

Conversely, the proportionally greater mechanical tension placed on the active elements (the actin-myosin crossbridges) during partial range of motion training could cause greater increases in fiber diameter, which could lead to greater gains in anatomical or physiological cross-sectional area.

F Ultra
2019-04-30, 14:54
Har man använt liknande vikter eller har man dragit nytta av muskelns starkaste punkt och överbelastat med betydligt tyngre vikter?

Försöker klura ut om det är maximal ”tut” eller vikt, tycker man ofta ser de stora byggarna köra just maximal tut med ”lätta” vikter.

Var skillnad men inte jätteskillnad i träningsvikt mellan grupperna:


Vecka Kort ROM Långt ROM
w1 38,6kg±7,9kg 39,3kg±8,5kg
w4 42,5kg±8,3kg 41,4kg±7,1kg
w8 45,2kg±8,7kg 42,6kg±7,8kg


Man körde med metronom så de skulle utföra den koncentriska fasen på 1s och den excentriska på 1s oavsett ROM.

Länk till en fulllängdare: https://www.docdroid.net/qhDKSUG/a-goto-m-et-al-2017-partial-range-of-motion-exercise-is-effective-for-facilitating-muscle-hypertrophy-and-function-via-sustained-intramuscular-hypoxia-in-young-trained-men.pdf (https://www.docdroid.net/qhDKSUG/a-goto-m-et-al-2017-partial-range-of-motion-exercise-is-effective-for-facilitating-muscle-hypertrophy-and-function-via-sustained-intramuscular-hypoxia-in-young-trained-men.pdf#page=9)

Ett Orm
2019-04-30, 16:40
Denna studien borde man kunna använda som bevisunderlag för att mer TUT fungerar va?

Kortare ROM innebär ju att muskeln blir under konstant anspänning genom hela settet jämfört med om man kör Full ROM så får muskeln en chans att slappna av i botten och ibland även i toppläget.

Förstod inte alla termer i studien men det måste väl vara det som ger effekten av den kortare ROMen här? Inte att det sker något magiskt vid en viss böj i armbågsleden utan att man helt enkelt tvingas få mer kontakt i muskel, mer långvarig anspänning?
Fast det går, för det mesta, att använda både konstant TuT och full ROM.
Däremot kan man tänka sig att ett kortare ROM innebär aktivitet av fler korsbryggor totalt.

Helgehorse
2019-04-30, 17:17
Ej läst studien, Endast rubriken. Men vad för slutsatser bör man dra eller vad kommer den fram till?

Ska man inte köra hela rörelsen i bicepscurl t ex? Ska man göra "halva" reps bara?

Ska man inte sträcka ut ryggen fullt i en rodd, Utan bara göra halva rörelsen som man ser de flesta göra med 3x mer vikter än man tar i full rörelse

exevision
2019-04-30, 18:09
Säger emot denna då?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=199663

King Grub
2019-04-30, 18:23
Det är väl inte säkert. Helt andra muskler och övningsupplägg.

Helgehorse
2019-04-30, 18:36
Följer man Cahling på Facebook vet man att han ångrar all sådan tyngre form av träning och att han enbart skulle ha använt mycket lätt belastning i all träning om han fått göra om sin träningskarriär.

Varför?

King Grub
2019-04-30, 18:41
Bättre muskeltillväxt och mindre skaderisk.

baggard
2019-04-30, 18:45
Fast det går, för det mesta, att använda både konstant TuT och full ROM.
Däremot kan man tänka sig att ett kortare ROM innebär aktivitet av fler korsbryggor totalt.

Säkerligen. Men de i studien lär knappast ha fokuserat på TuT under Full ROM. De som körde Kort ROM lär däremot oundvikligen haft mer TuT och mer kontakt i muskeln per automatik

Armed Dingo
2019-04-30, 19:08
Får uppfattningen att mycket tyder på att man kan träna hur som helst och ändå få bra resultat så, det hde varit intressant att höra hur man inte ska träna, istället för att försöka leta det mest optimala. Det finns kanske inget optimalt, allt är bara gener.

