handdator

Visa fullständig version : Låga Kreatininvärden


Pokkes
2019-04-26, 11:29
Hej!

Fick svar från ett blodprov jag tog häromveckan i en hälsokontroll. Alla värden var normala förutom kreatininvärdet som var 40 µmol/L (refrens 50-100 µmol/L).

Läkaren ansåg att detta kunde bero på låg muskelmassa men jag tycker det verkar ganska underligt då jag tränat länge och har en ganska god fysik, iaf jämfört med medelsvensson.

Jag baserar min kost till stor del på mjölkprodukter och ägg (som proteinkälla) och intaget av fisk/kött är lågt.

Kan de låga värderna bero på att jag inte får i mig tillräckligt med kreatin från kosten? känns visserligen rimligt men ändå tycker jag att ett så lågt värde är underligt.

MackeJuve
2019-04-26, 12:25
Jag fick precis motsatt svar på min hälsokontroll, att värdena var för höga. Det berodde på stor muskelmassa och som jag förstod det på att jag åt mycket livsmedel som innehöll just kreatin. Så jag skulle baserat på det jag tillskansade mig svara ja på din fråga.

Lennix
2019-04-26, 12:37
"Jag fick precis motsatt svar på min hälsokontroll, att värdena var för höga. Det berodde på stor muskelmassa".

Offtopic: Det gjorde inte ont va? :naughty:

Ontopic: Ifrågasatte du inte läkarens påstående med att slå en dubbel biceps? Jag tycker du skall kontakta vårdcentral om du är orolig. förhoppningsvis beror det bara på kosten (jag är fel man att fråga) Kan ju vara väldigt intressant för dig om du börjar med kreatintillskott och se om du får en riktigt skjuts i träningen!

MackeJuve
2019-04-26, 12:52
Offtopic: Det gjorde inte ont va? :naughty:



Haha nej :D Var dock besviken på tjommen som gjorde hälsoundersökningen, han nämnde inget om detta utan skickade mig vidare till vårdcentral där allt klarnade. Så han var uppenbarligen inte av samma åsikt om min kroppssammansättning :D

On topic: kolla upp detta på din vårdcentral. Det var som sagt vad jag fick göra och då fick jag svart på vitt vad situationen var direkt.

Sheogorath
2019-04-26, 15:33
Lågt kreatinin brukar väl tolkas som att njurarna filtrerar snabbt och effektivt. Något bra med andra ord. Men ja, hög muskelmassa och högt kreatinintag resulterar i förhöjda värden. Det är därför man ofta hellre vill mäta något som heter relativ GFR som används för att värdera och gradera njurfunktionen genom att jämföra med ett referensintervall.

Wrenchgirl
2019-04-26, 16:51
Jag vet inte sanningen men såg någon video på youtube där han nämnde att om man tar kreatintillskott så minskar kroppens egen kreatinproduktion och gör man det länge så blir även effekten permanent också att kroppen inte kan producera lika mycket kreatin själv eftersom den är an att få det rent. Någon som vet svaret? Och ja lite lätt off topic.

TheDoctor
2019-04-26, 17:10
Jag vet inte sanningen men såg någon video på youtube där han nämnde att om man tar kreatintillskott så minskar kroppens egen kreatinproduktion och gör man det länge så blir även effekten permanent också att kroppen inte kan producera lika mycket kreatin själv eftersom den är an att få det rent. Någon som vet svaret? Och ja lite lätt off topic.


Nu vet jag inte om vår kropp producerar kreatin. Men kroppen brukar sluta producera de ämnen som man ersätter med något utanför. Våra kroppar är i grunden lata och vill göra så lite som möjligt för att spara energi.

Aryt
2019-04-26, 17:17
Lågt kreatinin brukar väl tolkas som att njurarna filtrerar snabbt och effektivt. Något bra med andra ord. Men ja, hög muskelmassa och högt kreatinintag resulterar i förhöjda värden. Det är därför man ofta hellre vill mäta något som heter relativ GFR som används för att värdera och gradera njurfunktionen genom att jämföra med ett referensintervall.

Kreatinin är det vanligaste provet för att uppskatta GFR - eGFR (estimerat).
Relativ (e)GFR är utryckt per kroppsyta (ml/minut /1,73m^2), vilket underlättar stadieindelning av njurfunktionsnedsättning. Relativ eGFR baserat på kreatinin ger samma fel som kreatinin, om det är falskt högt/lågt.

Ett alternativ för eGFR vid avvikande muskelmassa/kreatinsuppl. är cystatin-C. Det bästa värdet anses vara om man kombinerar cystatin-c och kreatinin.

För en mätning av GFR (vilket sällan är aktuellt, men till exempel inför cytostatikabehandling) kan iohexol- eller krom-EDTA-clearance användas - dyrt och kan t o m vara farligt.

Jag vet inte sanningen men såg någon video på youtube där han nämnde att om man tar kreatintillskott så minskar kroppens egen kreatinproduktion och gör man det länge så blir även effekten permanent också att kroppen inte kan producera lika mycket kreatin själv eftersom den är an att få det rent. Någon som vet svaret? Och ja lite lätt off topic.

Låter osannolikt.
Finns dock en del liknande situationer där det stämmer - långvarig kortisonmedicinering slår ut binjurebarken (vilket kan vara livsfarligt).

exevision
2019-04-26, 17:36
Jag vet inte sanningen men såg någon video på youtube där han nämnde att om man tar kreatintillskott så minskar kroppens egen kreatinproduktion och gör man det länge så blir även effekten permanent också att kroppen inte kan producera lika mycket kreatin själv eftersom den är an att få det rent. Någon som vet svaret? Och ja lite lätt off topic.

Svar:
Det finns inga studier som visar att man behöver göra det.

oldman
2019-04-26, 19:47
Fördelen är ju att kreatin förmodligen är det billigaste och enklaste att få i sig mer av.

Creatine Monohydrate, 500 g Star Nutrition kostar 99 kronor.

LunaSpice
2019-04-26, 21:54
Kroppen "producerar" inte kreatinin på det sättet. Det är en restprodukt av kreatinfosfat från musklerna. Låg kreatinin kan dock bero på låg muskelmassa likväl som hög filtrationsförmåga hos njurarna.

Walsoe
2019-04-29, 14:32
Jag gjorde nyligen ett test och gjorde om mitt relativa GFR till ett beräknat absolut om man har större kroppsmassa än 1,73 m^2. Sedan jämförde jag det med referensvärdet.

Kan göras på http://www.egfr.se/

Anders The Peak
2019-04-29, 16:14
Kroppen "producerar" inte kreatinin på det sättet. Det är en restprodukt av kreatinfosfat från musklerna. Låg kreatinin kan dock bero på låg muskelmassa likväl som hög filtrationsförmåga hos njurarna.

+ på den