handdator

Visa fullständig version : Varför är du inte Vegan?


Maximal
2019-04-18, 18:57
Äter själv kött, ägg och mjölkprodukter, även om jag den senaste tiden börjat äta mer veganskt. Tycker vegofärs funkar utmärkt som substitut till köttfärs, nästan föredrar om det inte vore att min mage inte tål det perfekt.

Jag försöker komma på en anledning som rättfärdigar att jag fortsätter med djurprodukter men tycker inte jag kommer på någon egentligen. Kött är gott, gott som fasen men då tycker jag alltså att smaklökarna är viktigare än andra varelsers rätt att leva? Är man "sjuk" om man anser att smaken är viktigare än liv? Eller gäller det bara vissa djur?


Varför är inte DU vegan?

Anton Fräs
2019-04-18, 19:00
Jag tycker det är oetiskt att äta/använda sig av djurprodukter (med undantaget om det absolut inte finns andra alternativ). Jag gör det ändå för att det är gott, enkelt och gott.

Lafayette
2019-04-18, 19:01
Jag förväntar mig något stort från GW i den här tråden.

Magnus N
2019-04-18, 19:02
Finner inget problem med köttätande, gör det själv en del, omedvetet har konsumtionen gått ner senaste åren, men mer av bekvämlighetsskäl än annat.

Diomedea exulans
2019-04-18, 19:04
För lat.

Maximal
2019-04-18, 19:04
Jag tycker det är oetiskt att äta/använda sig av djurprodukter (med undantaget om det absolut inte finns andra alternativ). Jag gör det ändå för att det är gott, enkelt och gott.

Ja det är nog därför jag och de flesta gör det. Men betyder det då att vi egentligen inte bryr oss om djur? Eller liv?

Anton Fräs
2019-04-18, 19:06
Ja det är nog därför jag och de flesta gör det. Men betyder det då att vi egentligen inte bryr oss om djur? Eller liv?

Vi väljer njutning framför X antal djurliv (och allt lidande som tillfogas dom under den korta tid de får leva) skulle jag väl reducera det till.

Sheikah
2019-04-18, 19:07
Har varit vegan. Framförallt två anledningar gjorde att jag slutade vara hundra procent vegan.

1) Mathistoria, måltidens betydelse och matkulturellt intresse. Mat är mycket mer än makors och mikros. Lyssna på Richard Tellström, måltidshistorikern, hans sommarprat eller föreläsning på Youtube. Utvecklingen av måltiden, som enkom ett uttrycksätt för individen, är skrämmande. Richard nämner som exempel att i Frankrike skulle en vegan, som är hundra procent vegan i övrigt, aldrig tacka nej till kött på en middag. Måltiden som socialt sammanhang, och att ta del av det värden lagat, är större än individens behov av att inte äta animalier just den måltiden.

2) Smaken. Inget, jag säger INGET kan trumfa sättet animaliska fetter bär smak. Det behövs ytterst lite, men lite sovel i grunden till en gryta eller soppa ger en smakhöjning utan dess like. Inga vegetariska ersättningsprodukter kan konkurrera med animaliska fetter.

Med detta sagt, äter jag 80-90% vegetariskt idag när jag lagar mat på egen hand till mig själv. Kött är en smaksättare och ett sätt att särskilja finare måltider från vardagsmat. Klassisk svensk, italiensk, indisk och fransk bondmat med mycket baljväxter är basen i min kost av både ekonomiska och hälsomässiga skäl.

Maximal
2019-04-18, 19:16
Har varit vegan. Framförallt två anledningar gjorde att jag slutade vara hundra procent vegan.

1) Mathistoria, måltidens betydelse och matkulturellt intresse. Mat är mycket mer än makors och mikros. Lyssna på Richard Tellström, måltidshistorikern, hans sommarprat eller föreläsning på Youtube. Utvecklingen av måltiden, som enkom ett uttrycksätt för individen, är skrämmande. Richard nämner som exempel att i Frankrike skulle en vegan, som är hundra procent vegan i övrigt, aldrig tacka nej till kött på en middag. Måltiden som socialt sammanhang, och att ta del av det värden lagat, är större än individens behov av att inte äta animalier just den måltiden.
Har det någon betydelse vad det är för kött? Hund, Katt etc?

2) Smaken. Inget, jag säger INGET kan trumfa sättet animaliska fetter bär smak. Det behövs ytterst lite, men lite sovel i grunden till en gryta eller soppa ger en smakhöjning utan dess like. Inga vegetariska ersättningsprodukter kan konkurrera med animaliska fetter.
Anser du att en ko tillexempel är värd att döda för att du ska få en kort stunds njutning?

Med detta sagt, äter jag 80-90% vegetariskt idag när jag lagar mat på egen hand till mig själv. Kött är en smaksättare och ett sätt att särskilja finare måltider från vardagsmat. Klassisk svensk, italiensk, indisk och fransk bondmat med mycket baljväxter är basen i min kost av både ekonomiska och hälsomässiga skäl.

Notera jag bara ställer frågor, inte dömer någon överhuvudtaget.

Yes
2019-04-18, 19:17
Jag älskar att äta dött djur.

Sheogorath
2019-04-18, 19:24
Jag är för lat. Jag är lakto-ovo-pesco-terian sedan november-ish och tänker att jag får ta det allteftersom. För mig är det etiska skäl punkt, som det handlar om.

blåvitt
2019-04-18, 19:27
Jag älskar att äta dött djur.

Skulle du äta människa om du fick chansen? Tänk att du kliver in på en restaurang i hamnstaden Cólon, Panama, och kyparen tycker du ser tillräckligt objektivistisk ut för att erbjuda dig den hemliga rätten, Människohjärta Confit med spädbarnslever sous vide, och ingen utanför restaurangen kommer någonsin få reda på det. Tackar du ja då?

Frågar inte för att det är relevant för tråden egentligen utan för att när jag läste ditt svar slog det mig att du är den forummedlem som känns mest kannibal

delta_mats
2019-04-18, 19:45
Det är gott och nyttigt att äta animaliskt protein.

trädgårdsmöbel
2019-04-18, 20:01
För att det är en av den vite mannens sista bastioner innan total underkastelse. 100% srs.

Diomedea exulans
2019-04-18, 20:13
Frågar inte för att det är relevant för tråden egentligen utan för att när jag läste ditt svar slog det mig att du är den forummedlem som känns mest kannibal

Yes har ätit fler kvinnor än hela forumet.

Pokkes
2019-04-18, 20:31
1. Jobbigt och omständigt
2. Dyrt (om man vill gå den vägen som inte är lika mycket 1.)
3. Krångligt att få i sig nog med protein och micronutrienter
4. Onödiga begränsningar
5. Jag har ingen man-bun

blåvitt
2019-04-18, 20:39
1. Jobbigt och omständigt
2. Dyrt (om man vill gå den vägen som inte är lika mycket 1.)
3. Krångligt att få i sig nog med protein och micronutrienter
4. Onödiga begränsningar
5. Jag har ingen man-bun

Ne
Ne
Nja
Nja
Legit

Petoria
2019-04-18, 21:03
Därför att jag äter kött

Bob90
2019-04-18, 21:03
Provat att äta strikt vegetariskt (tål inte ordet vegan :D) i typ 2 år, slutade med animalier över en dag och saknade egentligen inte något rent smakmässigt. Men det funkade inte för mig.

Äter dock fortfarande en hel del vegetariskt, ibland kan det gå minst en vecka utan att jag äter kött, fisk eller fågel (dock slinker en del ägg ner). Men i ärlighetens namn är det främst av ekonomiska orsaker.

Jag gillar vegetarisk mat, jag gillar kött. Tror ett misstag många "nyblivna" vegetarianer gör att är försöka efterlikna vanlig kost med diverse substitut. Man kommer i princip alltid bli besviken om man provar substitut, men som tur är finns det så mycket mer inom "vegetariska köket" än substitut.

Lafayette
2019-04-18, 21:10
Tycker inte det verkar hälsosamt. Har en bekant som är vegan, sköter kost och träning ypperligt men är ändå sliten, vresig, trött och bygger aldrig muskler.

Tråkigt svar men är för lat och tycker det är för gott. Dock max 500 gram gris och nötkött i veckan.

Diomedea exulans
2019-04-18, 21:41
Ärligt talat är det mest för att det är så jobbigt socialt när jag blir bjuden på mat av ickeveganer.

svenbanan
2019-04-18, 21:43
Jag tycker inte det är oetiskt att äta djur. Allt levande ska dö och det är i princip inte värre att dö och bli uppäten än att dö i sjukhussäng och bli kremerad. Vi människor har befunnit oss i toppen av näringskedjan under så lång tid att vi blivit ohälsosamt rädda för döden.

Dock är ju mycket i djurhållning och matindustrin rätt oetisk. Så bättre alternativ är ju såklart att föredra så att djuren inte behöver bli plågade hela livet.

Jag skulle inte äta människa, för det tilltalar mig inte. Det vattnas liksom inte i munnen på mig då jag hör talas om helstekt människa. Av samma anledning skulle jag helst inte äta maggots och daggmask heller. Befann jag mig i ett flygplansvrak i anderna skulle jag nog käka lite människosushi dock.

Hemi
2019-04-18, 21:51
Jag äter vad som bjuds men i t ex Canada 'ter jag nästan enbart oinplastat natÜrligt kött om jag äter kött, i övriga värden 'ter jag ca 1% kött förutom fisk som jag 'ter mer av. Jag subjektiverar mig inte som en -an eller -ist det är framförallt att bli någonting jag har problem med och öven om jag skulle äta veganskt över år skulle jag inte ruta in mig som det, då skildnaden blir enbart runt 3-5% i dietskildnad ändå.

Yes
2019-04-18, 22:14
Skulle du äta människa om du fick chansen? Tänk att du kliver in på en restaurang i hamnstaden Cólon, Panama, och kyparen tycker du ser tillräckligt objektivistisk ut för att erbjuda dig den hemliga rätten, Människohjärta Confit med spädbarnslever sous vide, och ingen utanför restaurangen kommer någonsin få reda på det. Tackar du ja då?

Frågar inte för att det är relevant för tråden egentligen utan för att när jag läste ditt svar slog det mig att du är den forummedlem som känns mest kannibal
Nej, jag skulle inte äta människor såvida jag inte var fången i ett kommunistland.

MackeJuve
2019-04-18, 22:20
Otroligt ointresserad av matlagning och vill få i mig protein, vilket jag är dålig på redan nu som icke-vegan. I teorin skulle jag kunna vara en bra vegan i.o.m. att jag inte är intresserad av mat och således inte känner något stort behov av t.ex. kött för att det är gott. Men jag blir trött bara av att tänka på att tänka efter när jag handlar, för att inte tala om när jag är bortbjuden hos någon. Jag har nog heller inte något emot att äta djur även om jag respekterar de som har det. Åtminstone faktumet att de är det, när jag tänker efter så är flera av de som jag kommer på rätt skitnödiga. Men själva grejen har jag inget emot.

Men allra främst så är det nog för att jag är en inte-krångla-till-det-snubbe. Det ska inte innefatta någon tankeverksamhet, det ska gå snabbt och jag ska bli mätt.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

trädgårdsmöbel
2019-04-18, 22:54
Så länge man inte äter kött från polynesien/mikronesien (pga risken för Kuru) och tillagar ordentligt, så är det nog lugnt med kannibalism :)

BelowAverage
2019-04-19, 06:00
Äter mindre och mindre kött och mer och mer fisk och ägg. Mer för att det är smidigt, gott och billigt men att bidra lite mindre till hemsk djurhållning är väl bättre än att bidra mer, antar jag.
Skulle "gärna" undvika konsumtion av kött och även ägg pga hemsk djurhållning, men det är för gott så jag tycker väl i någon mån att det är värt de stackars djurens lidande :em:
Är iaf inte vegetarian för att kött är för gott. Är inte vegan för att jag vill behålla mitt intellekt och min kroppshydda samt har läst för många av G.W's poster :D

Melker2
2019-04-19, 07:27
Det skulle känns ytterst oetiskt för mig att vara vegan för då skulle alla vildsvin jag behöver skjuta för att skydda jordbruket bara kastas.

Satt ute i natt och skyddade en nysådd veteåker. Det förstörs fort om 20-30 vildsvin får hållas några nätter. Granngården har slagit igen för de har haft mer än 40% betesskador de senaste åren.

Köpekött håller jag mig nästan helt ifrån men ska man köpa så välj lokalproducerat gräsbeteskött och helst även gårdsslakteri. Lite dyrare men bättre för alla.

Hobbes
2019-04-19, 08:51
Det skulle känns ytterst oetiskt för mig att vara vegan för då skulle alla vildsvin jag behöver skjuta för att skydda jordbruket bara kastas.

Satt ute i natt och skyddade en nysådd veteåker. Det förstörs fort om 20-30 vildsvin får hållas några nätter. Granngården har slagit igen för de har haft mer än 40% betesskador de senaste åren.

Köpekött håller jag mig nästan helt ifrån men ska man köpa så välj lokalproducerat gräsbeteskött och helst även gårdsslakteri. Lite dyrare men bättre för alla.

Jomen så att - Hoppas du kollar för:

Rekordmånga trikinlarver i vildsvin (https://www.atl.nu/skog/stor-mangd-trikiner-i-vildsvin/)

Bob90
2019-04-19, 09:56
Jomen så att - Hoppas du kollar för:

Rekordmånga trikinlarver i vildsvin (https://www.atl.nu/skog/stor-mangd-trikiner-i-vildsvin/)

Vildsvin räknas väl typ som fläsk och fläsk ska man väl alltid genomsteka, så utöver ev äckelfaktor är det väl ingen fara att käka vildsvin då? Eller lämnar trikinlarver någon "restprodukt" som inte är så nyttigt att få i sig?

Ett Orm
2019-04-19, 09:56
Jag gillar kött för mycket och så är jag lat av mig. Har gjort och ätit vegetariskt men det blir aldrig riktigt komplett om det inte är kött med.

Etiskt tycker jag boskapen är till för att slaktas som mat och annat bra och människan definitiv står över dem. Tycker man inte det och ändå äter kött är man skapligt sjuk enligt mig.
Men naturligtvis vill jag att djuren ska ha det så bra som det är möjligt och betalar gärna mer för mindre om jag kan vara säker på att det är så.

-squat-
2019-04-19, 10:55
jag tycker det är oetiskt att äta/använda sig av djurprodukter (med undantaget om det absolut inte finns andra alternativ). Jag gör det ändå för att det är gott, enkelt och gott.

+1.

Sverker
2019-04-19, 10:59
Vildsvin räknas väl typ som fläsk och fläsk ska man väl alltid genomsteka, så utöver ev äckelfaktor är det väl ingen fara att käka vildsvin då? Eller lämnar trikinlarver någon "restprodukt" som inte är så nyttigt att få i sig?

Det är trikinmasken som är problemet. Den lämnar inget efter sig. Den sätter sig i dina muskler och äter upp dig inifrån.
Tam- och vildsvin ska alltid genomstekas.

Bob90
2019-04-19, 11:29
Det är trikinmasken som är problemet. Den lämnar inget efter sig. Den sätter sig i dina muskler och äter upp dig inifrån.
Tam- och vildsvin ska alltid genomstekas.

Jo precis, men under förutsättningen att det genomsteks så är det väl egentligen inget problem alls att äta trikininfekterat kött?

Magnus N
2019-04-19, 11:50
Jo precis, men under förutsättningen att det genomsteks så är det väl egentligen inget problem alls att äta trikininfekterat kött?

Riskminimerar det rejält iaf, finna det trikiner i köttet kan må aldrig vara 100% men steker man det som det ska göras så ska det mycket till

https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdatabas/rapporter/2017/riskvarderingsrapport-trikiner-i-kott-livsmedelsverkets-rapportserie-nr-10-del-2-2017.pdf

99% reduktion efter 9sek på 60grader

Melker2
2019-04-19, 12:15
Jomen så att - Hoppas du kollar för:

Rekordmånga trikinlarver i vildsvin (https://www.atl.nu/skog/stor-mangd-trikiner-i-vildsvin/)

Jodå, jag trikintestar varenda vildsvin och hittills har inga trikiner påvisats.

Jag litar dessutom på testerna så när jag äter själv är det inte alltid genomstekt.