King Grub
2019-04-30, 19:11
Gener och 600 mg.

Ett Orm
2019-04-30, 19:23
Får uppfattningen att mycket tyder på att man kan träna hur som helst och ändå få bra resultat så, det hde varit intressant att höra hur man inte ska träna, istället för att försöka leta det mest optimala. Det finns kanske inget optimalt, allt är bara gener.

Handlar mer om att träna säkert och effektivt mot ineffektivt med högre skaderisk än den slutgiltiga mängden muskler, iaf för mig.
Träna hårt och mycket så blir man stor och stark, efter ens gener då naturligtvis. Inte jättenoga direkt vilket TuT eller ROM man har här och där.

Bärsärk
2019-04-30, 19:46
Ej läst studien, Endast rubriken. Men vad för slutsatser bör man dra eller vad kommer den fram till?

Ska man inte köra hela rörelsen i bicepscurl t ex? Ska man göra "halva" reps bara?

Ska man inte sträcka ut ryggen fullt i en rodd, Utan bara göra halva rörelsen som man ser de flesta göra med 3x mer vikter än man tar i full rörelse

Jag skulle fortfarande köra full ROM, full ROM gör så att du inte kan använda lika mycket vikt vilket gör att du minskar risken för skador. Om du skiter i skador och inte bryr dig om din hälsa så tror jag absolut inte att det skulle skada att köra lite mera Texas style träning:

RX4ZSzBpM-U

Aryt
2019-04-30, 20:43
Skönt.
Då kan jag förklara våra misslyckanden med att vi gör övningarna korrekt.

Armed Dingo
2019-04-30, 21:26
Det verkar ganska rimligt egentligen, att sålänge man gör övningar korrekt och lagom mycket sett till återhämtning samt försöker trycka sin gräns längre ifrån sig då och då, så ska det vara tillräckligt för att uppnå den övre delen av sin potential. Möjligen kan man trycka ut 10% till i resultat, totalt, med den absolut bästa träningsformen men det är orimligt att kroppen går omkring med en hel hög extra resurser som den håller tillbaka bara för att det inte aktiveras precis rätt.

Tänker som ovan, för att i en omgivning som kräver kroppsarbete och styrka så är det inte en evolutionär fördel att man ska veta precis hur man ska träna för att kunna maximera sin överlevnadsförmåga. Det ska bara hända automatiskt vid kroppsarbete, och det gör det ju. Det är rimligare att alla har olika anpassning till kroppsarbete pga gener.

Att sen hålla en väldigt god form till det man byggt upp är en annan femma.. Disciplin -> gener.

Anders The Peak
2019-04-30, 22:03
Nu är resultatet påverkat av Hypoxi dvs syrebrist o muskeln därför behöver tekniken vara den att muskeln måste vara kontraherad under hela rörelsen för att uppnå effekten. Det stämmer illa överens med Branch träning. Mer åt Ronnies träning.

TotteShaped4Life
2019-05-01, 03:18
Kort ROM med EZ-stång då jäklar händer det grejer... men akta pronatorerna

LASEGAR
2019-05-01, 04:20
Får uppfattningen att mycket tyder på att man kan träna hur som helst och ändå få bra resultat så, det hde varit intressant att höra hur man inte ska träna, istället för att försöka leta det mest optimala. Det finns kanske inget optimalt, allt är bara gener.

Eller så har vi bara hittat det näst sämsta sättet att träna.
Full ROM - sämst, kort ROM - näst sämst, ? - ?

Isseman
2019-05-01, 08:10
Skönt.
Då kan jag förklara våra misslyckanden med att vi gör övningarna korrekt.

