handdator

Visa fullständig version : Sökning av jobb, hur gör du?


xarizma
2019-04-23, 15:40
Hejsan! Jag hade några snabba frågor bara, :)


Hur brukar ni göra när ni söker jobb? Alla söker på olika sätt, därav intresserad av att få höra. Finns det något sätt t.ex att kunna söka på alla företag som finns i staden man bor i? Därigenom kunna '' bocka '' dem yrkena man är intresserad av och kanske söka genom dem, alternativt söka genom företagen o.s.v.

Bob90
2019-04-23, 16:23
Beror helt på vad du har för kompetens och vilken bransch du är inom.

Men om man inte har någon kompetens (dvs, du har ingen utbildning eller egentlig tidigare arbetserfarenhet inom ett specifikt yrke) så hade jag kört typ arbetsförmedlingens hemsida, metrojobb, monster etc.

Det är inte heller fel att kolla på specifika företags hemsidor om de annonserar några tjänster, eller tom skriva en intresseansökan till företaget ändå.

Starke75an
2019-04-23, 16:30
Åker runt och hälsar på. Ta med ditt cv. Bygger man ut så brukar det betyda att man även anställer.

Diomedea exulans
2019-04-23, 16:48
Yo!

Jag brukar leta på internet. Gamla goda ams.se (Arbetsförmedlingen) verkar ha de flesta annonserna. Så skickar jag in ett mail med CV och några väl valda rader om varför jag är det bästa sedan skivat bröd. Eventuellt slår jag en pling.

Men ärligt talat, jag har aldrig fått jobb på det viset. Tre gånger har jag fått jobb av att jag nappat när folk annonserat på Facebook. Två av de gångerna var arbetsgivarna släktingar till mig. En gång fick jag jobb av att en bekant hörde att jag var arbetslös och sa att det behövdes folk på en fabrik. Har fått ett småjobb via min utbildning också, vi jobbade med extern part i en delkurs och de ville fortsätta jobba med oss lite sen och gav oss betalt.

Det är vad jag gjort de senaste åren. Innan dess har jag haft så många korta anställningar att jag inte orkar räkna upp alla sätten jag fått dem på. Det roligaste sättet var när jag var i Melbourne och låg och sov i ett åttapersonsrum på ett vandrarhem och en av de anställda på hemmet slet upp dörren och skrek "WHO WANTS WORK?". Då var det en snubbe där som sökte anställda till sin flyttfirma. Var flyttkarl i två månader sen. Bra jobb, fick bitiga underarmar och traps.

Den var sedelärande, upplevelsen i Melbourne. Jag fick lära mig att så länge jag bara ligger och sover så löser sig mina problem av sig själva.

JamesD
2019-04-23, 19:49
Jag söker inga jobb. Jag väljer jobb.

Läskeblask
2019-04-24, 06:47
Jag skickar öppna ansökningar och kollar runt på nätet efter passande jobb

bulldozer
2019-04-24, 08:04
Jobbar inom vården så brukar kolla relevanta hemsidor alt. arbetsförmedlingen, hur lätt som helst att få jobb men lite svårare om man bara vill ha fast tjänst på natten med hyfsad procent. De jobb jag sökt har jag blivit kallad till intervju på, sen har det varit en fråga om om jag velat ha jobbet eller inte (brukar vara lite kinkigt att få den lön man begär men oftast går det).
Nu senast sökte jag i ett helt annat yrke, fick svar dagen efter och fylla i lite frågor och sen kallad direkt till intervju och nu ska jag på internutbildning :d.
Jobb är generellt lätt att få om man är vettig, har bra referenser och redan har jobb. Jag har oftast haft flera jobb samtidigt, ideella uppdrag i föreningslivet och även pluggat nåt högskolepoäng, har sökt nån kurs nu i höst också men få se om jag orkar läsa om jag kommer in. Har rätt fullt upp ändå på fritiden.

Läskeblask
2019-04-24, 13:00
Vill man jobba på lager är det iaf lätt. Förstår inte ens varför endel företag har anställt riktiga jubelidioter. Man ser på 1 km avstånd att dessa människor inte är kapabla att tömma en sopkorg ens. Nu när man söker jobb av lite högre standard är det betydligt svårare.