Vinter
2019-04-19, 13:42
Nej, religiösa kulter håller jag mig borta från.

wintersnowdrift
2019-04-19, 14:27
Det skulle känns ytterst oetiskt för mig att vara vegan för då skulle alla vildsvin jag behöver skjuta för att skydda jordbruket bara kastas.

Satt ute i natt och skyddade en nysådd veteåker. Det förstörs fort om 20-30 vildsvin får hållas några nätter. Granngården har slagit igen för de har haft mer än 40% betesskador de senaste åren.

Köpekött håller jag mig nästan helt ifrån men ska man köpa så välj lokalproducerat gräsbeteskött och helst även gårdsslakteri. Lite dyrare men bättre för alla.

Var finns gårdsslakterier? Trodde inte att det existerade i Sverige?

Jag äter gårdsslaktat kött hos min faster och hennes man, som har egna djur och kunskap att slakta och stycka själva hemma på gården. Men det är ju inte kött som får säljas p.g.a livsmedelsindustrins hygienkrav. Jag har även varit med på en fårslakt hemma hos dem, det var väldigt stressfritt för djuret. Fåret fick lite kraftfoder, och därefter en bultpistol i pannan. Men då var ju det på fårets hemmaplan - att skickas till ett slakteri innebär alltid stress för djuren, hur bra de än har haft det innan dess.

Till vardags äter jag väldigt mycket vegetariskt, men jag nyttjar ägg- och mjölkprodukter samt äter kött ca 1 ggr/vecka. Jag bor så till numera att allt kött jag köper kommer från granngårdar och djur som jag har sett beta medan de levde (ko, lamm och i år även gris). Har funderingar på att skaffa egna höns men fram tills dess har jag köpt in mig på en andelshöna från en gård i närheten, och får äggen levererade till dörren. Dessa hönor blir i princip kelade med av sina ägare och har det väldigt väldigt bra. En annan granne har mjölkgård och även om det inte går att köpa mjölk direkt från dem så tycker jag att deras djurhållning tyder på att kossorna i svensk mjölkproduktion blir väl behandlade. Ja, de berövas sina kalvar, vilket kan kännas brutalt ur ett mänskligt perspektiv, men jag upplever inte korna som så särskilt stressade. De lever i flock och får mat och skydd, vilket är mer än vad vilda djur ofta har tillgång till (vars liv av någon anledning ofta idylliseras av djurrättsaktivister och dylikt).

yia
2019-04-19, 20:38
Därför att stödja extremdieter är fel och omoraliskt.

WHITEFOLKS
2019-04-19, 22:22
Skulle gärna vara men har inte råd.

Anton Fräs
2019-04-19, 22:25
Skulle gärna vara men har inte råd.

Det är avsevärt billigare om du gör det på anpassat sätt, med betydligt mer baljväxter, egen blötläggning osv. istället för vegosubsitut men gissar att det inte är ett alternativ?

WHITEFOLKS
2019-04-19, 22:27
Det är avsevärt billigare om du gör det på anpassat sätt, med betydligt mer baljväxter, egen blötläggning osv. istället för vegosubsitut men gissar att det inte är ett alternativ?

Det är mer att den andra maten är gratis och att äta veganskt skulle inte vara det.

Anton Fräs
2019-04-19, 22:35
Det är mer att den andra maten är gratis och att äta veganskt skulle inte vara det.

Aha! Typ lunchrestaurang på jobbet eller menar du? :)

svenbanan
2019-04-19, 22:39
Gratis är gott!

Yes
2019-04-19, 22:45
J3XWkpm6584

Snubben
2019-04-19, 23:36
Var finns gårdsslakterier? Trodde inte att det existerade i Sverige?


Finns väl en hel del, bara det att de inte riktigt är något man vill prata om. Dels för man inte uppnår de krav som ställs kopplat till hygien för t.ex. slakt, styckeri eller att man inte vill att Djurens Rätt ska bränna ner ladan eller mordhota barnen.

wintersnowdrift
2019-04-20, 07:59
Finns väl en hel del, bara det att de inte riktigt är något man vill prata om. Dels för man inte uppnår de krav som ställs kopplat till hygien för t.ex. slakt, styckeri eller att man inte vill att Djurens Rätt ska bränna ner ladan eller mordhota barnen.

Jag trodde att han syftade på gårdsslakt för försäljning. Att slakta för eget bruk är OK och görs såklart av många, men det är olagligt att sälja det köttet.

Starke75an
2019-04-20, 08:31
Finns många små slakterier som säljer kött från egna gården, och eller gårdarna omkring.

På vissa kan man beställa halva eller hela djur, och då får man alla delar.

Diomedea exulans
2019-04-20, 08:56
men det är olagligt att sälja det köttet.

Oops.

Melker2
2019-04-20, 14:12
Jag trodde att han syftade på gårdsslakt för försäljning. Att slakta för eget bruk är OK och görs såklart av många, men det är olagligt att sälja det köttet.

Man måste inte köpa från storindustrin.

Finns många ställen, bara på denna länk 210 st.

https://www.gardsnara.se/kott_chark_och_fagel/kott/kottlada

svenbanan
2019-04-20, 16:12
Är det förbjudet för jägare att sälja en halv älg också?

wintersnowdrift
2019-04-20, 16:32
Man måste inte köpa från storindustrin.

Finns många ställen, bara på denna länk 210 st.

https://www.gardsnara.se/kott_chark_och_fagel/kott/kottlada

Jag köper som sagt kött direkt av mina grannar inom typ en mils radie. Men, det är ju där djuren är uppfödda - när de sen ska slaktas måste de fortfarande transporteras till ett slakteri. Det är inte tillåtet att avliva och stycka djuret hemma på gården i ett uthus och sedan sälja det köttet.

Anton Fräs
2019-04-20, 16:32
Är det förbjudet för jägare att sälja en halv älg också?

gTwdg5nqscc

svenbanan
2019-04-20, 16:54
gTwdg5nqscc

Yikes! :D

Melker2
2019-04-20, 18:45
Jag köper som sagt kött direkt av mina grannar inom typ en mils radie. Men, det är ju där djuren är uppfödda - när de sen ska slaktas måste de fortfarande transporteras till ett slakteri. Det är inte tillåtet att avliva och stycka djuret hemma på gården i ett uthus och sedan sälja det köttet.

Ska gården sälja måste den ha godkänt slakteri. Kostar i provningstillstånd 36tkr om man är över 1000 ton, gratis under.

Googla gårdsslakteri så hittar ni t ex:
https://www.basunda.se/theme.html
https://www.wastana.com/
https://www.langerudshjortgard.se/
M fl

wintersnowdrift
2019-04-20, 19:51
Ska gården sälja måste den ha godkänt slakteri. Kostar i provningstillstånd 36tkr om man är över 1000 ton, gratis under.

Googla gårdsslakteri så hittar ni t ex:
https://www.basunda.se/theme.html
https://www.wastana.com/
https://www.langerudshjortgard.se/
M fl

Vi kanske pratar om olika saker. Visst kan man skicka sitt djur till ett mindre slakteri ("gårdsslakteri"), men de allra flesta som har egna djur har inte ett godkänt slakteri hemma på gården. Ergo: djuret måste transporteras till ett slakteri för slakt till försäljning, oavsett slakteriets storlek.

Vidare är kostnaderna för att hysa ett eget slakteri inte bara prövningstillstånd. För att köttet ska få säljas måste lokalerna klara hygienkraven, kylkedjan måste kunna säkerställas, en veterinär måste besiktiga djuren innan slakt osv. Det är betydande kostnader involverade.

Melker2
2019-04-20, 20:54
Vi kanske pratar om olika saker. Visst kan man skicka sitt djur till ett mindre slakteri ("gårdsslakteri"), men de allra flesta som har egna djur har inte ett godkänt slakteri hemma på gården. Ergo: djuret måste transporteras till ett slakteri för slakt till försäljning, oavsett slakteriets storlek.

Vidare är kostnaderna för att hysa ett eget slakteri inte bara prövningstillstånd. För att köttet ska få säljas måste lokalerna klara hygienkraven, kylkedjan måste kunna säkerställas, en veterinär måste besiktiga djuren innan slakt osv. Det är betydande kostnader involverade.

Det verkar så, jag pratar om att man inte ska köpa importerat(ofta) "industrikött" från antibiotikabemängda fed-lots som varken är bra för djuren, miljön eller oss som ska äta. Ska man köpa kött så gör det ifrån lokalproducerade, gräsbetet kött och gärna slaktat så lokalt som möjligt för att undvika långa transporter.

Ja, det kostar en del att hålla ett godkänt slakteri men det finns ändå många mindre företag/gårdar som gör det. Rösta med plånboken och stöd dem!

chadd
2019-04-20, 22:50
Har varit vegan. Framförallt två anledningar gjorde att jag slutade vara hundra procent vegan.

1) Mathistoria, måltidens betydelse och matkulturellt intresse. Mat är mycket mer än makors och mikros. Lyssna på Richard Tellström, måltidshistorikern, hans sommarprat eller föreläsning på Youtube. Utvecklingen av måltiden, som enkom ett uttrycksätt för individen, är skrämmande. Richard nämner som exempel att i Frankrike skulle en vegan, som är hundra procent vegan i övrigt, aldrig tacka nej till kött på en middag. Måltiden som socialt sammanhang, och att ta del av det värden lagat, är större än individens behov av att inte äta animalier just den måltiden.

2) Smaken. Inget, jag säger INGET kan trumfa sättet animaliska fetter bär smak. Det behövs ytterst lite, men lite sovel i grunden till en gryta eller soppa ger en smakhöjning utan dess like. Inga vegetariska ersättningsprodukter kan konkurrera med animaliska fetter.

Med detta sagt, äter jag 80-90% vegetariskt idag när jag lagar mat på egen hand till mig själv. Kött är en smaksättare och ett sätt att särskilja finare måltider från vardagsmat. Klassisk svensk, italiensk, indisk och fransk bondmat med mycket baljväxter är basen i min kost av både ekonomiska och hälsomässiga skäl.

Påståendet om att franska veganer inte tackar nej till kött stämmer inte alls. Källa: jag har varit bosatt i Paris flera år.

trädgårdsmöbel
2019-04-21, 10:56
Jag fascineras över hur många som väldigt gärna vill visa hur goda, medvetna och fina de är egentligen trots att de äter kött. Med argument som "Jag vet att det är fel men..." "Jag äter kött ganska sällan (bara till sju av dagens 9 mål)" osv. Vad beror detta på?

Den enda logiska förklaringen jag kan tänka mig är att man vill ligga med veganer och andra "upplysta" och därför tar en urskuldande inställning.

Wrenchgirl
2019-04-21, 11:25
Själv bor jag på landsbygden och känner flera bönder. Och för att de ska kunna klara si så är det mjölk och kött som är deras inkomst för här går det inte att bara driva en spannmålsgård genom vinterhalvåret. Sedan hjälper betande djur den biologiska mångfalden. Men bönderna har ju inte råd att ha djuren bara därför att.

Sen kan jag erkänna att jag tycker att det är gott och har en rätt fin näringsprofil. ^^ Kan tillägga att jag bara köper svenskt kött, dels för att vi ändå har bättre djurhållning men även så har våra djur mindre skit i sig i jämförelse med andra länders.

Bärsärk
2019-04-21, 11:35
Jag äter alltid minst en helvegitarisk måltid om dagen.

Primitiv
2019-04-21, 12:06
Jag äter inte kött eller fisk, men äter ägg och mjölk. Jag är alldeles för stor konsument av mejeriprodukter och tyvärr för oansvarig att få tummen ur och sluta med det också.

Snubben
2019-04-21, 21:36
Jag trodde att han syftade på gårdsslakt för försäljning. Att slakta för eget bruk är OK och görs såklart av många, men det är olagligt att sälja det köttet.

Jag syftade på det där med det olagliga. Det är avsevärt mer vanligt än vad folk nog tror.

Diomedea exulans
2019-04-21, 21:44
Jag fascineras över hur många som väldigt gärna vill visa hur goda, medvetna och fina de är egentligen trots att de äter kött. Med argument som "Jag vet att det är fel men..." "Jag äter kött ganska sällan (bara till sju av dagens 9 mål)" osv. Vad beror detta på?

Den enda logiska förklaringen jag kan tänka mig är att man vill ligga med veganer och andra "upplysta" och därför tar en urskuldande inställning.

Är väl inga konstigheter att man vill visa att man vet att det man gör är fel? Om du gör något du vet är fel i något annat sammanhang, och nån kommer på dig, kommer du inte vilja urskulda dig då?

Dessutom är några av de som urskuldar sig i tråden kvinnor, och kvinnor vill aldrig ligga med någon, så din teori håller inte.

Bärsärk
2019-04-21, 22:21
Med tanke på hur billigt det är med proteinpulver så är man ju förvånad att inte fler äter det istället för kött.

1 kg vassle ger ju 7-800 g protein för 100 kr eller mindre på olika hemsidor med rea. 1 kg kycklingfile ger ju 200-220 g protein för 60-80 kr.

JacobHeitmann
2019-04-22, 01:21
Jag är inte etisk vegan, men jag äter bara växtbaserad kost men fattar varför andra väljer att vara just etisk vegan. Har inget problem att äta något animaliskt men har tillgång till alla råvaror och matkällor för att ständigt äta endast växter och ser ingen anledning att glida ifrån det och jag hamnar aldrig på en öde ö nuförtiden ändå.

Arne Persson
2019-04-22, 08:15
Om vi inte blivit omnivorer (allätare) dvs börjat med köttdiet utan stannat kvar på veganstadiet (tex Paranthropus sp.) så hade vi varit utdöda för länge sedan pga av RIKTIGA KLIMATförändringar som vi inte kunnat anpassat vår extrema kosthållning till. Dessutom bidrog bl.a det ljuvliga animaliska proteinet till att vår hjärna kunde både tillväxa och utvecklas. Även våra tänder hade varit mycket större om vi om vi blivit omnivorer. Däremot så var käkmusklerna enormt starka och stora... alltid något...:)

Så en saftig blodig utsökt biff är bra för kropp och själ...

https://www.newdinosaurs.com/1128_paranthropus_roman_yevseyev/

blåvitt
2019-04-22, 08:36
Om vi inte blivit omnivorer (allätare) dvs börjat med köttdiet utan stannat kvar på veganstadiet (tex Paranthropus sp.) så hade vi varit utdöda för länge sedan pga av RIKTIGA KLIMATförändringar som vi inte kunnat anpassat vår extrema kosthållning till. Dessutom bidrog bl.a det ljuvliga animaliska proteinet till att vår hjärna kunde både tillväxa och utvecklas. Även våra tänder hade varit mycket större om vi om vi blivit omnivorer. Däremot så var käkmusklerna enormt starka och stora... alltid något...:)

Så en saftig blodig utsökt biff är bra för kropp och själ...

https://www.newdinosaurs.com/1128_paranthropus_roman_yevseyev/

Det är klart att köttätande har varit en stor resurs för mänskligheten under vår historia som art, men det är inte på något sätt ett argument för att vi behöver äta kött nu. Nu när vi är så många är det snarare mer klokt att så många som möjligt äter så växtbaserat som möjligt. Och att just animaliskt protein ska ha varit avgörande i vår hjärnas utveckling får du gärna komma med en källa på.

hugok
2019-04-22, 09:06
Mest för att kött är gott, och ja det är värt det. Sen hade det inneburit ett extra stressmoment och begränsning i mitt liv, behöver inte fler såna. Gå runt och titta på innehållsförteckningar, tacka nej till mat borta. Kan lägga min energi på annat.

Vinter
2019-04-22, 09:10
Det är klart att köttätande har varit en stor resurs för mänskligheten under vår historia som art, men det är inte på något sätt ett argument för att vi behöver äta kött nu. Nu när vi är så många är det snarare mer klokt att så många som möjligt äter så växtbaserat som möjligt. Och att just animaliskt protein ska ha varit avgörande i vår hjärnas utveckling får du gärna komma med en källa på.

Du menar att du inte tar ersättning för Vitamin B12?

blåvitt
2019-04-22, 09:18
Du menar att du inte tar ersättning för Vitamin B12?

