handdator

Visa fullständig version : Tråden för smarta frågor


Anders The Peak
2019-04-07, 14:48
Något som jag tycker saknas på kolo är en tråd där man får möjligheten att fråga "smarta" avancerade frågor angående träning etc.

Så därför startar jag denna tråd för att man ska få möjligheten att fråga de smarta frågor man alltid undrat över.

Ex. saker som "min kompis storebror sa att man får mindre snopp av använda kreatin" är en sån broscience sak som kan tas upp här bland smarta frågor.

Sen får man självklart hjälpa varandra med både smarta frågor och svar efter bästa förmåga :)

vicarious
2019-04-07, 15:30
frågor man alltid undrat över.

"min kompis storebror sa att man får mindre snopp av använda kreatin" är en sån broscience sak som kan tas upp här bland smarta frågor.



Du sätter inte ribban särskilt högt för en tråd med "smarta frågor". :laugh:

Lipservice
2019-04-07, 15:30
Får man mindre snopp av andra hjälpmedel?

Anton Fräs
2019-04-07, 15:31
Får man mindre snopp av Kreatin?

Ja. Sluta genast!

https://i.ebayimg.com/images/g/-oEAAOSwWWxY~Y~M/s-l300.jpg

Anders The Peak
2019-04-07, 18:26
Finns tidigare smarta frågor som behöver lyftas i en tråd med smarta frågor

Hej !

Sitter här och går igenom dom flesta journalerna. SKitkul att följa många av er !!

Jag är 37 år gammal , är det för sent att börja träna något sådär seriöst ? Jag ska få till hållningen i kroppen nu på gamla dar , är väl en ganska normalbyggd kille ( 187 cm – 88 kg )

Är mina muskler för gamla för att bli stora ? :cool:

Pelle

Det smarta svaret är att det är aldrig försent:

QO6YNeMoibA

Sheikah
2019-04-07, 19:07
En fråga jag alltid undrat, men aldrig fått riktigt klarhet i, är huruvida statisk stretching efter träning är bra eller slöseri med tid.

Köttis
2019-04-07, 20:36
Du sätter inte ribban särskilt högt för en tråd med "smarta frågor". [emoji23]Inte ens fråga heller. Kanske ska ändra tråd namnet till smarta påståenden.

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk

Anders The Peak
2019-04-07, 20:41
En fråga jag alltid undrat, men aldrig fått riktigt klarhet i, är huruvida statisk stretching efter träning är bra eller slöseri med tid.

Länk 1.
(https://www.scienceforsport.com/post-exercise-stretching/)

Länk 2. (https://www.idrottsforskning.se/stretcha-eller-inte-stretcha-guide-till-den-basta-rorlighetstraningen/)

Anders The Peak
2019-04-07, 20:43
Inte ens fråga heller. Kanske ska ändra tråd namnet till smarta påståenden.

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk

Läste du att det var eller tyckte du att det var smarta påståenden :)

Bossebäver
2019-04-07, 23:03
Jag har en dum smart fråga.

Hur "stor" blir man på enbart kamsportsträning, där fysen enbart blir den som ingår i passen, 3-4h i veckan?

Määng
2019-04-08, 05:55
Ska man ha liv på forumet är det väl bättre att starta nya trådar för frågor än att starta samlingstrådar à la flashback. Inte ens där med den aktivitetsnivån fungerar det särskilt bra.

Anders The Peak
2019-04-08, 11:20
Jag har en dum smart fråga.

Hur "stor" blir man på enbart kamsportsträning, där fysen enbart blir den som ingår i passen, 3-4h i veckan?

Genetiken avgör det i stort.

Bossebäver
2019-04-08, 16:52
Genetiken avgör det i stort.

I stort avgör genetiken allt...
Jag funderade mest om någon på forumet gjort bytet och sett skillnaden.

Anders The Peak
2019-04-08, 16:58
Bosse stor är ett relativt begrepp men jag tror att det går att komma riktigt långt med övningar som baseras på kroppsvikten.

På beachen är jag relativt säker på att en vältränad kampsportare slår en traditionellt stor styrketränande individ visuellt med råge.

