handdator

Visa fullständig version : Motivera 4g c-vit/dag


Trytter
2004-05-12, 15:17
Överdosering av c-vitamin är väl knappast sällsynt i träningskretsar. Nog kan jag förstå 1g/dag föra att vara på den "säkra" sidan.
Men en del ligger ju upp emot 4, 5g om dagen.
Undrar bara vad motiveringen till så höga doser är?
Har vi några storkonsumenter av c-vitamin här?

King Grub
2004-05-12, 15:43
Motivera 4g c-vit/dag

Tveksamt om det överhuvudtaget går.

Herkulez
2004-05-12, 15:47
enda anledning jag ser till en sånt intag är några dagar innan tävling för att bli av med lite vätska, annars är det ganska hjärndött

Sparrisen
2004-05-12, 15:48
Originally posted by King Grub
Motivera 4g c-vit/dag

Tveksamt om det överhuvudtaget går.

brustabletter etc???

swiftin
2004-05-12, 15:52
Originally posted by SwedeForce


brustabletter etc???

Om det ens går att motivera att inta 4-5 gram C-vitamin per dag. Eller?

Diana
2004-05-12, 15:56
cvitaminbrusisarna är så goda?

Grahn
2004-05-12, 15:57
Fanns ngn myt som cirkulerade förut om att överdosering av C-vitaminer ökade testo i hormonbalansen.

Baserat på en totalt värdelös studie.

Sparrisen
2004-05-12, 15:58
Originally posted by swiftin


Om det ens går att motivera att inta 4-5 gram C-vitamin per dag. Eller?

jaja... :sleep:

skaparn
2004-05-12, 23:25
Man kanske kan sälja sitt kiss som C-vitamintillskott?
För det är väl med urinen som kroppen gör sig av med överskott?

Ett salt alternativ bland alla söta smaker...

Spectral
2004-05-13, 17:01
haha...vet inte varför men tog 2-2.5 gram c-vitamin om dagen i några dagar....fick magsjuka sen :D. måste ha varit en slump?

Beast
2004-05-13, 18:25
well, såklart en hårt tränande person behöver mer vitaminer än genomsnitts svensson. Ja mer av allt men nu snackade vi om Vitaminer.

Själv ligger jag på c:a 4g/dag av olika själ. Först så tror jag att det hjälper innan/efter träning (har läst en del om det men kommer inte ihåg vart) Sen är det inte direkt dyrt så hellre för mycke än förlite.

Sen tar det bort mycke av socker smaken innan/efter träning i druvsockret :thumbup:

Sverker
2004-05-13, 19:34
Urinvägsinfektioner.

Äter man 4 g C-vitamin kissar man också ut 4 g C-vitamin. Urinen blir riktigt sur av det och bakterierna i urinblåsan, urinvägarna slås ut.
Teoretiskt alltså men askorbinsyra kostar någon tia för tjugo gram och det är värt att prova några dagar ifall man har besvär.

Trytter
2004-05-14, 09:54
Har hört något om att för mycket c-vitamin kan ge njursten..
Ligger där något i det eller är det mest en myt?

King Grub
2004-05-14, 09:58
Originally posted by Trytter
Har hört något om att för mycket c-vitamin kan ge njursten..
Ligger där något i det eller är det mest en myt?

Nej, det är ingen myt. Risken finns, vid megadoser om flera gram dagligen.

alle
2004-05-14, 15:05
Att käka 4 g C-vitamin om dagen är helt onödigt. 60 mg per dag är det rekommenderade dagliga intaget. Och jag tror knappast att någon, hur mycket man än tränar, behöver drygt 70 ggr så mycket.

muskelbyggarn
2004-05-14, 15:20
Du får skilja på vad rekommenderat intag och vad optimalt intag är. Det rekommenderade intaget är till för att förhindra bristsymptom och är inget intag på vad som ger optimala fördelar.

Några "optimala intag" finns inte men det finns en hel del teorier om vad vitaminer och minerlarer bör ha för "optimalt intag". Ex. c-vitamin har jag sett olika rekommendationer från 200mg - 1500mg per dag. Vad som är rätt finns som sagt ingen tabell för idag, men man kan ju anta att ett optimalt intag av c-vitamin i detta fall kan röra sig om 500-1000mg med tanke på att kroppen inte kan tillgodogöra sig all mängd så är ett utspritt intag att föredra.

Vänl,,,
Tobbe

Trytter
2004-05-14, 16:18
Kanske, kanske, kanske om man tränar 70ggr så mycket som medelsvensson:D

mangs
2004-05-14, 16:31
Man kan ju fråga sig varför C-brus envisas med 1000 mg/ tablett då. Jag brukar alltid dela dem på två och ta en på morgonen och en innan läggdags när jag känner att en förkylning är på gång. Annars tar jag bara en halva på morgonen. hade varit praktiskt med 100 mg brus.......

ParvelX
2004-05-15, 00:02
Är det inte så att man måste komma upp i ganska höga doser av c-vitamin för att de skall stärka immunförsvaret? Har läst något om det här.

