handdator

Visa fullständig version : Gymnasiearbete om träning/styrkelyft?


nimaashraf
2019-04-04, 21:32
Tja,

Är en kille på 17 som styrkelyfter. Går samhällsvetenskapsprogrammet och ska skriva ett gymnasiearbete, överväger då att skriva om träning. Grejen är att vi måste koppla vårt arbete till något samhällsvetenskapligt och det är där det blir lite svårt för mig. Har ni några tips på vad jag kan skriva om?

Matrexxo
2019-04-04, 22:37
Man kan kanske undersöka om det finns någon korrelation mellan träning och arbete/socioekonomi i dagens Sverige. I vilken frekvens tränar arbetare/tjänstemän/arbetslösa? Kan ju få in ett historiskt avsnitt i den frågan också, då sport och idrott mest var ämnat för icke-kroppsarbetande överklass förr i tiden.

Just styrketräning vet jag inte, men man kan väl ta in 2000-talets gymboom och trenden att sköta sin träning individuellt utanför den organiserade idrottens arena.

Bara lite idéer. Kötta på :)

ghettobird
2019-04-05, 07:00
Tja,

Är en kille på 17 som styrkelyfter. Går samhällsvetenskapsprogrammet och ska skriva ett gymnasiearbete, överväger då att skriva om träning. Grejen är att vi måste koppla vårt arbete till något samhällsvetenskapligt och det är där det blir lite svårt för mig. Har ni några tips på vad jag kan skriva om?

Skrev mitt special arbete i gymnasiet om Bodybuilding
Fick MVG :)

Trender om kosthåll och träning kanske kan vara något?
Eller arbetsplatser som erbjuder träning till sina anställda, och minskar sjukfrånvaron ..

Diomedea exulans
2019-04-05, 08:46
Asbra idé!

Lite spontana tankar:

* Normer inom styrkelyft, t ex könsroller och normer för hur man ska beté sig i allmänhet. För flera år sedan hängde jag ett tag med styrkelyftare på ett gym, jag märkte flera såna grejer:

1) Man tycker det är fjantigt med "gymkläder" som linnen eller tighta brallor. T-shirt och shorts eller mjukbyxor ska det vara.

2) Man tycker det är fjantigt att "jaga pump och kontakt" och att det är självklart att man bara ska lyfta så tung vikt som möjligt.

3) I vissa fall tycker man det är fjantigt att försöka hålla låg fettprocent.

4) Viss machokultur överlag (det blev t ex lite pikar ibland mot en kille för att han hade långt hår).

5) Varför är styrkelyftare inte lika fitness-fixerade som bodybuilders? Styrkelyftarna söp på helgerna och åt vanlig mat, varför var de inte nykterister som räknade kalorier? Varför finns det olika godtyckliga gränser för hur "fanatisk" man ska vara med kost och träning inom olika idrotter?

* Gemenskapen inom styrkelyft, och hur viktigt/oviktigt det är för män att känna sig som en del i en grupp. Jag märkte snabbt en väldigt gemenskap när man "kommit in i gänget" lite hos styrkelyftarna. Även fast jag aldrig tävlade, inte var så stark och aldrig prövade någon utrustning utom bälte så kände jag mig snabbt som en del av ett större sammanhang. Det var en jävligt go känsla. Jag kände inga stora prestationskrav, jag behövde inte dra roliga historier för gubbarna eller lyfta speciellt tunga vikter, bara jag var där och slet hårt fick jag "vara med". I det hela ingick det till viss del att se ner på andra, t ex hånflina lite åt friidrottarna som var där och körde konstiga gummibandsövningar iförda shorts och tights.

Jag tror den gemenskapen hänger ihop med något djupt rotat i mannens psyke. Hos grottmänniskorna handlade det om att vara en del av en stam, som jagade bytesdjur ihop och kämpade mot fientliga stammar ihop.

Du kan göra ett arbete om hur viktig sån gemenskap är, de skadliga effekterna av att män ofta inte känner sådan gemenskap i dagens samhälle, huruvida den är unik för män eller gäller samtliga kön, och tecken på sådana gemenskaper i historien.

nimaashraf
2019-04-05, 16:00
Asbra idé!

Lite spontana tankar:

* Normer inom styrkelyft, t ex könsroller och normer för hur man ska beté sig i allmänhet. För flera år sedan hängde jag ett tag med styrkelyftare på ett gym, jag märkte flera såna grejer:

Absolut vore det fränt att kunna prata om det psykologiska inom träning och att den grupp man har på gymmet är viktig då man ska känna en viss tillhörighet! Dock känns det lite långdraget att prata om t ex. normer, man brukar ju vilja att det ska ha funnits tidigare undersökningar/bakgrundsmaterial om ämnet och jag tvekar på att det finns material som stöttar.

Annars, suveräna ideer!

nimaashraf
2019-04-05, 16:02
Skrev mitt special arbete i gymnasiet om Bodybuilding
Fick MVG :)

Trender om kosthåll och träning kanske kan vara något?
Eller arbetsplatser som erbjuder träning till sina anställda, och minskar sjukfrånvaron ..

Det senare vore faktiskt sjukt inressant, man skulle bara få lov att fixa in sig på en/flera arbetsplatser, men det funkar om man är ambitiös nog. Slutsatsen skulle då bli: träning = bättre hälsa = färre sjukdagar? Det finns det nog redan mycket material på vilket skulle göra det ännu enklare för mig att göra uppgiften. Bra förslag!

nimaashraf
2019-04-05, 16:06
Man kan kanske undersöka om det finns någon korrelation mellan träning och arbete/socioekonomi i dagens Sverige. I vilken frekvens tränar arbetare/tjänstemän/arbetslösa? Kan ju få in ett historiskt avsnitt i den frågan också, då sport och idrott mest var ämnat för icke-kroppsarbetande överklass förr i tiden.

Låter intressant, då skulle man dock få lov att definiera vad "träning" räknas som och om frekvensen är intressant. Till exempel, är en person som springer en gång i månaden likvärdig inför undersökningen som en person som tränar kampsort 3 dagar i veckan? Bara en fundering.

Sedan vore det såklart intressant att se om man egentligen kan hitta några korrelationer, vårt samhälle idag har inte lika tydliga samhällsklyftor som då och folk identifierar gärna inte sig själva inom någon klass. Dock skulle man som du sa kunna titta på socioekonomi dvs. kanske årsinkomst? Vet dock inte om man skulle kunna dra någon substansfull slutsats av det men intressant är det definitivt.