handdator

Visa fullständig version : Olycksfallsförsäkring?


DerImperator
2019-04-23, 22:35
Hej. Vi pratade om personförsäkringar idag i skolan. Jag var nog den enda bland 15 stycken som inte hade en barnförsäkring/olycksfallsförsäkring som föräldrarna tecknat sen yngre år. Så just nu funderar jag på att teckna en olycksfallsförsäkring för mig själv men jag är lite tveksam. Premien är förvisso inte mer än en hundring i månaden för grundläggande skydd men å andra sidan känns behovet inte så... klar. Fast man vet ju aldrig.

Har du tecknat individuell olycksfall- och sjukförsäkring? Inte? Bör jag göra det? Vad betalar du?


Jag fyllde 18 för några månader sen.

mattilainen
2019-04-23, 22:48
ja, absolut ska man ha det! Teckna inte bara olycksfall, teckna även sjukdom och diagnosförsäkring. Får du något kroniskt så får du iaf en del pengar för det. Jag fick Sudden deafness när jag var 24, alltså plötslig dövhet på ett öra. Detta kom över en natt och jag kommer aldrig höra mer än 10 - 15 % på mitt vänsteröra. Som tur var hade min mamma en diagnosförsäkring tillsammans med sjukdoms- och olycksfallsförsäkring. 100 kr i månaden klarar du dig utan, gör du inte det så är det något annat fel.

Cooks
2019-04-23, 22:51
ja, absolut ska man ha det! Teckna inte bara olycksfall, teckna även sjukdom och diagnosförsäkring. Får du något kroniskt så får du iaf en del pengar för det. Jag fick Sudden deafness när jag var 24, alltså plötslig dövhet på ett öra. Detta kom över en natt och jag kommer aldrig höra mer än 10 - 15 % på mitt vänsteröra. Som tur var hade min mamma en diagnosförsäkring tillsammans med sjukdoms- och olycksfallsförsäkring. 100 kr i månaden klarar du dig utan, gör du inte det så är det något annat fel.

Hur mycket fick du för det? :naughty:

Baldr
2019-04-23, 23:06
Notera även att det är skillnad på sjukvårdsförsäkring och sjukförsäkring. Den ena handlar om att få ersättning. Den andra handlar om att faktiskt få vård.

SUS anmälde nyligen sig själva då cancerpatienter dör i väntan på vård. Rekommendationen är operation inom 37 dagar. SUS kör 160 dagar för medianen vilket innebär att många får vänta längre än så. Om jag förstått min försäkring rätt så har jag rätt till operation inom 14 dagar. Det är värt några kronor.

Sedan är det väl fullt möjligt att jag blir lurad ändå. En nära vän fick inte ut några pengar på makens livförsäkring p.g.a. något undantag som deras försäkringsman missat. Kul när man står ensam med hus och barn samtidigt som man tror att man gjort allting rätt.

Xtreme-G
2019-04-24, 07:22
Försäkringar är alltid en förlust i snitt, och det ska man absolut ha i åtanke. Vissa försäkringar är obligatoriska (trafikförsäkring) och vissa är så omfattande och viktiga att de ses som självklara (hemförsäkring). Andra försäkringar tycker jag man bör fundera på om man klarar sig utan (rent ekonomiskt). Det är inte sällan man hör om krångliga villkor som gör att försäkringen inte täcker när man väl behöver den heller. Försäkringsbranschen är en stor apparat att driva runt, ca 20 % av inbetalda premier går till driftskostnader och 70-80 % går till utbetalningar. Sedan kan man ju fråga sig om man är mer riskutsatt än den snittförsäkrade? Jag har hört att statistik visar att de som är försäkrade i snitt lever kortare än de som inte är det, vilket inte känns så konstigt.

Pudzianovski
2019-04-24, 07:59
Utifrån vad man sysslar med så kan man fundera på om det är värt det som nämnts ovan. Klättrar du i berg, kör motorcross och styrketränar är risken större att en olycka inträffar än om du tittar på TV-serier och äter ut ibland antar jag. Jag är själv förhållandesvis aktiv så för mig är valet ganska enkelt.

Grazzafukkinrazzi
2019-04-24, 08:19
Hur mycket fick du för det? :naughty:

Minst 30 lök kan man ju hoppas då för att ens break even.

mattilainen
2019-04-24, 11:01
Hur mycket fick du för det? :naughty:

Minst 30 lök kan man ju hoppas då för att ens break even.

Fick två delar, skulle jag varit 25 år skulle jag bara fått för vuxenförsäkringen och det var ett engångsbelopp fastställt till 100 000 kr. Dock hände det när jag var 24, vilket gjorde att jag även sökte för barn-diagnosförsäkring och då tar dom ditt försäkringsbelopp x procent av invaliditet som räkans ut beroende på omfattning. Deras läkare bedömde mig 11 % invalid (inte ofta men vill ha högre?) och på detta fick jag ut ca 118 000 kr, så totalt ca 220 000 kr. Desto högre belopp du är försäkrad till, jag var till 1 800 000 kr, desto mer pengar blir varje procentsats i invaliditetsmätningen.


Självklart skulle jag betalt det dubbla för att få tillbaka hörseln men på något vis skönt att faktiskt få något för detta. Hör allt ljud från vänster öra burkigt och har hög tinnitus och hör nästan inget på bastoner och ca 15 - 20 % på vissa höga toner. Blir det bullrig miljö hör jag nästan ingenting och pratar flera är det svårt att hänga med. När någon ropar på mig ute t.ex. så kan jag stå som en idiot och vända mig om för jag måste lokalisera med höger öra så kan vända mig åt fel håll..

Så för mig har vi ju "tjänat" på försäkring då jag annars skulle suttit här med dålig hörsel och ingen ersättning.