HAHAHA tänkte samma sak!! Liten och klen för man utför övningar korrekt :hbang:

King Grub
2019-05-01, 08:24
https://youtu.be/f3eo2MOqbfE?t=123

paropirat
2019-05-01, 11:35
Testade ett discopass på gymmet idag med kort ROM på alla övningar. Dat pump, tror aldrig mina biccar varit så uppsvällda förut.

wessmen
2019-05-01, 13:36
Måste börja köra Colemans "21s" nu igen, fanimej.

Stångcurl/EZ, 7 reps upp till 45°, 7 reps från 45° till toppläge och avsluta med 7 fulla.

TotteShaped4Life
2019-05-01, 13:50
Måste börja köra Colemans "21s" nu igen, fanimej.

Stångcurl/EZ, 7 reps upp till 45°, 7 reps från 45° till toppläge och avsluta med 7 fulla.
21:or har ingått i mitt protokoll i rätt många år nu... och det var väl ändo inte Coleman som är upphovsmannen... Det var Arnold som populariserade metoden.

"Everyone knows 21s, the classic biceps movement ripped straight from the pages of Arnold's Encyclopedia of Modern Bodybuilding."

wessmen
2019-05-01, 14:44
21:or har ingått i mitt protokoll i rätt många år nu... och det var väl ändo inte Coleman som är upphovsmannen... Det var Arnold som populariserade metoden.

"Everyone knows 21s, the classic biceps movement ripped straight from the pages of Arnold's Encyclopedia of Modern Bodybuilding."

Då hade jag helt enkelt fel :)

Anders The Peak
2019-05-01, 18:02
21:or har ingått i mitt protokoll i rätt många år nu... och det var väl ändo inte Coleman som är upphovsmannen... Det var Arnold som populariserade metoden.

"Everyone knows 21s, the classic biceps movement ripped straight from the pages of Arnold's Encyclopedia of Modern Bodybuilding."

Jag har följt Arnold från hans tidiga år och jag har aldrig sett honom köra 21:an som absolut inte är ett påhitt från Arnolds sida utan den är äldre än så. Jag tror mer att Bill Dobbins plöjde all litteratur han kunde finna när han skrev boken.

En av böckerna som han använde som uppslag var The Gold's Gym Training Encyclopedia

TotteShaped4Life
2019-05-01, 18:21
Jag har följt Arnold från hans tidiga år och jag har aldrig sett honom köra 21:an som absolut inte är ett påhitt från Arnolds sida utan den är äldre än så. Jag tror mer att Bill Dobbins plöjde all litteratur han kunde finna när han skrev boken.

En av böckerna som han använde som uppslag var The Gold's Gym Training Encyclopedia
Har väl aldrig skrivit eller påstått att det var Arnolds påhitt bara att han gjorde den känd, populär.

https://physicalculturestudy.com/2018/05/14/the-history-of-21s/

Anders The Peak
2019-05-01, 20:09
Har väl aldrig skrivit eller påstått att det var Arnolds påhitt bara att han gjorde den känd, populär.

https://physicalculturestudy.com/2018/05/14/the-history-of-21s/

Där måste jag dementera det eftersom om du nämner 21s till en byggare eller styrkelyftare. Vem kommer de att referera till självklart Big Ron och ingen annan.

Diomedea exulans
2019-05-01, 21:34
Måste börja köra Colemans "21s" nu igen, fanimej.

Stångcurl/EZ, 7 reps upp till 45°, 7 reps från 45° till toppläge och avsluta med 7 fulla.

90° väl?

King Grub
2019-05-02, 12:29
https://www.styrkelabbet.se/halva-repetitioner-dubbel-muskeltillvaxt/

Langster
2019-05-02, 12:44
Skönt.
Då kan jag förklara våra misslyckanden med att vi gör övningarna korrekt.

Du skulle ju inte vara den första... man har stött på rätt många räkodlare på gymmen (och på internet) som försökt rätta andra (eller mig) trots att de väldigt tydligt har fått sämre resultat och har mindre erfarenhet.

