handdator

Visa fullständig version : Är du "vältränad" på din natuliga basvikt?


yia
2019-04-13, 10:50
Om jag inte aktivt bulkar eller deffar har jag noterat att jag verkar ligga år efter år på relativt likartad vikt, vilket rimligtvis beror på vilka vanor man har, hur man äter o.s.v. Vi kan kalla det för basvikt: den vikt man tenderar att hamna på om man inte tänker så mycket på kost utan bara lever sitt vanliga liv inklusive träning o.s.v.

Om man då tränar regelbundet och lägger på sig mer och mer fettfri massa borde man då inte i teorin "komma ikapp" sin basvikt förr eller senare, alltså att du med samma livsstil som innan helt enkelt blir mer och mer fit och har lägre fettprocent? Är det så eller upplever ni att målstolparna istället flyttas, att du blir mer hungrig ju mer muskelmassa du får och att den bekväma basvikten nu plötsligt är ett par kilo upp jämfört med tidigare?

shut teh face
2019-04-13, 11:22
Jag var fet i min ungdom så min basvikt är michelingubbe
140 kg vägde jag så där tror jag min kropp är nöjd

Diomedea exulans
2019-04-13, 11:56
Nix. 80 kg på 180 cm är min "trivselvik". Har bukfetma på den vikten.

Blomkål
2019-04-13, 13:05
Min "basvikt" är runt 80kg, är 175cm lång. Det är den vikten jag hamnar på om jag som du beskriver inte är inne i någon period av hårdträning. Då är jag i bra form. Har haft tur med generna. Jag blir inte tjock och det ska väldigt mycket till för att tappa muskler. Börjar jag träna igen går det väldigt fort att få tillbaka formen. Siktar alltid på att ligga på kaloribalans.

Jag tror att jag har läst att om du varit tjock så kommer kroppen alltid ha de fettcellerna som "skapades" när du blev fet. Du kan alltså bli muskulösare men kroppen kommer dra åt fettprocenten du har legat på som högst.

Scratch89
2019-04-13, 13:11
Nope. Nånstans runt 85-87 kg på 173 cm.

blåvitt
2019-04-13, 13:59
Absolut inte. Om jag inte tänker på hur jag äter blir jag mjuk och kulmagad

Lafayette
2019-04-13, 14:00
Absolut inte. Om jag inte tänker på hur jag äter blir jag mjuk och kulmagad

Kramgo kallas det!

Bob90
2019-04-13, 14:14
Innan jag började styrketräna så var min "basvikt" ca 59 kg på 171 cm, som styrketränande ca 72 kg.
Jag är nästan spinkis/tunnis av natur sen barnsben trots att jag äter väldigt mycket så tror jag att jag får rätt mycket gratis där vad gäller "hålla vikten/formen" under normala förhållanden.

Men nu har jag inte levt "normalt" med varken sömn eller träning senaste typ 2-3 åren, väger väl ca 68 kg nu och har både högre fettprocent och mindre muskler nu än när jag vägde 72.

Så antar att jag är en spinkis men under vissa förhållanden har jag potential att bli smalfet.


Jag tror att jag har läst att om du varit tjock så kommer kroppen alltid ha de fettcellerna som "skapades" när du blev fet.
Tror det där stämmer, har läst om det på kolo också.

Typ en gång tjock, alltid högre potential att bli tjock om man inte "aktar sig", jämfört med någon som aldrig varit tjock.

Armed Dingo
2019-04-13, 14:35
Innan jag började styrketräna så var min "basvikt" ca 59 kg på 171 cm, som styrketränande ca 72 kg.
Jag är nästan spinkis/tunnis av natur sen barnsben trots att jag äter väldigt mycket så tror jag att jag får rätt mycket gratis där vad gäller "hålla vikten/formen" under normala förhållanden.

Men nu har jag inte levt "normalt" med varken sömn eller träning senaste typ 2-3 åren, väger väl ca 68 kg nu och har både högre fettprocent och mindre muskler nu än när jag vägde 72.

Så antar att jag är en spinkis men under vissa förhållanden har jag potential att bli smalfet.


Tror det där stämmer, har läst om det på kolo också.

Typ en gång tjock, alltid högre potential att bli tjock om man inte "aktar sig", jämfört med någon som aldrig varit tjock.

Vad är det som förstör sömnen för dig?

Jag ligger på 83 kg ungefär. 179 cm.

Har haft en ganska stökig tillvaro i två månader och inte kunnat träna igenom kroppen mer än en gång under den perioden. Visade sig att jag sänkt mig med drygt 10% maxstyrka men trodde det skulle vara värre. Det är inte så farligt att ha uppehåll på en vecka eller rentav tre faktiskt. Skönt att lära sig det efter drygt 10 år :d

Bob90
2019-04-13, 14:47
Vad är det som förstör sömnen för dig?

Jag ligger på 83 kg ungefär. 179 cm.

