handdator

Visa fullständig version : Gainer-Pro eller blanda själv?


Whey
2004-05-12, 16:25
Skall jag köpa Gainer-Pro:
Ingredients: Cross flow micro/ultra filtered whey protein isolate (beta lactoglobulin 19,100 mw/50%, alpha lactoalbumin 14,700 mw/20%, glycomacropeptides 16,200 mw 20%, glutamine peptides 6,700 mw/5%, immunoglobulin 95,000 mw/3%, bovine serum albumin 65,000 mw/2%, protease peptone <1%, lactoferrin <1%, lacto peroxidase <1%), natural & artificial flavors, Cytodyne-AAC (glutamine peptides, phophatidylserine, l-alanine, alpha ketoglutaric acid), hydrolyzed whey peptides, xanthan gum, cellulose gum, lecithin, stevia, acesulfame potassium, cyanocobalamine (B-12).

Gainers-Pro ( Amino Syre Profil)
L-Alanine 1190 mg
L-Arginine 560 mg
L-Aspargin Syra 2600 mg
L-Cystin 630 mg
L-Glutamin Syra 4160 mg
L-Glycine 500 mg
L-Histidine 420 mg
L-Isoleucin 1170 mg
L-Leusin 2210 mg
L-Lysin 4110mg
L-Metionin 500 mg
L-Phenylalanine 830 mg
L-Proline 1340 mg
L-Serine 1370 mg
L-Threonine 1650 mg
L-Tryptophan 380 mg
L-Tyrosine 670 mg
L-Valine 3650 mg
Total Amino Profile in milligrams: 26,280


Eller skall jag köpa ON's 100% Whey och blanda med dextropour:
Ingredients: Protein Blend (Whey Protein Isolate, Whey Protein Concentrate, Whey Peptides), Artificial Flavor, Lecithin, Acesulfame Potassium.Aminogen® is a registered trademark of Triarco Industries, Inc.Strawberry shown. Slight variations among flavors.

Aminosyreprofil (per portion)

Alaline 1340 mg
Lysine ** 2110 mg
Arginine 490 mg
Methionine ** 440 mg
Aspartic Acid 2470 mg
Phenylalanine ** 680 mg
Cystine 450 mg
Proline 1530 mg
Glutamine 3880 mg
Serine 1220 mg
Glycine 520 mg
Threonine ** 1700 mg
Histidine ** 400 mg
Tryptophan + 260 mg
Isoleucine ** 1520 mg
Tyrosine 600 mg
Leucine ** 2450 mg
Valine ** 1430 mg

** Essential Amino Acids
+ The Tryptophan in this product is naturally occuring


Jag har räknat, och priset per gram protein är billigare i ON's 100% Whey, dextropour är inte heller särskilt dyrt så nu undrar jag vilket alternativ som rekommenderas?

King Grub
2004-05-12, 16:37
Jag tycker i princip att gainers är rätt onödiga produkter. Genom att välja vassle+valfria kolhydrater kan du bestämma hur mycket protein och hur mycket kolhydrater du vill ha själv, utan att det ena ökar bara för att du vill ha mer av det andra, och tvärtom.

-GP-
2004-05-12, 16:48
Fördelen med Gainer-Pro är att kolhydratkällan där till största del är maltodextrin, vilket är skonsammare mot magen och inte blir så äckelsött som då dextropur används i stora mängder. Du behöver mycket dextropur för att komma upp i rätt kolhydratmängd => SÖTT !!
Plus att Gainer-Pro jordgubb är himmelskt god om den blandas med mjölk.

Fördelen att köpa proteinet för sig är att du själv kan bestämma andelen protein/kolhydrater. Men jag tycker att du ska välja en annan kolhydratkälla än dextropur till. Exempelvis russin, skumgodis eller vitt bröd.

Lite sen att svara men vissa ska ju alltid vara först... ;)

KIRE
2004-05-12, 16:50
Om du skippar dextropuren och letar reda på druvsocker från en bryggeriaffär så blir det ännu billigare:)

Sen kan du ju leta upp ett mera prisvärt proteinpulver om du vill spara pengar.