Men efter ca 20 år av ”felaktig” träning så mår min kropp förstås inte sådär jättebra. Artros lite överallt och ett konstaterat diskbråck i nacken, resten av ryggen är inte kollad, men man skulle nog hitta både det ena och det andra om man bemödade sig att undersöka saken.
Det är klart man får bättre resultat av att köra så hårt och tungt som det bara går, det finns i min mening inga frågetecken kring det. Och tummar man på utförandet så går det att köra ännu hårdare och tyngre. Men man kommer att ta stryk av det också, vilket inte heller är konstigt.

Phjanton
2019-05-02, 12:45
Är det okej att halvreppa knäböj nu?

King Grub
2019-05-02, 12:46
Det är inte samma sak som mittendelen av tricepspress. Övre delen av knäböj enbart ger snarare mindre metabol stress. Kanske om du kör mittenpartiet där också. Det är rätt jobbigt.

Kicken
2019-05-02, 14:12
Har för mig att King Grub? hade ett inlägg om nån undersökning där knäböjs träning till olika djup hade jämförts, om jag kommer rätt i ihåg så gav blandat fulldjup och halvdjup bästa resultat i den undersökningen.

Hittar inte inlägget nu.

Fogel
2019-05-02, 14:18
Har för mig att King Grub? hade ett inlägg om nån undersökning där knäböjs träning till olika djup hade jämförts, om jag kommer rätt i ihåg så gav blandat fulldjup och halvdjup bästa resultat i den undersökningen.

Hittar inte inlägget nu.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7927374&postcount=452

Syftar du på denna?

King Grub
2019-05-02, 14:33
Jag anger den som referens i artikeln på Styrkelabbet.

MaxTheMarketer
2019-05-02, 16:13
Så vilka fler övningar kan man få högre hypertrofi utifrån de mekanismer som spekulerats utifrån resultaten där man kör bara hälften av ROM per repetition?:


- Triceps i bänkpress
- Biceps curls
- Bröst i bänkpress(?)
- Hantelpress för axlar(?)
- Benlyft hängandes i luften för mage(?)
- Ryggresningar för rygg(?)
- Knäböj i smithmaskin(?)
- Ben i prone leg curl(?)
- Vader i 45 graders lutande benböjsmaskin(?)

De med frågetecken är jag alltså osäker på.

Vad jag vet är att jag får rätt bra pump i magen i magövningen av att ha den mer eller mindre spänd under alla repetitioner (kör 5x20, endast egen kroppsvikt).

Det här med bro science är fascinerande oxå eftersom många av de som upptäckt vad verkar fungera är ju knappast fellow scientists med eget labb men de har köttat på gymmet varje dag i flera år och därmed kunna "experimenterat på sig själva".

Sverker
2019-05-02, 16:53
https://www.styrkelabbet.se/halva-repetitioner-dubbel-muskeltillvaxt/


Läser och får acceptera resultatet:(

Men press från pannan som översta bilden visar är grymt elak mot mina armbågar. Jag antar att belastningen på armbågsleden är som störst när man vänder med skivstången precis ovanför pannan som på bilden. Kanske är det just det jag borde köra....men vill inte och kan inte m a p leden.

baggard
2019-05-02, 17:24
Läser och får acceptera resultatet:(

Men press från pannan som översta bilden visar är grymt elak mot mina armbågar. Jag antar att belastningen på armbågsleden är som störst när man vänder med skivstången precis ovanför pannan som på bilden. Kanske är det just det jag borde köra....men vill inte och kan inte m a p leden.

Kör inte mot pannan då? Låt överarmarna vinklas lite mer bakåt som när man kör vanliga liggande tricepsext. runt huvudet och så stannar du halvvägs och vänder sedan rörelsen uppåt & bakåt(bort från fötterna) Även den rörelsen kan säkert vara tråkig om dina armbågar är sletna men hundra gånger bättre än från pannan, iaf enligt mina erfarenheter

trädgårdsmöbel
2019-05-02, 19:03
Läser och får acceptera resultatet:(

Men press från pannan som översta bilden visar är grymt elak mot mina armbågar. Jag antar att belastningen på armbågsleden är som störst när man vänder med skivstången precis ovanför pannan som på bilden. Kanske är det just det jag borde köra....men vill inte och kan inte m a p leden.

