handdator

Visa fullständig version : Böjskor?


PKtarzan
2019-04-18, 18:34
Beställde ett par böjskor till mig själv idag (Reebok Lifter PR) FYI. Har aldrig böjt i lyftarskor (dvs skor med klack). Ni som kör med lyftarskor vad var den första känslan av att böja med en sko som har klack? Svagare, starkare, bara obehagligt? Har ni kvar dem på? Gått tillbaka att böja i platt sko?

Anders The Peak
2019-04-18, 18:52
Det är teknikfråga och inte direkt skofråga. Men en lyftarsko är stabil och har ungefär samma klack som en löparsko.

Platta skor kräver oftast kraftig lowbarböj för att fungera för de flesta och skon behöver vara stabil så att inte foten blir sladdrig i skon.

Tekniken för att använda en lyftarsko handlar i stort om att placera tyngden rätt dvs i klacken.

pepplez
2019-04-21, 05:42
För mig var det lite av en aha-upplevelse att sätta mig på huk i ett par lyftarskor första gången. Det var snart 4 år sedan och jag har inte återgått till platta skor sedan dess.

vicarious
2019-04-21, 12:26
Jämfört med de skor jag hade innan var det stabilare. Ingen risk att insidan av fotsulan viker sig inåt vilket lätt händer med mjuka skor (t ex Converse).

Jämfört med utan skor var det inte så stor skillnad. Har inga problem med djup eller rörlighet utan skor.

Rahf
2019-04-21, 12:47
Första passet:

- Det är lite klumpigare att gå.
- Man står i lutning.
- De klickar och klackar lite grann på hårt underlag.
- Tyngre böj och dragövningar känns lite annorlunda. Inte dåligt eller fel, bara annorlunda.
- När jag böjer på knäna fortsätter jag hela vägen ner till golvet, istället för att tippa åt något håll efter 90-grader.
- Fötterna står som gjutna i golvet när jag böjer.


Först runt tredje passet kändes det helt normalt, och som Pepplez nämner är det lite av en chock när man sätter sig ned hela vägen.

LadyG
2019-04-22, 18:01
Total nybörjarfråga, men måste man ha sådana skor? Vad är det meningen att de ska tillföra?

pepplez
2019-04-22, 18:36
Total nybörjarfråga, men måste man ha sådana skor? Vad är det meningen att de ska tillföra?



Klart man inte måste men om du testar ett par är sannolikheten hög att du aldrig vill böja utan igen. Ger stabilitet och förbättrar formen genom att höja upp hälen. Måste upplevas.

LadyG
2019-04-22, 18:46
Klart man inte måste men om du testar ett par är sannolikheten hög att du aldrig vill böja utan igen. Ger stabilitet och förbättrar formen genom att höja upp hälen. Måste upplevas.

Ok, makes sense.
Är det samma djungel att köpa sådana skor som det är att köpa löparskor?

Rahf
2019-04-22, 18:50
Inte ens i närheten. Skillnaderna mellan dem består oftare av klackhöjd, skovikt, och bekvämlighet, men är även där så sjukt små. Adidas har alltid varit mitt märke, men det finns säkerligen lika bra varianter från Reebok (Legacy Lifters), Nike (Romaleos), Inov-8, DoWin, osv.

Det billigare segmentet är Adidas Power Perfect och DoWin. Resten springer lätt iväg med priserna.

exevision
2019-04-22, 19:36
Jag kan passa på att slå ett slag för Nike Romaleos. Men enbart tvåan. Trean är tråkigt nog inte lika stum och stabil.

Välj även en storlek som sitter tajt.

rooz
2019-04-22, 19:37
Klart man inte måste men om du testar ett par är sannolikheten hög att du aldrig vill böja utan igen. Ger stabilitet och förbättrar formen genom att höja upp hälen. Måste upplevas.

Det beror nog lite på hur bra din knäböj är från början. (Dvs om skorna förbättrar formen) Och vilken typ av knäböj du skall utföra.

pepplez
2019-04-22, 20:49
Inte ens i närheten. Skillnaderna mellan dem består oftare av klackhöjd, skovikt, och bekvämlighet, men är även där så sjukt små. Adidas har alltid varit mitt märke, men det finns säkerligen lika bra varianter från Reebok (Legacy Lifters), Nike (Romaleos), Inov-8, DoWin, osv.

Det billigare segmentet är Adidas Power Perfect och DoWin. Resten springer lätt iväg med priserna.



Finns även Adidas Powerlift som ligger prisklassen under Power Perfect.

LadyG
2019-04-23, 10:24
Inte ens i närheten. Skillnaderna mellan dem består oftare av klackhöjd, skovikt, och bekvämlighet, men är även där så sjukt små. Adidas har alltid varit mitt märke, men det finns säkerligen lika bra varianter från Reebok (Legacy Lifters), Nike (Romaleos), Inov-8, DoWin, osv.

Det billigare segmentet är Adidas Power Perfect och DoWin. Resten springer lätt iväg med priserna.

Det låter ju som en bra början :)
Är det här något man kan testa och köpa på t ex Intersport eller Stadium, man måste inte till en specialbutik eller köpa i blindo över nätet?