Patte
2004-05-12, 16:54
Jag hade valt 100% Whey med dextropur eftersom att då kan du själv välj hur mycket kolhydrater du vill ha. Jag kör själv på det nu och kan lätt välja hur mycket jag vill ha.

Herkulez
2004-05-12, 17:02
gainer +en hink vassle, då kan man ju blanda efter önskemål
funkar oxå
/cheers

bubbleman
2004-05-12, 17:41
Godis är gott.... Det måste väl alla hålla med om? Så varför inte äta det den enda gången det till och med är bra, dvs efter träning!? Håller med grub, fattar inte varför man ska dricka gainers när man kan käka godis!

Herkulez
2004-05-12, 17:43
Originally posted by bubbleman
Godis är gott.... Det måste väl alla hålla med om? Så varför inte äta det den enda gången det till och med är bra, dvs efter träning!? Håller med grub, fattar inte varför man ska dricka gainers när man kan käka godis! enbart gainer innehåller alltför lite proteiner

Mindek
2004-05-12, 18:24
Originally posted by Herkulez
enbart gainer innehåller alltför lite proteiner


Lite trött nu eller :confused: :D

sooraw
2004-05-12, 18:56
Jag sitter inne på en burk protec +
Och jag måste säga att det är ett ganska värdelöst pulver ändå
För man kan ju inte ta det efter träning när det innehåller 75% mjölkprotein
Sen så när det innehåller 25% vassle så är det inte så bra som mellanmål heller va?

Alltså ni får ursäkta mig, jag har ingen aning om varför jag skrev detta i denna post
var bara ett infall jag fick

KIRE
2004-05-12, 19:05
Det funkar efter träning, inte lika bra som ett snabbt vassle kanske med säkerligen tillräckligt bra.

z_bumbi
2004-05-12, 19:17
Originally posted by sooraw
Jag sitter inne på en burk protec +
Och jag måste säga att det är ett ganska värdelöst pulver ändå
För man kan ju inte ta det efter träning när det innehåller 75% mjölkprotein
Sen så när det innehåller 25% vassle så är det inte så bra som mellanmål heller va?

Alltså ni får ursäkta mig, jag har ingen aning om varför jag skrev detta i denna post
var bara ett infall jag fick

Det är inte värdelöst efter träningen, det är ju protein och har du ätit innan träningen så är det inte akut brist på aminosyror. Nackdelen är kanske att kolhydraterna kommer ut långsammare i blodet.

Som mellanmål är det ju ganska bra också även om det inte har så stor betydelse var proteinet kommer ifrån om du samtidigt äter något annat.

Ska du bara ta en proteindrink så är det utmärkt, vasslen är inte snabb när man blandar det med kasein.

Whey
2004-05-12, 20:09
Jag undrade främst med tanke på proteinkvaliteten samt snabbheten på upptaget hos proteinet. Samt ur smak och effektivitetssynvinkel.

z_bumbi
2004-05-12, 20:30
[QUOTE]Originally posted by Whey
snabbheten på upptaget hos proteinet.

Blandar du det rena proteinet med kolhydrater så blir det ingen skillnad.

effektivitetssynvinkel.

Blandar du det rena proteinet med kolhydrater så ingen skillnad.

aliquis
2004-05-12, 21:25
on whey

aliquis
2004-05-12, 21:28
Originally posted by sooraw
Jag sitter inne på en burk protec +
Och jag måste säga att det är ett ganska värdelöst pulver ändå
För man kan ju inte ta det efter träning när det innehåller 75% mjölkprotein
Sen så när det innehåller 25% vassle så är det inte så bra som mellanmål heller va?
Alltså ni får ursäkta mig, jag har ingen aning om varför jag skrev detta i denna post
var bara ett infall jag fick
Vitsen med att det innehåller så mycket kasein är väl att det inte spelar någon roll och att eiselt anser att man tjänar på det ändå. Jag skulle mer än gärna använda protec till allt möjligt om det nu inte var animaliskt :D

Whey
2004-05-12, 21:55
Originally posted by z_bumbi
[QUOTE]Originally posted by Whey
snabbheten på upptaget hos proteinet.

