handdator

Visa fullständig version : Quorn "bra" protein? Fullvärdigt?


Helgehorse
2019-04-04, 11:00
Verkar inte riktigt hitta korrekt info om quorn, Men det utgörs ifrån svamp och det verkar vara ok bra med protein i det.

Men är detta protein fullvärdigt, Bra för muskeluppbyggnad?

Verkar som de flesta vegetariska alternativ är rätt kassa i aminosyra sammansättningen, Endast soja som är ok?

Men hur är då quorn?

Bob90
2019-04-04, 11:17
Verkar inte riktigt hitta korrekt info om quorn, Men det utgörs ifrån svamp och det verkar vara ok bra med protein i det.

Men är detta protein fullvärdigt, Bra för muskeluppbyggnad?

Verkar som de flesta vegetariska alternativ är rätt kassa i aminosyra sammansättningen, Endast soja som är ok?

Men hur är då quorn?

En snabb googling visar att Quorn ligger tydligen strax under mjölk, kyckling, ägg etc (som har 1.0) på PDCAAS (Protein Digestibility Corrected Amino Acid Score) med ett värde på 0.99. Så torde vara att klassas som fullvärdigt.

Disclaimer: Även om det var vetenskapliga artiklar så var det en snabb googling :p

Edit: Du kan tex se på wikipedias lilla tabell (om man litar på wikipedia) under "Example values" där quorn= "mycoprotein":

https://en.wikipedia.org/wiki/Protein_Digestibility_Corrected_Amino_Acid_Score

King Grub
2019-04-04, 11:36
Det räknas som fullvärdigt, men har inte jämförts med till exempel mjölkprotein i styrketräningssammanhang vad gäller anabolt gensvar.

Helgehorse
2019-04-04, 12:38
En snabb googling visar att Quorn ligger tydligen strax under mjölk, kyckling, ägg etc (som har 1.0) på PDCAAS (Protein Digestibility Corrected Amino Acid Score) med ett värde på 0.99. Så torde vara att klassas som fullvärdigt.

Disclaimer: Även om det var vetenskapliga artiklar så var det en snabb googling :p

Edit: Du kan tex se på wikipedias lilla tabell (om man litar på wikipedia) under "Example values" där quorn= "mycoprotein":

https://en.wikipedia.org/wiki/Protein_Digestibility_Corrected_Amino_Acid_Score


Oj, Tack iallafall haha!

Hur mycket "Value" är "bra" då?

Ser att jordnötter ligger väldigt lågt, Men det är väll ok protein i det?

Vegetables/Grönsaker på 0.73, Man måste äta en bra mängd antar jag men är det såpass bra protein i grönsaker då?

Helgehorse
2019-04-04, 12:40
Det räknas som fullvärdigt, men har inte jämförts med till exempel mjölkprotein i styrketräningssammanhang vad gäller anabolt gensvar.

Verkar ju vara bra protein. Har du någon tanke om det skulle kunna vara lika bra som mjölkprotein, Även om det nu inte jämförts. Eller skulle det eventuellt kanske finnas någon nackdel med proteinet i Quorn.

Bob90
2019-04-04, 16:43
Oj, Tack iallafall haha!

Hur mycket "Value" är "bra" då?

Ser att jordnötter ligger väldigt lågt, Men det är väll ok protein i det?

Vegetables/Grönsaker på 0.73, Man måste äta en bra mängd antar jag men är det såpass bra protein i grönsaker då?

Jag är inte särskilt påläst, men tror att det där värdet enbart anger hur "fullvärdigt" proteinet är samt hur pass "tillgängligt" (dvs hur mycket som kroppen kan ta till sig) från proteinet.
Så jag tror som sagt bara det är typ sett till faktiska proteinprofilen och biotillgängligheten. Så varför jordnöten ligger så lågt är nog för att den innehåller för lågt av en eller flera essentiella aminosyror och/eller det är inte så lättillgängligt för kroppen, dvs den ger inte ett fullvärdig proteinprofil. Även om jordnötter i sig är proteinrika.

Vågar mig inte på en gissning hur mycket grönsaker man måste häva i sig för att det ska kunna bli relevant som proteinkälla, men förmodligen är det inga nyttiga eller bekvämt genomförbara mängder i alla fall :p

Helgehorse
2019-04-04, 19:35
Jag är inte särskilt påläst, men tror att det där värdet enbart anger hur "fullvärdigt" proteinet är samt hur pass "tillgängligt" (dvs hur mycket som kroppen kan ta till sig) från proteinet.
Så jag tror som sagt bara det är typ sett till faktiska proteinprofilen och biotillgängligheten. Så varför jordnöten ligger så lågt är nog för att den innehåller för lågt av en eller flera essentiella aminosyror och/eller det är inte så lättillgängligt för kroppen, dvs den ger inte ett fullvärdig proteinprofil. Även om jordnötter i sig är proteinrika.

Vågar mig inte på en gissning hur mycket grönsaker man måste häva i sig för att det ska kunna bli relevant som proteinkälla, men förmodligen är det inga nyttiga eller bekvämt genomförbara mängder i alla fall :p

Aha, Så kan det vara kanske ja. Är inte minst 3 g leucin ett måste för maximal anabol respons med,, Vid varje måltid?

Men grönsaker har i teorin bra protein då? Men i praktiken går det knappt äta för att få ihop en bra mängd.

Bob90
2019-04-04, 19:53
Aha, Så kan det vara kanske ja. Är inte minst 3 g leucin ett måste för maximal anabol respons med,, Vid varje måltid?

Men grönsaker har i teorin bra protein då? Men i praktiken går det knappt äta för att få ihop en bra mängd.

Har för dålig koll på det som sagt.

Man brukar ju säga att grönsaker har typ 0 kalorier av en anledning. Dem består ju huvudsakligen av vatten och fibrer liksom.

Ta en gurka tex, innehåller 0.8g protein per 100g, vi låtsas att det är 1g/100g för enkelhetens skull.
Vill du ha 100g protein så måste du alltså käka 10 kg gurka (en STOR gurka väger ungefär 0.5 kg, vi snackar alltså MINST 20 gurkor, troligtvis närmare 30).

Den mängden fibrer och "massa" skulle nog minst sagt bli problematisk för magen att ta reda på, plus att man säkert överdoserar vitaminer och andra ämnen på ett sätt som kanske inte blir så nyttigt. Plus att du får i dig väldigt mycket vätska, typ 9 liter av 10 kg gurka.
Och då har vi ändå räknat med en lite högre mängd protein än vad som faktiskt finns i gurka, så blir rimligtvis ännu värre i verkligheten.

Det är med andra ord inte en bra idé på något sätt :p