Jag kan passa på att slå ett slag för Nike Romaleos. Men enbart tvåan. Trean är tråkigt nog inte lika stum och stabil.

Välj även en storlek som sitter tajt.

Är det bra även för breda ankfötter som mina?

Det beror nog lite på hur bra din knäböj är från början. (Dvs om skorna förbättrar formen) Och vilken typ av knäböj du skall utföra.

Och det är här jag kan konstatera att jag bor i obygden långt från allt vad PT och instruktörer heter, så jag har ingen aning om hur bra mina knäböj är egentligen. :em:

Finns även Adidas Powerlift som ligger prisklassen under Power Perfect.

Adidas känner jag igen, de har jag t om sett på gymmet faktiskt. Rödvita med lite klack, Adidas-stripes och ganska smala? De är bra alltså? Tack, det är bra att komma ihåg.

Rahf
2019-04-23, 10:29
Budo Fitness på Sveavägen hade ett gäng modeller sist jag var där. Har för mig att Intersport även brukar ha en liten hörna med lyftarskor. Stadium är nog svårare, men har chans.

LadyG
2019-04-23, 10:58
Tack, jag får börja kolla runt lite. Jag tycker i och för sig att mina Salming race duger, odämpade platta skor som inte gör varken till eller från vad jag vet, men har fått höra att jag kanske borde skaffa riktiga skor för ändamålet.

Jag har å andra sidan fått tipset att skaffa bälte också, och det är knappast aktuellt med mina flugvikter :)

Rahf
2019-04-23, 11:00
Tänk så här: böjskor är träningsskor. Man kan använda dem överallt i gymmet, men är kanske inte optimalt upplagd för en massa snabba fotrörelser :D

LadyG
2019-04-23, 11:07
https://www.crazyprices.ch/24838-thickbox_default/salming-race.jpg

Marginellt mer material än i somliga strumpor, men jag är åtminstone inte barfota på gymmet :D

Men de där är alltså inte bra att knäböja i?

ceejay
2019-04-23, 11:10
Skulle jag böja i platta skor skulle jag böja i ett par med platt och hård sula. Det där mer ut som en allroundsko för allt möjligt.

Har böjt i lyftarskor i typ 8+ år. Aldrig kört utan sen dess.

Gluffgluff
2019-04-23, 12:44
Får alltid ont i utsida vader efter ett tag med "böjskor" har ett par svindyra inov-8. Slutar alltid med att jag går tillbaka till converse.

Det viktigaste är att man inte har mjuk sula á la löpardoja. Hellre då barfota, inga fel med det.

LadyG
2019-04-23, 14:50
Får alltid ont i utsida vader efter ett tag med "böjskor" har ett par svindyra inov-8. Slutar alltid med att jag går tillbaka till converse.

Det viktigaste är att man inte har mjuk sula á la löpardoja. Hellre då barfota, inga fel med det.

Intressant, man kan alltså köra i strumplästen/barfota (om inte gymmets regler säger annat)?

Jag är löpare i botten, så i min värld är skor både svåra att välja, komplicerade, dyra och dessvärre nödvändiga. Det vore trevligt om jag slapp ännu fler skor, jag har redan en egen garderob till det jag har.

exevision
2019-04-23, 19:23
Skulle jag böja i platta skor skulle jag böja i ett par med platt och hård sula. Det där mer ut som en allroundsko för allt möjligt.

Har böjt i lyftarskor i typ 8+ år. Aldrig kört utan sen dess.

Du har väll Nike Romaleos 2? Vad anser du om trean? Vilka skor kommer du att skaffa när du nött ut dina nuvarande?

Intressant, man kan alltså köra i strumplästen/barfota (om inte gymmets regler säger annat)?

Jag är löpare i botten, så i min värld är skor både svåra att välja, komplicerade, dyra och dessvärre nödvändiga. Det vore trevligt om jag slapp ännu fler skor, jag har redan en egen garderob till det jag har.

Tycker barfota gör att man lättare faller in med knäna för att hålfoten inte har något stöd. Så jag undviker det.

Men det beror säkert en del på hur ens fot ser ut. Tror ändå att stabila lyftarskor är bättre.

exevision
2019-04-23, 19:25
Är det bra även för breda ankfötter som mina?


Prova :)

ceejay
2019-04-23, 20:38
Du har väll Nike Romaleos 2? Vad anser du om trean? Vilka skor kommer du att skaffa när du nött ut dina nuvarande?



Tycker barfota gör att man lättare faller in med knäna för att hålfoten inte har något stöd. Så jag undviker det.

Men det beror säkert en del på hur ens fot ser ut. Tror ändå att stabila lyftarskor är bättre.

Har inte hittat några som jag tror slår mina i komfort än.

LadyG
2019-04-24, 11:39
Okidoki, klickade hem ett par Adidas Powerlift från Wiggle. De har bra returregler om det blev fel.

Kolo-eliten, win or lose, jag håller er ansvariga för det här experimentet. :D :)

axeln
2019-04-25, 15:47
Jag har ett par knappt använda Nike Romaleos 3 i storlek 46 som jag inte använder.....