Testa hantlar med "hammercurlgrepp" betydligt snällare för oss gamla gubbar med sargade leder.

Rikard Jansson
2019-05-02, 19:10
Min bro-science-instinkt säger mig att om det är belastning i stretchat läge i max ROM (alltså man kan inte gå längre för det stretchar för mycket, t.ex. som i bottenläget på liggande triceps-extensions där man kör ner mot golvet bakom huvudet) så är det optimalt. Då kanske man struntar att gå till lockout istället snarare än att strunta i det läget. Så slipper man armbågsmördaren mot pannan.

Bärsärk
2019-05-02, 19:31
Testa hantlar med "hammercurlgrepp" betydligt snällare för oss gamla gubbar med sargade leder.

Funkar för Mr O herr Heath också

eKHPMw2HXBs

Jag drog av fäste i triceps på den övningen dock

Ett Orm
2019-05-02, 20:05
Finns det inte bilder eller videos på hur de utförde övningarna mer exakt? Skulle vara intressant att se.
Blir ju stor skillnad på full ROM om det är fullt belastat eller inte.

Anders The Peak
2019-05-02, 20:30
Summeringen av orsaken till resultatet ges i artikeln.

In the present study, following a comparison of acu te effects, changes in muscle strength and size were compared between two groups, PRE and FRE, after completing two 8-week resistance-exercise training programs. The acute effects on area under the Oxy-Hb curve, blood lactate concentration, and RMS of EMG recorded in the triceps brachii were higher during and after PRE than during and after FRE. PRE was characterized physiologically by higher area under the Oxy-Hb curve, greater motor unit activation, and higher blood lactate concentration. During PRE, the restriction of muscular blood flow, because of higher muscular tension and constant muscle contraction, might be one reason for the higher area under the Oxy-Hb curve. Higher muscular tension and constant muscle contraction led to mechanical capillary compression, resulting in restricted blood flow to muscles and the induction of acute intramuscular hypoxia, and enhanced a glycolytic pathway under hypoxic conditions. This suggested that PRE induced higher intramuscular hypoxia than FRE.

Det är samma forskare som skriver artiklar om Katsuu dvs strypträning och de prövar på det här sättet om samma stas kan uppnås med konstant kontraktion i muskeln.

Aryt
2019-05-03, 06:15
Summeringen av orsaken till resultatet ges i artikeln.

higher blood lactate concentration.

Det är samma forskare som skriver artiklar om Katsuu dvs strypträning och de prövar på det här sättet om samma stas kan uppnås med konstant kontraktion i muskeln.

Metformin+njursvikt som nästa prepp-preparat-kombo?!

F Ultra
2019-05-03, 08:54
Är det okej att halvreppa knäböj nu?

Om du menar från bottenläget räknat (det är ju så dessa tricepsextensioner har körts) så kör på, rapportera gärna hur skönt det blev ;)

Phjanton
2019-05-03, 18:33
Om du menar från bottenläget räknat (det är ju så dessa tricepsextensioner har körts) så kör på, rapportera gärna hur skönt det blev ;)

Nej usch! Det är ju den delen jag vill undvika. *gah!*

panzerpig
2019-05-04, 10:22
Det kom väl en studie för ett tag sedan (några år?) tror det var en japansk som visade samma sak, har för mig att den jämförde full rom i liggande triceps extensions med kort (mittenläget) och kort var bättre

Bjorneman
2019-05-04, 11:39
Om du menar från bottenläget räknat (det är ju så dessa tricepsextensioner har körts) så kör på, rapportera gärna hur skönt det blev ;)

Det är fruktansvärt jobbigt.

Agitator
2019-05-04, 12:43
Cheating reps är alltid trevligt att lägga in. Behövs för motivationen ibland när man behöver några extra reps.