Nej, det menar jag absolut inte. Förstår faktiskt inte vad ditt svar ens har med mitt inlägg att göra?

Bob90
2019-04-22, 09:43
Du menar att du inte tar ersättning för Vitamin B12?
Nej, det menar jag absolut inte. Förstår faktiskt inte vad ditt svar ens har med mitt inlägg att göra?
Det är faktiskt inte en helt irrelevant svar, finns ju en som "krediterar" (vad fan heter det på svenska? "tillskriver?") människans (hjärnas) utveckling till just ökat intag av B-vitaminer från exempelvis kött, fisk etc.

Däremot så går det ju att tillgodose sina vitaminbehov utan kött mha med tillskott i nutid.

Anton Fräs
2019-04-22, 09:46
Det är klart att köttätande har varit en stor resurs för mänskligheten under vår historia som art, men det är inte på något sätt ett argument för att vi behöver äta kött nu. Nu när vi är så många är det snarare mer klokt att så många som möjligt äter så växtbaserat som möjligt. Och att just animaliskt protein ska ha varit avgörande i vår hjärnas utveckling får du gärna komma med en källa på.

Det är faktiskt inte en helt irrelevant svar, finns ju en som "krediterar" (vad fan heter det på svenska? "tillskriver?") människans (hjärnas) utveckling till just ökat intag av B-vitaminer från exempelvis kött, fisk etc.

Däremot så går det ju att tillgodose sina vitaminbehov utan kött mha med tillskott i nutid.

Jag _tror_ det är hyfsat välbelagt att så är fallet. Oavsett är det i princip helt irrelevant för vad man bör äta i dagsläget, liksom 99,9% av koster som motiveras av "vi åt såhär under tidsperiod X".

Yes
2019-04-22, 09:50
”Behöver” är blott en fråga om överlevnad. För sunda människor finns det mer till livet än att bara överleva.

Fordon
2019-04-22, 10:02
Jag fascineras över hur många som väldigt gärna vill visa hur goda, medvetna och fina de är egentligen trots att de äter kött. Med argument som "Jag vet att det är fel men..." "Jag äter kött ganska sällan (bara till sju av dagens 9 mål)" osv. Vad beror detta på?

Den enda logiska förklaringen jag kan tänka mig är att man vill ligga med veganer och andra "upplysta" och därför tar en urskuldande inställning.

Personligen känner jag mig rätt god, medveten och fin och det kött jag äter, den mängden jag skräpar ner och den belastning jag utgör anser jag vara min rätt som människa och jag ser inga problem med det. Alls.
Kosten avgör liksom inte hur man är som människa.

Bob90
2019-04-22, 10:40
Oavsett är det i princip helt irrelevant för vad man bör äta i dagsläget, liksom 99,9% av koster som motiveras av "vi åt såhär under tidsperiod X".
Nu var det väl ingen av oss som påstod just det heller.

”Behöver” är blott en fråga om överlevnad. För sunda människor finns det mer till livet än att bara överleva.
Absolut, och variation förnöjer.

Anton Fräs
2019-04-22, 10:43
Nu var det väl ingen av oss som påstod just det heller.


Absolut, och variation förnöjer.

Jo det var det och resonemanget är återkommande i en rad trådar när intag av kött eller cerealier diskuteras.

Om vi inte blivit omnivorer (allätare) dvs börjat med köttdiet utan stannat kvar på veganstadiet (tex Paranthropus sp.) så hade vi varit utdöda för länge sedan pga av RIKTIGA KLIMATförändringar som vi inte kunnat anpassat vår extrema kosthållning till. Dessutom bidrog bl.a det ljuvliga animaliska proteinet till att vår hjärna kunde både tillväxa och utvecklas. Även våra tänder hade varit mycket större om vi om vi blivit omnivorer. Däremot så var käkmusklerna enormt starka och stora... alltid något...:)

Så en saftig blodig utsökt biff är bra för kropp och själ...

blåvitt
2019-04-22, 12:04
Det är faktiskt inte en helt irrelevant svar, finns ju en som "krediterar" (vad fan heter det på svenska? "tillskriver?") människans (hjärnas) utveckling till just ökat intag av B-vitaminer från exempelvis kött, fisk etc.

Däremot så går det ju att tillgodose sina vitaminbehov utan kött mha med tillskott i nutid.

Jag har aldrig ifrågasatt att B-vitamin har tillfört något till mänsklig utveckling. Arne skrev om animaliska proteiner.

Jag _tror_ det är hyfsat välbelagt att så är fallet. Oavsett är det i princip helt irrelevant för vad man bör äta i dagsläget, liksom 99,9% av koster som motiveras av "vi åt såhär under tidsperiod X".

Precis. Om vi ska hänvisa till vår historia som något slags beteendefacit kan vi ju börja med blodiga gladiatorspel och korståg igen.

”Behöver” är blott en fråga om överlevnad. För sunda människor finns det mer till livet än att bara överleva.

Alltså jag förstår din poäng men "behöver" är inte alls blott en fråga om överlevnad. Det finns många saker jag behöver som inte alls har att göra med min omedelbara överlevnad. God mat och dryck, gott umgänge, fysisk intimitet, en känsla av syfte och självförverkligande, o.s.v.

Frågan är om ett personligt behov av att äta ex. kött för att man tycker det är så gott verkligen trumfar argument kring djurrätt och miljöpåverkan. Jag känner att det ger mer att avstå från kött och mejeri i min vardag än vad det hade gett mig att äta det regelbundet. Jag känner att jag växer av att utöva den självdisciplinen på en daglig basis.

Men du kanske känner att du behöver vara en egoistisk hedonist? ;)

Bob90
2019-04-22, 12:16
Jo det var det och resonemanget är återkommande i en rad trådar när intag av kött eller cerealier diskuteras.
Jaha, jag läste inte ens Arnes inlägg :D
Sen kanske man behöver vara mer specifik än "oss".
Jag har aldrig ifrågasatt att B-vitamin har tillfört något till mänsklig utveckling. Arne skrev om animaliska proteiner.

Jag läste som sagt inte ens Arnes inlägg utan gjorde kopplingen till att det var underförstått att med "animaliska proteiner" egentligen var b-vitamin som avsågs. Ett inte helt litet sidospår från min sida :p

Arne Persson
2019-04-22, 12:51
Jag har aldrig ifrågasatt att B-vitamin har tillfört något till mänsklig utveckling. Arne skrev om animaliska proteiner.



Precis. Om vi ska hänvisa till vår historia som något slags beteendefacit kan vi ju börja med blodiga gladiatorspel och korståg igen.



Alltså jag förstår din poäng men "behöver" är inte alls blott en fråga om överlevnad. Det finns många saker jag behöver som inte alls har att göra med min omedelbara överlevnad. God mat och dryck, gott umgänge, fysisk intimitet, en känsla av syfte och självförverkligande, o.s.v.

Frågan är om ett personligt behov av att äta ex. kött för att man tycker det är så gott verkligen trumfar argument kring djurrätt och miljöpåverkan. Jag känner att det ger mer att avstå från kött och mejeri i min vardag än vad det hade gett mig att äta det regelbundet. Jag känner att jag växer av att utöva den självdisciplinen på en daglig basis.

Men du kanske känner att du behöver vara en egoistisk hedonist? ;)

Jag skrev bl.a animaliska proteiner...

blåvitt
2019-04-22, 13:00
Jag skrev bl.a animaliska proteiner...

Ja, så du påstod att animaliska proteiner varit avgörande i den mänskliga hjärnans utveckling, och jag bad om källor på det.

Tobbey
2019-04-22, 13:34
Jag har ätit helvegetariskt i några år nu och har inga planer på att ändra det. Det är väl antagligen bättre för miljön, det är billigare, det är gott smakmässigt även om jag älskar ägg och kött, samt så hade jag mycket problem med magen förut när jag åt massor med kött, ägg, mjölkprodukter plus så försvann alla finnar när jag slutade äta dessa produkter på bara några veckor in.

Jag märker ingen skillnad i uthållighet, styrka, generellt välmående av att ha gått över till en helt vegetarisk kost.

Det är inga problem att få i sig tillräckligt med protein.

Det kan vara problem med matvolymen till en början, men det går ju att antingen vänja sig vid eller äta kaloritätare mat för att minska volymen.

När jag står i en mataffär idag är det lika lätt att plocka det vegetariska alternativet på ena sidan kyldisken som att plocka det icke vegetariska alternativet på andra sidan. Jag finner därför ingen egentlig anledning att välja exempelvis köttfärsen när jag lika gärna kan ta den vegetariska färsen för att få ihop samma maträtt.

Men visst skulle jag jaga och äta djur om jag satt fast på en ö eller inte hade tillgång till en mataffär med importerad mat från andra sidan jorden 5 minuters gångavstånd bort från min säkra bostad med värme, el, internet, säng, TV, kylskåp. Är det enkelt att göra valet att välja vegetariskt så tar jag det.

På senare år har jag dock släppt på striktheten kring mitt kostval. Blir jag bortbjuden på en lasagne som för några dagar sen och den är vegetarisk fastän pastaplattorna innehåller ägg, big deal, jag äter ändå. Någon har bakat bullar på jobbet och det är mjölkprodukter och ägg i degen, big deal jag äter en bulle och njuter av den.

Arne Persson
2019-04-22, 14:19
Ja, så du påstod att animaliska proteiner varit avgörande i den mänskliga hjärnans utveckling, och jag bad om källor på det.

En källa är tex våra brachydonta tänders anpassning till en omnivor kosthållning med bl.a förminskade molarer samt att vår matsmältningsapparat är väl anpassad för att bryta ner animaliska livsmedel och effektivt tillgodogöra dessa. I och med bl.a detta så skedde en accelererad utveckling av hjärnan.

blåvitt
2019-04-22, 14:29
En källa är tex våra brachydonta tänders anpassning till en omnivor kosthållning med bl.a förminskade molarer samt att vår matsmältningsapparat är väl anpassad för att bryta ner animaliska livsmedel och effektivt tillgodogöra dessa. I och med bl.a detta så skedde en accelererad utveckling av hjärnan.

Inget av det du skriver här är en källa på eller något slags stöd för att animaliskt protein har genererat en accelererad utveckling av hjärnan.

blåvitt
2019-04-22, 14:35
Kanske ska poängtera att jag inte med all säkerhet kan säga att du har fel Arne, du kanske har väldigt mkt bättre koll på det här ämnet än jag. Men du argumenterar fruktansvärt dåligt och har väldigt stora luckor mellan förklaring och slutsats som du gärna får fylla ut om du vill övertyga någon.

Arne Persson
2019-04-22, 14:52
Inget av det du skriver här är en källa på eller något slags stöd för att animaliskt protein har genererat en accelererad utveckling av hjärnan.

Det är en ”naturlig källa” som jag lite snabbt angav eftersom jag jobbar på mitt gym. Har jag ork så skall jag försöka skaka fram lite referenser i kväll. Frågan är hur insatt du är i ämnet?

Arne Persson
2019-04-22, 14:57
Kanske ska poängtera att jag inte med all säkerhet kan säga att du har fel Arne, du kanske har väldigt mkt bättre koll på det här ämnet än jag. Men du argumenterar fruktansvärt dåligt och har väldigt stora luckor mellan förklaring och slutsats som du gärna får fylla ut om du vill övertyga någon.

Jag är lite lat och orkar inte, i skrift, reda ut allting i detalj. Jag har dock en smula kunskaper i ämnet.

blåvitt
2019-04-22, 15:10
Det är en ”naturlig källa” som jag lite snabbt angav eftersom jag jobbar på mitt gym. Har jag ork så skall jag försöka skaka fram lite referenser i kväll. Frågan är hur insatt du är i ämnet?

Vilket är värt ungefär lika mycket som "naturlig medicin" i behandlingen av cancer. Även om "källan" nu hade haft någon uppenbar koppling till punkten som diskuteras.

Jag är måttligt insatt. Jag vet att forskningsläget generellt pekar på att animaliska kostinslag har spelat en roll i människans utveckling, men att just animaliskt protein ska ha en koppling till hjärnans utveckling är något helt nytt för mig.

Arne Persson
2019-04-22, 16:35
Vilket är värt ungefär lika mycket som "naturlig medicin" i behandlingen av cancer. Även om "källan" nu hade haft någon uppenbar koppling till punkten som diskuteras.

Jag är måttligt insatt. Jag vet att forskningsläget generellt pekar på att animaliska kostinslag har spelat en roll i människans utveckling, men att just animaliskt protein ska ha en koppling till hjärnans utveckling är något helt nytt för mig.

Ett exempel är att man slipper äta mlm hela dagen för att fylla och ersätta sitt kaloribehov och inte minst proteinbehov med växtmaterial. Så man fick lite mer tid att tänka efter. Dessutom slapp man den prominenta Crista sagittalis och deh medföljande kraftigt överdimensionerade M. temporalis som kanske(?) i viss mån hindrade tillväxt av kraniet...🙂

Vinter
2019-04-22, 16:43
Att det ska vara mest miljövänligt med vegansk kost är inte korrekt. Jag äter mest viltkött som är klimatneutralt, finns mycket av den varan folk inte tar vara på. En vegansk kost kräver dock importerade varor under några månader. På grund av vårt geografiska läge. Bor man runt ekvatorn kanske man har en poäng, men allt är inte svart och vitt.

Arne Persson
2019-04-22, 16:47
Att det ska vara mest miljövänligt med vegansk kost är inte korrekt. Jag äter mest viltkött som är klimatneutralt, finns mycket av den varan folk inte tar vara på. En vegansk kost kräver dock importerade varor under några månader. På grund av vårt geografiska läge. Bor man runt ekvatorn kanske man har en poäng, men allt är inte svart och vitt.

På vilket sätt påverkar köttkonsumtionen KLIMATET?

Hemi
2019-04-22, 16:58
I ett samhälle där man får snabbt bra protein efter jakt och tillagning så rent evolutionärt överlever de mest intelligenta i ett sådant samhälle. Gräsätare tenderar att stå mycket still och äta det det äter medan jakt och tillagning kräver mer. Det är på teorinivå om intellligens. Men ändå. Om man bor i New York eller i Stockholm så kan man ju gå ned till snabbköpet och småsömnigt plocka vad man vill ha. Frukt, Grönsaker, Mjölk, piller...

Vinter
2019-04-22, 17:30
På vilket sätt påverkar köttkonsumtionen KLIMATET?

Jag syftar på storskalig köttproduktion, men vi kan säkert debattera närproducerat kött vs grönsaker/frukt från andra sidan planeten.

Arne Persson
2019-04-22, 17:50
Jag syftar på storskalig köttproduktion, men vi kan säkert debattera närproducerat kött vs grönsaker/frukt från andra sidan planeten.

Vilka är dom största och viktigaste faktorerna som styr KLIMATET?

Anton Fräs
2019-04-22, 17:56
Spåra inte en intressant tråd är ni snälla.

blåvitt
2019-04-22, 19:05
Ett exempel är att man slipper äta mlm hela dagen för att fylla och ersätta sitt kaloribehov och inte minst proteinbehov med växtmaterial. Så man fick lite mer tid att tänka efter. Dessutom slapp man den prominenta Crista sagittalis och deh medföljande kraftigt överdimensionerade M. temporalis som kanske(?) i viss mån hindrade tillväxt av kraniet...🙂

Animalisk kost har absolut en kaloritäthet som varit fördelaktig för människan. Idag har vi dock möjlighet att äta vegetarisk mat på ett effektivt sätt ur näringssynpunkt. Men du har fortfarande inte kommit med något som stöttar ditt påstående att animaliskt protein ska ha varit avgörande för den mänskliga hjärnans utveckling.

Att det ska vara mest miljövänligt med vegansk kost är inte korrekt. Jag äter mest viltkött som är klimatneutralt, finns mycket av den varan folk inte tar vara på. En vegansk kost kräver dock importerade varor under några månader. På grund av vårt geografiska läge. Bor man runt ekvatorn kanske man har en poäng, men allt är inte svart och vitt.