Kräket
2019-04-08, 20:13
Har en ”smart” dum fråga; Hur hanterar man prestationsångest och hur kan man träna sitt ”psyke”/pannben på ett bra sätt?

Inom många idrotter används ju mentala coacher och dylikt, och själv har jag alltid blivit fascinerad av alla styrkelyftare som lyfter utan att tveka (då en sekunds tvekan antagligen innebär ett misslyckat lyft)

Illustrerade mannen
2019-04-08, 20:33
I stort avgör genetiken allt...
Jag funderade mest om någon på forumet gjort bytet och sett skillnaden.

”Gjort bytet” vet jag inte om jag skulle säga att jag gjort... Min avatarbild är hyfsat suddig, men min bedömning är att som jag såg ut då är en genomsnittlig kropp efter måååååånga års kampsportande. Det gymmande som förekom var uteslutande för att främja kampsportandet. Naturligtvis helt ren under alla år. Det ser man om inte annat genom min ”litenhet”. Tror att exempelvis friidrottare och även en del andra idrottare får liknande kroppar om man sköter sig.

Yip_man
2019-04-08, 21:50
Är det naivt att hoppa över vissa muskelgrupper i tron om att de får bra med träning av basövningar (Axlar,Armar främst)

att sporadiskt köra dem när man känner för det. Anledningen är att annat prioriteras och det är svårt att prioritera allt samtidigt. Iaf om man lever ett någorlunda vanligt liv..

Diomedea exulans
2019-04-09, 08:57
Är det naivt att hoppa över vissa muskelgrupper i tron om att de får bra med träning av basövningar (Axlar,Armar främst)

att sporadiskt köra dem när man känner för det. Anledningen är att annat prioriteras och det är svårt att prioritera allt samtidigt. Iaf om man lever ett någorlunda vanligt liv..

Olika för olika muskler och olika personer, skulle jag säga.

Jag skulle ju t ex inte titta Martin Berkhan i ögonen och säga att han har för dåliga magrutor och måste börja göra crunches.

Själv har jag fått stora pecs och små triceps av bänkpressande, så i mitt fall vore det naivt att tro att bänkpress ger stora triceps.

vicarious
2019-04-09, 10:15
Är det naivt att hoppa över vissa muskelgrupper i tron om att de får bra med träning av basövningar (Axlar,Armar främst)

att sporadiskt köra dem när man känner för det. Anledningen är att annat prioriteras och det är svårt att prioritera allt samtidigt. Iaf om man lever ett någorlunda vanligt liv..

Skulle påstå att det är så pass individuellt (beroende av gener) att man inte kan ge ett generellt svar.

Ganska säker på att biceps får mer aktivering av dragövningar än vad triceps får av pressövningar. Lägg dessutom till att triceps är en större muskel än biceps. Hade således lagt mest krut på triceps och utsida axlar om du kör mycket press och dragövningar.

Diomedea exulans
2019-04-09, 10:29
Ganska säker på att biceps får mer aktivering av dragövningar än vad triceps får av pressövningar.

Jag har läst det någonstans. Dessutom är ju triceps långa huvud svårt att komma åt med pressövningar, jag tror inte biceps har någon sådan motsvarande del som man inte kommer åt med dragövningar.

Livet
2019-04-09, 12:25
Svarar man bättre på steroider om man har lätt för att bygga muskler och/eller styrka?

Anders The Peak
2019-04-09, 17:26
Svarar man bättre på steroider om man har lätt för att bygga muskler och/eller styrka?

Troligen stämmer det de förstärker effekten. Men varför förstöra de naturliga förutsättningarna om de redan finns.

Aryt
2019-04-09, 17:33
Olika för olika muskler och olika personer, skulle jag säga.

Jag skulle ju t ex inte titta Martin Berkhan i ögonen och säga att han har för dåliga magrutor och måste börja göra crunches.

Själv har jag fått stora pecs och små triceps av bänkpressande, så i mitt fall vore det naivt att tro att bänkpress ger stora triceps.

Hans snack om marklyft för magträning är ju bara säljsnack, grabben discogymmar en del.

Diomedea exulans
2019-04-09, 17:39
Hans snack om marklyft för magträning är ju bara säljsnack, grabben discogymmar en del.