Har haft en ganska stökig tillvaro i två månader och inte kunnat träna igenom kroppen mer än en gång under den perioden. Visade sig att jag sänkt mig med drygt 10% maxstyrka men trodde det skulle vara värre. Det är inte så farligt att ha uppehåll på en vecka eller rentav tre faktiskt. Skönt att lära sig det efter drygt 10 år :d

Finns en stört lång tråd om det i skade-delen av forumet men kort och gott så vaknar jag av och har ibland svårt att somna pga domningar :p

Ja, även om jag tex inte kört marklyft eller böj på 2-3 år nu så kan jag inte tänka mig att jag tappat mer än 5-10% maxstyrka :D

Armed Dingo
2019-04-13, 14:48
Finns en stört lång tråd om det i skade-delen av forumet men kort och gott så vaknar jag av och har ibland svårt att somna pga domningar :p

Ja, även om jag tex inte kört marklyft eller böj på 2-3 år nu så kan jag inte tänka mig att jag tappat mer än 5-10% maxstyrka :D

Oj ok. Kikar där istället.

BelowAverage
2019-04-13, 15:35
Nu har jag inte tränat sen augusti, då vägde jag 105 i hyffsad form och tog precis 150 i bänk som referens. I dag 113 och något fet.
Som gymnasietonåring runt 75kg på 184cm.
Basvikt blir ett rätt svårt begrepp, är det spegeln vi går efter går det imo att komma undan med mer fett ju mer muskler man har.

Spontant tänker jag att jag tenderar att vara viktstabil medan jag tränar, å andra sidan har jag stadigt ökat i vikt. Så det stämmer ju inte riktigt, snarare skjuter jag min "basvikt" uppåt. Jag upplever att jag snabbt tappar styrka vid träningsuppehåll men också får tillbaka den väldigt fort. Också att styrkan ryker snabbare än muskelmassa, men det kanske är neurologiskt. Eller att jag har bättre koll på styrka än massa 0.o

Bärsärk
2019-04-13, 15:46
Jag har ändrat min basvikt flera gånger så ingen aning om vad min basvikt ens är.

ceejay
2019-04-13, 16:45
väger runt 128 på 200cm. Tänker jag inte på vad jag äter går jag ned i vikt.

Decepticon
2019-04-13, 17:38
Nix. 80 kg på 180 cm är min "trivselvik". Har bukfetma på den vikten.

Hur kan du ha bukfettma på 80 kg till 180 cm, då kan du inte ha många gram muskler? Eller menar du att du inte är rippad, för det är man förstås inte om man inte har väldigt mycket muskler, men detta låter ju som du menar en kagge.

paropirat
2019-04-13, 17:44
Min basvikt innan jag började med styrketräning var ca 70-72 kg på 15 % kroppsfett. Nu håller jag mig kring 80 kg på ungefär samma fettprocent efter några års styrketräning med både bulk och kaloribalans/recomp. Gissar att jag skulle droppa ner till 70 kg igen om jag slutade med styrketräningen, aldrig haft något uppehåll så jag vet inte riktigt. Eller så skulle jag eventuellt bli fet istället eftersom jag äter mer nu än innan.

Roligt är att jag känner mig smalare nu än när jag vägde 10 kg mindre, antagligen för att musklerna fyller ut på rätt ställen.

Diomedea exulans
2019-04-13, 18:41
Hur kan du ha bukfettma på 80 kg till 180 cm, då kan du inte ha många gram muskler? Eller menar du att du inte är rippad, för det är man förstås inte om man inte har väldigt mycket muskler, men detta låter ju som du menar en kagge.

Jag har en fullkomligt bisarr fettfördelning där allt fett hamnar i buken. Jag har varit med om att bekanta insisterat på att jag är smal, för att sedan inte kunna hålla sig för skratt när jag drar av tröjan, slappnar av och visar gravidmagen. Främmande människor har ropat "tjockmage" efter mig när jag gått med bar överkropp på sommaren.

Trodde för övrigt det var allmänt känt på forumet vid det här laget att jag inte har många gram muskler.

DudX
2019-04-13, 19:14
125kg på 186cm om jag inte tänker på maten. Inte vältränad.

yia
2019-04-13, 20:12
Jag har en fullkomligt bisarr fettfördelning där allt fett hamnar i buken. Jag har varit med om att bekanta insisterat på att jag är smal, för att sedan inte kunna hålla sig för skratt när jag drar av tröjan, slappnar av och visar gravidmagen. Främmande människor har ropat "tjockmage" efter mig när jag gått med bar överkropp på sommaren.

Trodde för övrigt det var allmänt känt på forumet vid det här laget att jag inte har många gram muskler.

Jag undrar om det kan vara ett symptom på släpande muskelgrupper. Det här är inte riktat mot dig utan jag tänker generellt. Om man har tränat ett tag och det ändå finns "plats" i kroppssammansättningen att ha en gravidmage om man bara väger 80 kg på en person över 180 cm så kanske man inte fyllt på med muskler överallt. Ta Ronaldo som exempel. Han väger ju en bit över 80 på drygt din längd och så muskulös är han inte jämfört med standardkoloiten, så var sitter all vikt? Det måste rimligtvis vara i de stora muskelgrupperna fotbollsspelare använder d.v.s ben och det är väl också där vi har störst möjlighet att fylla på med muskler. Så om benen släpar kan jag förstå om det är möjligt, annars borde man rimligtvis komma ifrån smal-fetstadiet på den vikten efter ett tag.

ceejay
2019-04-13, 20:16
Jag har en fullkomligt bisarr fettfördelning där allt fett hamnar i buken. Jag har varit med om att bekanta insisterat på att jag är smal, för att sedan inte kunna hålla sig för skratt när jag drar av tröjan, slappnar av och visar gravidmagen. Främmande människor har ropat "tjockmage" efter mig när jag gått med bar överkropp på sommaren.