Vilt är absolut ett okej komplement ur miljöperspektiv, jag äter själv vilt ibland. När vi diskuterar köttätande bör vi dock utgå från det som är den globala normen; industrikött. Mängden resurser som går åt för att generera 1kg nötkött är enorma, och den stora mäng kor vi har resulterar i oerhörda utsläpp av metangas. Jag förespråkar och försöker leva upp till en så växtbaserad, närodlad matkonsumtion som möjligt, men även om du äter 1kg importerade sojabönor från indonesien så är klimatavtrycket betydligt mindre än om du äter 1kg gotländskt nötkött. Och ur just miljösynpunkt är ekologiskt grönbeteskött betydligt värre än industrikött. Så ja, vilt kan du ju äta, men det vore långt ifrån hållbart om folk ersatte hela sin industriköttkonsumtion med att äta viltkött. En hållbar kost kan bara vara växtbaserad, även om det såklart finns utrymme för inslag av variation med vilt, gårdsägg m.m.

I ett samhälle där man får snabbt bra protein efter jakt och tillagning så rent evolutionärt överlever de mest intelligenta i ett sådant samhälle. Gräsätare tenderar att stå mycket still och äta det det äter medan jakt och tillagning kräver mer. Det är på teorinivå om intellligens. Men ändå. Om man bor i New York eller i Stockholm så kan man ju gå ned till snabbköpet och småsömnigt plocka vad man vill ha. Frukt, Grönsaker, Mjölk, piller...

Exakt. Man måste se skillnad på historia och nuläge

Hemi
2019-04-22, 19:16
Exakt. Man måste se skillnad på historia och nuläge

Mjaaa...kanske. Men orsaken att jag tog till med NY och Stockholm är att det kanske inte är så i hela världen...
Men jag vet inte.

blåvitt
2019-04-22, 19:21
Mjaaa...kanske. Men orsaken att jag tog till med NY och Stockholm är att det kanske inte är så i hela världen...
Men jag vet inte.

Ne, såklart. Alla har de förutsättningar de har. Det konstiga imo blir när folk hänvisar till våra förfäders eller fattiga indiers förutsättningar för att rättfärdiga sina egna kostval

Diomedea exulans
2019-04-22, 19:22
I ett samhälle där man får snabbt bra protein efter jakt och tillagning så rent evolutionärt överlever de mest intelligenta i ett sådant samhälle. Gräsätare tenderar att stå mycket still och äta det det äter medan jakt och tillagning kräver mer. Det är på teorinivå om intellligens. Men ändå. Om man bor i New York eller i Stockholm så kan man ju gå ned till snabbköpet och småsömnigt plocka vad man vill ha. Frukt, Grönsaker, Mjölk, piller...
Intressanta tankar, men det är inte nödvändigtvis så att det fungerar så i praktiken. Det är olika från växtätare till växtätare, och köttätare till köttätare. Typ får behöver nog inte så hög IQ, men orangutanger har mycket svårare att hitta ätbarheter i djungelns trädtoppar och man tror att mycket av deras höga intelligens beror på att de måste hålla reda vilja fruktträd som finns var, och till och med vilka perioder under året de bär frukt. Samt kunna skilja giftiga blad och frukter från ätliga. Det finns t o m skäl att tro att de använder speciella medicinalväxter.

Skulle tro att människor är lika orangutanger på denna punkt. Droppa en genomsnittlig snubbe på savannen, och han svälter nog ihjäl. Man behöver nog specialkunskaper för att nära våra primatkroppar, oavsett om man äter kött eller ej.

Arne Persson
2019-04-22, 19:31
Animalisk kost har absolut en kaloritäthet som varit fördelaktig för människan. Idag har vi dock möjlighet att äta vegetarisk mat på ett effektivt sätt ur näringssynpunkt. Men du har fortfarande inte kommit med något som stöttar ditt påstående att animaliskt protein ska ha varit avgörande för den mänskliga hjärnans utveckling.



Vilt är absolut ett okej komplement ur miljöperspektiv, jag äter själv vilt ibland. När vi diskuterar köttätande bör vi dock utgå från det som är den globala normen; industrikött. Mängden resurser som går åt för att generera 1kg nötkött är enorma, och den stora mäng kor vi har resulterar i oerhörda utsläpp av metangas. Jag förespråkar och försöker leva upp till en så växtbaserad, närodlad matkonsumtion som möjligt, men även om du äter 1kg importerade sojabönor från indonesien så är klimatavtrycket betydligt mindre än om du äter 1kg gotländskt nötkött. Och ur just miljösynpunkt är ekologiskt grönbeteskött betydligt värre än industrikött. Så ja, vilt kan du ju äta, men det vore långt ifrån hållbart om folk ersatte hela sin industriköttkonsumtion med att äta viltkött. En hållbar kost kan bara vara växtbaserad, även om det såklart finns utrymme för inslag av variation med vilt, gårdsägg m.m.



Exakt. Man måste se skillnad på historia och nuläge

Jag tycker vi lägger ner KLIMATfaktorn här. Dom främsta verkliga klimatpåverkande faktorerna är jordaxelns lutning, planeternas eliptiska banor och solens aktivitet och instrålning. Fisande kossor o.dyl påverkar knappast KLIMATET.
Dessutom vet jag inte om du uppfattat att jag gett några exempel på faktorer som det bl.a animaliska proteinet bidragit till som påverkat vår utveckling...?

blåvitt
2019-04-22, 19:37
Jag tycker vi lägger ner KLIMATfaktorn här. Dom främsta verkliga klimatpåverkande faktorerna är jordaxelns lutning, planeternas eliptiska banor och solens aktivitet och instrålning. Fisande kossor o.dyl påverkar knappast KLIMATET.

Jag är inte intresserad av att diskutera det här med dig utifrån hur jag sett dig närma dig frågan i andra trådar, forskningsläget är tydligt i frågan och du har fel.

Dessutom vet jag inte om du uppfattat att jag gett några exempel på faktorer som det bl.a animaliska proteinet bidragit till som påverkat vår utveckling...?

Jag har inte uppfattat att du gjort det eftersom du inte har gjort det.

Arne Persson
2019-04-22, 19:43
Jag är inte intresserad av att diskutera det här med dig utifrån hur jag sett dig närma dig frågan i andra trådar, forskningsläget är tydligt i frågan och du har fel.



Jag har inte uppfattat att du gjort det eftersom du inte har gjort det.

Du får ytterst gärna rätta mig vad gäller klimatläran.

Jag har bl.a nämnt lite hur vår osteologi har ändrats pga animaliska födoämnen..,

Vinter
2019-04-22, 19:43
Vilka är dom största och viktigaste faktorerna som styr KLIMATET?

Ska vi säga kosmiska faktorer utan att gå in på det djupare :d

Arne Persson
2019-04-22, 19:47
Ska vi säga kosmiska faktorer utan att gå in på det djupare :d

Du menar MP?🙂

blåvitt
2019-04-22, 19:54
Du får ytterst gärna rätta mig vad gäller klimatläran.

Jag har bl.a nämnt lite hur vår osteologi har ändrats pga animaliska födoämnen..,

Många har försökt men du ger dig ju inte. Den enda poängen som kan uppnås med att försöka är att tråden blir låst.

Ja du har kommit med lite lösa spekulationer på det området, men du har inte redovisat något stöd för att animaliskt protein har varit avgörande för den mänskliga hjärnans utveckling.

Arne Persson
2019-04-22, 20:04
Många har försökt men du ger dig ju inte. Den enda poängen som kan uppnås med att försöka är att tråden blir låst.

Ja du har kommit med lite lösa spekulationer på det området, men du har inte redovisat något stöd för att animaliskt protein har varit avgörande för den mänskliga hjärnans utveckling.
Det är lite mer än lösa spekulationer.

Anton Fräs
2019-04-22, 20:07
Det är svårt det här med on topic förstår jag.

blåvitt
2019-04-22, 20:07
Det är lite mer än lösa spekulationer.

Oavsett så är det inget som stödjer ditt påstående som jag är väldigt trött på att behöva skriva ut vid det här laget. Lämnar "diskussionen" nu då Anton har rätt...

Vinter
2019-04-22, 20:17
Det är svårt det här med on topic förstår jag.

Det är egentligen on topic, eftersom argumentet handlar om varför och varför inte de gör detta.

Personligen har jag svårt att ta vissa miljöargument på allvar eftersom jag är i 30 års åldern och har överlevt ett halvdussin enorma miljökatastrofer som skulle förstöra jorden. Folk har bara kort minne.

BelowAverage
2019-04-22, 20:18
Det är egentligen on topic, eftersom argumentet handlar om varför och varför inte de gör detta.

Personligen har jag svårt att ta vissa miljöargument på allvar eftersom jag är i 30 års åldern och har överlevt ett halvdussin enorma miljökatastrofer som skulle förstöra jorden. Folk har bara kort minne.

Detta. Summerar rätt perfekt mina tankar ;p
Den som lever får se, ungefär.

Vinter
2019-04-22, 20:37
Detta. Summerar rätt perfekt mina tankar ;p
Den som lever får se, ungefär.

Jag kommer ihåg surt regn kampanjen runt 90, den dog ut då ungefär. Var lite för ung för att fatta. Blev massa trevlig sci-fi på temat med frätande regn osv.

Då drog ju vattenbrist kampanjen igång, Stockholm hade vattenfestival och vattenpris delades ut, Roger Moore var vattenambassadör för FN. Världen har 6 miljarder invånare, kommer bli vattenbrist och alla dör. Nått sånt.

Koralldöden, invasiva arter, skogsavverkning och skogsdöd. Osv, vi kommer aldrig överleva det här liksom.

Känner mig lite luttrad.

Arne Persson
2019-04-22, 20:42
Många har försökt men du ger dig ju inte. Den enda poängen som kan uppnås med att försöka är att tråden blir låst.

Ja du har kommit med lite lösa spekulationer på det området, men du har inte redovisat något stöd för att animaliskt protein har varit avgörande för den mänskliga hjärnans utveckling.

Det råkar faktiskt finnas flera studier som klart visar att bl.a det ANIMALISKA PROTEINET var vitalt för utvecklande för den mänskliga hjärnan eftersom det och övriga animaliska födoämnen har ett helt annat kaloriinnehåll jmf med växtinsamlande och förtäring. Våra växtätande primatkusiner ägnar åtskilliga timmar (upptill 10 timmar om dagen) med att leta lämplig föda. Dom har så att säga nått sitt maximala kaloriintag med utgångspunkt till sitt födointage vilket innebär att deras hjärna inte lär utvecklas mer med deras levnadsmönster. Det som verkligen satte fart på vår hjärnas utveckling var förmodligen förmågan att tilllaga maten och då göra proteinet mm ännu mer lättabsorberat.

Anton Fräs
2019-04-22, 20:57
Det råkar faktiskt finnas flera studier som klart visar att bl.a det ANIMALISKA PROTEINET var vitalt för utvecklande för den mänskliga hjärnan eftersom det och övriga animaliska födoämnen har ett helt annat kaloriinnehåll jmf med växtinsamlande och förtäring. Våra växtätande primatkusiner ägnar åtskilliga timmar (upptill 10 timmar om dagen) med att leta lämplig föda. Dom har så att säga nått sitt maximala kaloriintag med utgångspunkt till sitt födointage vilket innebär att deras hjärna inte lär utvecklas mer med deras levnadsmönster. Det som verkligen satte fart på vår hjärnas utveckling var förmodligen förmågan att tilllaga maten och då göra proteinet mm ännu mer lättabsorberat.

Men länka en sådan studie då! Du kan ju inte fortsätta komma med samma påstående trehundra gånger när någon begär källa och sedan fortsätta på samma spår utan hänvisning till källa. Anekdoter eller lösa påståenden utan källhänvisning bär ingen tyngd.

svenbanan
2019-04-22, 21:08
Lycka till med att få Arne att tala ur skägget! Det brukar krävas hovtång och murbräcka för att få honom att spotta ur sig allt och inte bara antydningar. :D :)

Hemi
2019-04-22, 21:15
Det är i alla fall mycket lättare att vara vegan i ett rikt civiliserat samhälle och de som är veganer i enklare samhällen får i sig B12 i alla fall genom vatten och växter.
Därför blir det faktiskt ett problem när de fortsätter samma diet när samhället blir mer avancerat och växter kommer från renare jord och allt i träd etc besprutas. Detta har vi gått i genom förut.

Hemi
2019-04-22, 21:18
En vegan förr i tiden var altså inte vegan helt och hållet och är inte nu heller, i enlare samhllen.

smerk
2019-04-22, 21:20
Tycker att det är en för jäkla tråkig diet

Tobbey
2019-04-22, 21:21
Svårt att lära gamla hundar att sitta ser man tydligt här i tråden.

Arne Persson
2019-04-22, 21:24
Eftersom det var ett tag sedan jag var i forskarsvängen så får jag sätta mig in i det igen, dock är det jag skrivit ovan något jag står för. Däremot tar det lite tid att gå igenom referenser. Jag tror att jag i morgon skall kontakta en av Sveriges främsta forskare inom ämnet som jag hade kontakt med under min doktorandtid. Återkommer.

Hemi
2019-04-22, 21:31
Det är t ex helt omöjligt att äta sig igenom ett års frukter utan att få i sig mask, sådana vita små med svarta huvuden. I naturen. De finns framför allt redan i träden, i avokado, Plantine, äpplen, plommon etc. Citrus kanske de drunknar i, vet inte.

Det är inte så att folk och djur får panik och slänger hela frukten om de ser en. I de flesta länder i världen hamner de på tallriken på restaurangen men folk bryr sig inte. Speciellt fattiga. ganska många i världen, skiter helt i vad som finns i frukt och grönt, och oftast 'r det mer eller mindre brist på vatten och inget tvättas. Om det ens hjälper

I dag i civiliserade samhällen däremot så ör ju folk så ömfotade och veganer liksom alla andra köper sina stora genavlade meloner å andra biljardbollar till klonlika frukter på WalMart eller ICA.

blåvitt
2019-04-22, 21:50
Men länka en sådan studie då! Du kan ju inte fortsätta komma med samma påstående trehundra gånger när någon begär källa och sedan fortsätta på samma spår utan hänvisning till källa. Anekdoter eller lösa påståenden utan källhänvisning bär ingen tyngd.

Det värsta är att han inte verkar förstå vad han själv påstår. Är kalorier och protein samma sak i Arne Perssons värld? cofffee

Arne Persson
2019-04-22, 21:54
Det värsta är att han inte verkar förstå vad han själv påstår. Är kalorier och protein samma sak i Arne Perssons värld? cofffee

Nu skall du nog ta det lite lugnt min vän...:)

baggard
2019-04-22, 21:58
Det är t ex helt omöjligt att äta sig igenom ett års frukter utan att få i sig mask, sådana vita små med svarta huvuden. I naturen. De finns framför allt redan i träden, i avokado, Plantine, äpplen, plommon etc. Citrus kanske de drunknar i, vet inte.

Det är inte så att folk och djur får panik och slänger hela frukten om de ser en. I de flesta länder i världen hamner de på tallriken på restaurangen men folk bryr sig inte. Speciellt fattiga. ganska många i världen, skiter helt i vad som finns i frukt och grönt, och oftast 'r det mer eller mindre brist på vatten och inget tvättas. Om det ens hjälper

I dag i civiliserade samhällen däremot så ör ju folk så ömfotade och veganer liksom alla andra köper sina stora genavlade meloner å andra biljardbollar till klonlika frukter på WalMart eller ICA.

Många djur förgås under produceringen av det gröna också! Har arbetat hundratals timmar i traktor på diverse fält och kört över många fågelägg, tror aldrig jag körde över en kanin eller något sånt (hoppas) men det förekommer ju också. På gräsfält så satt det alltid rovfåglar ovanpå höbalarna och väntade på just detta för att storma så fort något blivit överkört.

King Grub
2019-04-22, 22:01
Men länka en sådan studie då!