Om du säger det, så.

axeln
2019-04-09, 18:26
Får man sälja grejer på forumet? har ett par lyftarskor knappt använda som jag vill bli av med

Anders The Peak
2019-04-10, 09:49
Får man sälja grejer på forumet? har ett par lyftarskor knappt använda som jag vill bli av med

Absolut då det är en smart idé att låta någon annan köpa dina skor som du inte använder längre.

svenbanan
2019-04-10, 09:53
Absolut då det är en smart idé att låta någon annan köpa dina skor som du inte använder längre.

Nja...

§10. Inlägg där postaren avser att köpa eller sälja varor eller tjänster är ej tillåtna, oavsett vilka produkter/tjänster det gäller. Vill man annonsera på Kolozzeum kan man kontakta info@kolozzeum.com. Bytes/skänkes/hyres/uthyres annonser är ej heller tillåtna.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=6018

Anders The Peak
2019-04-10, 10:11
Nja...


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=6018

Jo, jag känner till paragrafen men ser att mer att den handlar om kommersiella aktörer såsom GG eller liknande handlare.

Vi ska uppmana till smarta initiativ som gör att det blir lite liv i forumet :)

Inte agera som poliser älskar paragrafrytteri

svenbanan
2019-04-10, 10:21
Jo, jag känner till paragrafen men ser att mer att den handlar om kommersiella aktörer såsom GG eller liknande handlare.

Vi ska uppmana till smarta initiativ som gör att det blir lite liv i forumet :)

Inte agera som poliser älskar paragrafrytteri


Vill man bli bannad så är det nog en bra idé att följa dina råd.

Annars skulle jag rekomendera att fråga moderaterna om tillstånd ifall man ska sälja nåt, precis som paragrafen säger.

Det är supertydligt att den paragrafen gäller att man inte kan använda kolo som blocket för träningsprylar. Rimligtvis är detta en paragraf som modsen efterföljer, med tanke på att de tagit bort/ändrat andra paragrafer som de inte längre efterföljde...

Anton Fräs
2019-04-10, 10:22
Vill man bli bannad så är det nog en bra idé att följa dina råd.

Annars skulle jag rekomendera att fråga moderaterna om tillstånd ifall man ska sälja nåt, precis som paragrafen säger.

Det är supertydligt att den paragrafen gäller att man inte kan använda kolo som blocket för träningsprylar. Rimligtvis är detta en paragraf som modsen efterföljer, med tanke på att de tagit bort/ändrat andra paragrafer som de inte längre efterföljde...

Exakt detta.

Anders The Peak
2019-04-10, 10:57
Exakt detta.

Två personer som kan kallas Ove :) Glöm inte att gå morgonpromenaden och kontrollera att allt står rätt till...
Moderaterna = Moderatorerna ;)

Nu tror jag att vi fortsätter tråden med Smarta Frågor som den är till för.

svenbanan
2019-04-10, 12:35
Tråden för smarta frågor, men inte så smarta svar...

Anders The Peak
2019-04-10, 15:12
Tråden för smarta frågor, men inte så smarta svar...

Nu ska vi inte vara sådana ;)

Yip_man
2019-04-10, 17:35
Skulle påstå att det är så pass individuellt (beroende av gener) att man inte kan ge ett generellt svar.

Ganska säker på att biceps får mer aktivering av dragövningar än vad triceps får av pressövningar. Lägg dessutom till att triceps är en större muskel än biceps. Hade således lagt mest krut på triceps och utsida axlar om du kör mycket press och dragövningar.

Formulerar väl om mig lite. Får ni andra som tränat ett tag bättre effekt av att prioritera olika muskelgrupper periodvis?

svenbanan
2019-04-10, 18:05
Nu ska vi inte vara sådana ;)

Jag kontrar med denna... ;)

https://imgs.xkcd.com/comics/duty_calls.png

Anders The Peak
2019-04-14, 15:19
Smarta frågor urartar som vanligt till tråden för dumma påhitt och förklaringsmodeller om varför personen inte i fråga blir bättre tränad över tid.

Tyvärr krävs det en viss kontinuerlig insats över tid för att bli snabbare, mer teknisk, starkare och muskulösare.

https://cdn.freebiesupply.com/logos/large/2x/johnny-bravo-1-logo-png-transparent.png