handdator

Visa fullständig version : The Primary Pattern Workout Plan


Grauior
2019-04-08, 11:38
The Primary Pattern Workout Plan
A Template for Strength or Muscle Gains
by Charles Staley | 10/05/17

https://www.t-nation.com/training/the-primary-pattern-workout-plan

Vad tycker ni om Charles Staley, är det han skriver i sina artiklar vettigt?

Tänkte testa att köra det träningsprogrammet som han beskriver i sin artikel.
Någon som kan hjälpa mig med antal set och reps på respektive övningar, för att få ett vettigt upplägg?

Workout 1

RDL
Flat dumbbell bench
Front squat
Pull-up
Plus 1 or 2 optional exercises


Workout 2

Hip thrust
Incline dumbbell bench
Leg press
T-bar row
Plus 1 or 2 optional exercises


Workout 3

Loaded back extension
Military press
Back squat
Close-grip chin-up
Plus 1 or 2 optional exercises

Rikard Jansson
2019-04-08, 11:49
Försöker alltid vara positivt inställd till scheman och försöka se poängen med upplägget och visst det finns en tanke bakom men det här är nog fan det sämsta jag har sett, någonsin.

Rikard Jansson
2019-04-08, 11:54
Om man vill köra basövningar som ska täcka upp hela kroppen varenda pass, och försöka variera mellan dem, så borde man inte göra precis varenda en med så mycket press på bakre kedjan, och man borde definitivt försöka få in mer skonsamma övningar som variation, t.ex. kan ju en utav benövningarna vara utfall, som skulle kunna täcka upp eventuella brister av den annars enformiga träningen, istället för att bara lägga kaka på kaka och tro att man kan göra allting hela tiden om man bara ändrar på ett irrelevant sätt så att man kan skriva ett annat namn på övningen. Blir orimligt triggered av t-nation-"coacher" men de bara spyr ur sig massa scheman som de aldrig någonsin har kört själva utan det bara ser bra ut på papper. Nu gör det inte ens det :)

Anton Fräs
2019-04-08, 12:58
T-nation överlag är en redig hög med skit.

Anders The Peak
2019-04-08, 17:02
T-nation överlag är en redig hög med skit.

Klämmer in mig i klagokören om att i överlag är en redig hög med skit.

De gillar inte att få frågor om varför de producerar en massa skräp :)

Diomedea exulans
2019-04-08, 17:16
Om man vill köra basövningar som ska täcka upp hela kroppen varenda pass, och försöka variera mellan dem, så borde man inte göra precis varenda en med så mycket press på bakre kedjan, och man borde definitivt försöka få in mer skonsamma övningar som variation, t.ex. kan ju en utav benövningarna vara utfall, som skulle kunna täcka upp eventuella brister av den annars enformiga träningen, istället för att bara lägga kaka på kaka och tro att man kan göra allting hela tiden om man bara ändrar på ett irrelevant sätt så att man kan skriva ett annat namn på övningen. Blir orimligt triggered av t-nation-"coacher" men de bara spyr ur sig massa scheman som de aldrig någonsin har kört själva utan det bara ser bra ut på papper. Nu gör det inte ens det :)

Varför är det dåligt med så mycket press på bakre kedjan? Blir den övertränad fortare?

Är det bara pressövningarna för benen och övningarna för bakre kedjan som är för slitsamma, eller överkroppsövningarna också?

Genuint nyfiken, det här ligger bortom min kunskapsnivå förstår jag. Starting Strength brukar ju kallas för ett bra schema, lider det av samma problem?

Anders The Peak
2019-04-08, 18:49
Diomedea exulans
Programmet påstår sig vara ett styrke- och muskelmassaoptimerat men personlig tycker jag att det är en salig blandning ihopsatt utan tanke bakom upplägget.

Rikard Jansson
2019-04-08, 19:24
Varför är det dåligt med så mycket press på bakre kedjan? Blir den övertränad fortare?

Är det bara pressövningarna för benen och övningarna för bakre kedjan som är för slitsamma, eller överkroppsövningarna också?

Genuint nyfiken, det här ligger bortom min kunskapsnivå förstår jag. Starting Strength brukar ju kallas för ett bra schema, lider det av samma problem?

Det blir obalanser, korta höftböjare, stel svank, svag och utsatt mage, stela adductorer, som inte bara är kasst i sig själv (för att man får en hållning som en gorilla och blir funktionellt svagare) men som kombinerat med ännu mer likartad träning gör att man nästan alltid får värk eller skador mellan ryggen och röven eller problem med knäna. Pressövningar överlag kan ofta förvärra dessa problem om de redan finns där, just pga tendensen att svanka i både bänk och militärpress.

Anders The Peak
2019-04-08, 20:04
Det blir obalanser, korta höftböjare, stel svank, svag och utsatt mage, stela adductorer, som inte bara är kasst i sig själv (för att man får en hållning som en gorilla och blir funktionellt svagare) men som kombinerat med ännu mer likartad träning gör att man nästan alltid får värk eller skador mellan ryggen och röven eller problem med knäna. Pressövningar överlag kan ofta förvärra dessa problem om de redan finns där, just pga tendensen att svanka i både bänk och militärpress.

Hur kan du utläsa det här? Programmet är en mix av crossfit tänk och något annat

Rikard Jansson
2019-04-08, 20:07
Hur kan du utläsa det här? Programmet är en mix av crossfit tänk och något annat

Det är bara pga vilka övningar som är med och vilka som inte är med.

Anders The Peak
2019-04-08, 20:09
Det är bara pga vilka övningar som är med och vilka som inte är med.

Men du kan inte förutse något av dina farhågor då programmet väl täcker in kroppen holistiskt.

Rikard Jansson
2019-04-08, 20:11
Men du kan inte förutse något av dina farhågor då programmet väl täcker in kroppen holistiskt.

Nej? :laugh:

zeusden1
2019-04-08, 20:13
"Charles Staley
Charles Staley is an accomplished strength coach who specializes in helping older athletes reclaim their physicality and vitality. At age 56, Charles is leaner than ever, injury free, and in his lifetime best shape. His PRs include a 400-pound squat, 510-pound deadlift, and a 17 chin-up max. "

Grauior
2019-04-08, 20:26
"Charles Staley
Charles Staley is an accomplished strength coach who specializes in helping older athletes reclaim their physicality and vitality. At age 56, Charles is leaner than ever, injury free, and in his lifetime best shape. His PRs include a 400-pound squat, 510-pound deadlift, and a 17 chin-up max. "

Det är imponerande 👏🏻

chadd
2019-04-09, 22:28
Jag tror inte man kommer att gå sönder jättemycket av de rekommenderade 4-6veckorna (inklusive en deloadvecka) av det här exempelschemat. Övningarna ska ju sen också bytas ut efter den.