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0032452

blåvitt
2019-04-22, 22:11
För att ta det onT:

Jag äter inte helt växtbaserat dels av sociala skäl men främst för att jag drabbades av en brist på Omega 3 efter en lång period av helt växtbaserad kost förutom honung, trots att jag åt tillskott för detta. Så det började med ägg, och nu äter jag ibland lokalt fångad fisk samt enstaka vilt.
Jag har även skiftat syn på det ur ett etiskt perspektiv där jag inte längre anser att det nödvändigtvis är fel att ta livet av ett djur för att äta det - men någonstans känner jag att det ska vara grundat i ett behov och inte på en slentrianmässig vardagsvana av att äta kött, och att man ska vara medveten om att måltiden man tar del av har kostat ett liv. Jag skulle helt klart säga att om man vill äta kött bör man vara kapabel att själv ta livet av djuret man äter, allt annat är att leva i förnekelse för vad ens livsstil leder till. Att på det viset inte klara av att ta ansvar för det liv man lever tycker jag är fegt och patetiskt. Det finns å andra sidan något väldigt naturligt och poetiskt brutalt i att döda för sin mat som jag kan tycka är vackert och värdigt - men det finns ingen värdighet i Perssons skinka. Men av hälso- och miljöskäl äter jag ändå kanske 90% vegetabiliskt.

blåvitt
2019-04-22, 22:24
https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0032452

Jag har inte bett om studier på att animalier i kosten har varit av betydelse för människans utveckling. Jag har bett om studier som pekar på att den mäskliga hjärnans utveckling har varit beroende av att vi har fått i oss protein från specifikt animaliska källor. Det var det påståendet Arne P kom med som jag ifrågasatte. Jag förstår inte hur jag ska lyckas kommunicera detta tydligare än vad jag redan gjort.

Hemi
2019-04-22, 22:25
För att ta det onT:

Jag äter inte helt växtbaserat dels av sociala skäl men främst för att jag drabbades av en brist på Omega 3 efter en lång period av helt växtbaserad kost förutom honung, trots att jag åt tillskott för detta. Så det började med ägg, och nu äter jag ibland lokalt fångad fisk samt enstaka vilt.
Jag har även skiftat syn på det ur ett etiskt perspektiv där jag inte längre anser att det nödvändigtvis är fel att ta livet av ett djur för att äta det - men någonstans känner jag att det ska vara grundat i ett behov och inte på en slentrianmässig vardagsvana av att äta kött, och att man ska vara medveten om att måltiden man tar del av har kostat ett liv. Jag skulle helt klart säga att om man vill äta kött bör man vara kapabel att själv ta livet av djuret man äter, allt annat är att leva i förnekelse för vad ens livsstil leder till. Att på det viset inte klara av att ta ansvar för det liv man lever tycker jag är fegt och patetiskt. Det finns å andra sidan något väldigt naturligt och poetiskt brutalt i att döda för sin mat som jag kan tycka är vackert och värdigt - men det finns ingen värdighet i Perssons skinka. Men av hälso- och miljöskäl äter jag ändå kanske 90% vegetabiliskt.

Mja, jag har liknande ideer, för balansens skull, hur skulle man klara sig annars om man förlitade sig på andra hela tiden? Fast många buddhistiska munkar, inte alla dock, tänker inte så det är helt OK att äta fläsk t ex bara de själva inte slaktat och att den som slaktat inte visste att det var till exakt den personen.

Hemi
2019-04-22, 22:26
Många djur förgås under produceringen av det gröna också! Har arbetat hundratals timmar i traktor på diverse fält och kört över många fågelägg, tror aldrig jag körde över en kanin eller något sånt (hoppas) men det förekommer ju också. På gräsfält så satt det alltid rovfåglar ovanpå höbalarna och väntade på just detta för att storma så fort något blivit överkört.

Likaså i naturen. Hur många ungar överlever egentligen i procent, under den svenska våren? Det mesta äts väl upp av myror men inte allt...

Hemi
2019-04-22, 22:28
Bananer, fast inte dem på ICA och Walmart såklart, har alltid ett enerverat aggressivt antal svarta insekter på klasarna det är inte lätt att bli av med dem alla. Samt att fruktköttet liksom med avokado och plantene etc är mycket tunnelborrarvänligt.

King Grub
2019-04-22, 22:29
Jag har inte bett om studier på att animalier i kosten har varit av betydelse för människans utveckling. Jag har bett om studier som pekar på att den mäskliga hjärnans utveckling har varit beroende av att vi har fått i oss protein från specifikt animaliska källor. Det var det påståendet Arne P kom med som jag ifrågasatte. Jag förstår inte hur jag ska lyckas kommunicera detta tydligare än vad jag redan gjort.

Hade du läst det jag länkade till så hade du sett att en stor del av texten handlar om hjärnans massa som resultat av köttätande.

blåvitt
2019-04-22, 22:37
Hade du läst det jag länkade till så hade du sett att en stor del av texten handlar om hjärnans massa som resultat av köttätande.

Ja, det avfärdar jag inte även om forskningsläget i ämnet inte säger något självklart om saken annat än att mer forskning behövs. Såvitt jag kan se syftar studien du länkade till på kaloritätheten i animalier.

Arne Persson
2019-04-22, 22:43
Ja, det avfärdar jag inte även om forskningsläget i ämnet inte säger något självklart om saken annat än att mer forskning behövs. Såvitt jag kan se syftar studien du länkade till på kaloritätheten i animalier.

Hoppsan, här var det lite halt under fötterna...:)
Av ren nyfikenhet... din akademiska bakgrund inom detta ämne samt klimatologi?

TranceII
2019-04-22, 22:54
På vilket sätt påverkar köttkonsumtionen KLIMATET?

http://www.fao.org/ag/againfo/resources/en/publications/tackling_climate_change/index.htm

Nu förstår jag att du inte kommer tycka det stämmer utan du vill hellre tro på en pdf skriven av en professor i filosofi än någon rapport. Men där har du om du vill läsa.

Arne Persson
2019-04-22, 23:06
http://www.fao.org/ag/againfo/resources/en/publications/tackling_climate_change/index.htm

Nu förstår jag att du inte kommer tycka det stämmer utan du vill hellre tro på en pdf skriven av en professor i filosofi än någon rapport. Men där har du om du vill läsa.

Den PDF:en var en mycket bra sammanfattning (om du läst den?) på den seriösa delen inom klimatforskningen. Dvs fjärran från charlataner som tex agronom Rockström och Väder-Pär mfl ”experter”...

Förresten vilka faktafel innehöll den?

Dreas
2019-04-23, 07:12
Varför jag inte är vegan? Kött är gott, enkelt att laga, känner igen det. Vill att mina barn ska äta allsidigt.

Sen kan vi äta vegetariskt någon gång mellan varven.

G.W
2019-04-23, 07:48
Äter veganer inte honung för att de inte skulle klara av att ta livet av ett bi? Eller för att de inte skulle klara av att förslava tusentals bin?

Ärlig fråga.

CalleP
2019-04-23, 07:54
Jag bryr mig inte så mycket om djur annat än husdjur.

svenbanan
2019-04-23, 07:55
Äter veganer inte honung för att de inte skulle klara av att ta livet av ett bi? Eller för att de inte skulle klara av att förslava tusentals bin?

Ärlig fråga.

Jag tror det är för att de tycker det är att förslava bina. Det är väl ungefär så resonemanget går kring varför de inte dricker mjölk tror jag.

Bob90
2019-04-23, 08:06
Äter veganer inte honung för att de inte skulle klara av att ta livet av ett bi? Eller för att de inte skulle klara av att förslava tusentals bin?
Jag tror det är för att de tycker det är att förslava bina. Det är väl ungefär så resonemanget går kring varför de inte dricker mjölk tror jag.
Ärlig fråga.
Som Svenbanan sa är det en fråga om att likställa allt djurliv typ.
Man tycker det är fel att utnyttja mjölkkossor och höns för att få mjölk resp ägg och därför tycker man det är fel att utnyttja bin för deras honung.

Diomedea exulans
2019-04-23, 09:02
Jag tror det är för att de tycker det är att förslava bina. Det är väl ungefär så resonemanget går kring varför de inte dricker mjölk tror jag.

Som Svenbanan sa är det en fråga om att likställa allt djurliv typ.
Man tycker det är fel att utnyttja mjölkkossor och höns för att få mjölk resp ägg och därför tycker man det är fel att utnyttja bin för deras honung.

Njae, jag tror de tänker olika om bin och de andra djuren.

Mycket riktigt äter de inte honung eftersom det är utnyttjande av bin. Men vad gäller ägg och mjölk så låter de nog bli att förtära det eftersom de anser att hönsen och korna lider i industrin.

Wain
2019-04-23, 09:23
Hur är det med ekologiska produkter (som gödslas med naturgödsel), antar att veganer undviker alla dessa?

Hur ser veganer på fält av raps och andra grödor som pollineras av förslavade bin?

svenbanan
2019-04-23, 09:51
Njae, jag tror de tänker olika om bin och de andra djuren.

Mycket riktigt äter de inte honung eftersom det är utnyttjande av bin. Men vad gäller ägg och mjölk så låter de nog bli att förtära det eftersom de anser att hönsen och korna lider i industrin.

Möjligt. Men ifall de inte tyckte kossorna lider i industrin så skulle de nog ändå tycka att det var otillbörligt utnyttjande av kossorna, och därför inte dricka mjölken.

trädgårdsmöbel
2019-04-23, 10:35
En ärlig fråga till my fellow köttkonsumenter. Äta gullig hundvalp vs äta människa, du måste välja en.

Lafayette
2019-04-23, 10:43
Hundvalp såklart.

Jag diggar Edward Bloms sätt att se på det, verkligen äta hela djuren. Bättre för miljön. Hjärta, öron etc. Sedan hade jag tyckt det var kul om det gick att äta insekter och larver också, inga affärer importerar ju det. Ska satsa på att äta mer vilt också.

Snubben
2019-04-23, 10:45
En ärlig fråga till my fellow köttkonsumenter. Äta gullig hundvalp vs äta människa, du måste välja en.

Båda.

Grillfest.

Mmm.

Fordon
2019-04-23, 10:50
En ärlig fråga till my fellow köttkonsumenter. Äta gullig hundvalp vs äta människa, du måste välja en.

Att inte göra skillnad på samma art vs annan art i matväg är ungefär lika rimligt som att likställa ett grässtrå med ett djurliv *facepalm*

Hemi
2019-04-23, 11:06
...


Jag har även skiftat syn på det ur ett etiskt perspektiv där jag inte längre anser att det nödvändigtvis är fel att ta livet av ett djur för att äta det - men någonstans känner jag att det ska vara grundat i ett behov och inte på en slentrianmässig vardagsvana av att äta kött, och att man ska vara medveten om att måltiden man tar del av har kostat ett liv. Jag skulle helt klart säga att om man vill äta kött bör man vara kapabel att själv ta livet av djuret man äter, allt annat är att leva i förnekelse för vad ens livsstil leder till. Att på det viset inte klara av att ta ansvar för det liv man lever tycker jag är fegt och patetiskt. Det finns å andra sidan något väldigt naturligt och poetiskt brutalt i att döda för sin mat som jag kan tycka är vackert och värdigt - men det finns ingen värdighet i Perssons skinka. Men av hälso- och miljöskäl äter jag ändå kanske 90% vegetabiliskt.

Detta förresten kan ju apliceras på vegomat dessutom och många gör det, har för mig att Hobbes t ex inte äter vad som helst med tanke på vart produkterna kommer från.

Odlar ni själva förresten? Jag gör det, men har haft betydligt mer mat runt huset förr och i mina trakter byter vi mycket mat med varandra på så vis får man allt. Jag kan t ex inte äta all min frukt av en sort det blir för ensidigt.

Diomedea exulans
2019-04-23, 11:39
Möjligt. Men ifall de inte tyckte kossorna lider i industrin så skulle de nog ändå tycka att det var otillbörligt utnyttjande av kossorna, och därför inte dricka mjölken.

Utan tvekan. Nu är deras problem lidande + slaveri, tar man bort lidandet finns fortfarande slaveriet kvar.

garluch
2019-04-23, 11:49
Slaktar själv och äter nästan allt på djuren jag äter.

Miljömässigt är det helt försvarbart, jag vill äta mat från Sverige, och då är boskap en del av det naturliga kretsloppet som kallas lantbruk.

trädgårdsmöbel
2019-04-23, 12:01
Att inte göra skillnad på samma art vs annan art i matväg är ungefär lika rimligt som att likställa ett grässtrå med ett djurliv *facepalm*

Jag tolkar det som att du också hellre äter människa än hundvalp.

Hemi
2019-04-23, 12:04
Slaktar själv och äter nästan allt på djuren jag äter.

Miljömässigt är det helt försvarbart, jag vill äta mat från Sverige, och då är boskap en del av det naturliga kretsloppet som kallas lantbruk.

Så är det på restauranter världen över, gå in på ett snabbmats hak i enklare länder och du får en bit av ett djur. Inte en fint skuren perfekt biff som ser ut som om den vore prudecerad syntetiskt. Jag äter som sagt inte mycket kött men gillar det förstnämnda. Fåglar lika så, beställ soppa och du får en kopp soppa med en fågel i typ, en del av fjädrarna är kvar. Samt lite annat förstås, grönsaker.

garluch
2019-04-23, 12:57
Så är det på restauranter världen över, gå in på ett snabbmats hak i enklare länder och du får en bit av ett djur. Inte en fint skuren perfekt biff som ser ut som om den vore prudecerad syntetiskt. Jag äter som sagt inte mycket kött men gillar det förstnämnda. Fåglar lika så, beställ soppa och du får en kopp soppa med en fågel i typ, en del av fjädrarna är kvar. Samt lite annat förstås, grönsaker.

Låter klokt, lär ju bli en och annat spill i Sverige just för att vi inte gör så, eller blir det "oxfilépizza" av alltihop?

Det sägs ju att vi slänger 30% av all mat, är det ink. eller ex. alla restauranger osv?

Don H
2019-04-23, 14:06
En ärlig fråga till my fellow köttkonsumenter. Äta gullig hundvalp vs äta människa, du måste välja en.

Har ätit hund många ggr och kommer helt säkert göra det igen. (vet inte om det var valp dock)

Vad är problemet med att äta hund??

trädgårdsmöbel
2019-04-23, 14:46
Har ätit hund många ggr och kommer helt säkert göra det igen. (vet inte om det var valp dock)

Vad är problemet med att äta hund??

Det går ej att förklara, det känns bara så helt fel för mig. Jag hade gärna ätit katt, delfin, orangutang osv. men just hund är nej.

Bob90
2019-04-23, 15:31
Har ätit hund många ggr och kommer helt säkert göra det igen. (vet inte om det var valp dock)

Vad är problemet med att äta hund??

Är väl av historiska och känslomässiga skäl antar jag. Djur som jobbat nära människan brukar inte ätas upp typ.

Hundar (och även tex hästar, tänk vilda västern osv) är ju starkt förknippade med följeslagare, husdjur och nästan kollegor/livspartners.

Jag hade personligen nog inte (medvetet/med aktivt val) käkat delfin, val, haj, katt, hund, häst, primater osv.

Har käkat björn, krokodil, känguru, emu etc utan att tänka vidare på det.

Generellt så tror jag att rovdjur (åtminstone däggdjur, fisk får man väl liksom helt avstå ifrån annars) också går bort för mig. Där jag då redan brutit mot krokodil och björn då som sagt :p

Hemi
2019-04-23, 15:31
Jag har problem med att äta djur ibland, bläckfisk är en sådant djur. Jag är för fashinerad av dem. Äter nära ital rasta för det mesta. Men då jag vet att jag får i mig en massa insekter ändå, det går inte att undvika naturligt så att bli vegan gär det inte logiskt för mig.

svenbanan
2019-04-23, 18:00
Jag tycker inte det är så konstigt att man har lite svårare att äta vissa djur (typ söta husdjur, djur som anses vara väldigt intelligenta eller djur som anses vara lite äckliga som insekter).

Dock verkar ju ett av de djur som folk tycker att man absulut inte kan tänka sig äta vara sköldpaddor. Det verkar ju vara helt tabubelagt att äta sköldpadda. Hur fan kommer det sig?

Bob90
2019-04-23, 18:05
Dock verkar ju ett av de djur som folk tycker att man absulut inte kan tänka sig äta vara sköldpaddor. Det verkar ju vara helt tabubelagt att äta sköldpadda. Hur fan kommer det sig?
Äh. Dög det åt Robinson Kruse duger det åt mig.

Diomedea exulans
2019-04-23, 18:14
Självklart hade man ätit hund, de är ju inte smartare än grisar. Ska visserligen smaka illa har jag hört.

Sköldpaddor är väl utrotningshotade, iallafall många av arterna.

svenbanan
2019-04-23, 18:22
Äh. Dög det åt Robinson Kruse duger det åt mig.