Trodde för övrigt det var allmänt känt på forumet vid det här laget att jag inte har många gram muskler.

hörrödu, jag har sett dagsformsbild på dig. Du ser ju bra ut!

Diomedea exulans
2019-04-13, 20:30
Jag undrar om det kan vara ett symptom på släpande muskelgrupper. Det här är inte riktat mot dig utan jag tänker generellt. Om man har tränat ett tag och det ändå finns "plats" i kroppssammansättningen att ha en gravidmage om man bara väger 80 kg på en person över 180 cm så kanske man inte fyllt på med muskler överallt. Ta Ronaldo som exempel. Han väger ju en bit över 80 på drygt din längd och så muskulös är han inte jämfört med standardkoloiten, så var sitter all vikt? Det måste rimligtvis vara i de stora muskelgrupperna fotbollsspelare använder d.v.s ben och det är väl också där vi har störst möjlighet att fylla på med muskler. Så om benen släpar kan jag förstå om det är möjligt, annars borde man rimligtvis komma ifrån smal-fetstadiet på den vikten efter ett tag.

Tro mig, "rimligtvis" har inget med mitt muskelbygge att göra.

hörrödu, jag har sett dagsformsbild på dig. Du ser ju bra ut!

Jag spände magen där. Och vägde 74-75 kg. ;)

Pintan
2019-04-14, 04:08
Har inte gjort mer än något set chins och armhävningar i veckan senaste 5-6 åren fram tills feb i år. Om jag inte tänker på vad jag käkar hamnar jag kring 59 kg på 174 cm med typ inget underhudsfett. Räfflor på triceps, guteus, tydliga separationer på hamstrings, ådror på magen osv.

Tränat lite styrketräning (lågvolym helkropp 2-3 ggr/ vecka) och käkat ca 3500 kcal/ dag sedan mitten feb och ligger väl på 63-65 kg nu med kanske 10% bf.

spoon
2019-04-14, 05:46
Nope. Ligger runt 90 kg på 180 cm. Hade nog behövt droppa 15 kg för att få fram magen.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

VoDaresVins
2019-04-14, 10:27
Jag har en fullkomligt bisarr fettfördelning där allt fett hamnar i buken. Jag har varit med om att bekanta insisterat på att jag är smal, för att sedan inte kunna hålla sig för skratt när jag drar av tröjan, slappnar av och visar gravidmagen. Främmande människor har ropat "tjockmage" efter mig när jag gått med bar överkropp på sommaren.

Trodde för övrigt det var allmänt känt på forumet vid det här laget att jag inte har många gram muskler.

Om du startar en klubb så ska jag ansöka om medlemsskap.
Själv bukfet på 75kg och 181cm. På den vikten ca 16% bf. "Tränar säkert fel"...

Diomedea exulans
2019-04-14, 10:38
Om du startar en klubb så ska jag ansöka om medlemsskap.
Själv bukfet på 75kg och 181cm. På den vikten ca 16% bf. "Tränar säkert fel"...

Varsågod. http://www.kolozzeum.com/forum/group.php?groupid=70

mattilainen
2019-04-14, 10:55
94 kg
182 cm lång

Detta om jag tränar som jag gör och äter precis allt jag vill. Känner mig blötfet då.

Decepticon
2019-04-14, 12:34
Jag har en fullkomligt bisarr fettfördelning där allt fett hamnar i buken. Jag har varit med om att bekanta insisterat på att jag är smal, för att sedan inte kunna hålla sig för skratt när jag drar av tröjan, slappnar av och visar gravidmagen. Främmande människor har ropat "tjockmage" efter mig när jag gått med bar överkropp på sommaren.

Trodde för övrigt det var allmänt känt på forumet vid det här laget att jag inte har många gram muskler.

Jag är också 180 cm, men mitt fett placerar sig överallt, så därför tyckte jag det lät lite konstigt, men som sagt, det fördelar sig olika på personer.

Diomedea exulans
2019-04-14, 12:39
Jag är också 180 cm, men mitt fett placerar sig överallt, så därför tyckte jag det lät lite konstigt, men som sagt, det fördelar sig olika på personer.

Tror du har mer muckler än jag också.

trädgårdsmöbel
2019-04-14, 12:55
Min basvikt är 123kg på 178cm fet som fan 28% BF

Bärsärk
2019-04-14, 13:59
Om du startar en klubb så ska jag ansöka om medlemsskap.
Själv bukfet på 75kg och 181cm. På den vikten ca 16% bf. "Tränar säkert fel"...

Jag vill ju gärna tro att det är något med träningen man gör som är "fel" när allt fett lägger sig på buken, visst att det är gener men det måste ju vara något annat med.

Tränar ni mage? Kör ni cardio? Rör ni på er i vardagen? Stillasittande?

När jag började träna när jag var runt 19 var innan lumpen och efter gymnasiet och då bulkade jag på ganska rejält men satt också vid datorn hela dagarna och rörde typ aldrig på mig. Jag tror jag cementerade min fettfördelning där och då och förstörde den för resten av mitt liv.