Blandar du det rena proteinet med kolhydrater så blir det ingen skillnad.

effektivitetssynvinkel.

Blandar du det rena proteinet med kolhydrater så ingen skillnad.

Är inte isolat snabbare/bättre än koncentrat. Tas inte hydrolysat upp snabbare?

Whey
2004-05-12, 21:56
Originally posted by aliquis

Vitsen med att det innehåller så mycket kasein är väl att det inte spelar någon roll och att eiselt anser att man tjänar på det ändå. Jag skulle mer än gärna använda protec till allt möjligt om det nu inte var animaliskt :D

Du kan ju låtsas att det står kaffe och inte kasein så går det nog bra :D

Whey
2004-05-12, 21:58
Hmm, nu har jag börjat fundera lite på After-Max, men det blir nog en Gainer-Pro eftersom pappa verkar tycka att den är bra då han får den för 310:- av en kompis...

King Grub
2004-05-13, 06:17
Originally posted by Whey


Är inte isolat snabbare/bättre än koncentrat. Tas inte hydrolysat upp snabbare?

Men spelar det någon praktisk roll? Det är maten som spelar den avgörande rollen; om proteinpulvret är isolat eller koncentrat kommer inte att påverka slutresultatet för folk som inte är på Olympianivå.

Whey
2004-05-13, 06:40
Vad trevligt, då tar jag det för mig kostnadsfria alternativet, GainerPro...

z_bumbi
2004-05-13, 09:24
Originally posted by Whey


Är inte isolat snabbare/bättre än koncentrat. Tas inte hydrolysat upp snabbare?

Du pratar om ett protein där man blandat olika typer av vassleprotein och där den lilla mängden hydrolysat inte kommer att göra någon praktiskt skillnad. Det är t o m frågan om det går att mäta någon skillnad.
Är det en hög andel hydrolysat som är av hög hydrolyseringsgrad (Det är mycket sönderdelat.) så går det att mäta men så är ju inte fallet.

Isolat har mindre fett och kolhydrater men ska du ändå blanda det med kolhydrater efter träningen så blir det ju ingen skillnad i upptagshastighet och frågan är hur stor skillnaden är i alla fall?

Isolat är inte heller "bättre" än koncentrat om man ser till proteinkvaliteten utan om det är någon skillnad så har koncentratet kvar mer av de ursprungliga beståndsdelarna. Vissa isolat är bra men det blir alltid en viss försämring, inget att bry sig om iofs utan det är en av de här sakerna som man inte heller kommer att märka något praktiskt av.

Whey
2004-05-15, 12:08
Fairing Whey Hydro eller ASTs VP2 är väl helt hydrolyserade, hur står dessa sig jämfört med "vanliga" koncentrat och isolat?

z_bumbi
2004-05-15, 12:46
Originally posted by Whey
Fairing Whey Hydro eller ASTs VP2 är väl helt hydrolyserade, hur står dessa sig jämfört med "vanliga" koncentrat och isolat?

Whey hydro har hög hydrolyseringsgrad så det är snabbt.

VP2 har tydligen inte så hög hydrolyseringsgrad men det är väl enklast att fråga ast exakt vilka siffror de har på sitt protein.

Whey
2004-05-15, 13:07
Originally posted by z_bumbi


Whey hydro har hög hydrolyseringsgrad så det är snabbt.

VP2 har tydligen inte så hög hydrolyseringsgrad men det är väl enklast att fråga ast exakt vilka siffror de har på sitt protein.

Jag har för mig att jag sett nått om 2000 dalton i molekylvikt, och Fairings har väl 1900, eller?

Isf borde Fairings vara bättre, men gör det någon skillnad att använda 100% hydrolysat efter träningen?

