handdator

Visa fullständig version : Stål/järnvikter och 20 kg stång utan märke. Åsikter?


Xtreme
2019-04-19, 17:26
Söker efter utrustning på beg marknaden och det jag ofta stött på är att viktskivorna ofta är av stål/järn dvs inte gummit runt om. Förstår gummit är för att det ska väsnas mindre, spara på golvet vid marklyft etc men är det ngt man absolut bör satsa på? Ofta är också märket av 20 kg stång med 50mm hål okänt. Man läser ofta om Recoil och Eleikos men har det verkligen så stor betydelse för ett eget hemmagym som man själv bara använder?

Frustrator
2019-04-19, 17:35
Söker efter utrustning på beg marknaden och det jag ofta stött på är att viktskivorna ofta är av stål/järn dvs inte gummit runt om. Förstår gummit är för att det ska väsnas mindre, spara på golvet vid marklyft etc men är det ngt man absolut bör satsa på? Ofta är också märket av 20 kg stång med 50mm hål okänt. Man läser ofta om Recoil och Eleikos men har det verkligen så stor betydelse för ett eget hemmagym som man själv bara använder?
Borde väl fungera utmärkt. Svårt att misslyckas med att göra viktskivor. I värsta fall är vikten felmärkt men så länge du alltid kör med den så spelar det ju ingen roll..

baggard
2019-04-19, 17:54
Lite matnyttigt kring val av skivstång

https://www.styrkelabbet.se/bygga-hemmagym-del-3-skivstang-och-viktskivor/

Hemi
2019-04-19, 17:57
Det beror kasnke på hur seriös du är, vad för övningar du gör, en tråd för Arne Persson.

Själv kan jag inte göra skivstångsövningar längre så fort jag gör någonting med skivsång överhuvudtaget kommer de gamla kompisarna skadorna som man numera nästa glömt bort,
nämen axelsmärtan, tjenare det var otrevligt att råkas, yo! nedre rygg, dig hade jag nästan glömt, vafan, Dra åt helvete! Armbågen! Dig lämnade jag år 2002! Hur hittade du mig nu?? Osv.
Det kan ju bero på att jag tränat med billiga grejer mestadels.