Diomedea exulans
2019-04-14, 14:24
Jag vill ju gärna tro att det är något med träningen man gör som är "fel" när allt fett lägger sig på buken, visst att det är gener men det måste ju vara något annat med.

Tränar ni mage? Kör ni cardio? Rör ni på er i vardagen? Stillasittande?

När jag började träna när jag var runt 19 var innan lumpen och efter gymnasiet och då bulkade jag på ganska rejält men satt också vid datorn hela dagarna och rörde typ aldrig på mig. Jag tror jag cementerade min fettfördelning där och då och förstörde den för resten av mitt liv.

Jag minns när jag var väldigt liten, säg 6-8 år, att jag ofta klagade över att jag var tjock, men mamma alltid sa "neeeeej, du är inte aaalls tjock!". Många år senare funderade jag en del över vem som hade haft rätt; var det jag som hade kroppsdysmorfi, eller var det mamma som ljugit för att vara snäll? I tonåren när jag tittade på några foton från den tiden så insåg jag problemet: Jag var smal överallt, men hade en kulmage. Jag, som bara hade tittat på min mage, klagade över fetma, medan mamma, som hade mer av en helhetsbild, gick runt och sa att "jag var som en pinne".

Eftersom jag redan då hade samma kroppskonstitution som nu så känns det rimligt att anta att det mest är gener inblandade. Känns inte som att livsstilsproblem borde hunnit manifestera sig redan vid 6 års ålder.

Med det sagt så är det mycket möjligt att livsstilen förvärrat det hela. Det är ingen slump att jag är duktig på att rita men socialt störd; medan de andra barnen sprang runt och lekte satt jag mest och ritade (och läste, och spelade Nintendo). Mamma brukade jämföra mig med tjuren Ferdinand, som satt och luktade på blommor medan de andra små tjurarna stångades.

Vad gäller gymmandet kan brist på magträning ha haft med det att göra. Ofta har jag skitit i magträning eftersom jag bara har fått ont i ryggen av den, och tänkt "skit samma, Grandmaster säger ju ändå att det räcker med marklyft". Det är först efter trettio jag ens har börjat kunna träna mage vettigt.

Men en sak vågar jag svära på: Brist på konditionsträning har inget med det hela att göra. Under långa perioder i mitt liv har jag bara konditionstränat, och inte styrketränat alls, och det har inte fått magen att krympa ett jota. När jag var 18 var jag som mest igång med joggandet och karateträningen och fick 9 av 9 poäng på konditionstestet i lumpen, och då var min gravidmage minst lika stor som den varit någon annan gång.

VoDaresVins
2019-04-14, 15:47
Varsågod. http://www.kolozzeum.com/forum/group.php?groupid=70

Perfekt. :d

VoDaresVins
2019-04-14, 16:06
Jag vill ju gärna tro att det är något med träningen man gör som är "fel" när allt fett lägger sig på buken, visst att det är gener men det måste ju vara något annat med.

Tränar ni mage? Kör ni cardio? Rör ni på er i vardagen? Stillasittande?

När jag började träna när jag var runt 19 var innan lumpen och efter gymnasiet och då bulkade jag på ganska rejält men satt också vid datorn hela dagarna och rörde typ aldrig på mig. Jag tror jag cementerade min fettfördelning där och då och förstörde den för resten av mitt liv.
Tränar kulan men faktiskt inte mycket cardio. Mest vardagsmotion och skogsarbete.
Min egen gissning till största orsak; stress is a motherfucker. Dessutom med skrivbordsjobb.

För kanske 15 år sen var jag uppe i 84kg, då med mindre mage än nu på -10kg. Sen hjälper inte åldern till heller. 84 var min viktpeak va ja minns så har aldrig varit riktigt fet. Folk har nog förundrats men svaren är alltid simpla. Tränar jag tungt får jag höra det är felet. Tränar mycket så är det felet. Sen allt vice versa förstås. Kosten sköter jag på en helt annan nivå nu än tidigare. Utseendet är jag nöjd med, men det är så länge jag ligger under 75. Får bara acceptera att man inte blev vidare stark.

geoff
2019-04-15, 07:48
Hur kan du ha bukfettma på 80 kg till 180 cm, då kan du inte ha många gram muskler? Eller menar du att du inte är rippad, för det är man förstås inte om man inte har väldigt mycket muskler, men detta låter ju som du menar en kagge.
187cm, 80kg här. Jag har iaf lagt på mig lite muskler efter ett par års träning, men jag är ändå "smalfet" med en liten valk på magen. Känns som att 90% av mitt kroppsfett sitter på magen. . Var nere på 76kg i somras, självklart lite mindre fett på magen då, men troligtvis fortfarande 3-4 kg ifrån en tvättbräda.

Yip_man
2019-04-15, 09:02
90kg på 177cm. Är rippad på 77kg.

Diomedea exulans
2019-04-15, 09:03
En siffra jag drar mig till minnes är att manliga fotomodeller för ett antal år sedan tydligen förväntades att väga längt i cm minus 110 kg i vikt. En modell på 1,80 skulle alltså väga 70 kg. Och det här är ändå ganska muskliga killar. Släng på 10 kg fett på det, och jag tycker egentligen inte det är så konstigt att någon på 1,80/80 kg "inte har kommit förbi smalfetstadiet".