Självklart hade man ätit hund, de är ju inte smartare än grisar. Ska visserligen smaka illa har jag hört.

Sköldpaddor är väl utrotningshotade, iallafall många av arterna.

Jag har svårt att tro att jag skulle ha problem att äta sköldpadda också. Tror inte jag skulle ha samvetskval av att ha ihjäl en och koka soppa, och definitivt inte beställa på restaurang.

Kanske att det har att göra med utrotningshotet, men jag tror inte det räcker som förklaringsmodell. Jag tycker folk verkar ha en mycket mer känslosam inställning till att det skulle vara otänkbara att glufsa sköldpadda.

Hund känns som nåt som inte är så smaskigt, och dessutom har man väl lite i bakhuvudet om djurplågeri borta i asien där man ska ha stuckit pinnar i levande hundra för att de ska blöda ut medans de lever, samt att det tydligen förekommer att man "rövar bort" folks sällskapshundar för att kränga till restauranger.

Hemi
2019-04-23, 19:17
Jag tycker inte det är så konstigt att man har lite svårare att äta vissa djur (typ söta husdjur, djur som anses vara väldigt intelligenta eller djur som anses vara lite äckliga som insekter).

Dock verkar ju ett av de djur som folk tycker att man absulut inte kan tänka sig äta vara sköldpaddor. Det verkar ju vara helt tabubelagt att äta sköldpadda. Hur fan kommer det sig?

Det finns folkslag som dödar sköldpaddor långsamt traditionellt på vedervärdigt sätt kanske folk har sett det.

På tal om utrotningshotat så är det inte så bra att skaffa de vanliga Red Eared Sliders då folk släpper ut dem och de tränger undan alla andra.

svenbanan
2019-04-23, 19:19
Det finns folkslag som dödar sköldpaddor långsamt traditionellt på vedervärdigt sätt kanske folk har sett det.


Hur?

Hemi
2019-04-23, 19:26
Hur?

Jag är inte så blödig men det tar emot att skriva. Sök på stora sködpaddor urbefolkning i Indonesien eller var det nu var länge sen jag så det. I alla fall, det är inte snyggt minns bara en detalj.

svenbanan
2019-04-23, 19:38
Jag hittade absolut noll info om detta. Skitsamma.

Fordon
2019-04-23, 21:01
Jag hittade absolut noll info om detta. Skitsamma.

"Cook turtle indonesia"

första träffen:



https://www.you tube.com/watch?v=y_yfaz9Jp0c

ta bort mellanslaget för att få länken att funka *cry*.

*edit* Förvisso bara i klass med halal-slaktad ko.. men det tar emot att se de små sköldpaddorna uppskurna levande.

Diomedea exulans
2019-04-23, 21:33
Hund känns som nåt som inte är så smaskigt, och dessutom har man väl lite i bakhuvudet om djurplågeri borta i asien där man ska ha stuckit pinnar i levande hundra för att de ska blöda ut medans de lever, samt att det tydligen förekommer att man "rövar bort" folks sällskapshundar för att kränga till restauranger.

När jag var i Indonesien fick jag höra att de brukade kasta in förgiftad hundmat till tamhundar. Affärsidén är att hunden äter det, dör, ägaren slänger kadavret, och man tar kadavret och säljer som mat. Både humant, ekologiskt, nyttigt och fräscht.

svenbanan
2019-04-23, 21:55
"Cook turtle indonesia"

första träffen:



https://www.you tube.com/watch?v=y_yfaz9Jp0c

ta bort mellanslaget för att få länken att funka *cry*.

*edit* Förvisso bara i klass med halal-slaktad ko.. men det tar emot att se de små sköldpaddorna uppskurna levande.


Tack.
Efter en djupdykning i kommentarsträsket så verkar det som om sköldpaddorna legat i frysen en timme och hamnat i koma innan de började skära i dem. Så eventuellt känner de inte nåt då de blir uppsnittade.

Men om detta klipp motsvarar den allmänna bilden av hur sköldpaddsslakt/tillagning går till så kan man ju förstå om folk tycker det verar lite slabbigt.

Hemi
2019-04-23, 22:41
Allright, nej det var ordentligt stora sköldpaddor nästan jättesköldpaddor som de skar av alla benen på levande bland annat direkt på stranden men minns inte exakt var det var.

trädgårdsmöbel
2019-04-24, 05:58
En sköldpadda är svår att döda, den är liksom konstruerad för just det. Den har en sköld som skyddar allt vitalt utom huvudet, och huvudet kan oftast dras in under skölden.

Hur skall man annars döda en sköldpadda än att gå mot benen och se till att den förblöder om man är utrustad med vass sten och träpinne? Gå så nära att man kan försöka sticka in en kniv genom huvudhålet? Då kommer den bitas och det ordentligt.

Diomedea exulans
2019-04-24, 08:33
En sköldpadda är svår att döda, den är liksom konstruerad för just det. Den har en sköld som skyddar allt vitalt utom huvudet, och huvudet kan oftast dras in under skölden.

Hur skall man annars döda en sköldpadda än att gå mot benen och se till att den förblöder om man är utrustad med vass sten och träpinne? Gå så nära att man kan försöka sticka in en kniv genom huvudhålet? Då kommer den bitas och det ordentligt.

Krossa skalet. Det är inte gjort av titan.

Vissa sköldpaddor kan inte dra in huvudet i skalet heller, då kan ma vara ännu humanare och klubba den.

Arne Persson
2019-04-24, 11:56
Krossa skalet. Det är inte gjort av titan.

Vissa sköldpaddor kan inte dra in huvudet i skalet heller, då kan ma vara ännu humanare och klubba den.

Det finns två underordningar av sköldpaddor Cryptodira (halsgömmare) och Pleurodira (halsvändare)...:)

luderlasse
2019-04-25, 09:05
Helt och hållet känslomänniska här, all logik talar för att äta vegansk mat, men det smakar verkligen undermåligt, äääälskar kött helt enkelt.

biceptuell
2019-04-29, 18:56
tycker, helt utan ironi, att det är svinintressant att man i princip kan räkna till 100 efter att man påbörjat en diskussion om veganism innan någon ska dra upp det gyllene hundvalpskortet. kom igen grabs, bättre kan ni.

kognitiv dissonans är starkare än de starkaste biccar, och på samma sätt som det blir lättare att äta kalvskinka på mackan än bratwurst av cocker spaniel för de flesta, så blir det märkligt nog också lättare att prata om det absurda i att ha ihjäl och äta upp en hundvalp respektive en några dagar gammal tjurkalv, eftersom man flyttar skuldbördan från sig själv (som trots allt bara greppar handlöst i köttdisken på ica maxi) till någon annan med exotiska seder långt bortifrån (nån indonesisk gammal gubbe med vindbitet ansikte och rishatt på youtube). de flesta skulle förstås ha problem med att ha ihjäl alltifrån en gris till en igelkott med en kvarts njutning av slutresultatet som enda motivation, men att föra strid mot den egna matkulturen, som man växt upp och identifierar sig med, är ganska mycket att begära av människor som i hela sitt liv dagligen arbetat aktivt på en enda relation - förhållandet till vad de lägger på sin tallrik.
hur keff, trist och tragisk jag än tycker kött- och animalieproduktionen är, så är det dock få grejer som känns så motbjudande som att sitta vid ett matbord och vilja föra moralisk diskussion kring vad som ligger på respektive tallrikar, och jag får inte heller något ut av att göra människor omkring mig illa till mods, men jag upplever att köttätare har ett betydligt större behov att prata om sitt köttätande med mig än vice versa, och jag kan inte tolka det som annat än en naturlig psykologisk reaktion på känslan av att man håller på att ertappas som en mindre moraliskt konsekvent person. både det faktum att jag är vegan, liksom det att jag inte tycker om att "skylta" med det för någon slags dramatisk effekt, tycks liksom uppröra många köttätare ungefär lika mycket, och jag får ofta "men om du måste, skulle du äta hund eller katt"- eller "men om du var på en öde ö..."-frågor från vuxna människor så fort det väl kommit på tal.
har varit frivillig vegan sedan jag var barn, alltså sedan 15-17 år tillbaka, och trots att det ofta upprör "mina egna" tror jag inte att en i grunden frisk människa mår särskilt mycket bättre fysiologiskt av en vegansk jämfört med en omnivorisk kost, men att man som vegan får en helt annan relation till begreppet näring, och att den ständiga medvetenheten kring vad man stoppar i kroppen gör att man får en positiv effekt på sina matvanor, liksom den pragmatiska inställningen till goda respektive bra livsmedel.

den som vill vältra sig i att jag har mer blomkålsris och havremjölk i kroppen än järn och b12 kommer bli djävulskt besviken, men får gärna dra iväg ett pm och få se mina exemplariska blodvärden över tid.

Kev88
2019-04-29, 19:14
Kött har jag skrotat p.g.a. hur vidrig köttindustrin är, det är inget som jag vill bidra till, men om det är något som har skjutits ute i naturen så har jag inga problem med att äta det.
Då har djuret fått leva som det ska utan att lida och det hinner knappt reagera innan det är dött, vilket är väldigt milt jämfört med hur de dör när de faller byte för andra rovdjur, som t.ex. vargar eller kattdjur.
Jag söker dock inte efter jagat kött, jag äter det endast om jag blir bjuden, vilket kanske händer 1-2 gånger om året, resten av tiden så är jag en demi-vegetarian, jag äter alltså fortfarande fisk, mjölprodukter och ägg.

biceptuell
2019-04-29, 20:20
Kött har jag skrotat p.g.a. hur vidrig köttindustrin är, det är inget som jag vill bidra till, men om det är något som har skjutits ute i naturen så har jag inga problem med att äta det.
Då har djuret fått leva som det ska utan att lida och det hinner knappt reagera innan det är dött, vilket är väldigt milt jämfört med hur de dör när de faller byte för andra rovdjur /.../

bara för att jag är intresserad av resonemanget: hur tycker du en odlad lax, en mjölkko respektive ett rådjur "ska" ha det? om man släpper ut slaktgrisar i en helt vanlig svensk barrskog skog en bit från en motorväg, i vilken man säsongen därpå går ut med hundar och stressar de känsliga, lössläppta djuren i en kamp på liv och (kanske snarare) död mot människor med eldvapen, har de då det som djur "ska" ha det eller har de det som vildsvin och hjortar "ska" ha det? menar du att du ser det moraliska felandet i själva lidandet, eller i längden på lidandet över tid?

Hemi
2019-04-29, 22:34
tycker, helt utan ironi, att det är svinintressant att man i princip kan räkna till 100 efter att man påbörjat en diskussion om veganism innan någon ska dra upp det gyllene hundvalpskortet. kom igen grabs, bättre kan ni.

..

både det faktum att jag är vegan, liksom det att jag inte tycker om att "skylta" med det för någon slags dramatisk effekt, tycks liksom uppröra många köttätare ungefär lika mycket, och jag får ofta "men om du måste, skulle du äta hund eller katt"- eller "men om du var på en öde ö..."-frågor från vuxna människor så fort det väl kommit på tal.

...

har varit frivillig vegan sedan jag var barn, alltså sedan 15-17 år tillbaka, och trots att det ofta upprör "mina egna" tror jag inte att en i grunden frisk människa mår särskilt mycket bättre fysiologiskt av en vegansk jämfört med en omnivorisk kost, men att man som vegan får en helt annan relation till begreppet näring, och att den ständiga medvetenheten kring vad man stoppar i kroppen gör att man får en positiv effekt på sina matvanor, liksom den pragmatiska inställningen till goda respektive bra livsmedel.



Fast trädgårdsmöbel frågade de sina om vad de skulle välja, ganska provokativt och kanske får någon av dem att börja tänka, att gå över till de dina? Frågan du säger att du brukar få är däremot provocerande på ett lite mer negativt sätt.

Bailah
2019-04-30, 07:02
Aldrig. Bryr mig för mycket om min hälsa.

Lafayette
2019-04-30, 18:57
Aldrig. Bryr mig för mycket om min hälsa.

Det gör du ju inte om du äter kött varje dag.

R0B
2019-04-30, 19:24
Det gör du ju inte om du äter kött varje dag.

Kan man inte vara hälsosam och ändå äta kött varje dag? :(

Yes
2019-04-30, 19:31
Kan man inte vara hälsosam och ändå äta kött varje dag? :(
Rött kött varje dag är kanske inte det mest hälsosamma men veganism är rätt mycket met än att inte äta rött kött.

R0B
2019-04-30, 19:40
Rött kött varje dag är kanske inte det mest hälsosamma men veganism är rätt mycket met än att inte äta rött kött.

Jo, jag vart lite ironisk. *hug*

Yes
2019-04-30, 20:04
Jo, jag vart lite ironisk. *hug*
Och jag är lite full så jag missade ironin. Allt gott således. :D

yia
2019-05-01, 20:20
Helt och hållet känslomänniska här, all logik talar för att äta vegansk mat, men det smakar verkligen undermåligt, äääälskar kött helt enkelt.

Jaså, vilken logik då? Jag har väldigt svårt att se logiken i att vända sig till en extremdiet som utelämnar väldigt mycket på tallriken. Veganism är ungefär som kommunism. En pappersprodukt som går åt helvete i verkligheten med brist på vitaminer och mineraler som följd.

För somliga (företrädesvis unga) verkar det därtill mest vara en ursäkt för att äta skräpmat. Potatischips och Coca Cola är förstås veganskt, liksom pommes o.s.v. vilket är fint att sätta i sig runt kvällskvisten när man struntat i frukosten och ätit en trist sallad till lunch och magen börjar knorra.

Glasnost
2019-05-01, 21:13
Jag älskar kött, skulle inte drömma om att bli vegan, det är ju sjukt. Äta mer grönsaker är aldrig fel, men aldrig sluta med kött, ägg osv .. En stor blodig biff, mums

svenbanan
2019-05-01, 22:04
Kan veganer tänka sig att äta köttprotein som är odlat i en petriskål på ett labb?

Inget djur har ju farit illa på något som helst sätt, men det är ändå kött.

Typ vad de pratar om här. Det lär ju finnas tillgängligt inom bara nåt år.
u468xY1T8fw

Diomedea exulans
2019-05-01, 22:19
Kan veganer tänka sig att äta köttprotein som är odlat i en petriskål på ett labb?

Inget djur har ju farit illa på något som helst sätt, men det är ändå kött.


https://www.thoughtco.com/laboratory-grown-meat-is-not-vegan-127673

Ishnak
2019-05-03, 11:19
Är inte vegan för att jag har inga moraliska betänkligheter med att äta kött.
Att vi inte äter vissa typer av kött ser jag mer som en social konversion än ett moraliskt ställningstagande. Om köttet på min tallrik kommer från en kalv eller en hund är ur moraliskt synpunkt densamma.
Försöker äta mer vegetariskt men det är på grund av hälsoaspekten.
En fundering jag haft är dock vad som händer med alla domesticerade djur om alla går över till en vegansk kosthållning? Skulle vi låta dem dö ut? Att släppa dem lösa skulle onekligen bli ett problem för de bönder som ska producera den veganska mat som vi ska äta och eftersom rovdjursstammen ser ut som den gör skulle populationerna öka explosionsartat. Skyddsjakt på kor, get och får känns ju sådär.
Utan att ha satt mig in i ämnet så får jag känslan av att en avreglering av domesticering av djur skulle få långtgående effekter på hur mänskligheten kan leva(och hur många vi kan vara).

biceptuell
2019-05-11, 09:14
Äter veganer inte honung för att de inte skulle klara av att ta livet av ett bi? Eller för att de inte skulle klara av att förslava tusentals bin?

Ärlig fråga.

Hur är det med ekologiska produkter (som gödslas med naturgödsel), antar att veganer undviker alla dessa?

