handdator

Visa fullständig version : Allt om protein för kroppsbyggare och styrkeatleter


King Grub
2019-04-05, 11:11
En lite mer avancerad artikel!

https://www.styrkelabbet.se/protein-avancerat/

Bob90
2019-04-05, 20:32
Älskar slutklämmen :D*flex*
Sammanfattning

Protein är viktigt. Ät tillräckligt av det.

Jarp
2019-04-08, 18:06
Jag undrar; under förutsättning att man äter enligt periodisk fasta (t ex 16/8), varför man då får in kanske bara 3 måltider, finns det alltså ingen mening att äta mer än totalt 120 gram per dygn eftersom ingen enskild måltid inte har någon positiv effekt över 40 gram protein? Om man parafraserar den tidigare proteinartikeln på Styrkelabbet ("97% är också bra resultat"), nås dessa 97 procent vid en lägre proteinmängd med 40 gram per måltid eller vid högre proteinmängd per måltid så att högre total proteinmängd nås?

Ola Wallengren
2019-04-09, 17:53
Periodisk fasta a la 16/8 innebär inte 16 timmars fasta om man utnyttjar hela ätfönstret. Om den sista måltiden är den största så kan det ta upp till 10 timmar för den proteinmängden att tas upp. Alltså är man bara "fastande" 6 timmar.
Oavsett håller jag med om Andreas slutsatser.

Jarp
2019-04-09, 23:45
Periodisk fasta a la 16/8 innebär inte 16 timmars fasta om man utnyttjar hela ätfönstret. Om den sista måltiden är den största så kan det ta upp till 10 timmar för den proteinmängden att tas upp. Alltså är man bara "fastande" 6 timmar.
Oavsett håller jag med om Andreas slutsatser.

Tack för ditt svar! Hur förhåller sig detta till att mer än 40 gram i en måltid inte ökar muskeltillväxten mer än 40?

Wrista
2019-04-10, 00:17
En fråga som jag aldrig fått svar på är om ett högt proteinintag hjälper till att påskynda och reparera inte bara musklerna utan också senor och ligament som får utstå mycket då jag springer en hel del?

Ola Wallengren
2019-04-10, 16:52
Tack för ditt svar! Hur förhåller sig detta till att mer än 40 gram i en måltid inte ökar muskeltillväxten mer än 40?

Mer än 40g stimulerar inte proteinsyntesen i musklerna något mer. Högre mängder kan stimulera uppbyggnaden av andra proteinrika vävnader, tex inre organ som tarmar mm. verkar det som. Kanske inget man eftersträvar men vid en längre tids fasta bryts dessa vävnader ner igen och gör dessa aminosyror tillgängliga igen, och kanske kommer musklerna tillgodo på så sätt. En något svagt underbyggd teori för visso.
Långsamt protein i lite större mängder kan däremot minska nedbrytningen som annars hade skett under en längre tids fasta vilket kan påverka positivt.

Jarp
2019-04-10, 18:26
Mer än 40g stimulerar inte proteinsyntesen i musklerna något mer. Högre mängder kan stimulera uppbyggnaden av andra proteinrika vävnader, tex inre organ som tarmar mm. verkar det som. Kanske inget man eftersträvar men vid en längre tids fasta bryts dessa vävnader ner igen och gör dessa aminosyror tillgängliga igen, och kanske kommer musklerna tillgodo på så sätt. En något svagt underbyggd teori för visso.
Långsamt protein i lite större mängder kan däremot minska nedbrytningen som annars hade skett under en längre tids fasta vilket kan påverka positivt.

Tack för ditt svar!

ATJL
2019-04-10, 20:59
Mer än 40g stimulerar inte proteinsyntesen i musklerna något mer. Högre mängder kan stimulera uppbyggnaden av andra proteinrika vävnader, tex inre organ som tarmar mm. verkar det som. Kanske inget man eftersträvar men vid en längre tids fasta bryts dessa vävnader ner igen och gör dessa aminosyror tillgängliga igen, och kanske kommer musklerna tillgodo på så sätt. En något svagt underbyggd teori för visso.
Långsamt protein i lite större mängder kan däremot minska nedbrytningen som annars hade skett under en längre tids fasta vilket kan påverka positivt.

Då finns det mao heller ingen anledning att få i sig mer än 40g protein innan sömn heller? (Brukar oftast "toppa upp" mängden kvällsprotein till 50-60g för att komma upp i dagsbehovet, klassisk kasein innan sömn)
Mvh

Jarp
2019-04-10, 23:14
Då finns det mao heller ingen anledning att få i sig mer än 40g protein innan sömn heller? (Brukar oftast "toppa upp" mängden kvällsprotein till 50-60g för att komma upp i dagsbehovet, klassisk kasein innan sömn)
Mvh

Det är väl just det som det kan finnas?

ATJL
2019-04-11, 19:23
Det är väl just det som det kan finnas?

Pinsamt uppenbart att jag inte läste slutklämmen på Olas inlägg. Tack, naturligtvis...