Ronaldo, som det jämfördes med förut, anser jag ha väldigt mycket muskler (ja, även jämfört med Kolo).

Kabuto
2019-04-15, 10:38
Jag håller alltid tillbaka mitt födointag, ligger nog runt 120 kg på 181 cm om jag äter fritt under något år. Då är jag enbart smällfet.
Men jag är ganska jämnfet, folk brukar oftast tro att jag väger mindre än vad jag gör, väger 96 just nu.

muddler
2019-04-15, 10:52
Jag väger ca. 102 kg på 190cm "tränad". Skulle tippa på att min basvikt nu som vuxen är ca. 80kg. Skulle se ut som ett snöre.

dodie
2019-04-15, 10:53
Jag tycker det känns mkt enklare att hålla sig hyffsat lean när man lagt på sig mer muskler.

Jag har kört muskelbyggande träning i ca 10 år nu, och har inga problem att ligga runt ca 85kg på 185cm året om nu. Förut när jag körde mer extrema deff/bulk cykler brukade jag gå upp till typ 93-94kg på offseason. Jag tycker inte att min kropp strävar efter att gå tillbaks till den setpointen alls nu.

ARMSTARK
2019-04-15, 11:04
Jag väger väldigt mycket mer än jag ser ut att väga. Det var tom en läkare som gissade "Du väger väl runt 90kg vad?" När jag sa 116kg trodde han inte på mig utan ställde mig på en våg och blev förvånad när han såg att jag hade rätt. Om jag lyckades ta mig till 80-85 skulle jag vara väldigt smal. På 116kg syns magrutorna svagt. Trivselvikten skulle nog hamna runt 95-100 skulle jag tro, annars måste jag skära ner på allt gott.

ceejay
2019-04-15, 11:10
Jag skulle säga att jag är rätt vältränad nu på den vikt jag ligger kring, 128 kg. Slutar jag tänka på mat så mycket så skulle jag gå ned i vikt och självklart då se mer vältränad ut.

geoff
2019-04-15, 12:04
Inte förvånande, men ändå lite fascinerande hur olika kroppstyper/gener vi har. Jag tänker på er som ligger på 100-120kg relativt vältränade. Jag själv är relativt bredaxlad, 187cm lång och och skulle troligtvis behöva väga MAX 73kg för att få fram magrutorna på ett snyggt sätt :) Men visst, jag har i princip obefintligt med muskler på benen, och det fett jag har sätter sig på magen så..

Lennix
2019-04-15, 13:16
Innan jag började träna vägde jag 117kg så nej, jag är en tjockis.

yia
2019-04-15, 18:39
Jag tycker det känns mkt enklare att hålla sig hyffsat lean när man lagt på sig mer muskler.

Jag har kört muskelbyggande träning i ca 10 år nu, och har inga problem att ligga runt ca 85kg på 185cm året om nu. Förut när jag körde mer extrema deff/bulk cykler brukade jag gå upp till typ 93-94kg på offseason. Jag tycker inte att min kropp strävar efter att gå tillbaks till den setpointen alls nu.

Det är lite det jag tänker. Det borde också vara (ytterligare) en av de stora fördelarna med att träna de stora muskelgrupperna hårt och (ytterligare) ett argument mot discogymmande om man kan lägga på sig mer fettfri massa och därigenom minska andelen fett på motsvarande vikt.



187cm, 80kg här. Jag har iaf lagt på mig lite muskler efter ett par års träning, men jag är ändå "smalfet" med en liten valk på magen. Känns som att 90% av mitt kroppsfett sitter på magen. . Var nere på 76kg i somras, självklart lite mindre fett på magen då, men troligtvis fortfarande 3-4 kg ifrån en tvättbräda.

Angående diskussionen om fettfördelning och bukfetma tror jag uppriktigt talat att det överdrivs rejält. Jag kikade lite på den där dokumentären som gjordes för 10 år sedan när en vältränad PT skulle äta sig fet och sedan banta bort det igen. Han slutar ju träna och blir stillasittande, och var hamnar fettet? Jo det blir en enorm kulmage så att han ser gravid ut. Har han också bedrövliga gener trots att han lyckats vara jävligt fit i många år, eller är det snarare så det blir om man har en viss typ av livsstil att fettet kommer sätta sig på magen? Min gissning är att det är i mycket hög grad det senare.

Diomedea exulans
2019-04-15, 18:56
Angående diskussionen om fettfördelning och bukfetma tror jag uppriktigt talat att det överdrivs rejält. Jag kikade lite på den där dokumentären som gjordes för 10 år sedan när en vältränad PT skulle äta sig fet och sedan banta bort det igen. Han slutar ju träna och blir stillasittande, och var hamnar fettet? Jo det blir en enorm kulmage så att han ser gravid ut. Har han också bedrövliga gener trots att han lyckats vara jävligt fit i många år, eller är det snarare så det blir om man har en viss typ av livsstil att fettet kommer sätta sig på magen? Min gissning är att det är i mycket hög grad det senare.