TotteShaped4Life
2019-05-04, 13:34
Halva reps - utförande
Jag har ju kört 21:or som består av halvor och ”helor” i rätt många år.

Började idag med två set 21:or för att sedan köra ”rena” halvor som jag uppfattar att studien avser.

https://www.instagram.com/p/BxCK7JLILOD/


Kan åtminstone säga att det blev en rasande pump

BobaFett
2019-05-04, 14:51
Det jag undrar i den här studien är om deltagarna i full ROM gruppen maximerade gensvaret från träningen? Körde de musklerna 3ggr/vecka och 20+ tunga set i veckan per muskel?

Tror det är förmodligen ett effektivare sätt att träna men maximerar du redan gensvaret från träningen så kommer man inte att få en ytterligare effekt.

Däremot kanske man kan träna hälften så mycket för att uppnå samma sak.

King Grub
2019-05-04, 15:38
Jag beskriver studien och träningen på https://www.styrkelabbet.se/halva-repetitioner-dubbel-muskeltillvaxt/

Armed Dingo
2019-05-04, 16:55
Kan ett enkelt sätt att införliva denna typ av träning i existerande schema, vara att avsluta varje övning med ett tut-set med kort rom? Man är antagligen redan trött av föregående set och kan använda en lägre vikt som ändå ger stor påfrestning. 10-15 repetitioner. Vad tror ni? Skaderisken bör ju vara låg då muskeln klarar högre vikt över hela rom.

Anders The Peak
2019-05-04, 17:18
Kan ett enkelt sätt att införliva denna typ av träning i existerande schema, vara att avsluta varje övning med ett tut-set med kort rom? Man är antagligen redan trött av föregående set och kan använda en lägre vikt som ändå ger stor påfrestning. 10-15 repetitioner. Vad tror ni? Skaderisken bör ju vara låg då muskeln klarar högre vikt över hela rom.

Personligen tror jag generellt att de flesta får justera ned vikterna för att kunna utföra övningarna på rätt sätt initialt eftersom det krävs att övningen körs korrekt.

bighulken
2019-05-04, 18:06
Nice skriven artikel" king grub"......i styrkelabbet.....

Det handlar ju mkt om att , köra muskeln, utan att vila mellan reps.....Alltså i ytterlägena.
Jag lär ut situps, på detta sätt på jobbet.....Att de inte, ska ända upp, eller ända ned, utan köra med anspänning, hela tiden, ibland med vikter också......
Hepp......Men som skrivet, bara i speciella set, övningar, köra detta......annars full rörelselängd...............

Bärsärk
2019-05-05, 12:43
Hoppas inte det är allt för många yngre förmågor som läser det här och tror att det är något man ska börja med stenhårt i alla övningar.

Tror det kan vara bra att köra lite kortare rörelsebanor när man hållt på ett par år och vet vad man sysslar med.

Sånt här är ju alltid trisst att se liksom

-udFoRbAQL4

Hemi
2019-05-08, 17:27
Förut fanns det, kanske nu med, sådana som tränade hardcore att hålla still en blytung vikt man inte kunde röra alls, bara hålla i den i det starkaste läget tills man nästan tappade vikten.

Bättre tror jag det är att i stället för att välja mellan TUT, ROM och tung vikt, sträva efter längd på anspänning. Att se till att man har ordentlig anspänning hela rörelsebanan igenom och kanske modifiera den genom banan och göra den så lång som möjligt. Då kan man träna med både full ROM och ha max anspänning.

Jag gör det hela tiden med calisthenics men med vikter är det svårare då en vikt, speciellt en tung sådan, helst enbart vill gå från punk A till punkt B i en vertikal bana.

Kicken
2019-05-13, 06:19
Kan man tänka sig att progressiv belastning med tex gummiband skulle vara extra effektivt.
Tex full ROM knäböj med gummiband, pga gummibanden så skulle musklerna vara maxbelastade i hela rörelsen?