handdator

Visa fullständig version : Stretching, Förebygger skador? Ligament stärks? Osv osv


Helgehorse
2019-04-24, 19:47
Så, En snubbe med en stor läkarkår i ryggen och massa småutbildningar skriver lite om stretching.

Det förebygger skador jätte mycket, Stärker senor/ligament oehört mycket. Man "förbereder" sin kropp på stryk, man får betydligt mindre inflammationer.

Och sedan då att styrketräning inte gör så du behåller din rörlighet, Utan du tappar rörlighet med endast gym träning efter ett par år och därav måste stretcha.

"Våra fotbollsspelare är ett av bevisen...några stelare och mer benskadade finns inte och mycket tack vare dålig kunskap om strechning.."


Stämmer/finns det någon sanning överhuvudtaget i detta?

King Grub
2019-04-24, 20:28
Stratified exposure analyses proved no beneficial effect for stretching (RR 0.963 (0.846–1.095)), whereas studies with multiple exposures (RR 0.655 (0.520–0.826)), proprioception training (RR 0.550 (0.347–0.869)), and strength training (RR 0.315 (0.207–0.480)) showed a tendency towards increasing effect. Both acute injuries (RR 0.647 (0.502–0.836)) and overuse injuries (RR 0.527 (0.373–0.746)) could be reduced by physical activity programmes. Intention-to-treat sensitivity analyses consistently revealed even more robust effect estimates.

Conclusions

Despite a few outlying studies, consistently favourable estimates were obtained for all injury prevention measures except for stretching.

https://bjsm.bmj.com/content/48/11/871.long

sumialic
2019-04-25, 14:32
Vet inte hur jag hade varit utan styrketräning, men som personlig anekdot är jag extremt stel efter 13 års träning med obefintlig stretching. Framför allt höftpartiet har jag stora problem med som inte bara orsakar begränsad rörlighet, men även smärta.

axeln
2019-04-25, 15:44
jag styrketränar och stretchar och har väldigt bra rörlighet

Helgehorse
2019-04-25, 16:27
Vet inte hur jag hade varit utan styrketräning, men som personlig anekdot är jag extremt stel efter 13 års träning med obefintlig stretching. Framför allt höftpartiet har jag stora problem med som inte bara orsakar begränsad rörlighet, men även smärta.

Du kanske har tränat fel och inte kör full rom då?

Vad jag förstår det som så blir man inte stel av gymträning.

Helgehorse
2019-04-25, 16:27
https://bjsm.bmj.com/content/48/11/871.long

Eventuellt så har hela hans läkarkår och utbildningar fel då

mulliy
2019-04-25, 16:35
Eventuellt så har hela hans läkarkår och utbildningar fel då

En snubbe med stor läkarkår kan väl omöjligt ha fel *rolleyes*

Du kanske borde länka lite källor om det här ska bli en vettig tråd. Varför skulle stretching stärka senor mer än styrkeövningar t ex? Att fotbollsspelare skulle vara evidens på det han säger pga deras benskador säger ju enormt mycket om hur kass källa du har hittat.

Helgehorse
2019-04-25, 17:36
En snubbe med stor läkarkår kan väl omöjligt ha fel *rolleyes*

Du kanske borde länka lite källor om det här ska bli en vettig tråd. Varför skulle stretching stärka senor mer än styrkeövningar t ex? Att fotbollsspelare skulle vara evidens på det han säger pga deras benskador säger ju enormt mycket om hur kass källa du har hittat.

Haha men eller hur..

Har inte fått några källor bara, Denna killen var så grymt utbildad och hade så mycket erfarenhet bara menar han på.. Även fast de jag hittar på nätet säger att stretching inte förhindrar skador, Och att stretching verkar rätt meningslöst om det verkligen inte behövs, Typ om du är jätte orörlig?


Blev lite mer intresserad på dehär med senor,ligament,inflammationer med bara då jag inte hört talats om det innan.

Känns generellt som styrketräning borde vara det som stärker senor/ligament, Men jag vet ej.