Så för att en kille som slutar röra på sig helt går från platt mage till bukfetma så kan det inte vara så att vi som har bukfetma trots att vi tränar hårt har det pga gener?

Määng
2019-04-15, 21:50
Om jag bara lever life utan tanke på bulk eller deff så pendlar jag mellan 77-79 kg på ca 15-17% BF. Jag vet knappt vad vältränad innebär så jag kan inte besvara frågan.

geoff
2019-04-16, 08:20
Har han också bedrövliga gener trots att han lyckats vara jävligt fit i många år, eller är det snarare så det blir om man har en viss typ av livsstil att fettet kommer sätta sig på magen? Min gissning är att det är i mycket hög grad det senare.
Jag äter i princip aldrig chips eller godis (har turen att inte gilla det så mycket) och har alltid legat på runt 17-18% i kroppsfett (så jag klagar inte, tvärtom, anser mig lyckligt lottad). Men finns det något sätt att leva på/träna på som gör att fettet fördelar sig annorlunda på kroppen så skulle det vara intressant att höra? (Men eftersom jag, även vid det tillfälle jag låg på 187cm/76kg och en del muskler, fortfarande hade en liten kula kvar så lutar jag åt att jag helt enkelt måste ner till kanske 12-13% för att få bort den)

Bossebäver
2019-04-16, 09:22
Jag har fetma på min naturliga basvikt. Jag kan inte ens hålla dålig form utan en enorm mental aktivitet och självdiciplin. Fml

CalleP
2019-04-16, 14:01
Jag äter i princip aldrig chips eller godis (har turen att inte gilla det så mycket) och har alltid legat på runt 17-18% i kroppsfett (så jag klagar inte, tvärtom, anser mig lyckligt lottad). Men finns det något sätt att leva på/träna på som gör att fettet fördelar sig annorlunda på kroppen så skulle det vara intressant att höra? (Men eftersom jag, även vid det tillfälle jag låg på 187cm/76kg och en del muskler, fortfarande hade en liten kula kvar så lutar jag åt att jag helt enkelt måste ner till kanske 12-13% för att få bort den)


Gener spelar säkert en stor roll. Sen kanske du har en större mängd visceralt fett i midjan. Annars har jag alltid inbillat mig att ifall man har hållt igång och var aktiv hela livet så fördelar sig fettet på ett annat sätt än ifall du hade suttit stilla, mindre kring buken och mer jämnt kring hela kroppen.

geoff
2019-04-16, 14:18
Gener spelar säkert en stor roll. Sen kanske du har en större mängd visceralt fett i midjan. Annars har jag alltid inbillat mig att ifall man har hållt igång och var aktiv hela livet så fördelar sig fettet på ett annat sätt än ifall du hade suttit stilla, mindre kring buken och mer jämnt kring hela kroppen.
Har man hållit igång och varit aktiv hela livet så har man nog lagt på sig mer muskler i förhållande till fett än någon som inte gjort det.. dvs har lägre kroppsfett-%. Att fettet lägger sig på andra ställen tycker jag låter osannolikt. Då tycker jag exempelvis att vad man har ätit (ex. olika sorters fett) låter mer sannolikt att det kan styra lite vart det sätter sig.. kanske..

Dk1ng
2019-04-18, 00:09
Basvikten har legat mellan 80-84kg@182 cm i många år, troligtvis tack vare rätt strikt kosthållning. Ser förvånansvärt otränad ut på den vikten - som Lasse Lövbiff och Svenne Banan med fettvalk över livremmen men med lite mer voluminösa bröst, lår och armar.

Gener och historik spelar garanterat in. Jag har aldrig varit påtagligt fet eller överviktig och alltid idrottat, men ända sedan barnsben haft en rejäl "valk" på magen och stadiga kärlekshandtag. Bilden intill var på 78 kg, men kan direkt säga att skillnaden för mig mellan rippad och vanlig stressad, päronformad flerbarnspappa (min basvikt) på sin höjd är 3-5 kg. Tyvärr krävs det en fruktansvärd vilja och disciplin för att tappa just de där kilona som gör hela skillnaden, så det är sällan jag finner motivationen till det. Med tilltagande ålder skiftar dessutom fokus allt mer på att bara försöka hålla en förhållandevis låg och hälsosam vikt år efter år, snarare än att svälta sig och må piss för att dra blickar till sig på stranden. Lite tråkigt är det dock när man onekligen vet att resultatet av 20 års slit gömmer sig under hullet...:cryout:

yia
2019-04-19, 23:51
Så för att en kille som slutar röra på sig helt går från platt mage till bukfetma så kan det inte vara så att vi som har bukfetma trots att vi tränar hårt har det pga gener?

Ursäkta men det där börjar låta som väldigt mycket halmstrån nu. Du har här en extremt vältränad kille, med uppenbart bra gener, som medvetet går upp i vikt och när han gör det i huvudsak lägger på sig fet över buken. Det är knappast så att kroppen över en natt bara glömt bort all hans tidigare träning, och därtill ägnar han halva tiden åt hård träning för att långsamt komma tillbaks i sin gamla form. Det är inte så att han bara sitter still och äter hamburgare.