King Grub
2004-05-15, 13:11
Originally posted by Whey


Jag har för mig att jag sett nått om 2000 dalton i molekylvikt, och Fairings har väl 1900, eller?

Isf borde Fairings vara bättre, men gör det någon skillnad att använda 100% hydrolysat efter träningen?

:rolleyes:

Hur många gånger vill du ha svar på den frågan?

z_bumbi
2004-05-15, 14:17
Originally posted by Whey


Jag har för mig att jag sett nått om 2000 dalton i molekylvikt, och Fairings har väl 1900, eller?

Isf borde Fairings vara bättre, men gör det någon skillnad att använda 100% hydrolysat efter träningen?

Genomsnittlig molekylvikt?
Vad jag har hört skiljer det betydligt mer än så mellan de proteinen.

Ja det gör nog skillnad om du sköter precis allt annat perfekt samt får i dig det så fort som möjligt.
Hur stor skillnad det kanske gör är omöjligt att svara på då det är ganska svårt för att inte säga omöjligt att mäta, ska man försöka så blir det i alla fall extremt dyrt.

Skulle jag göra en total satsning med kost, träning, massage osv för att få ut det absolut mesta av min träning skulle jag nog använda ett hydrolysat för då har man inte råd att chansa på att det kanske inte gör någon skillnad.
Gör man inte den satsningen så kan man använda det i alla fall om man har lust men frågan är om det inte finns andra områden man kan prioritera först? Massage t ex.

aliquis
2004-05-15, 17:21
Originally posted by z_bumbi

Isolat är inte heller "bättre" än koncentrat om man ser till proteinkvaliteten utan om det är någon skillnad så har koncentratet kvar mer av de ursprungliga beståndsdelarna. Vissa isolat är bra men det blir alltid en viss försämring, inget att bry sig om iofs utan det är en av de här sakerna som man inte heller kommer att märka något praktiskt av.
Där vill jag kommentera lite löst om en sida jag läste diverse på för länge sedan.
Stod en hel del om vassleprotein och det de rekommenderade var vasslekoncentrat därför att det som du påpekade innehåller fler av de ursprungliga beståndsdelarna, varav flera har positiva effekter för uppbyggnaden av muskelmassa. Har ingen aning om vad det var men kanske hormoner/proteinfraktioner/näringsämnen som är bundna i fettet/något helt annat... Hur som helst innehåll koncentratet mer gosaker än isolatet. Och isolat är dyrt =P
Originally posted by Whey
Fairing Whey Hydro eller ASTs VP2 är väl helt hydrolyserade, hur står dessa sig jämfört med "vanliga" koncentrat och isolat?
De står väl 2-2.5ggr dyrare på prisskalan... Det enda intressanta.
Originally posted by Whey

Isf borde Fairings vara bättre, men gör det någon skillnad att använda 100% hydrolysat efter träningen?
Ingen aning, fråga pubmed eller vad det nu är folk brukar få sina forskningsrapporter från. Jag tror det gör större skillnad om du sköter övriga kosten bra, om du tränar precis lagom, vilar perfekt, kör så tungt du klarar av osv.
Själv skulle jag hellre tillåta mig att ta massa vasslekoncentrat under dagens gång än att ta mindre hydrolyserat vassleisolat. Och nej, jag skulle fullständigt skita i insulintopparna det eventuellt skulle ge om jag tog 20g vasslekoncentrat 2 ggr extra om dagen :thefinger

Whey
2004-05-15, 18:49
Ingen aning, fråga pubmed eller vad det nu är folk brukar få sina forskningsrapporter från. Jag tror det gör större skillnad om du sköter övriga kosten bra, om du tränar precis lagom, vilar perfekt, kör så tungt du klarar av osv.

Visst, visst, visst, men vad jag säger är inte. Får jag resultat om jag proppar i mig hydrolysat och äter skitmat. Vad jag undrar är om det är skillnad resultatmässigt mellan olika sorters proteiner. Kosten och träningen tänker jag sköta så bra jag kan oavsett...