Hur ser veganer på fält av raps och andra grödor som pollineras av förslavade bin?

biodling är förstås inte ett gäng surrande flugor man slängt in i en låda och låter leva sina liv i frid och fröjd. drottningen tvångsinsemineras på samma sätt som kor och grisar, men med tanke på sin ringa storlek gör biodlare detta med nål och pincett, vilket ibland skadar henne fysiskt eller dödar henne. rökpusten som sprutas in för att sedera bina dödar enstaka individer varje gång, liksom stressen det medför att regelbundet tvinga ett helt samhälle ned till kupans botten.

en biodling är alltså ungefär som ett litet, litet kostall av mjölkkor, och dricker jag inte mjölk vore det ju knäppt att käka honung, så det gör iallafall jag inte.

ekologiskt köper jag inte, av flera skäl. det främsta är på grund av aninaliskt naturgödsel, och sluga EU-regler för att förhindra framställande av mera miljövänlig konstgödsel. för mig är det en uppenbar motsägelse att ett miljövänligt alternativ är beroende av den miljövidrigaste livsmedelindustrin vi har.
dessutom tycker jag att ordet ekologiskt är onödigt förvillande. "ekologi" syftar till samspelet mellan organismer på en given geografisk plats, och således är ju alla jordbruk "ekologiska". "miljövänligt" eller "närodlat" är relativa begrepp som folk har svårare att ta ställning utifrån, men att välja ekologisk mjölk för några spänn mer är ett rätt enkelt sätt att känna att man har varit duktig. ekologiskt odlad mat kräver inte sällan mer besprutning med tanke på den låga effektiviteten i bekämpningsmedel, kräver mer vatten och tar större odlingsareal i anspråk, men är väldigt ekonomiskt gynnsam för svenska bönder eftersom den ökar de EU-bistånd kommersiella svenska bönder redan är ganska strängt beroende av.

är uppväxt inom lantbruk och vet vilka viktiga effekter spannmålsodlingen har på djur- och insktsliv. alla bin, "förslavade" eller ej, behövs såklart för pollinering, och därför är det förstås problematiskt att biodlingen utgår från honungsproduktionen.

Diomedea exulans
2019-05-11, 09:22
En fundering jag haft är dock vad som händer med alla domesticerade djur om alla går över till en vegansk kosthållning? Skulle vi låta dem dö ut? Att släppa dem lösa skulle onekligen bli ett problem för de bönder som ska producera den veganska mat som vi ska äta och eftersom rovdjursstammen ser ut som den gör skulle populationerna öka explosionsartat. Skyddsjakt på kor, get och får känns ju sådär.

Jag tycker det är en ickefråga. Vi låter bli att inseminera de djur vi har nu, och vi slaktar av dem när det är dags --> boom, inga mer lantdjur. De djur som lever vid varje givet ögonblick är en försvinnande liten bråkdel av djurindustrins alla djur sett över en längre tidsperiod. Slaktar vi alla köttkor idag kommer miljarder och åter miljarder köttkor i framtiden besparas lidande.

Med det sagt tycker jag att man, om man lägger ner djurindustrin, ändå ska hålla en liten population av varje ras under humana förhållanden på olika gårdar världen över. Detta av kulturella skäl, pga biologisk diversitet, och för att vi kanske av någon anledning kommer bli tvungna att återgå till djurhållning i framtiden. (Direkt ohälsosamma raser kan man utrota, t ex de mest snabbväxande hönsen.)

sailaways
2019-05-11, 10:12
Man behöver inte bli vegan. vegetarian räcker.

Djurens själsmission är inte att bli ätna, utan att ge av sina produkter (mjölk och ägg)

Växternas själsmission är att bli ätna.

Beemel
2019-05-11, 10:33
Jag tycker det är en ickefråga. Vi låter bli att inseminera de djur vi har nu, och vi slaktar av dem när det är dags --> boom, inga mer lantdjur. De djur som lever vid varje givet ögonblick är en försvinnande liten bråkdel av djurindustrins alla djur sett över en längre tidsperiod. Slaktar vi alla köttkor idag kommer miljarder och åter miljarder köttkor i framtiden besparas lidande.

Med det sagt tycker jag att man, om man lägger ner djurindustrin, ändå ska hålla en liten population av varje ras under humana förhållanden på olika gårdar världen över. Detta av kulturella skäl, pga biologisk diversitet, och för att vi kanske av någon anledning kommer bli tvungna att återgå till djurhållning i framtiden. (Direkt ohälsosamma raser kan man utrota, t ex de mest snabbväxande hönsen.)

+1

Har aldrig någonsin förstått det där argumentet.
Skulle alla sluta äta kött över natten (vilket naturligt vis är orimligt) skulle det inte finnas något incitament att avla djur för slakt. Och därmed skulle de ganska snart inte handla om någon större massar av djur som man bara "behövde släppa ut i det fria"

Till trådens frågeställningen. Nu lever jag ju förvisso på vegankost (med inslag av mjölkprodukter periodvis)..
Men hur som helst, så är anledningen att jag gör det.

1. Jag mår så in i helvete mycket bättre. har varit vegan i totalt 9-10 år. över en 23 års period, så jag har kunnat jämföra mitt eget välmående med både blandkost, lakto-ovo-vegetarisk och vegansk kost. Och jag mår utan tvekan i särklass sämre på blandkost. Och nej detta har INTE att göra med någon slags ångest över djurs lidande. Det är en subjektiv skattad känsla över hur jag känner mig och vad jag klarar att prestera.

2. Jag är övertygad om att den blandkost som äts i västvärlden på inget sätt är hållbar i längden, ur ett miljöperspektiv, och inte heller i avseende på att få fram tillräckligt mycket föda till alla människor (överbefolkning är ett annat stort problem....)

3. Överanvändningen av antibiotika och tillväxthormon i djurindustrin, samt anrikning av miljögifter är också anledningar till att jag hellre äter växter.

4. Jag kan leva och må bra utan att någon annan behöver dödas eller lida för min skull. (detta är absolut subejektivt och inget argument för Veganism, men det jag beskriver är som sagt, varför jag gör som jag gör)

5. Jag är så sjukt mycket bättre på att laga vegetarisk mat. Och jag tycker generell den är godare. (återigen, en ren subjektiv smakfråga.)

6. Jag har aldrig under mitt liv ansett att kött är särskilt fantastiskt. Det enda produkter som jag faktiskt uppriktigt uppskattat är Lax, kyckling och skaldjur.

Don H
2019-05-11, 11:46
biodling är förstås inte ett gäng surrande flugor man slängt in i en låda och låter leva sina liv i frid och fröjd. drottningen tvångsinsemineras på samma sätt som kor och grisar, men med tanke på sin ringa storlek gör biodlare detta med nål och pincett, vilket ibland skadar henne fysiskt eller dödar henne. rökpusten som sprutas in för att sedera bina dödar enstaka individer varje gång, liksom stressen det medför att regelbundet tvinga ett helt samhälle ned till kupans botten.

en biodling är alltså ungefär som ett litet, litet kostall av mjölkkor, och dricker jag inte mjölk vore det ju knäppt att käka honung, så det gör iallafall jag inte.
.

Seriöst??!! Kan du överhuvudtaget någonting om biodling?? Eller är det så att du gissar hej vilt eller citerar från något propagandablad från någonstans??

Detta var lätt det dummaste jag läst på länge:smash:

Vinter
2019-05-11, 20:49
biodling är förstås inte ett gäng surrande flugor man slängt in i en låda och låter leva sina liv i frid och fröjd. drottningen tvångsinsemineras på samma sätt som kor och grisar, men med tanke på sin ringa storlek gör biodlare detta med nål och pincett, vilket ibland skadar henne fysiskt eller dödar henne. rökpusten som sprutas in för att sedera bina dödar enstaka individer varje gång, liksom stressen det medför att regelbundet tvinga ett helt samhälle ned till kupans botten.

en biodling är alltså ungefär som ett litet, litet kostall av mjölkkor, och dricker jag inte mjölk vore det ju knäppt att käka honung, så det gör iallafall jag inte.

ekologiskt köper jag inte, av flera skäl. det främsta är på grund av aninaliskt naturgödsel, och sluga EU-regler för att förhindra framställande av mera miljövänlig konstgödsel. för mig är det en uppenbar motsägelse att ett miljövänligt alternativ är beroende av den miljövidrigaste livsmedelindustrin vi har.
dessutom tycker jag att ordet ekologiskt är onödigt förvillande. "ekologi" syftar till samspelet mellan organismer på en given geografisk plats, och således är ju alla jordbruk "ekologiska". "miljövänligt" eller "närodlat" är relativa begrepp som folk har svårare att ta ställning utifrån, men att välja ekologisk mjölk för några spänn mer är ett rätt enkelt sätt att känna att man har varit duktig. ekologiskt odlad mat kräver inte sällan mer besprutning med tanke på den låga effektiviteten i bekämpningsmedel, kräver mer vatten och tar större odlingsareal i anspråk, men är väldigt ekonomiskt gynnsam för svenska bönder eftersom den ökar de EU-bistånd kommersiella svenska bönder redan är ganska strängt beroende av.

är uppväxt inom lantbruk och vet vilka viktiga effekter spannmålsodlingen har på djur- och insktsliv. alla bin, "förslavade" eller ej, behövs såklart för pollinering, och därför är det förstås problematiskt att biodlingen utgår från honungsproduktionen.

Jag har alltid tyckt att det är fascinerande med naturens förkämpar som är så bortkopplade från skog och jordbruk att enkla koncept är helt okända.
Som du påpekar biodlingars vikt vid exempelvis fruktodlingar. Samt hur olika skadedjur påverkar odlingar.

I min mening är det betydligt effektivare att omstrukturera energipolitiken främst, och vill man personligen påverka kan man lugnt börja med att rensa bort de giftigaste produkterna först i den egna konsumtionen, som slit och släng elektronikprylar som drivs av batterier.

Men vad vet jag, måste vara smått jobbigt att bo i Norrland om myggor också är människor.

Vinter
2019-05-11, 21:31
Jag tycker det är en ickefråga. Vi låter bli att inseminera de djur vi har nu, och vi slaktar av dem när det är dags --> boom, inga mer lantdjur. De djur som lever vid varje givet ögonblick är en försvinnande liten bråkdel av djurindustrins alla djur sett över en längre tidsperiod. Slaktar vi alla köttkor idag kommer miljarder och åter miljarder köttkor i framtiden besparas lidande.

Med det sagt tycker jag att man, om man lägger ner djurindustrin, ändå ska hålla en liten population av varje ras under humana förhållanden på olika gårdar världen över. Detta av kulturella skäl, pga biologisk diversitet, och för att vi kanske av någon anledning kommer bli tvungna att återgå till djurhållning i framtiden. (Direkt ohälsosamma raser kan man utrota, t ex de mest snabbväxande hönsen.)

Jag vet inte jag, hur man än beskriver det så är det utrotning det handlar om. Rent evolutionärt har vissa av tamdjuren en naturlig evolution.

Men man kan ju börja med att försöka övertyga asiaterna att det är nödvändigt. Vi får väl skicka någon 16årig svensk miljö-Messias till Indien och Kina så de skärper sig. Finns nog en viss risk att dom skrattar så de kissar på sig samtidigt som de gormar "Baizuo". Om man nu har lite koll på vad Kineserna tycker om allt det här.

Ishnak
2019-05-12, 08:52
Jag tycker det är en ickefråga. Vi låter bli att inseminera de djur vi har nu, och vi slaktar av dem när det är dags --> boom, inga mer lantdjur. De djur som lever vid varje givet ögonblick är en försvinnande liten bråkdel av djurindustrins alla djur sett över en längre tidsperiod. Slaktar vi alla köttkor idag kommer miljarder och åter miljarder köttkor i framtiden besparas lidande.

Med det sagt tycker jag att man, om man lägger ner djurindustrin, ändå ska hålla en liten population av varje ras under humana förhållanden på olika gårdar världen över. Detta av kulturella skäl, pga biologisk diversitet, och för att vi kanske av någon anledning kommer bli tvungna att återgå till djurhållning i framtiden. (Direkt ohälsosamma raser kan man utrota, t ex de mest snabbväxande hönsen.)

Kan ta ett exempel, en getbock "inseminerar" en hel flock alldeles själv på mindre än en vecka vilket leder till en fördubbling av antalet djur på ett år. Exponentiell ökning av populationen om man inte slaktar eller har rovdjur som tar ned antalet. Ska du inte låta djuren tillåtas sina drifter att para sig utan artificiellt utrota dem genom att hålla dem isär? Du verkar inte ha något moraliskt problem med slakt eller att vi håller djur utan det är endast lidandet som du ser som ett problem. Med din syn på djurhållning så är i princip allt kött jag äter från "humana förhållanden" är det då ok? Är den moraliska aspekten styrd av antalet djur som hålls? Direkt ohälsosamma raser, som jag tolkar det utifrån det du skriver, borde ju vara människan? Om de flesta veganer har en liknande moralisk bas för sina argument så har ni svåra etiska och moraliska problem att lösa med er själva eller så inser ni inte själva var er moral kommer ta er. För att ta ett argument som du kan fundera över så tycker du att det är ok att utrota en ras för att förhindra framtida lidande. Fundera över den en sväng.

Diomedea exulans
2019-05-12, 09:12
Kan ta ett exempel, en getbock "inseminerar" en hel flock alldeles själv på mindre än en vecka vilket leder till en fördubbling av antalet djur på ett år. Exponentiell ökning av populationen om man inte slaktar eller har rovdjur som tar ned antalet. Ska du inte låta djuren tillåtas sina drifter att para sig utan artificiellt utrota dem genom att hålla dem isär? Du verkar inte ha något moraliskt problem med slakt eller att vi håller djur utan det är endast lidandet som du ser som ett problem. Med din syn på djurhållning så är i princip allt kött jag äter från "humana förhållanden" är det då ok? Är den moraliska aspekten styrd av antalet djur som hålls? Direkt ohälsosamma raser, som jag tolkar det utifrån det du skriver, borde ju vara människan? Om de flesta veganer har en liknande moralisk bas för sina argument så har ni svåra etiska och moraliska problem att lösa med er själva eller så inser ni inte själva var er moral kommer ta er. För att ta ett argument som du kan fundera över så tycker du att det är ok att utrota en ras för att förhindra framtida lidande. Fundera över den en sväng.

Jag förstår inte problemen som du verkar skapa ur ingenstans. Mycket riktigt låter ansvarsfulla bönder inte getterna få fritt utlopp för sin sexdrift, man låter inte en getbock fördubbla flockstorleken i ett svep om man inte vill det. Att djuret inte får ligga varje gång djuret vill tycker jag nog är inom rimliga godkända gränser för djurplågeri. Och självklart slaktar man övertaliga djur.

Den moraliska aspekten styrs av hur mycket djuret får utlopp för sina naturliga behov och är fritt från sjukdom. Att det inte är för många djur på liten yta har mycket med det att göra, ja. En lagom stor flock, med lagom fördelning av kön och åldrar, hållen med tillgång till mycket utevistelse i miljöer där den trivs, och där all slakt sker så snabbt och lidandefritt som möjligt, det tycker jag är moralisk djurhållning.

Och vadå "ni veganer"? Jag är inte vegan.

Dina sista tre meningar begriper jag inte, ärligt talat.

Ishnak
2019-05-12, 11:27
Jag förstår inte problemen som du verkar skapa ur ingenstans. Mycket riktigt låter ansvarsfulla bönder inte getterna få fritt utlopp för sin sexdrift, man låter inte en getbock fördubbla flockstorleken i ett svep om man inte vill det. Att djuret inte får ligga varje gång djuret vill tycker jag nog är inom rimliga godkända gränser för djurplågeri. Och självklart slaktar man övertaliga djur.

Den moraliska aspekten styrs av hur mycket djuret får utlopp för sina naturliga behov och är fritt från sjukdom. Att det inte är för många djur på liten yta har mycket med det att göra, ja. En lagom stor flock, med lagom fördelning av kön och åldrar, hållen med tillgång till mycket utevistelse i miljöer där den trivs, och där all slakt sker så snabbt och lidandefritt som möjligt, det tycker jag är moralisk djurhållning.

Och vadå "ni veganer"? Jag är inte vegan.

Dina sista tre meningar begriper jag inte, ärligt talat.

Ok, det jag ville visa på är att om man tar den moraliska ståndpunkten "att hålla djur för mat" är fel hamnar du väldigt fort i extrema ståndpunkter vilket du själv visade genom att säga att du är villig att låta djurarter dö ut för att nå målet och du är inte ens vegan. Om man har som enda argument "äta djur är äckligt" så är det också en ståndpunkt men det är ju inte en moralisk sådan. Sen hamnar jag själv givetvis också i etiska och moraliska trångmål med köttätande. Som gång på gång visats så kan industriell djurhållning vara oetisk och hemsk varför jag försöker beröra den så lite som möjligt för min egen kosthållning. Men att äta en klav som jag sett fribeta och växa upp för att sedan gå till slakt är inget moralisk problem för mig.