Min erfarenhet av det mänskliga psyket är att man ständigt letar ursäkter och konceptet genetik har i allt för hög grad kommit att bli en ursäkt som människor tar till för att slippa hantera verkligheten som den är. Det kommer du förstås aldrig erkänna men det är inte desto mindre sant för det. Att din fettfördelning skulle vara så fullkomligt TOTALT olik genomsnittet och ligga i det hyperextrema spannet bland freaks och sjukdomsfall förefaller inte speciellt troligt. Snarare vågar jag nog påstå att det är betydligt mer troligt att du är offer för det mycket välbelagda fenomenet att överskatta sin egen träning och underskatta vad man stoppar i sig - vilket är känt ur mängder av studier.

Men som sagt, du kommer aldrig erkänna det så du är helt fri att fortsätta leva i förnekelse om det känns bättre och gå all in på att du är så totalt genetiskt hämmad från späd ålder att du aldrig haft en chans att komma i form. Det är ju väldigt bekvämt att tänka så om inte annat.

Cykelcykel
2019-04-20, 05:28
Sant
Det är så många som underskattar hur mkt fett de har på kroppen.

Jag tror inte de flesta fattar hur jävla liten man blir när man går ner riktigt lågt i bf.

BelowAverage
2019-04-20, 08:12
Ang. magrutorna som många av oss önskar vi hade, där spelar väl kroppsbyggnad in en del t.e.x? Tänker att människor med lång rygg korta ben lättare lär få magrutor lättare än kort rygg långa ben.
Annars var det en jävla roast yia drog av mot Dio.
Idag har jag BMI 34 med schysst fetma men har ådror över axlarna t.ex. Det mesta av mitt fett sätter sig runt mage och lår, jag måste ned i extremt låg kroppsfett för magrutor. Det finns en varians mellan människor var fettet lagras på kroppen så jag ser inte riktigt anledningen att vara oförskämd mot Dio pga detta.

CalleP
2019-04-20, 15:31
Jag tycker jag ser okej ut på min nuvarande vikt på 80-82kg på morgonen men samtidigt vet jag att ifall jag hade vägt mellan 75-78kg hade jag sett bättre ut I ansiktet, kroppen och varit lättare att ta mig runt till vardags!

Börjar få slut på anledningar att inte deffa :D

VoDaresVins
2019-04-20, 20:53
Tror också stor orsak är mera vardagsinaktivitet som kommit senase decenniet. Ta all netflix-, some-, och kollotid och byt ut det mot en aktivare sysselsättning så gör det nog skillnad. Även om man anser sig aktiv så är det ju ofta <10h träning per vecka det är frågan om. Flera av mina kompisar tränar kondition var lr varannan dag till skillnad från mig, men de blir också smalfeta vid viktuppgång. Jag hör som sagt till de "olyckligt" smalfeta men vet ju nog att det finns det ju allmännare orsaker än gener. Men där gener ändå spelar roll är att det verkar finnas lycky bastards som välsignats med nåt sånt som jämn fettfördelning.

Iliyas
2019-04-21, 20:31
Jag har legat runt 107 kg nu i typ 3 år och har känts bekvämt men är bara 179-180 cm så måste ner en del i vikt anatar jag. Men klarar av att göra 12 chin ups med denna kroppsvikten.

cAase
2019-04-21, 21:37
Väger 83 kg nu, och 83 kg i dagarna då jag tränade, har i princip alltid varit min vikt senaste åren. Såg hyfsat vältränad ut på den vikten.

yia
2019-04-27, 15:53
Ang. magrutorna som många av oss önskar vi hade, där spelar väl kroppsbyggnad in en del t.e.x? Tänker att människor med lång rygg korta ben lättare lär få magrutor lättare än kort rygg långa ben.
Annars var det en jävla roast yia drog av mot Dio.
Idag har jag BMI 34 med schysst fetma men har ådror över axlarna t.ex. Det mesta av mitt fett sätter sig runt mage och lår, jag måste ned i extremt låg kroppsfett för magrutor. Det finns en varians mellan människor var fettet lagras på kroppen så jag ser inte riktigt anledningen att vara oförskämd mot Dio pga detta.

Det jag ville säga är som sagt inte riktat mot någon enskild person utan fenomenet. Angående varians förekommer det varians inom allt, hur tjockt ditt skelett är, hur mycket dina organ väger o.s.v. De finns oändligt många parametrar man kan gnälla över och inget är exakt lika på millimetern. Det viktiga är hur stor denna varians är. Att hävda att man är så extremt utsatt i den genetiska tombolan att man har avsevärt mer fett över buken än någon annan är inte speciellt troligt. Tyvärr är det så att män generellt lägger på sig fett över buken. Det är inte en genetisk anomali eller otur. Det är så för alla, inklusive fitnesstränaren med sexpack året runt som snabbt skaffade sig en rejäl kula när han bytte livsstil.

Det här med att det är så svårt att få ett sexpack beror inte på genetiska nitlotter utan för att det är svårt, vilket gör det mänskligt och lätt att leta ursäkter när dieten pågått ett tag. Det är mycket välbelagt att folk i allmänhet tenderar att grovt felbedöma sin kaloriförbränning och sin fettprocent. Man är inte så vältränad som man tror att man är - vilket är en avsevärt mer trolig förklaring än att man skulle vara något genetiskt freak.