Grahn
2004-05-15, 00:03
Originally posted by ParvelX
Är det inte så att man måste komma upp i ganska höga doser av c-vitamin för att de skall stärka immunförsvaret? Har läst något om det här.

Om kroppen inte tar upp det utan det kommer ut igen så stärker det väl snarast toaletten då....

Trytter
2004-05-15, 08:51
Tror inte IFÖ´s toaletter har särskilt mycket glädje av c-vitamin heller..
Möjligtvis kloakråttorna då.
Och sjuka kloakråttor vill vi ju inte ha så det kan vara ett utmärkt argument för överdosering:angel:

Clyde
2004-05-16, 10:19
Kroppen har en begränsad förmåga att ta upp vitamin C och om man vill höja nivåerna måste ett extra intag ske vid flera tillfällen under dagen. I plasma taget från en fastande person finns sällan mer än 100 mmol/L. Rökning orsakar en onormalt stor förbrukning av vitamin C och därför bör rökare äta mer vitamin C än icke-rökare för att nå upp till samma plasmakoncentrationer

:nono:

LunaSpice
2004-05-16, 10:24
Upptaget styrs av behovet ute i kroppen (som med det mesta annat också). Kroppen kommer aldrig någonsin i världshistorien att behöva 4 g C-vitamin/dag. Inte ens vid extrema brännskador eller multitrauma behövs sådana mängder extra vitaminer eller mineraler. Bara onödigt att överbelasta njurarna.

stjärtsmiskaren
2004-06-16, 09:35
jag brukar bli sjuk när jag går under 2 gram om dan. men jag tar askorbincyra pulver och inte brus, men det är väl ingen skillnad?

King Grub
2004-06-16, 09:37
Originally posted by stjärtsmiskaren
jag brukar bli sjuk när jag går under 2 gram om dan. men jag tar askorbincyra pulver och inte brus, men det är väl ingen skillnad?

Nej, men om du blir sjuk om du äter mindre än 2000 mg om dagen... då är det något annat fel som ligger bakom, inte brist på C-vitamin.

epkmack
2004-06-19, 23:13
Det finns många studier som visar på att man bara kissar ut överdosen av C-vitamin och att om man håller sig över miniminivå så tillför inte ett ökat C-vitamin intag någonting.

Fast på senare tid har ett antal studier visat att C-vitaminer kan fungera som ett "naturligt"-antibiotika. Stora mängder med C-vitamin kan lindra pollenallergi och träningsvärk. Precis som nämts så förbrukar även rökare stora mängder med C-vitamin. Stress är en annan förbrukare av C-vitamin.

Att man skulle få njursten av C-vitamin är en skröna - faktum är att C-vitamin är profylktiskt mot njursten - det motverkar alltså njursten. Det sura fräter sönder njurstenen.

Krub
2004-06-20, 17:18
Själv käkar man 1g om dagen allt enligt pauluns rekomendation :)
Fast att dela dom på mitten var ju rätt smart, kanske ska börja med det.

Overload
2004-07-03, 20:22
Själv har jag nu ökat mitt intag av C-vitamin lite grann.

Jag intar 2.5 gram då dagar jag tränar och 1.5 gram på vilodagar.

Så här ser min dosering ut:

1000 innan träning, 500 mg direkt efter, 500 mg 2 mål senare, 500 mg innan läggdags.

Detta är en mycket bra utvägd dosering för att optimalt minska fria radikale, minksa utsläppet av kortisol, samt att förbättra immunförsvaret.

Tolkia
2004-07-03, 23:51
Tja, har man mer pengar än man behöver står det en ju fritt att välja vems åker man vill gödsla med dem (hälsokosthandlarens, t.ex.) ... Det är ju vattenlösligt, så man lär ju i alla fall inte åstadkomma så stora skador på något annat organ än plånboken. Men nog finns det en massa frukter som skänker gommen betydligt större njutning än brus-dricka - och magen med för den delen; hur mår den egentligen av allt bikarbonat?

Trytter
2004-07-04, 08:48
Originally posted by Tolkia
hur mår den egentligen av allt bikarbonat?

Ding Ding!!
Vad är: K O L I K?!

epkmack
2005-04-04, 21:15
tyvärr har jag ingen riktig hävisning till någon forskning - men det var en artikel i MMI för några år sedan där författaren menade på att man kan få kroppen att använda upp till 5-7 gram om dagen. Rökning var ett sådant sätt.
Författaren menade oxå på att om man var allergiker så kunde man, genom att ta en dos på ca 5-7 gram om dagen, bli helt symptomfri.
Att kroppen skulle kissa ut all C-vitamin är bara delvis rätt. Jag har tagit 20 gram vid något tillfälle och då får man kraftig diarre. *spy* Heh... Men förkylningen den hävde man!

Författaren menade oxå på att C-vitamin kan fungera som antibiotika det är bara det att man skal upp på mer än 5 gram för att det skall ge någon effekt öht.
Tro et om man vill!