handdator

Visa fullständig version : Löpteknik


skaparn
2004-05-12, 17:32
Nu är detta förstås väldigt svårt att bedöma på ett forum, skulle väl kanske haft en personlig tränare som ger ett utlåtande, men jag har problem med min löpteknik och någon kanske kan ge tips.

Har ganska länge kört hårt på cykel, både MTB och Landsväg, och därigenom förvärvat en ganska bra kondition. Det senaste halvåret har jag gett mig på den ädla konsten löpning, men där möter jag motstånd. Dels känner jag mig grymt kort (175cm) och saknar "klipp" i steget.

Var ut på milen nyss och det tog nästan 45 minuter vilket kanske inte är någon jättedålig tid men jag har kondition för en betydligt bättre tid (tror jag iallafall), är mest trött och sliten i benen medan andan hämtar sig på nolltid.

Någon som har något tips för distansen 10 km, eller är det bara att fortsätta ut och nöta så jag tillslut får till ett bra löpsteg? Har lustigt nog inte mycket sämre kilometertid på 20 eller 30 kilometer, så uthålligheten finns där iallafall, men som sagt inte klippet.

Är det så att lösningen heter mängdträning; säg det, så ska jag mängdträna. Har all tid i världen, vill bara veta att jag gör något som ger bra resultat.

JJ
2004-05-12, 18:12
Lösningen heter intervaller och snabbdistans för att få upp tempot. Läs lite under träning på www.marathon.se.

Jax
2004-05-12, 20:51
Skriv ett inlägg på www.puls.se
Lite mer löpintresserande människor där.

skaparn
2004-05-12, 23:19
Tack och bock!

Kollade igenom de två sidtipsen, hittade endel matnyttig info på marathon.se som jag ska börja sätta i praktik. Lite fartlekar och backträning. Tänker mig att om jag övar in ett bra steg i lite högre farter så kanske detta har positiv effekt på klippet vid lite längre distanser. Är ju inte alls lika seriös med löpningen som med cyklingen, men som mål har jag satt upp att springa 10 km under 40 minuter innan 2005. Borde inte vara omöjligt....

z_bumbi
2004-05-13, 09:33
Det tar väl även ett tag för kroppen att vänja sig av med cykelrörelserna så att löpningen flyter på, musklerna är helt enkelt inte vana att röra sig på det sättet.

Tanman
2004-05-13, 10:10
tempopass och Yasso 800 dvs snabba pass i 3-5km utan vila fast under mjölksyratröskeln och 800m intervaller med ståvila (eller joggvila) lika länge som det tog att springa intervallen.

Försök köra 3-5km tempopassen i miltempo, i ditt fall 4.30min/km och 800-hundringarna på ca 3.30-3.45/800m.

Stretcha höftböjjarna ordenligt, de blir ofta lite stela om man cyklar mycket..