BelowAverage
2019-04-27, 23:45
Det jag ville säga är som sagt inte riktat mot någon enskild person utan fenomenet. Angående varians förekommer det varians inom allt, hur tjockt ditt skelett är, hur mycket dina organ väger o.s.v. De finns oändligt många parametrar man kan gnälla över och inget är exakt lika på millimetern. Det viktiga är hur stor denna varians är. Att hävda att man är så extremt utsatt i den genetiska tombolan att man har avsevärt mer fett över buken än någon annan är inte speciellt troligt. Tyvärr är det så att män generellt lägger på sig fett över buken. Det är inte en genetisk anomali eller otur. Det är så för alla, inklusive fitnesstränaren med sexpack året runt som snabbt skaffade sig en rejäl kula när han bytte livsstil.

Det här med att det är så svårt att få ett sexpack beror inte på genetiska nitlotter utan för att det är svårt, vilket gör det mänskligt och lätt att leta ursäkter när dieten pågått ett tag. Det är mycket välbelagt att folk i allmänhet tenderar att grovt felbedöma sin kaloriförbränning och sin fettprocent. Man är inte så vältränad som man tror att man är - vilket är en avsevärt mer trolig förklaring än att man skulle vara något genetiskt freak.

Alltså gnälla över :laugh:
I en tråd "Är du "vältränad" på din natuliga basvikt?" berättar folk som tränat i flera år och läst på brädan i flera år att de verkar få magrutor på olika fett%.

Det är klart man måste jobba för att gå ned i fett% för sexpack. Men jag tycker det låter rimligt att beroende på längd på extremiteter och torso att det ser olika ut, och även att det finns genetiska skillnader i var man lagrar fett. Då ser inte jag det som gnäll ifall någon noterar att den verkar lagra in fett i första hand på magen. Jag kanske är helt fel på det dock, är inget jag studerat.

Hemi
2019-04-27, 23:56
Folk har börjat subjektivera saker aldeles för mycket som
magrutor
bicepsådra
en viss vikt i bänk
Det är bättre att bara träna och se vart det tar en.

David_wigren
2019-04-28, 07:19
Ang. magrutorna som många av oss önskar vi hade, där spelar väl kroppsbyggnad in en del t.e.x? Tänker att människor med lång rygg korta ben lättare lär få magrutor lättare än kort rygg långa ben.
Annars var det en jävla roast yia drog av mot Dio.
Idag har jag BMI 34 med schysst fetma men har ådror över axlarna t.ex. Det mesta av mitt fett sätter sig runt mage och lår, jag måste ned i extremt låg kroppsfett för magrutor. Det finns en varians mellan människor var fettet lagras på kroppen så jag ser inte riktigt anledningen att vara oförskämd mot Dio pga detta.

Jag är tvärtom. Mina magrutor har så djupa skåror att jag måste vara väldigt överviktig innan de försvinner. Jag har aldrig lyckats bli så fet i mitt liv men jag skulle tro att de försvinner någonstans vid 30-35% kroppsfett. Jag gissar hej vilt baserat på att de fortfarande var väldigt tydliga när jag var som fetast vid ca 20-25%. Fast å andra sidan så får jag inte ådror på axlarna förrän jag är nere på väldigt låga 6-7%.

TheDoctor
2019-04-28, 07:38
Jag är som gelatin som stått ute för länge. Seg dallrig som bäst.

thompaboy
2019-04-28, 23:50
Basvikt runt 90 kg på 175 cm. Skapligt vältränad men inte i bra form på ett träningsforum. Är i hygglig ”beachform” på runt 75 kg.

Alexton
2019-04-29, 09:28
Ser ut som en typiskt skidåkare, senig och ådrig vid min basvikt på drygt 75kg. Det är den vikt jag hamnar på om jag missköter kost och sömn samt undviker träning.

Vem vill se ut som de håller på med distanssport liksom ?

Mats J
2019-04-30, 08:08
Äter jag när jag är hungrig eller sugen och inte tränar alls hamnar jag på ca 75-80 kg till mina 193 cm, magrutor och ”vältränad” men väldigt smal. Som mest har jag vägt 135 kg då var jag tvungen att tvinga i mig mat från morgon till kväll, även gå upp och äta mitt i natten.

Piranha
2019-04-30, 10:00
Efter 25 års jagade av vikt å muskler, har jag de sista 4-5 åren trappat ner ordentligt på styrketräningen och skaffat nya intressen, Stabiliserat mig på 112 i okej form.

geoff
2019-04-30, 10:10
Jag är tvärtom. Mina magrutor har så djupa skåror att jag måste vara väldigt överviktig innan de försvinner. Jag har aldrig lyckats bli så fet i mitt liv men jag skulle tro att de försvinner någonstans vid 30-35% kroppsfett. Jag gissar hej vilt baserat på att de fortfarande var väldigt tydliga när jag var som fetast vid ca 20-25%. Fast å andra sidan så får jag inte ådror på axlarna förrän jag är nere på väldigt låga 6-7%.
*facepalm*.. skulle vara intressant att se bilder på någon som har magrutor vid 30-35% kroppsfett. Eller så är du undantaget som bekräftar regeln som överskattar hur mycket fett du har på kroppen.