Korvil
2019-09-12, 03:42
Jag är vegan.

Rimligt skäl till att inte vara vegan är väl att allting kommer att dö likförbannat och livet bara upprepas för liv som kan leva och reproducera sig konkurrerar ut det liv som inte klarar av det så det bara matar på generation efter generation utan nytta och syfte.

En morot försöker också överleva, den går i blom och får frön tillslut.
En lins är ett frö men om du äter det så blev det ju ingen växt av det.

r3mpuh
2019-09-12, 06:16
Häst & kebab är för gott. Ägg är för nyttigt. Bomull är för varmt & kvalster finns överallt.

r3mpuh
2019-09-12, 06:41
Häst & kebab är för gott. Ägg är för nyttigt. Bomull är för varmt & kvalster finns överallt.EDIT@Bomull är visst veganskt, bara får/ull som inte är det. Död åt får. För varma, görs bättre på kebabsvarven.

trädgårdsmöbel
2019-09-12, 09:16
Att inte vara vegan känner jag håller på att bli ett statement. Ett viktigt sådant som säger "Det räcker med er jävla kommunisthjärntvätt nu".

dmoller
2019-09-12, 15:13
Jag är inte vegan för att jag äter kött ibland

Bailah
2019-09-20, 11:58
Inte vegan för jag äter 100% animaliska produkter.

G.W
2019-09-20, 12:00
Ni som inte är veganer och bara skriver i tråden för att trigga folk, till exempel genom att skriva som personen ovan, kan väl sluta upp med det.

Dels är det irriterande. Men man blir också besviken på mänskligheten att alla inte gör sitt bästa för att rädda klimatet. För att inte tala om det oetiska med hela köttindustrin.

svenbanan
2019-09-20, 12:03
Ni som inte är veganer och bara skriver i tråden för att trigga folk, till exempel genom att skriva som personen ovan, kan väl sluta upp med det.

Dels är det irriterande. Men man blir också besviken på mänskligheten att alla inte gör sitt bästa för att rädda klimatet. För att inte tala om det oetiska med hela köttindustrin.

Goddammit!

Gluffgluff
2019-09-20, 12:20
Ni som inte är veganer och bara skriver i tråden för att trigga folk, till exempel genom att skriva som personen ovan, kan väl sluta upp med det.

Dels är det irriterande. Men man blir också besviken på mänskligheten att alla inte gör sitt bästa för att rädda klimatet. För att inte tala om det oetiska med hela köttindustrin.

Jag är inte vegan därför att jag dels inte vill göra avkall på god och näringsriktig mat och dels därför att jag inte tror att det är bättre för klimatet.

Statistiskt så smälter isarna i samma takt som veganismen ökar, jag är besviken!

kvarnis
2019-09-20, 12:39
Äter kött, helst vilt, övervägde förut att bli vegan men det finna inga som helst argument för att köttätande är dåligt för miljön eller omoraliskt.

agazza
2019-09-20, 16:20
Smak
Nöjdhetskänsla
Pris
Tid

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Fredszky
2019-09-20, 16:51
Jag tror inte det är bra för hälsan att utesluta kött.
Krångligare.

En hel del veganer/vegetarianer som vart det en längre tid tycker jag ser utmärglade ut. Lystern är borta. Kroppen ser halvdöd ut. Ingen substans, ingen power, ser 10 år äldre ut än vad de är, ögonen sjunker in ... O.s.v..

Korvil
2019-09-20, 22:25
Jag tror inte det är bra för hälsan att utesluta kött.
Krångligare.

En hel del veganer/vegetarianer som vart det en längre tid tycker jag ser utmärglade ut. Lystern är borta. Kroppen ser halvdöd ut. Ingen substans, ingen power, ser 10 år äldre ut än vad de är, ögonen sjunker in ... O.s.v..Jag tycker jag har changerat på sistone, jag kan mycket väl tänka mig att det handlar om hur stor andel raffinerade matvaror man äter.

Äter man baljväxter, grönsaker och frukt, nötter och ser till att få sig alla vitaminer och mineraler man behöver så kanske det ser bra ut.

Lever man däremot på texturerat sojaprotein, vitt mjöl, havremjölk, sojaglass, choklad, läsk och alkohol ja då kanske kroppen lider.

Sverker
2019-09-21, 06:27
Du jämför lite äpplen och päron. Baljväxter, grönsaker och frukt, nötter ger visserligen energi men är där mest för att ge vitaminer, antioxidanter och mineraler.

Är du högenergiförbrukare, dvs rör dig mer än normalpersonen behöver det också komma med energi och protein från t e x vitt mjöl, havremjölk, sojaglass, choklad och läsk. Jag tog inte med alkohol för alkohol dricks inte för att ge näring och energi.
Det ena utesluter inte det andra. Båda grupperna behövs.

Mengu
2019-09-21, 22:20
Har alltid argumenterat emot och på något sätt förlöjligat hela grejen med veganism. Tänkt saker som att, det är naturligt, vi har alltid ätit kött, det är gott, näringsrikt osv. Aldrig riktigt funderar över hela grejen med att vi föder upp och slaktar djur som vi sen äter.

Nu några månader tillbaka har jag inte ätit en enda köttprodukt då jag insett att jag inte kommer på ett enda argument för att äta kött eller djurprodukter, som inte går emot min egna moral. Har liksom försökt komma på saker som för min egen del skulle rättfärdiga mig att sponsra djuruppfödningen och slakten och äta djuren, men kan inte komma på ett enda argument som håller i min värld..

Mengu
2019-09-21, 22:24
Äter kött, helst vilt, övervägde förut att bli vegan men det finna inga som helst argument för att köttätande är dåligt för miljön eller omoraliskt.

Anser du att det är omoraliskt att t.ex. Föda upp kamphundar som senare slåss till döds mot varandra?

Korvil
2019-09-21, 22:26
Du jämför lite äpplen och päron. Baljväxter, grönsaker och frukt, nötter ger visserligen energi men är där mest för att ge vitaminer, antioxidanter och mineraler.

Är du högenergiförbrukare, dvs rör dig mer än normalpersonen behöver det också komma med energi och protein från t e x vitt mjöl, havremjölk, sojaglass, choklad och läsk. Jag tog inte med alkohol för alkohol dricks inte för att ge näring och energi.
Det ena utesluter inte det andra. Båda grupperna behövs.Fast jag är ingen högenergiförbrukare. Och jag äter choklad. Och jag kan tänka mig att det varierar rejält vad folk äter när de är veganer och att det blir en hel del rätt näringsfattiga inte särskilt användbara substitutprodukter för många.

Brofessorn
2019-09-21, 23:02
Var vegan i strax över år. Med tiden märkte jag att min hälsa började spöka och fick småproblem som, trots att de var minimala, var konstiga med tanke på att jag aldrig tidigare hade varit sjuklig av mig. Jag blev även betydligt svagare på gymmet över ett längre tidsspann, vilket jag till en början attributerade till min minskade träningsvolym. Jag åt ordentligt och levde hälsosamt överlag, så det var helt enkelt tvunget att vara för att jag inte tränade stenhårt som förr.

Men till slut kände jag mig så begränsad av mina kroppsliga krämpor att jag blev lite smått desperat efter lösningar. Jag började introducera ägg i min diet. Bara ägg. Stekt.

Jag blev en ovo-vegetarian. Och bara på ett par veckor fick jag mer energi i vardagen, jag sov ljusår bättre och på något vänster blev jag betydligt starkare på gymmet trots att jag tränade lika opassionerat som tidigare. Jag märkte skillnaden från pass till pass i början.

Faktum är att resultatet var så bra att jag efter en månad bestämde mig för att introducera mindre mängder av andra animalier. Återigen, jag mådde ännu bättre, kände mig mer energisk, levande och... felfri. Jag hade inte längre några krämpor över huvud taget.

Mitt ex såg hur jag mådde bätte med dessa förändingar. Hon hade med tiden byggt upp någon slags intolerans mot sojaprodukter och kunde inte äta något med soja utan att sitta på toaletten hela dagen lång. Till slut fick hon problematik med bönor, linser och de flesta andra veganska proteinkällor, vilket ledde till att hon kände sig tvungen att konsumera vassleprotein en gång om dagen. Även hon mådde mycket bättre och började gradvis äta ägg och mejeriprodukter, och i slutändan kött. Hon började få kommentarer om hur mycket friskare hon såg ut, och hon blev helt chockad över hur mycket bättre resultat på gymmet hon fick -- hon hade aldrig tränat som icke-vegan tidigare.

Sen känner jag även andra veganer som varit sjukliga av sig. Haft problem med leder, smärtor, konstiga kroppsliga reaktioner som inte ett dussintals läkare kunnat förstå varför. Därför har de experimenterat med diverse dieter som tydligen ska eliminera deras problem. Anti-inflammatoriska livsmedel, dittan och dattan, raw food, bla bla bla. Men inget av dem hjälpte.

Jag hade kanske kunnat göra samma sak i hopp om att någon gång snubbla över den brist eller orsak som agerade finne i röven. Men vägen jag valde löste allt direkt. Och inte ens jag, en person som slutade äta animalier för djurens skull, är så hjärntvättat dumsnäll att jag prioriterar dem över mig.

Gregow
2019-09-22, 02:44
Veganism är ju ändå en metod för att suga ur den allra sista droppen av livsglädje från människor.

trädgårdsmöbel
2019-09-22, 07:55
Veganism är ju ändå en metod för att suga ur den allra sista droppen av livsglädje från människor.

Hahaha klockrent! Ok om jag snor den?

kvarnis
2019-09-22, 08:10
Anser du att det är omoraliskt att t.ex. Föda upp kamphundar som senare slåss till döds mot varandra?

Ja det är omoraliskt men du använder ett halmgubbeargument. Att föda upp kycklingar, kor används till något produktivt att föda människor (Dock är massuppfödning inte så etisk djuren är säkert stressade o har inte speciellt stora ytor att röra sig på som småskalig djuruppfödning)

Att föda upp kamphundar för att slåss är nog få köttätare som tycker är vettigt, iaf om vi talar om västerlänningar.

Mengu
2019-09-22, 21:02
Ja det är omoraliskt men du använder ett halmgubbeargument. Att föda upp kycklingar, kor används till något produktivt att föda människor (Dock är massuppfödning inte så etisk djuren är säkert stressade o har inte speciellt stora ytor att röra sig på som småskalig djuruppfödning)

Att föda upp kamphundar för att slåss är nog få köttätare som tycker är vettigt, iaf om vi talar om västerlänningar.
Ja dem används för att föda människor. Men du och jag har tillgång till nästan oändligt mycket näringsrik föda som inte involverar dödandet och lidandet av djur. I slutändan handlar det om ren och skär njutning. Smaken av kött. Och min liknelse med kamphundar handlar om att det även där finns en njutning för dem som driver driver sån verksamhet, så varför är det mer omoraliskt än att betala för slakten av djur?

Fredszky
2019-09-22, 23:16
I slutändan handlar det om ren och skär njutning. Smaken av kött.

Vi är byggda för att äta kött, av naturen. Är naturen omoralisk? Står vi över naturen? Det blir som att förneka sin kropps konstruktion, historia, behov, natur, och behandla den som ett barn "som inte förstår bättre".

Jag ser kött som ett koncentrerad fullvärdig proteinbomb med massa ämnen vi behöver som är svåra att tillföra på veganskt vis. Även om jag inte är expert inom ämnet på något sätt.

Magen ska må bra av att hantera maten också, jag får exempelvis problem om jag äter för mycket grönsaker/fibrer, vete/gluten går inte alls. Kött är inga problem.

Uppfödning av djur ska däremot ske på ett bra sätt med så lite lidande som är rimligt. Eller så jagar man själv det kött man äter, det måste vara det bästa.

mattilainen
2019-09-22, 23:18
Smakar gott och jag är lat..

Mengu
2019-09-23, 16:28
Vi är byggda för att äta kött, av naturen. Är naturen omoralisk? Står vi över naturen? Det blir som att förneka sin kropps konstruktion, historia, behov, natur, och behandla den som ett barn "som inte förstår bättre".

Jag ser kött som ett koncentrerad fullvärdig proteinbomb med massa ämnen vi behöver som är svåra att tillföra på veganskt vis. Även om jag inte är expert inom ämnet på något sätt.

Magen ska må bra av att hantera maten också, jag får exempelvis problem om jag äter för mycket grönsaker/fibrer, vete/gluten går inte alls. Kött är inga problem.

Uppfödning av djur ska däremot ske på ett bra sätt med så lite lidande som är rimligt. Eller så jagar man själv det kött man äter, det måste vara det bästa.

Jag antar att mitt enkla resonemang idag är att, varför välja att utsätta någon för lidande och död när det inte behövs, år 2019? Jag älskar djur, och skulle aldrig kunna göra illa någon om det inte absolut fanns behov (överlevnad) hur kan jag då välja att betala för att någon annan ska göra det?

Cooks
2019-09-23, 16:33
Pris, smak, macros, tillgänglighet

Lafayette
2019-09-23, 16:43
Jag klöks av vegetarisk mat för det smakar så illa, och får sjukt ont i magen. Trots bra lagad mat. Hade dock velat äta mer vegetariskt, men fasen vad svårt det är.

Maximal
2019-09-23, 18:16
Jag klöks av vegetarisk mat för det smakar så illa, och får sjukt ont i magen. Trots bra lagad mat. Hade dock velat äta mer vegetariskt, men fasen vad svårt det är.

Består din kost enbart av djurprodukter?

Lafayette
2019-09-23, 18:52
Består din kost enbart av djurprodukter?

Ja, det skulle jag säga. Har fått minska då jag hade tre vegetariska dagar innan. Det är svårt att motivera sig till att fortsätta då magen viker sig av smärta.

Korvil
2019-09-24, 03:54
Jag klöks av vegetarisk mat för det smakar så illa, och får sjukt ont i magen. Trots bra lagad mat. Hade dock velat äta mer vegetariskt, men fasen vad svårt det är.Kan du berätta vad det är du äter och mår illa av?

Dåligt kokta bönor, okokta gryn och sådant kan jag ju förstå om man mår illa av. Det gör jag med.

Minimajs, vattenkastanjer, broccoli och dylikt tycker jag inte är någon höjdare.

Men typ 1 dl av bravo smoothie eller några pistachnötter är det något du mår illa av med? Några äppelskivor?

Sönderkokta röda linser och spenat och så är ju mildare än det första men kanske lite tyngre än det senare men hade det fungerat? Bröd? Pasta? Bara protein? Enbutik sålde ärtproteinet med 40% rabatt i helgen, det med sådan chokladkakesmak vad det nu kallas (är det brownies?) har ju lite speciell smak men det är rätt gott tycker jag.

Mengu
2019-09-24, 04:37
Ja, det skulle jag säga. Har fått minska då jag hade tre vegetariska dagar innan. Det är svårt att motivera sig till att fortsätta då magen viker sig av smärta.

Pasta, ris, potatis, linser, bröd, nötter? Frukt och grönsaker? Om du inte kan äta detta pga det du beskriver antar jag att du har varit hos läkare?

Korvil
2019-09-24, 21:44
Pasta, ris, potatis, linser, bröd, nötter? Frukt och grönsaker? Om du inte kan äta detta pga det du beskriver antar jag att du har varit hos läkare?Pasta känns ju rätt lättsmält. Ett sätt att få i sig lite baljväxter utan att få alla fibrer är ju att köpa sådan pasta med 30% baljväxter i sig (eller det där rotfruktsbrödet med lite baljväxter).
Potatis är ju lättätet med, speciellt pommes känns ju väldigt lätt att peta i sig en del av.

Linser är ju lite tuffare, röda mindre än gröna då de saknar skalet.

Frukt och grönsaker beror väl lite på vad det är men som några gurkskivor, majs, några salladsblad, en satsumas borde man ju klara av. Om kraftig kål i mängder känns lite mastigt kan jag ju förstå.